menu

Film / Spoilers / The Descent (2005)

zoeken in:
In een levensbedreigende situatie wordt de mens gedreven door een dierlijk overlevingsinstinct, en neemt hij afstand van alle menselijke waarden en normen, ethiek en rationeel verstand.

Dit overkomt ook Sarah, in de grot doet ze er alles aan om te ontsnappen, haar leven te redden en de vrijheid terug te vinden, maar eens ze erin is geslaagd zichzelf in veiligheid te brengen, wordt ze opnieuw meester van zichzelf, het primitieve instinct maakt weer plaats voor het gezonde verstand, waarden en normen.

Ze beseft nu wat ze heeft gedaan om te overleven, en ze weet dat het verleden haar voor altijd zal achtervolgen. Het besef dat ze haar vriendinnen niet heeft gered, en het verlies van haar zoontje dat ze nooit meer zal zien, zijn gedachten die ze haar hele leven zal moeten meedragen.

En dan beseft ze dat het misschien beter had geweest moest ze nooit uit die grot ontsnapt zijn, ze zou niet moeten leven met gevoelens van gemis en schuld, ze zou kunnen sterven me teen zuiver geweten, ze zou geen pijn of verlies meer kunnen ervaren.

Nu zit ze voor eeuwig opgesloten in haar eigen grot, één van shuld en verlies, waar ze nooit uit zal kunnen ontsnappen, opgesloten in haar eigen verleden.

Dat is best wel diep, ik denk ook dieper dan de regisseur wellicht bedoelde. Ik neem het bijvoorbeeld nooit al te serieus met horrorfilms en diens achterliggende bedoelingen.

Angrod_Pallanén schreef:
Dat is best wel diep, ik denk ook dieper dan de regisseur wellicht bedoelde. Ik neem het bijvoorbeeld nooit al te serieus met horrorfilms en diens achterliggende bedoelingen.

Hoewel jouw voorbeeld mij niet echt kan overtuigen, is het inderdaad zo dat films uit het horrorgenre vaak vrij platvloers zijn, en je er niet echt veel achter moet gaan zoeken.
The Decent is wat dat betreft volgens mij een uitzondering. Deze inteligent gemaakte horror-thriller bevat voldoende psychologische diepgang, en een einde dat stof tot nadenken biedt.
Al merk je dat dit blijkbaar niet genoeg is om af te rekenen met de vooroordelen waarmee het horror-genre, niet geheel ten onrechte, te kampen heeft.

Ik zie dit niet als een theoriefilm. Ik ga voor nummer 3. Alles Sarah K.O. gaat, dan denkt ze aan haar dochter en vindt ze verzoening met het feit dat ze haar heeft verloren. Ze is namelijk ook opvallend rustig in de laatste shots.

JuanHellasMensaz heeft gelijk naar mijn mening.

En voor diegenen die niet diepgenoeg zoeken, zoek de betekenis van The Descent .
Evengoed, dit is voor mij geen standaard hororverhaaltje geweest. zeer goeie film, en zoals k al zei ik ga met t einde van JuanHellasMensaz meej,

V
Even een vraagje:

Dinsdag heb ik The Descent gehuurd. Ik had hem al gezien, maar kon mijn vriendin dit sterke staaltje suspense natuurlijk niet onthouden. Helaas, op 1:14,23 liep de film vast. Dvd schoonmaken hielp niet. Hoofstuk 11 starten om dan terug te spoelen ook niet. Ik kwam niet eens in hoofdstuk 11. Volgende dag heb ik de film maar gekocht, in de veronderstelling dat het aan de krasjes zou liggen op de rentalversie. Helaas. De gloednieuwe dvd liep vast, en jawel, op 1:14,23. Om uit te sluiten dat het aan mijn dvd-speler zou kunnen liggen, heb ik de film op mijn computer opgestart. En ja hoor, de film liep weer vast op 1:14,23. Nu kon ik op mijn computer wel hoofdstuk 11 opstarten en terugspoelen naar de scene, maar dit lijkt mij natuurlijk niet de bedoeling.

Het gaat om de steelcase versie. Heeft iemand hetzelfde probleem ervaren? Of heeft iemand een idee waar bovenstaande aan kan liggen?

Reinbo
Your stuck in the Twillight Zone...

V
Ja bedankt, daar heb ik wat aan.

NightWolf schreef:
Ik denk gewoon het simpelste.
Sarah is op een bepaald moment in de film gevallen en had haar hoofd tegen een rots/steen gestoten. Vanaf dat moment was ze bewusteloos en werd ze even later in de film weer wakker met alle gevolgen vandien (die monsters die Holly waren aan het opeten).
Ik denk dat ze alles vanaf dat ze viel gedroomd heeft. Waarom? Dunno, gewoon een gevoel dat deze film bij mij heeft nagelaten.
Wanneer ze Juno naast haar in de auto ziet zitten verschrikt ze zich te pletter en ontwaakt ze uit haar droom (zoals wij allen bijvoorbeeld zouden ontwaken als we van een gebouw zouden afvallen, door het schrikmoment dus).
Dan ziet ze haar dochter weer en dan wordt het beeld kleiner en kleiner totdat we dat geschreeuw horen.
Volgens mij is dat geschreeuw niet afkomstig van zo'n monster maar van Sarah zelf als bewijs dat ze ook gedood wordt.

Dat is mijn mening van het interpretabel einde

Hier ben ik het helemaal mee eens nog iets uit de film dat zou kunnen bewijzen dat ze niet ontsnappen kan is dat gezegd werd dat ze veel te die zitten en dat ze moetsen terugkeren maar dat kon dan weer niet door die invan van dat doorgangetje waar een van de vriendinnen even in vast zat

ik zou zeggen, kijk naar de film en fantaseer zo niet
Flipsen, zeer leuke theorie, je zou zelf wat films moeten gaan maken me dunkt, maar niets doet vermoeden in de film waarover jij spreekt dus lijkt optie 3 toch de beste.

benieuwd of de tweede verder gaat op de eerste, dat ze dan toch nog wakker word...
wss een stel nieuwe jonge pubers ofzo

dacht ook eerst optie 3, maar na het lezen van een interview met Neil Marshall heb ik zo mijn twijfels...

AC: There have been rumors about another ending for the US version…

**SPOILERS**
NM: Yes, the American distributor decided to change it. There won’t be anything new; the only difference is that when she climbs out of the cave and she gets in the car and she drives along, it cuts back to her being in the cave: that’s what they’ve cut. So she’s in the car, Juno sits next to her and she screams and that’s it. All it really does is it suggests that she does make it out of the cave. She’s still bad, but she’s out. They tested both endings and it played a lot better without the last bit. For whatever reason they preferred the idea that she made it out of the cave. Fair enough, she’s killed all her friends but she’s out of the cave, so it’s ok! (Laughs.) My original ending has been seen in the UK, has been seen worldwide, everybody else is going to get to see that, but well. It’s a totally different mindset; I can’t get my head around it, but whatever. They’re going to get to see the complete ending on DVD anyway.
**END SPOILERS**

http://dreadcentral.com/index.php?name=Interviews&req=showcontent&id=153

vooral de zin "...she's killed all her friends..." neigt naar optie 4...

Top filmm !!

Wat me opviel was de focus op de pillen die Sarah innam en achterliet in het huisje. Zijn dit medicijnen voor haar depressiviteit na het ongeluk, is ze verslaafd geraakt en sloeg ze misschien daarom door in de grot omdat ze haar pillen niet bij de hand had? In dat geval lijkt het me wel aannemelijk dat de wezens slechts een hersenspinsel van haar zijn. Any thoughts?

Nouja, aangezien er een vervolg komt waarin ze terug gaat naar de grot om haar vrienden te zoeken, is ze dus uit de grot gekomen en heeft ze haar vrienden niet vermoord.

Inderdaad Michaelpitt, in de nieuwe trailer zie je ook dat de gasten die bewijs willen hebben in de grot, op de videocamera zien dat die motherfuckers daar echt ronddwalen!

geronimo
'n aangepaste keuze nr. 3:

Alles wat we zien is echt gebeurd, ook de ontsnapping uit de grot.

Volgens mij ook 3., los gezien dat er een vervolg komt. Alleen de laatste scene is denk ik een flashback, als ze al ontsnapt is. In die laatste scene branden vijf kaarsjes in de taart, voor elk van haar vriendinnen, mooi heh

ik dacht eigenlijk dat het een 'simpel' horror verhaal was , dus nr. 3. Maar je maakt mij nu wel nieuwschierig om de film nog een keertje te bekijken. ook een horror film kan diepere betekenissen hebben eigenlijk. waarom ook niet?

jahoor, ga maar een Martyrs kijken, die zal best nog wel even blijven hangen in je hoofd

bedank voor de tip, ga ik doen.

Volgens mij zit er niet zoveel achter als sommige denken. Natuurlijk is de lichtval nep. Ze naast haar zitten en wordt weer wakker in de grot.

Optie 3.

TonyMontana schreef:
dacht ook eerst optie 3, maar na het lezen van een interview met Neil Marshall heb ik zo mijn twijfels...

AC: There have been rumors about another ending for the US version…

**SPOILERS**
NM: Yes, the American distributor decided to change it. There won’t be anything new; the only difference is that when she climbs out of the cave and she gets in the car and she drives along, it cuts back to her being in the cave: that’s what they’ve cut. So she’s in the car, Juno sits next to her and she screams and that’s it. All it really does is it suggests that she does make it out of the cave. She’s still bad, but she’s out. They tested both endings and it played a lot better without the last bit. For whatever reason they preferred the idea that she made it out of the cave. Fair enough, she’s killed all her friends but she’s out of the cave, so it’s ok! (Laughs.) My original ending has been seen in the UK, has been seen worldwide, everybody else is going to get to see that, but well. It’s a totally different mindset; I can’t get my head around it, but whatever. They’re going to get to see the complete ending on DVD anyway.
**END SPOILERS**

Marshall, Neil (The Descent) | Horror Movie, DVD, & Book Reviews, News, Interviews at Dread Central - dreadcentral.com

vooral de zin "...she's killed all her friends..." neigt naar optie 4...

hierin zegt hij toch dat het "echte" (=zijn) einde wel degelijk nummer 3 was? en dat ze dus in werkelijkheid nooit uit de grot ontsnapt.

echter, in de VS hebben ze het allerlaatste gedeelte (waaruit blijkt dat ze nog in de grot zit) geschrapt omdat zij (de Amerikanen) het blijkbaar beter vonden dat Sarah het echt redt. denk ook dat het idee voor een sequel pas na dit "nieuwe" einde ontstaan is. jammer .. maar het originele einde als het echte beschouwend vind ik The Descent nog steeds een hele leuke in haar genre ..

Laatst gezien,maar waarom zou ze dan haar vriendinnen vermoord hebben.
Alleen die ene was toch vreemd gegaan met haar man? Of was ze pissig op ze dat ze haar niet kwamen opzoeken in het ziekenhuis na dat ongeluk? Of is ze gewoon krankjorum?

Ze probeerde die meid die vreemdging met dr man toch juist te redden?

Gast
geplaatst: vandaag om 02:54 uur

geplaatst: vandaag om 02:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.