The Descent (2005)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Avontuur
99 minuten / 100 minuten (original unrated cut)

geregisseerd door Neil Marshall
met Shauna Macdonald, Natalie Jackson Mendoza en Alex Reid

Een groep jonge vrouwen met dezelfde hobby, namelijk speleologie, gaat op onderzoek uit in een diepe grot. Maar al gauw raken ze in de problemen en moeten alles in het werk stellen om weer levend uit de grot te geraken.

Toch niet helemaal geweldig dit. Ik kijk bijna nooit horrorfilms, maar zelfs voor mij was dit verhaaltje nog redelijk cliche. Voeg daarbij vrij matig acteerwerk en dan weet je het wel.

Echter heeft deze film toch wel een goede (lees spannende) uitwerking. Ik vermoed dat het feit dat ik vrij regelmatig een lichte hartverzakking kreeg meer ligt aan dat ik een mietje ben bij dit soort films, dan dat het echt een goede film is maar toch. Ik wil jullie nog wel eens zien bij deze film .

Wat wel erg raar was: wat was nou precies het probleem met dat ene meisje? Ze had die ander niet expres vermoord, maar kreeg daar wel de schuld van, wat een beetje vreemd was...

Nou, kleine 3 sterren dan maar. Dit soort films zullen nooit echt mijn films worden vermoed ik.

Erg leuke film.

Voelt lekker claustrofobisch aan, en bevat zowat de beste scare die ik al in een film aangetroffen heb (de scene waarom het monster voor het eerst op camera vastgelegd werd. Sfeervol gefilmd, soms wat bombastische soundtrack maar eens in de grot klinkt het allemaal wel erg lekker.

Perfect is de film niet. Het begin duurt net iets te lang, en de wezens ... njah. De eerste keer dat je ze ziet lijken ze onoverwinnelijk, maar al snel sterven ze met bosjes. Erg jammer. Verder verbazen de verwarde reacties rond het verhaaltje hierboven mij. Was toch echt redelijk duidelijk allemaal. Waarschijnlijk iets te veel met de ogen dicht gezeten of zo ?

Erg fijn suspense filmpje. Van horror is er hier maar weinig sprake vind ik, maar erg goed in wat de film poogt te zijn. Lekkere 4*, te bekijken in het donker dit.

avatar van BoordAppel
Ik ben me twee keer echt helemaal de tering geschrokken, dan is voor mij de horrorfilm eigenlijk al geslaagd. De eerste keer als Sarah droomt dat ze iets door haar hoofd krijgt en de tweede keer bij de verschijning van het wezen met de camera. Die zag je al van mijlenver aankomen maar toch....

Gelukkig is dat niet het enige dat deze film te bieden heeft. Constant een lekker akelig en claustrofobisch sfeertje en vaak lekker spannend. Ook enkele erg mooie scene's: de droom in de gang met die uitgaande lichten en het moment dat ze weer buiten komt bijvoorbeeld. The Descent durft ook verder te gaan dan vergelijkbare Hollywood producties en dat is een pré.

Heerlijk af en toe zo'n film.

avatar van Rianneke_Dan
het was echt een gore film maar wel leuk eindelijk weer eens een film waar je van kan schrikken

avatar van ToNe
The Descent is de figuurlijke achtbaanrit, die al genoemd is.

Ik heb ervan genoten voor wat het waard is.
En uiteindelijk is het niks anders dan die 'adrenalinerush' zodra zij op gang is gekomen.

Dit is wat je nou volgens het boekje noemt.
Dog Soldiers, de regisseur's vorige film, doet precies hetzelfde.
Een groep komt ergens, er gaat iets gruwelijks mis, ze raken in conflict en worden opgejaagd.

En de kern, de essentie, is dan ook the thrill zodra het allemaal op gang komt. De rest kun je vergeten.

Merkwaardige keuze overigens om voor een vrouwenkring te kiezen. In de grotten is het ontzettend effectief, maar het betekent ook dat ik het inleidende gedeelte maar half aan het opletten was. En dat is lang.

Must've been the women.
In films die je angsten aan willen jagen is er bijna nooit sprake van een homogene groep vrouwen.
Het is altijd het individu dat boven de slet, geek, emo en whatever suburban Amerika voortbrengt.
Nu heb je een hele groep en is 't het tegenovergestelde van de 'bollucks' en 'piss off' humor van bv Dog Soldiers.
Merkwaardige keuze, maar had er dus weinig mee.
'Resolving Issues' in de grotten, is wat bij mij opkomt.

Zodra de schrik er uit is [onvermijdelijk als je je monster laat zien] schakelt de film over op actie en gore.
Een goede keus en wijze wending die de vaart erin houdt.

Een goede balans, mocht je iets geven om het begin.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Eerst waren soldaten aan de beurt, nu maakt regisseur Marshall de vrouwen het moeilijk. En hoewel ik Dog Soldiers binnenkort nog eens moet herzien, vond ik deze toch heel wat leuker dan Marshall's (niet onaardige) speelfilmdebuut.

The Descent was wat mij betreft een prima en erg sfeervol horrorfilmpje. Had misschien nogal lang nodig om de personages te introduceren en het verhaal van start te laten gaan, op den duur gingen de remmen behoorlijk los.

Erg aardig acteerwerk van de dames, een aantal effectieve schrikmomenten, goede make-up effecten en ook een uitstekend en origineel slot. En hoewel de effecten niet altijd even mooi waren en er ook behoorlijk wat cliché's uit het genre de revue passeren, The Descent weet al met al uitstekend te vermaken!

3,5 sterren.

avatar van Linn
Spannende film, apart in het genre, de delen in de grot geven al een akelig claustrofobisch gevoel en dan nog alle spanning en schrikmomenten erbij maken deze film tot 1 van de spannendste in het horrorgenre. Knap gedaan! 4*

avatar van Knisper
Hoge rating en dat is toch vrij raar in mijn ogen. De film is in het begin niet spannend (eerste 5 minuten niet meegerekend), maar wordt niet echt saai. Het verhaal wordt in de grot echter steeds belachelijker. De wezens die daar leven zijn een van de belachelijkste horror-figuren die ik ooit heb gezien. Maar door de schrikmomenten en door het feit dat ik me toch vermaakt heb, een kleine 2,5*

avatar van rep_robert
Het gebeurt niet meer vaak dat je zulke films te zien krijgt, ben toch wel een paar keer aardig geschrokken. Mooi en duistere sfeertjehangt er in de film.

avatar van otherfool
Superieure horrorfilm met mooie plaatjes, spanning alom en een voelbaar claustrofobische sfeer. Het gebrek aan enigzins betekenisvolle karakters (aan het eind kon ik nog steeds maar de helft van de namen op een gezicht plakken) stoorde niet en zelfs met het einde kon ik leven. Een topper in het genre en een zeer positieve verrassing.

4*.

Regisseur Neil Marshal levert met The Descent een heerlijke horror af. Het plot is natuurlijk wel erg onorigineel, echter de claustrofobische chaotische uitwerking maakt alles goed. De donkere nauwe grotten zorgen voor een claustrofobische ervaring als kijker. De settings zijn goed en het kleurgebruik (door de fakkels van de dames) is prachtig. De chaotische cinematografie zorgt voor een benauwende claustrofobische sfeer. De sounds zijn bijpassend en de creeps die lang op zich laten wachten zijn het wachten meer dan waard.

Visueel gezien bevat The Descent een paar sterke hoogstandjes. Denk bijvoorbeeld aan het digitale camera shot waarbij de creep voor het eerst van dichtbij te zien is en de droom ontsnapping van Sarah. Hoewel het verhaal zich erg rustig opbouwt kun je als kijker al wel vanaf het begin genieten van de (soms) wat moeizame verhoudingen onderling tussen de dames en de twee onverwachte schrik momenten.

Het einde is niet een typisch horror einde. Er wordt namelijk met behulp van een droom scenario de draak gestoken met de (bij vele horror films) op mysterieuze wijze overlevende personages. Een machtig goed einde dus waarbij uiteindelijk niemand het overleeft. De acteerprestaties zijn verder zeer goed, zeker als je het vergelijkt met de gemiddelde horror film.

Kortom, The Descent is gewoon een ijzersterke chaotische claustrofobische horror film. Genieten.

avatar van Halcyon
Gisteren in het kader van "Halloween Night" herzien en behoorlijk teleurgesteld eerlijk gezegd. Bij een tweede kijkbeurt vallen zoveel zaken op die eigenlijk niet door de beugel kunnen.
Om te beginnen de cgi-effecten, die zijn heel de film door van schrale kwaliteit hetgeen het cachet van de film in z'n geheel naar omlaag haalt. Visueel dus erg matig en ook de bluescreen-scènes zijn met momenten té duidelijk "gecomputeriseerd".
Tweede punt van kritiek zijn de personages. Allemaal vrouwen die staan te acteren als een pot confituur die al 3 jaar over datum is, de ene al rotter dan de andere. Geen inhoud en geen présence, een leuk snoetje is al wat overblijft.
Ook het ontwerp van de "grotbewoner", op zich nog leuk gevonden, maar teveel door cgi bepaald en ook verdacht veel gelijkend op een of ander creatuurtje uit The Lord Of The Rings, zet nu en dan een domper op de feestvreugde. Akelig is het nog wel, maar op een gegeven moment geloof je het allemaal niet meer.
Het claustrofobisch sfeertje blijft echter nog steeds erg sterk aanwezig en ook de schrikeffecten, mooi georkestreerd door efficiënte geluidseffecten, staan bij een tweede kijkbeurt als een huis. Spijtig dat dit zowat het enige is dat de film boeiend houdt tot het einde. Een beetje jaren '80 special effects-technicus had van dit aanvankelijk goede concept een beest van een film kunnen maken. Jammer maar helaas. Het is dan ook onbegrijpelijk dat tegenwoordig te vaak de kaart wordt getrokken van de computer en dat de technieken uit de "Golden Years of Gore", ondanks dat ze in het verleden meermaals hun succes bewezen hebben, veel te weinig aangewend worden in dit soort producties.
Dan rest mij in feite nog maar één ding te zeggen: Leve latex en siroop!

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Yes! Eindelijk weer eens een lekkere suspense-horror waarbij ik op het puntje van de bank heb gezeten en die me zowaar een paar keer een behoorlijk hartwip wist te bezorgen.
The Descent is een film geheel in de traditie van klassiekers als de Alien-reeks en The Blair Witch Project (en ik moest zelfs wat aan Kubricks The Shining denken) en dat is een werkelijke verademing na alle onzin, CGI horror die ik de afgelopen jaren heb aanschouwd.
Niet dat de film nu zoveel nieuws brengt, het is het wel bekende b-film horror verhaaltje waarbij de slachtoffers een voor een vakkundig en veelal lekker bloederig naar de andere wereld geholpen worden. Dit door een onbekende, boosaardige, genadeloze, monsterlijke kracht van buitenaf. Wat deze film tot een feest maakt en het b-film scenario helemaal doet vergeten is de sfeer, de timing en de dreiging die van het onbekende uitgaat. Eigenlijk zit dat allemaal wel goed in deze film, de opbouw is uitstekend, de sfeer is heerlijk donker en claustrofobisch, de belichting is super gedaan, er zitten zelfs een paar erg mooie en uiterst effectieve shots in.
En natuurlijk is er het grote kwaad wat in de duisternis schuilt, en het liefst sappig vrouwenvlees op het menu heeft. Gelukkig deze keer geen neppe CGI-monstertjes, maar ouderwetse gore en acteurs met een rubberpak En hoewel die monsters natuurlijk wel wat weg hebben van een Gollem on Steroids denk ik dat de inspiratie eerder bij deze schimmige foto en mythe vandaan komt.
Wat The Descent ook nog eens doet onderschijden van de mindere genregenoten is het fantastische compromisloze einde. Er is geen ontsnapping deze keer, victorie voor de slechterikken Heerlijk zoiets.

4* voor dit topvermaak en met Nathalie Jackson Mendoza (Juno) zou ik trouwens ook wel eens in het donker opgesloten willen zitten

Goede spannende en zeker zeer originele horror film. Normaal spelen mannen de hoofdrol in dit soort films maar aan deze film komt geen man aan te pas.

Het begin van de film duurde wat mij betreft iets te lang. De actie begon pas na ongeveer 40 minuten. Maar na die 40 minuten komt hij pas echt goed opdreef.

avatar van Ajax&Litmanen1
Zeer behoorlijke horrorfilm die de spanning goed op weet te bouwen. Mede doordat de vrouwen ook goed acteren en dus geloofwaardig overkomen. De film is lange tijd heel spannend. Maar zoals vaak is het al een stuk minder zodra we het ''monster'' visueel in beeld krijgen. Gelukkig ziet dat er goed genoeg uit (kon wel beter maar heb ze slechter gezien) zodat de film niet in 1 klap van alle positieve illusies is beroofd. De muziek bij de film haalt ook een voldoende, net als de aankleding. Het ziet er allemaal goed uit en het is soms best creapy. Zoals het hoort...

avatar van HarmJanStegenga
Heerlijke horror zoals het moet. De film begint matig en zelfs bij vlagen behoorlijk slecht. De meiden zijn irritant en produceren de één na de andere ongeloofwaardige dialoog, maar zodra ze de grot ingaan is dit wel afgelopen. Een heerlijk claustrofobisch sfeertje volgt en de één na de andere spannende scene word ons voorgeschoteld. De eerste schikscene - als die mutant ineens achter het groepje meiden staat - is direct ook de beste schrikscene, geweldig!

Vanaf dat moment zat ik heerlijk in de film en kon er eigenlijk niet zoveel meer misgaan, dacht ik. Jammergenoeg beginnen de vrouwtjes zich op een gegeven moment een beetje té stoer te gedragen. Een paar gevechten met van die mutanten zijn dan ook behoorlijk ongeloofwaardig. Dan heb ik het bijvoorbeeld over het omdraaien van een nek, één trap en daarna stoer weglopen of een totaal ontoepasselijk lachje die niet goed in de smaak viel. Gelukkig blijven deze scenes beperkt en overheerst het heerlijk, enge sfeertje die je eigenlijk de gehele speelduur op het puntje van je stoel/bank/bed houdt.

Het einde - wanneer één van die meiden haar vriendin in haar poot hakt - is dan jammergenoeg wel weer erg zwak, maar wat volgt is weer goed. Toch wel een behoorlijke wisseling van kwaliteit in deze film, maar hij komt er met een dikke voldoende uit, want ik heb me meer dan vermaakt. Op naar deel twee.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bij vlagen aangename horror die echter ten ondergaat aan voorspelbaarheid en cliché's. Ook met spanning is te dun gezaait. De paar schrikmomenten die de film wel bevat zijn goed. Schommelt van matig naar goed, en weer terug. Redelijk.

avatar van Co Jackso
Ik had zeer gemengde gevoelens bij het zien van The Descent. Enerzijds is zijn er mooie en verzorgde beelden. Ook goed is het eerste deel van de grotscènes. Het claustrofobische gevoel is daar zeer aanwezig en als kijker kreeg ik het zelfs behoorlijk benauwd.

Helaas voor deze film zijn de minpunten talrijk:
-slechte acteurs vertolken zwakke personages
-zeer matig screenplay, waarbij het verhaal achter het centrale personage in principe overbodig is. Dit is niet alleen omdat het karakter van Sarah een irritante toevoeging is aan de film. De flashbacks etc. voegen werkelijk niets toe aan de film en toont alleen knulligheid van het script.
-de tweede helft van de film is het aantal schrikmomenten talrijk en daardoor steeds minder van impact
-grootste zwakte is de onderlinge wrijving tussen de vrouwen. Volledig overbodig en tegen het einde aan zelfs zeer ongeloofwaardig

The Descent is duidelijk een gemiste kans. Het is jammer dat de regisseur en zijn actrices niet de kans hebben gegrepen om dit verhaal inhoudelijk boven een gemiddelde horror te krijgen.

avatar van Shinobi
Op zich wel een vermakelijke horror met een - soort van leuke - twist op het eind. Hiermee doel ik op dat Sarah erachter komt dat Juno een relatie met Paul had en zo kom je er weer achter waarom Paul aan het begin zo afwezig is. Wat ook wel leuk was, is dat Sarah hallucineert dat ze ontsnapt, maar uiteindelijk zichzelf weer terug in de grot vind te midden van al die monsters waar haar waarschijnlijk een pijnlijke dood wacht.

Verder is het acteerwerk op zich wel aardig, de sfeer zit er ook wel goed in. Alleen ik moet zeggen dat ik in eerste instantie toch niet zo schrok van die monsters.

Maar al met al toch wel een boven gemiddelde horror, nipt 3, 5 sterren.

avatar van Norma
Je kunt je niet voorstellen dat er mensen zijn die het eerste uur beter vinden dan het tweede? Nou ik ben er zo eentje. Niet dat ik het eerste uur om over naar huis te schrijven vond, maar daarin vond ik nog enige spanning die me tot de verbeelding sprak (geen hand voor ogen zien en door te nauwe gangen moeten kruipen terwijl je niet weet of iets doodloopt of niet….brrr) Maar zodra die wezens te voorschijn kropen had ik de tv beter uit kunnen zetten want alles wat daarna gebeurde…..op mijn beurt vind ik het me erg moeilijk voor te stellen dat mensen dat oprecht eng, spannend of in wat voor opzicht dan ook een positieve toevoeging vinden. Ook de conclusie dat de gebeurtenissen uit het eerste kwartier eigenlijk verder totaal niet essentieel zijn voor het verhaal vond ik erg zwak. Bovendien was het allemaal zo donker dat ik op een gegeven moment niet meer zag wie wie was en wat er gebeurde. Niet dat me dat na anderhalf uur nog veel kon schelen want mijn belangstelling was inmiddels tot het 0-punt afgedaald. Ik heb hem afgezien in de hoop dat het einde nog een lichtpuntje zou brengen maar meer dan een "tsja" riep het echt niet meer op.

avatar van sinterklaas
Mooie tweede film van Neil Marshell dat net zoals Dog Soldiers ook net te veel heeft gekost en is net zoals Dog Soldiers weer een soort survival film. Film begint met een blik in het leven van die meidengroep en de dood van de man en kind van Sarah en dan de hele survivaltocht in de rotsen een jaar later en lijkt het nog een mooie vakantie te worden, totdat ze vastzitten in de grot en die holbewoners tegen komen. moet dan toch wel helaas zeggen dat de film nogal traag op gang komt want de holbewoners/mutanten komen pas in de laatste kwartaal van de film. Daarvoor is er gewoon nog een spannende survival tocht in de rotsen. Eng was de film ook niet echt maar wist wel te blijven boeien. Wat nog wel soms verwarrend is is de dromen en de werkelijkheid die nog wel eens doormekaar worden gegooit. Ook kon ik de acteurs niet echt bijhouden en wist ik maar niet wie wie is. Al moet ik trouwens zeggen dat die scene aan het einde van de film dat die overlevende(?) meid met der auto in de berm staat en dat er dan ineens zo'n enge witte geest naast der zit, dat ook wel ff voor kippevel zorgt. Uiteindelijk word ze dan toch wakker in de grot en blijkt dan dat die beesten ook besmettelijk waren waardoor die meid aan het eind 1 van hun wordt

Maar verder wel weer een geslaagde film die Non-Amerikaans is zonder dappere helden. Zeker de kijken waard voor de fans.

Minority_Check schreef:
ik begreep er niks van
ik kon soms zelfs niks zien omdat het zo donker was
maar het begon wel goed

Au contraire!, het begin was ronduit saai en zwak, maar vanaf de eerste ontmoeting met de monsters wordt ie toch wel bijzonder spannend en eng. En het hoeft niet altijd een happy end te zijn, zo heb ik het toch begrepen, want eerst denkt ge dat ze deruit is, daarna blijkbaar nog derin, en volgens de vervolgfilm van 2009 is ze er toch uitgeraakt, dus begrijp het niet echt helemaal eigenlijk

avatar van Spetie
Fijn horrorfilmpje toch wel. Het begin van de film is maar matig. De meiden acteren allemaal niet goed en het hele gebeuren is ook niet bijster interessant. Eenmaal bij de grot aangekomen wordt de film echter beter en beter. De afdaling in de grot draagt echt heel bij tot een enorm claustrofobisch gevoel, dat lang blijft hangen. Het moment dat je de eerste keer zo'n wezen ziet die achter de meiden opduikt, is echt een geweldig schrikmoment. Daarna blijft het allemaal lekker spannend al wordt het op een gegeven moment wel wat ongeloofwaardig en zakt de film op het einde weer een klein beetje in. Desondanks is het een erg vermakelijke film, die in zijn genre zeker een aanradertje is!

Erg gave poster ook trouwens.

avatar van Zandkuiken
Zeer onderhoudende film die een erg geslaagde introductie laat volgen door een nagelbijtend tweede deel. De opbouw en het tempo van The Descent zijn quasi perfect.

Aangezien ik niet al te veel wist over deze prent, dacht ik aanvankelijk dat hier net als in Touching The Void een klimavontuur ging uitdraaien op een claustrofobische helletocht. Dat is eigenlijk ook wel het geval, maar het gevaar komt toch vooral uit een andere hoek.

Als locatie biedt zo'n ondergronds doolhof uiteraard heel wat mogelijkheden, en Marshall benut die dan ook ten volle. Naar het einde toe deden de donkere gewelven me zelfs een beetje aan Eden Log denken, hoewel toch nog een pak overzichtelijker. Leuk gebruik ook van de groene lichtstokken en de rode vuurpeilen om de grot te belichten.

De zes vrouwen mogen sommigen dan al een beetje op de zenuwen werken , maar ik vond ze best overtuigend als "avontuurlijke types op zoek naar kicks".

Geen baanbrekende cinema, maar gewoon een ijzersterk gemaakte film die me echt heeft weten te verrassen.

avatar van ®Tc
Leuke hobby

Het begin was eigenlijk rotslecht. Nogal standaardverhaal en slecht geacteerd. De aanloop naar het grote gebeuren mocht van mij veel korter. Begrijp ook niet waarom dat verhaal van het auto-ongeluk er eigenlijk in moest maar bon.

In de grot aangekomen slaat de hele setting om in een creepy tochtje, die grot is daar de ideale plaats voor werkelijk om elke hoek kan gevaar liggen. Je ziet bijna niets en enkel de score brengt leven op het scherm. Daardoor toch een aantal keer flink geschrokken, grappig dat mensen daarvoor naar films kijken want echt plezant vind ik het niet Al zagen die monsters er nogal knullig uit.

Geen spek voor mijnen bek.

avatar van B_B
B_B
Erg sfeervol maar zeker niet perfect.

Vooral de eerste helft viel me erg tegen. Deze duurde veel te lang en hierdoor viel al snel het slechte acteerwerk op en de matige pogingen tot karakterontwikkeling. Ook de band tussen de groep vrouwen is niet helemaal duidelijk, wat een enorm rare scène op het eind oplevert .

Maar goed, de cinematografie was soms erg sterk en de grot zorgt voor een aantal sfeervolle en claustrofobische momenten. Echt heel spannend werd het nooit maar richting het einde zaten er wel een aantal goede scares in. Score had wel wat beter gekund, vond het wat te bombastisch en soms wat te lawaaierig.

Krappe 3.5*

avatar van hellblazer93
Prima horrorfilm met een erg goed duister sfeertje (Hou kan het ook anders?) en prima beelden. Ik vond de scène van dat auto-ongeluk in het begin ook nogal overbodig, ik kreeg er echt geen extra sympathie door voor die vrouw. Misschien is het ook wel een beetje bedoeld om het echte verhaal te laten beginnen als soort excuus. Het eerste stuk in de grotten vond ik denk ik toch wel het beste, nog zonder die aparte aapmannetjes. Hoewel het met hun erbij ook angstaanjagend en spannend was. De hoofdpersoon overleeft, je krijgt ook een beademend gevoel als ze buitenkomt. De allerlaatste scène is me nog niet helemaal duidelijk. Is ze nou nog steeds in die grotten?

Voor de doorwinterde horrorfans zal de film vrij voorspelbaar overkomen. Echter de film kent wel enkele leuke schrikeffecten. Inhoudelijk kent de film weinig diepgang, dwz er wordt weinig aan karakteruitdieping gedaan, tenzij de voorgeschiedenis van enkele vriendinnen en het ongeluk.

Zodra de film zich verplaatst in de donkere grotten is het erg meteen ook erg donker zodat de film bij tijd en wijle wat rommelig overkomt. Echter er zitten wel interressante spannende momenten in het onderaardse. Het geluid is uitmuntend en draagt soms werkelijk bij qua spanning.

De creaturen doen een beetje denken aan Smeagol uit de Lord of the Rings. Toch wel leuk gemaakt.

Alleen het einde vind ik erg terleurstellend, hoewel de "droom" wel leuk bedacht is. ik heb een hekel aan open eindes, en in deze film is dat wel heel erg bont. Jammer, een hele waarderingspunt minder. Voor de rest zeer goed te pruimen.

avatar van Bottleneck
Reinbo schreef:
Het einde is toch helemaal niet open? Ze droomt dat ze ontsnapt, maar dat is niet zo... Daarbij is deze film ook voor doorgewinterde horrorfans prima te pruimen. En tot slot. De donkere scenes zijn prima te volgen. Je moet natuurlijk wel je tv of beamer goed afstellen en geen lampen aan zetten in de kamer.

Hm ik vatte het einde anders op, dat ze een flashback krijgt naar dat ze nog vast zat, aangewakkerd omdat ze zich doodschrok van het waanbeeld dat Juno weer naast dr in de auto zat.

Verder mn mening over de film, ik vind ik het een erg goede horrorthriller, goed geacteerd, goede opbouw, fantastische setting natuurlijk in een grot (claustrofobisch), maar beetje flauw om te zien hoe ze die beesten op het laatst vrij makkelijk doodmaken. En wellicht hadden onderlinge ruzietjes wat beter uitgewerkt mogen worden om de panieksituatie te benadrukken, maar dat mag de pret niet drukken.

De eerste scene van het auto-ongeluk hoort juist wel bij de film, omdat dat de reden is voor haar labiele gedrag en flashbacks. Snap dus niet waarom sommigen dat overbodig vinden.

verder prima camerawerk, mooie shots.

avatar van maxo922
Ik heb al aardig wat Horror gezien, van alle soorten en maten, maar ik zal zeggen dat dit tot nu toe de beste is die ik ooit gezien. Het was en is een vreselijk goede, spannende, spectaculaire film. Het acteerwerk was ook tip-top in orde. Het verhaal is dan misschien op het einde wel erg verwarrend en een beetje ongepast, maar dat haalt de spanning en sensatie niet weg.

* 4,5