• 10.512 nieuwsartikelen

Met onder meer: Shauna Macdonald, Natalie Mendoza en Alex Reid

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 2 februari 2006

Plot The Descent

"Scream your last breath."

Een groep jonge vrouwen met dezelfde hobby, namelijk speleologie, gaat op onderzoek uit in een diepe grot. Maar al gauw raken ze in de problemen en moeten alles in het werk stellen om weer levend uit de grot te geraken.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Ik ben nu een kleine twee maanden bezig met het opnieuw zien van het betere bloederige slasherwerk van deze eeuw en daar hoort The Descent ook zeker bij. Destijds gezien en er behoorlijk van genoten. Ik had ook echt wel zin in deze herziening en het bleek ook gewoon terecht, want ik ben er nu nog meer onder de indruk van.

Eigenlijk doet de film alles goed. De cast irriteert me niet (da's in horrorfilms toch al vrij zeldzaam) en het verhaal gaat al snel van een groepje vrouwen met persoonlijke issues naar een hel diep onder de grond. De setting is gewoon perfect, in een diepe grot onder de grond waar het uiteraard mis gaat. Nog voor ze kennis maken met de monsters is het al behoorlijk ongemakkelijk met al die krappe tunnels en gaten waar ze door moeten klimmen. Ik ben niet claustrofobisch, maar toch voelde het al niet comfortabel aan tijdens het kijken, brr. De paniek na het instorten van de uitgang kan ik me goed inbeelden. Maar of dat nog niet erg genoeg is treffen ze monsterlijke grotbewoners aan die behoorlijk agressief zijn en al flink huis hebben gehouden. Dat moment dat je ze voor het eerst in beeld ziet is een werkelijk briljant stukje, waarbij ik me opnieuw de pleuris schrok. En het blijft daarna ook gewoon spannend, doordat de film donker is en ook een sterke spanningsopbouw kent. Zeker later in dat bloedwater is het echt intens goed. En ook de persoonlijke banden tussen de dames onderling spelen nog mee in hoe dit verhaal eindigde. Het werkte prima.

Misschien is het wel wat ongeloofwaardig dat nette vrouwen plots brute killers kunnen worden, maar aan de andere kant vind ik het weer vrij logisch omdat je denk ik in een situatie dat je leven in gevaar is in een overlevingsstand gaat en veel verder kan gaan dan je normaal zou kunnen.

Dit is echt een van de betere horrorfilms van deze eeuw geworden en ik ga ook snel maar deel 2 weer eens opzetten, die was in mijn gedachten wat minder maar nog steeds de moeite waard.

4* (was 3,5*)

avatar van deridder

deridder

Het begon lekker: mooie personage-opbouw. Ook goed dat ze horror koppelen aan een trauma (dat werkt toch altijd beter dan zomaar moord en verderf). Voor de rest vind ik het idee ook leuk dat mensen steeds dieper het donker ingaan: dat de ware aard van de mensen steeds meer naar de oppervlakte komt. Het was dan ook de titel dat mij overtuigde om deze film te kijken: het doet een beetje aan Dante denken, immers.

Maar waar je eerst anderhalf uur werkte naar de eerste twee grote spanningsmomenten ( het vastzitten in de grot + het voor het eerst zien van het monster ), daar eindigde het in ene na het andere spanningsmoment (monster na monster na monster na monster ...). Het werd voor mij iets te veel. Ee spanning ging eraf en ik ontkwam niet aan de gedachte 'waar kijk ik eigenlijk in vredesnaam naar?'

Ik vond dat de film aan het eind toch een beetje uit de bocht vloog. Daar gelaten dat die monsters wolven en herten konden doden. Ze waren sneller dan herten, sterker dan wolven (ze jaagden buiten immers op wild). Dat die vrouwen ze aan bosjes konden doden, dat zet toch vraagtekens. Aan de andere kant: als Chris Evans en Chris Hemsworth hadden staan knokken met die monsters dan had ik misschien deze vraag weer helemaal niet gesteld...

avatar van teigertje

teigertje

Een van de betere survival films gemaakt.

In een mix van avonturen en horror.

De actrices die de grotten avonturiers spelen.

Zijn echt ontzettend goed.

Niet de bekendste actrices maar doen niets onder in prestaties in deze film.

Een razend spannende en ook ontroerende film.

Werkelijk een sublieme survival horror film.

avatar van Basto

Basto

Shocktober #38

Wat blijft dit toch een waanzinnige film. Het claustrofobische uitgangspunt is al spannend op zich, maar dat is slechts voorspel. Ik vind dit echt de spannendste en engste film die ik ken. Bovendien gaat de film helemaal los en breekt het laatste half uur echt de pleuris uit. Bovendien worden we getrakteerd op gore waar Fulci liefhebbers hun vingers bij af kunnen likken.

De beste horrorfilm van deze eeuw en misschien wel de beste ooit! In ieder geval razend effectief!

avatar van JollyMira

JollyMira

Wat een spannende film was dit.Ik heb hem jaren geleden al eens gezien,en ik weet dat ik hem goed vond,maar ik wist niet meer hoe hij ging.Heb me van t begin tot t eind vermaakt.Ben zelf heel claustrofobisch, dus dat speelde ook mee. Topper

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Wat is dat nou knusse stoel ik had zeker gedacht dat jij deze film wel beter kon waarderen. Ik kom er na iedere kijkbeurt weer achter wat voor een goeie film het eigenlijk wel is. Deze film zit vanaf het begin goed in elkaar. Voor mij is dit stiekem toch wel één van de top horror films en zeker van begin jaren 2000. Ik zou zeggen geef 'm nog eens een kans. Ik ben er van overtuigd dat je hem beter zult waarderen dan 2,5 ster. Toch?

avatar van knusse stoel

knusse stoel

mcdaktari schreef:

Eerlijk toegeven, alleen al als ik naar de trailer kijk krijg ik al claustrofobie! Lijkt mij dus niet verstandig om de film weer te ondergaan, ik geef liever de eer aan een ander. Tot aan de grot trek ik het wel maar........ daarna is het feest en duik ik onder de tafel. Als je claustrofobisch bent zoals ik, moet je vooral dit soort films gaan bekijken.

En wat het waarderingscijfer betreft, tegenwoordig geef ik weinig tot geen cijfer meer beneden de 6. Een 6 is voor de moeite maar moet de film wel het aanzien waard zijn maar daarna kijk ik nooit weer naar om, gemiddeld zit bij mij een film op de 7. Heeft te maken met de voorselectie waarbij we ons gelukkig zelden vergissen.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

knusse stoel schreef:

Ja inderdaad, als je het nog niet zou hebben dan krijg je wel claustrofobie als je deze film kijkt. Ik moet eerlijk toegeven dat door zulke nauwe gangen in grotten kruipen nou ook niet mijn favorieten bezigheid zou zijn, maar ik vind deze film gewoon heel goed. Het acteren vind ik niet slecht en het verhaal is gewoon heel mooi bedacht voor een horror film. Maar ieder zijn eigen voorkeuren natuurlijk.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Wel een fijne horror over een meidengroep amateur-speleologen die te maken krijgen met gemuteerde mensachtigen die uit zijn op hun bloed. Leuk, dat zeker, maar voor mij persoonlijk niet met de sterren die de meesten er hier tegenaan gooien. Maar dat komt ook omdat het niet bepaald mijn favoriete genre is. Maar ik genoot er wel van, zeker omdat een aantal dingen goed zaten.

In een donkere grottenfilm moet je sowieso het claustrofobische gevoel proberen overbrengen naar de kijker. Dat is wel gelukt denk ik. Hier en daar wat footage materiaal, maar gelukkig ook niet constant. Die afwisseling in camerahantering was dus geslaagd.

Zoals zo vaak in dergelijke film is de vriendschap brozer dan dat je vooraf zou inschatten en komt het (goede) hoofdpersonage tot enkele verrassingen te staan. De confrontatie tussen de twee zal dan ook vroeg of laat plaatsvinden. De dialogen waren beperkt, maar dat is logisch in dergelijke film. De kwaliteiten liggen elders. Me licht gestoord wel aan de metamorfose van de meiden naar een killermentaliteit, adrenaline of niet. Maar kom, anders geen film natuurlijk. Ook het feit dat er altijd eentje moet zijn dat zichzelf overschat door bvb de kaart te "vergeten" zint me niet zo, maar in zijn geheel genomen wel een aangename kijkervaring gehad. De monsters zagen er bvb prima uit.

avatar van Q Jones

Q Jones

Tering wat een film. Ik wist eigenlijk niet waar de film overging. Ik dacht over een aantal meiden die vast kwamen te zitten in een grot. Toen ik die kannibalen zag schrok ik mij kapot. Dit had ik totaal niet verwacht. Ik vond de film enorm spannend en goed gefilmd. De beklemmende sfeer was echt voelbaar. Dit is de beste horror film die ik sinds tijden heb gezien. Ik werd er echt in gezogen. Nu ben ik heel benieuwd naar deel 2. Zeker een aanrader.

avatar van jordandejong

jordandejong

Dan toch eindelijk gezien. Veel positiefs over gelezen en gehoord en uiteindelijk is het dan ook een behoorlijk sterke, maar toch enigszins overgewaardeerde, horrorfilm.

Vond hem wel sterk beginnen. Claustrofobische gevoel is perfect en de soundtrack (heeft wat weg van The Thing) is fijn. Hier en daar wat geslaagde schrikmomenten en enorm veel spanning. Cast is ook prima. Vond vooral Natalie Mendoza heerlijk badass als Juno. Het onsympathieke einde was dan ook wel even slikken.

De cinematografie tijdens de 'rustigere' scenes is perfect, maar mijn grootste probleem met The Descent is het camerawerk en de editing TIJDENS de aanvallen van de creatures. Te snel, te schokerig, vaak wat te donker en helaas gewoon niet goed genoeg te volgen. Zo enorm zonde. Veel lowbudget films doen dit om gebreken te maskeren, maar The Descent is een puike productie met waanzinnige special effects. Waarom die dan niet in volle glorie tonen???

Sfeervol en spannend met behoorlijk veel Blood & Guts. Maar wat is het zonde dat de editing zo chaotisch is tijdens de scenes die er echt toe doen.