ad
  • 141.879 films
  • 6.877 series
  • 20.928 seizoenen
  • 471.005 acteurs
  • 285.384 gebruikers
  • 8.184.193 stemmen

The Descent (2005)

zoeken in:

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

Theorietjes Time! Hoe zit het nou met "The Descent"?

Een aantal mogelijkheden.

1: Sarah gaat dood tijdens haar auto ongeluk, alles is verder een droom.

2: idem, maar dan gaat ze dood in het ziekenhuis (terwijl die lichten uit gaan)

3: Alles wat we zien is echt gebeurt, behalve de ontsnapping uit de grot, die is gedroomd.

4: Alles wat wij als kijker zien is de perceptie van Sarah. Eigenlijk heeft zij gewoon haar vriendinnen vermoord.

Ik ga voor nr. 4. Iemand anders nog een idee?

ROOSKY

• 29916 berichten
  • 5925 stemmen

Ik dacht gewoon nummer 3.

SuperSideSwipe

• 4459 berichten
  • 2768 stemmen

Ik dacht eigenlijk dat alles gewoon gebeurd was zoals getoond. Alleen dat op het eind "dat ze ineens weer in de grot zat" een visualisatie was van de trauma die ze eraan heeft overgehouden. Dat ze zich op dat moment niet meer sterk hoefde te houden, en dus alle emoties over zichzelf heen kreeg. En daar kregen we dan een visualisatie van.

Achilles

• 1001 berichten
  • 202 stemmen

ik dacht eerst aan claustrofobische hallucinaties, maar volgens mij zagen ze allemaal toch de verschijningen. Het einde zag ik juist andersom. Ze was zo bevangen van emoties en traumatische ervaringen..ze zag geen uitweg meer en visualiseerde een uitweg..ze werd wakker weer in de grot en weet dat ze nooit meer zal ontsnappen...

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

Ik zal even toelichten waarom ik 4 dacht.

Sarah is geestelijk helemaal "of the planet", omdat ze hele nare dingen heeft meegemaakt. Ze heeft nogal eens hallucinaties. Als ze vervolgens in de grot afdalen komt boven op de trauma's ook nog eens een claustrofobische ervaring en staat ze doodsangsten uit. Gezien Sarah's personage lijkt het me dan niet raar dat "dingen ziet". Ze haalt die crawlers in haar hoofd. Ze wordt gekker en gekker in haar hoofd en zij gaat vervolgens iedereen vermoorden. Zij denkt echter dat het de originele grotbewoners zijn die hun terroriseren. Wij zien alles wat gebeurt vanuit Sarah's oogpunt.

Uiteindelijk komt zij uit de grot, vlucht naar de auto, rijd weg, zet de auto aan de kant, vrachtwagen komt langs en de Sarah die net haar vriendinnen heeft vermoord komt bij bewustzijn.

Vervolgens krijgt ze een nieuwe hallucinatie waarin al haar trauma's gevisualiseerd worden (ook die ze net is opgelopen). De laatste scene.

Maar goed, misschien zie ik er wel weer van alles in wat de makers niet bedoeld hebben. Heel recht toe recht aan komt de film op mij echter niet over.

Uier

• 1564 berichten
  • 3480 stemmen

Best een reële optie, Flipsen. Zo had ik er nog niet over nagedacht. Ik ging ook voor optie 3.

Achilles

• 1001 berichten
  • 202 stemmen

Maar die andere dames zien toch ook die verschijningen???

Materny

• 10185 berichten
  • 1024 stemmen

Tuurlijk is het 3 .

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

Achilles schreef:

Maar die andere dames zien toch ook die verschijningen???

Volgens Sarah zien die andere dames die verschijningen ook.

Misschien een beetje ver gezocht.

Maar toch, die omslag naar horror is toch wel een beetje (understatement) absurd en lijkt helemaal niet bij de eerste drie kwartier van de film te passen.

mental_jos

• 263 berichten
  • 770 stemmen

ik snap ook niet waarom ze haar bijl in het been van die chineze stak. het had iets te maken met een hangertje van haar man ofzo?

Achilles

• 1001 berichten
  • 202 stemmen

mental_jos schreef:

ik snap ook niet waarom ze haar bijl in het been van die chineze stak. het had iets te maken met een hangertje van haar man ofzo?

Vreemdgaan/overspel en vanwege de claustrofobische, emotionele en traumatische ervaringen leverde dit een enigszins ongeloofwaardige reactie op....

SuperSideSwipe

• 4459 berichten
  • 2768 stemmen

mental_jos schreef:

Ze is inderdaad vreemdgegaan met haar man (dat was eigenlijk al vanaf de eerste scene redelijk duidelijk). Ook heeft ze hun vriendin (per ongeluk neegestoken, maar dat is niet het ergste) laten liggen en kreperen om zichzelf in veiligheid te brengen ipv bij haar te blijven of desnoods uit haar leiden te verlossen.

Redenen genoeg dus.

Materny

• 10185 berichten
  • 1024 stemmen

Deze = ook leuk?.

Wat zouden je doen als een van je beste vrienden licht gewond achter in de grot achterbleef terwijl je al de uitgang ziet.

1 = Rennen naar die uitgang en niet omkijken.

2 = Teruggaan en proberen je vriend/in te redden met gevaar voor eigen leven.

3 = Teruggaan en een einde aan je vriend/in's leven maken en dan maken dat je weg komt.( kost minder tijd dan bij 2 en je gaat niet weg met een al te rot gevoel ).

Wat een Dillema, .

Ik zou gaan voor 2 maar zodra er meerdere van die griezels zijn switch ik graag over naar 1.

thenr9

• 44 berichten
  • 224 stemmen

Ik ga voor 5

Net als SuperSideSwipe denk ik dat ze gewoon is ontsnapt uit de grot, maar toen ze weer tot rust kwam in de auto in gedachten terugging naar de grot...

Het blijft een raadsel denk ik en dat is ook het mooie aan deze film, dat iedereen zijn eigen draai aan het verhaal kan geven!

ex_uva

• 156 berichten
  • 116 stemmen

Als je goed oplet, zie je dat wanneer ze valt, ze haar ogen sluit. Op dat moment verschijnt er een vreemd licht, dat blauw-wit is. Daarna opent ze haar ogen en ziet ze de 'uitgang'. Die uitgang is dus fake, want in werkelijkheid heeft ze nu een onwijze buil op haar hoofd en een lichte hersenschudding. Alles na die vreemde lichtval, is dus gedroomd en ijdele hoop. Ze zal nooit uit de grot geraken...

Angrod_Pallanén

• 6688 berichten
  • 1042 stemmen

Naar mijn mening is de uitgang ook harstikke fake en zit ze gewoon lekker in de grot tot ze wordt opgevreten of todat ze sterft aan honger. Niet al te ver zoeken. Dat ze al haar vriendinnen heeft vermoord vind ik ronduit bullshit. Dan zouden er wel wat meer hints zijn achtergelaten door de makers, maar niets dan jouw fantasie, flipsen, wijst dat het zo is gegaan (in de film ), maargoed, iedereen zijn eigen draai.

Menyes

• 14 berichten
  • 24 stemmen

ik denk dat de regisseur express dit einde heeft verzonnen, maar zonder enige bedoeling. hij wil juist dat mensen gaan verzinnen. misschien heeft hij zelf ook niet verzonnen hoe het einde moest aflopen.

al met al, een goede film!

maxcomthrilla

• 15512 berichten
  • 2503 stemmen

De versie dat ze wel als enige alles overleeft en weer daglicht ziet vind ik in ieder geval de beste!

Angrod_Pallanén

• 6688 berichten
  • 1042 stemmen

Vind ik niet. Waarom moet de hoofdpersoon altijd overleven. Ik vond het verschrikkelijk toen ik zag dat ze uit de grot kroop en de auto instapte en was weer bevredigd toen ze wakker werd op de steen. Dat we niet zíen hoe ze wordt opgevreten wilt niet wegnemen dat ze daar van d'r lang zal ze leven niet uit zal komen en ze óf 'gewoon' op wordt gevreten of zelf zo'n ding wordt en alle andere grot-verkenners-afdalers-beklimmers-what ever you call it opvreet. Wat genoeg stof zou opleveren voor The Return of the Descent of The Descent 2

maxcomthrilla

• 15512 berichten
  • 2503 stemmen

Angrod_Pallanén schreef:

Vind ik niet. Waarom moet de hoofdpersoon altijd overleven. Ik vond het verschrikkelijk toen ik zag dat ze uit de grot kroop en de auto instapte en was weer bevredigd toen ze wakker werd op de steen. Dat we niet zíen hoe ze wordt opgevreten wilt niet wegnemen dat ze daar van d'r lang zal ze leven niet uit zal komen en ze óf 'gewoon' op wordt gevreten of zelf zo'n ding wordt en alle andere grot-verkenners-afdalers-beklimmers-what ever you call it opvreet. Wat genoeg stof zou opleveren voor The Return of the Descent of The Descent 2

Ik zit ook niet te wachten op een Descent 2. Laat de regisseur liever weer iets nieuws verzinnen Het is goed zo.

Turkeyloverz

• 4239 berichten
  • 1459 stemmen

Het was wel best ingewikkeld. De ene keer zie je een droom en dan weer iets dat echt gebeurt. Ik was echt blij toen ik zag dat ze uit die grot kwam, daarna schrok ik toen ik haar vriendin naast haar in de auto zag. Maar het bleek een droom te zijn, maar dan heeft het gewoon een open einde, daarom verwacht ik ook een Descent 2. En elke keer zag je het meisje en de taart en hallucunaties van Sarah maakten het alleen maar ingewikkelder.

NightWolf

• 339 berichten
  • 527 stemmen

Ik denk gewoon het simpelste.

Sarah is op een bepaald moment in de film gevallen en had haar hoofd tegen een rots/steen gestoten. Vanaf dat moment was ze bewusteloos en werd ze even later in de film weer wakker met alle gevolgen vandien (die monsters die Holly waren aan het opeten).

Ik denk dat ze alles vanaf dat ze viel gedroomd heeft. Waarom? Dunno, gewoon een gevoel dat deze film bij mij heeft nagelaten.

Wanneer ze Juno naast haar in de auto ziet zitten verschrikt ze zich te pletter en ontwaakt ze uit haar droom (zoals wij allen bijvoorbeeld zouden ontwaken als we van een gebouw zouden afvallen, door het schrikmoment dus).

Dan ziet ze haar dochter weer en dan wordt het beeld kleiner en kleiner totdat we dat geschreeuw horen.

Volgens mij is dat geschreeuw niet afkomstig van zo'n monster maar van Sarah zelf als bewijs dat ze ook gedood wordt.

Dat is mijn mening van het interpretabel einde

salvatore

• 1936 berichten
  • 2913 stemmen

Zeker niet de simpelste

mikoz

• 11298 berichten
  • 867 stemmen

Optie 3 lijkt mij.

happy viewer

• 29 berichten
  • 39 stemmen

3, zeker weten

XZtephan

• 60 berichten
  • 254 stemmen

Ja idd, ik denk ook 3, die andere opties zijn wel wat ver gezocht, ookal zouden ze allemaal mogelijk kunnen zijn. Maar er zijn verder geen hints o.i.d hierover gegeven, dus kun je nog 1001 eindes gaan bedenken lijkt mij.

Halcyon

• 9922 berichten
  • 0 stemmen

Ik ga ook voor optie 3.

Turkeyloverz

• 4239 berichten
  • 1459 stemmen

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het 1,2 of 4 is..

3 is het meest logische lijkt me.

Doom

• 8212 berichten
  • 1451 stemmen

Erg leuke theorieën flipsen. Optie 3 is het meest voor de hand liggend, echter ik denk dat we toch wat verder moeten gaan dan dat. Mij lijkt optie 4 dus het geval bij The Descent. Zelf had ik er nog niet zo over nagedacht, maar deze theorie verklaard toch een hoop dingen.

MenaceIISociety

• 7 berichten
  • 17 stemmen

Sorry maar voor optie 4 zie ik echt geen hints. Optie 3 lijkt mij de juiste, alleen moet ik eerlijk zeggen dat ik wel een beetje zwak vond, ipv van een schokreactie moest ik er eerder een beetje om lachen, maar ja alles beter dan dat ze opeens tegen een uitgang aanloopt op 3 km onder de grond

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.