The Descent (2005)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Avontuur
99 minuten / 100 minuten (original unrated cut)

geregisseerd door Neil Marshall
met Shauna Macdonald, Natalie Jackson Mendoza en Alex Reid

Een groep jonge vrouwen met dezelfde hobby, namelijk speleologie, gaat op onderzoek uit in een diepe grot. De vrouwen komen in de grot iets tegen wat ze liever nooit hadden gezien en moeten alles in het werk stellen om weer levend uit de grot te geraken.

Aardige film om een keer gezien te hebben. De speelduur ging snel voorbij dus dat is positief!

Toch vond ik het nergens echt spannend worden, behalve in het begin waar een gang in de grot instort. Wat mij betreft waren de monsters minder in beeld gekomen, voor mij zou dat de spanning ten goede zijn gekomen.

Verder leefde ik weinig mee met de hoofdpersonen, alleen Juno, Sarah en Zoey kon ik onderscheiden. Vaak was het ook zo donker dat ik niet zag wat met wie gebeurde (op zich realistisch in een grot..). Tenslotte vond ik het verhaal van de overleden dochter overbodig aanvoelen.

Al met al leuk om een keer gezien te hebben maar meer ook niet: 3*.

avatar van SmackItUp
Boeit van begin tot het eind, verder niks speciaals. Verhaal redelijk, acteurs redelijk. Leuk om een keer gezien te hebben.

Chelsea94 schreef:
Wat een draak van een film zeg, heb deze niet eens uitgekeken en ik zet niet vaak films uit!

Dan mag je ook niet stemmen .

avatar van Rico Rüdiger
Bekeken in een marathon met vrienden en dat bleek een grote fout. Schrikmomenten kwamen lang niet zo hard aan als dat ze bedoelt waren, tenminste anders dan dat je een in je eentje bent. Verhaal is opzich leuk, maar ik ben meer van de horrors met geesten dan monsters. Deze moet ik denk ik nog eens herzien in m'n eentje.

avatar van Laurensv
Tja, monsters.. Altijd lastig om echt geloofwaardig in beeld te brengen en de dreiging gaat dan ook vaak verloren bij een overkill (pun intended) daarvan. Dat geldt eveneens voor The Descent, hoewel ik verder prettig verrast was. De setting van een grot vond ik vrij origineel, al kan dat best niet zo zijn, maar voor mij werkte het. Verder kleurt het redelijk binnen de lijnen: de motieven en karakters doen er niet zo toe, maar die dames moeten nu eenmaal in die grot zitten, prima, me dunkt. Dat leidt tot een unheimlich sfeertje en het laatste kwartier was bijzonder sterk.

avatar van DVD-T
De eerste keer dat ik The Descent voor het zag werd ik compleet verrast door wat ik te zien kreeg. En de film weet nog steeds datgene te doen en me terug te brengen naar dat moment.

De film begint als een avonturen film. Er speelt zich een traumatische gebeurtenis af en een van de meiden organiseert een weekendje waarin een aantal vriendinnen een grot willen onderzoeken. Ook nu is het nog een avonturen film. Maar dan verandert er iets in de film. De donkere tunnels en de dames zuigen je compleet in de claustrofobische sfeer die de film heeft. Door de duisternis spelen je hersenen een spelletje met je. Je denkt dat je iets hebt gezien of gehoord. Wat volgt is een bloederige overlevingstocht door krappe tunnels en open ruimtes langs. De film kent enkele geweldige scenes, maar degene die de meeste impact maakt, en mij compleet omver blies door iets wat ik niet verwacht had, was de heel erg effectieve "Is there anybody out there" handycam scene. Die ommekeer is heel erg effectief en komt precies op het juiste moment. Ook erg fijne schrikmomenten af en toe.

Geweldig dat dit een film is die alleen maar uit vrouwen bestaat. Zoiets hebben we nog niet heel veel gezien in een film als dit. Acteerwerk is erg wisselvallig en de dames verschillen onderling ook enorm in kwaliteit, maar werkt hier toch prima. Fysiek komen ze allen erg geloofwaardig over.

Hoewel je het niet meteen van een horrorfilm als The Descent zou verwachten is dit cinematografisch fantastisch. De belichting en de cameravoering werken fantastisch in het creëren van de juiste sfeer en maken het geheel heel erg claustrofobisch en eng. Je kunt niet zien wat er voor, achter of opzij van je is. Maar ook de wat opener ruimtes zijn zeer zorgvuldig aangepakt met een juiste belichting en passend gemaakt in de rest van de film. Dit werkt ook zeer goed in combinatie met de geweldige production design. Geluid is eveneens fantastisch vormgegeven. Muziek was op momenten waar het effectiever uit de hoek had kunnen komen net even iets te veel van het goede.

Marshall heeft met The Descent een heel erg goede horrorfilm gemaakt die zich goed staande weet te houden naast het beste wat het genre te bieden heeft.

avatar van IH88
“I'm an English teacher, not fucking Tomb Raider.”

Ik heb genoten van deze horror/suspense film. De spanning wordt perfect opgebouwd en het moment dat de monsters voor het eerst te zien zijn is perfect gekozen. Daarvoor wordt het verhaal goed opgebouwd en krijg je een goed beeld van de groepsdynamiek binnen de vriendinnengroep. De dames zijn echte “thrill seekers” en de actrices zijn goed tot redelijk.

Sam en Holly komen in het stuk bijna niet voor en Beth heeft alleen op het einde een geweldige scène samen met Sarah. Rebecca is stoer maar dat accent van haar was waardeloos. Sarah is het hoofdpersonage maar ik vond haar redelijk irritant en op het einde begon ik zelfs een hekel aan haar te krijgen. Dat heeft alles te maken met mijn MVP van de film. Juno is geweldig, staat haar mannetje en oké, de actrice is prachtig. De film is op sommige momenten ijzingwekkend spannend en vooral in het donker maakt deze film echt indruk met een aantal goed gekozen schrikmomenten. Maar het sterkste punt van The Descent is de angstaanjagende sfeer die wordt gecreëerd en het claustrofobische gevoel dat zelfs de kijker in zijn greep houdt. Laat staan de dames die het moeten ondergaan. Knappe film.

avatar van TornadoEF5
Best wel oké.

Pakt me niet helemaal, en het laatste was me er wel wat te veel aan. Het claustrofobische deel waarin de monsters nog niet aan te pas kwamen, trok me meer aan. Goede cinematografie waarin het kleur rood goed wordt toegepast (vnl. door flares (en later bloed)). Het claustrofobische zorgt er wel voor dat het soms moeilijk te volgen is. Zeker omdat we ook niet echt veel voeling met de personages hebben. Maar best wel oké en vermakelijk.

avatar van PEN15
Voorheen had ik dit 3½ ★ toegekend, totdat ik te horen kreeg dat het een independent movie is. Ik vond het (oorspronkelijke) einde, -dat om commerciele redenen uit de US versie is geschrapt- gewoon een slecht einde is en geen plot twist fenomenaal, net zo lekker gemeen snijdend als o.a. Bloody Birthday en Event Horizon (slechte eindes waar ik me echt de vinket$%#ng van ben geschrokken). Dat het een indie-movie is had ik niet meteen in de gaten en ik heb altijd veel waardering voor (successvolle) onafhankelijke producties.

Dat het in verband wordt gebracht met claustrofobie vind ik een beetje krom. Als ik jou laat hinkelen op een vlaggenmast op de 20ᵉ verdieping gooi je het ook niet op hoogtevrees en als je in een hotelkamer moet slapen waar dik 4㎜ schimmel op de wanden zit denk ik ook niet dat je last hebt van smetvrees. Opvallend hoevaak de term claustrofobie hier valt, inclusief de twee maal van mij!

avatar van Phantasm
Film met een aardig verhaal, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Tom-Hanks
Ee film vol met enge momenten. Het begin vond ik wat langdradig. Toch doorgebeten en tevreden met het einde.

avatar van danuz
Bombastische spektakelfilm. Door de immer aanwezige soundtrack, de vervelende personages, het erbarmelijke acteerwerk en niet te vergeten het tergende eerste half uur vond ik dit een vrij slechte film. Die wezentjes zijn best tof en opzich is het redelijk claustrofobisch. Maar ik blijf met het gevoel achter dat hier véél meer ingezeten had. Heeft Neil Marshall nooit van less is more gehoord?

Het claustrofobische aspect was aardig uitgevoerd.. maar whatsup met de Power Ranger achtige praktijken van Juno en Sarah aan het einde? Ineens zijn het vette vechters een moordmachines geworden? Lame.

2,5 star is meer dan genoeg imo

avatar van mcdaktari
Ik krijg spontaan last van claustrofobie wanneer ik deze film kijk. Ik zou echt helemaal gek worden als ik door zulke nauwe gangen en grotten zou moeten kruipen Dergelijke activiteiten zou dan ook niks voor mij zijn

avatar van IH88
“I'm an English teacher, not fucking Tomb Raider.”

Dit blijft één van de beste horrorfilms. Ik heb The Descent nu herzien en de film wordt eigenlijk alleen maar beter. De spanningsopbouw is fantastisch, de personages worden in korte tijd goed neergezet, de setting is claustrofobisch en ijzingwekkend, en de introductie van de monsters/halve mensen is één van beste horrorintroducties ooit. Alles wat daarna gebeurd is waanzin in de beste zin van het woord.

En dat allemaal is nog geeneens de grootste kracht van de film. Dat is de oplopende spanning tussen Sarah en Juno, die uitmondt in een bloederig en schitterend toetje aan het einde van de film. De manier waarop Juno/Natalie Mendoza de nek van zo'n monster breekt is nog steeds ‘pretty awesome’. Ondanks dat ze met de man van één van haar vriendinnen naar bed gaat en de reden is dat ze in die grotten zitten, is Juno nog steeds mijn favoriete karakter. En The Descent één van mijn favoriete horrorfilms.

avatar van Kondoro0614
Om heel eerlijk te zijn is deze film ‘The Descent’ mijn laatste film van 2017 is geweest maar, I.V.M. oud en nieuw heb ik hier geen tijd voor gehad om het af te typen en dat ga ik nu dus maar even doen. Zelfs met het einde van het jaar zit ik niet stil om mijn doel klaar te krijgen om alle films en meningen gelijk te krijgen qua statistieken en toen we ‘The Descent’ tegen kwamen wou ik deze eigenlijk best wel zien, destijds vond ik dit een ontzettend goeie film (ook geziene mijn stem van 4.5*) maar, zo bij de herziening vond ik het nog vies tegenvallen. De film werd nergens echt héél spannend en hoewel mijn kameraad hier en daar nog wist te schrikken van deze film was dat bij mij nergens echt aanwezig en vond ik hem niet echt héél bijzonder meer.

Het is echt alweer een tijdje geleden dat ik deze film heb gezien, ik kan me er namelijk niet veel meer van herinneren. Toch wist ik me redelijk te vermaken met een film als dit, heerlijk in een grot waarbij je dus niet hoeft te letten op veel dingen en waar de regisseur makkelijk weg kan met een mooi concept. ‘The Descent’ had het goeie concept zeker wel, en het was toch nog wel vermakelijk tot op het eind.

Ik moet zeggen dat ik de ‘monsters’ nog wel geslaagd vind en dat heeft de film wel af gemaakt zeker op het eind. Er werd toen prima gore gebruikt en het was best vermakelijk om naar te kijken, de monsters waren op geen enkel vlak eng maar waren wel zeer vermakelijk.

Het verhaal was niet echt bijzonder. Wel volgen een groep dames die graag grotten exploren en dingen doen in de natuur. Ze zouden naar een bepaalde grot gaan maar ‘Juno’ heeft ze naar een verkeerde grot gebracht. De dames raken verdwaald en de vreemde observatie komt na de andere en ze merken dat ze niet alleen zijn. Ze moeten vechten om te overleven waar eentje het overleefd.

De acteerkunsten waren redelijk van de dames en daar is ook zeker niks op aan te merken of het viel me niet echt op. Ik houd het vandaag weer even lekker kort want ik ben nogal moe van de afgelopen nacht, haha. Redelijke herziening maar ik ga wel fors terug in het cijfer want echt héél goed zoals ik de film verwachtte was hij nu niet meer.

avatar van Shadowed
Spooky.

The Descent is een film die ik altijd al heb bewonderd en van genoten. Horrorfilms worden niet zo snel origineel maar deze doet wel een dappere poging en soms ziet het er erg goed uit. Vooral op claustrofobisch gebied was het zeer griezelig.

De film begint op sommige gebieden een paar keer een beetje onnodig en maakt hiermee een beetje drama aan, had van mij niet erg gehoeven maar zo erg stoorde ik me er niet aan. De acteerprestaties zijn ok, soms geloofwaardig maar niet de hele film door.

De monsters waren ook wel lollig. Leuk gedaan, en soms ook wel griezelig. Ik vond het een leuke en spannende ervaring om te zien. Mensen met claustrophobie kunnen hem misschien toch maar beter overslaan.

avatar van rebelkush
De eerste keer dat ik Descent zag was ik er helemaal ondersteboven van, misschien ook wel omdat ik niet de reviews had gelezen of wist waar het eigenlijk om ging.

Goede cast, ik vond dat iedereen wel goed acteerde maar man wat speelt die Natalie Mendoza toch een super rol, voor mij de beste actrice in dit film.
De begin scene is ijzersterk en ook de introductie met de actrices is goed, ook is de opbouw goed.
Wat ik zo leuk vind aan dit film is dat het origineel is.

Goede cast.
Verhaal is uitstekend en origineel.
Goede schrik scene's, de Crawlers zijn creepy.
Einde valt tegen.

Voor mij zeker in de top 10 van de beste horror films uit 2000-2010.

Deze spookt nog jaren later rond in mijn hoofd. Net als silent hill, triangle of babadook (en zo zijn er nog meer films, maar dan wordt het lijstje langer en dan kom ik met films die echt paradox zijn, deze zijn psychische doch effectieve thrillers). Als iets wat tastbaar is maar zo ontastbaar vanwege een realisme dat het surrealisme tot stand brengt.. herkenning maar ook dwaalloosheid en dieptreurend verdriet tot in de mergen van je bot. De eindscene met de kaars (no spoiler) maakt het geheel compleet. Ik vind dat het metaforisch echt goed tot stand is gebracht. Nachtmerries in je hoofd (met gebeurtenissen zoals dat) en dat het onwaarschijnlijke er ook nog eens monsterlijk bovenop komt maakt dat het een samenvloeiend realisme is van iets dat je ergste nachtmerries nog erger maakt, maar ook de bittere realiteit omhelst. 5* nog altijd.

avatar van Donn Gosse
Geweldig!

avatar van 3bdelilah
Leuk die verwijzing tijdens de film naar Tomb Raider, want in de recente reboot begon Lara Croft ook als een timide dame om vervolgens in zeer korte tijd te veranderen in een genocidale, vrouwelijke Rambo. Hetzelfde inderdaad met Sarah, kwam een beetje uit de lucht vallen. Vond ik niet geloofwaardig. Van Juno kon ik het nog een beetje hebben, want als kijker weten we al dat zij fysiek topfit is en dat ze een heuse adrenaline junk is. Beetje de eigenschappen van iemand die beter in staat zich te beschermen dan anderen. Hoe dan ook, dat niet meegerekend verder een spannende film die uitstekend wegkeek.