The Descent (2005)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Avontuur
99 minuten / 100 minuten (original unrated cut)

geregisseerd door Neil Marshall
met Shauna Macdonald, Natalie Jackson Mendoza en Alex Reid

Een groep jonge vrouwen met dezelfde hobby, namelijk speleologie, gaat op onderzoek uit in een diepe grot. De vrouwen komen in de grot iets tegen wat ze liever nooit hadden gezien en moeten alles in het werk stellen om weer levend uit de grot te geraken.

Goede film alleen vind ik het einde een beetje raar. Wel heerlijk stukje wanneer de infrarood-camera goed werkt en het eerste "monster" gezien wordt.. PRACHTIG!

Op een traag begin na heeft de film me voor de rest prima geboeid!

avatar van INCTRL
Het eerste beest uit de lord of the Ring word echt niet met de infrarood cam gezien in de film.

Op t begin was t allemaal nog wel grappig maar daarna met die monsters vond ik een beetje nep en heb m toen maar stopgezet.

Zijn dat eigenlijk geen spoilers, voor mij persoonlijk was het wel verrassend dat er monsters zaten. Zag ik niet echt aankomen, ik dacht dat het verhaal een heel andere kant op zou gaan.

Ik heb het in mijn bericht ook zoveel mogelijk als spoiler aanzien. Zou het inderdaad maar gewoon wegspoileren.

Bij deze.

avatar van Uier
Erg leuke horror movie. Lekker sinister neergezet en het claustrofobische gehalte is erg hoog. Normaal schik ik niet snel in horrorfilms van tegenwoordig, maar bij The Descent had ik vaker echt effe 'wööw, vet!' Erg goed neergezet allemaal.

Grote minpunt vind ik ook het einde, voornamelijk als je door beredeneert: Op het einde is het conflict tussen de 2 laatst overgeblevenen inderdaad raar. De ene laat de andere voor stront achter, omdat zij veronderstelt dat ze haar vriendin vermoord heeft en met haar vriend geneukt heeft. Heel leuk en aardig allemaal, maar mevrouw droomt dit dus óók, aangezien ze wakker wordt in die bloederige voerkamer. Alles wat zich daarna afspeelt is dus gedroomd. Ze heeft uiteindelijk dus ook het einde (dat ze dat mokkel voor stront achterlaat) gedroomd. Beetje raar en het past niet echt bij de rest van de film, vind ik. Ook het moeder/dooie dochter verhaal hadden ze voor mijn part achterwege kunnen laten.

Maargoed, al met al een lekkere schikfilm. Inderdaad één van de betere in zijn gènres, al is dat niet zo lastig met alle troep die de laatste jaren uitgekomen is.

****.

Ik vond het echt een enge film. Ik schrik ook niet meer van de films van tegenwoordig. Maar deze liet me echt wel schrikken. Krijgt van mij een 3,5.

Prachtige film. Heb van de eerste tot de laatste seconde genoten. Toch een foutje in de film. Indien je een lamp op je helm draagt volgt het licht perfect je hoofdbewegingen en verkrijg je automatisch licht in je kijkrichting. Aldus is het zinloos om nog eens een pillicht in je hand te houden.
Het einde van de film, leuk bedacht, zeer positief.
Een film die de tijd en de prijs van het tiketje waard is.

avatar van grid8400
Ik schrik zoals zovele hier, niet echt meer bij het kijken van spannende films, maar bij deze kreeg ik het toch een paar keer aardig benauwd

Persoonlijk vond ik het een erg goede film, doordat hij mij in de greep hield. Het einde vond ik ook sterk. Misschien niet een einde wat je hoopt. Maar anders dan vele hier stellen, vond ik hem wel erg sterk. Het begin en het einde sluiten goed op elkaar aan en het midden stuk is een goede overbrugging.

Ze gaan de grot in om bepaalde zaken die voorheen zijn gebeurt (dood / overspel / schuldgevoel) etc.. helder te krijgen. Elk met zijn eigen drijfveer. Uiteindelijk vind iedereen volgens mij de vrede die ze zochten

volgens mij (of ga ik nu te diep?) is de afdaling naar de grot niets meer dan een metafoor voor de dames hun eigen ziel die ze nalopen... en daar dus ook hun monsters tegenkomen (nogmaals dood / overspel / schuldgevoel..etc..etc..)

anyways..toppertje.. 4,5*

avatar van nickvanzutphen
En dan vond ik een speleobox al erg.
Goede Horror die goed opgebouwt werd , alleen wel overdreven veel monsters in die grot[/spoilers] op het laatst vind ik.

avatar van Mug
Mug
Vriendelijk verzoek aan allen die geschreven hebben (en hen die nog schrijven zullen). Dat er monsters in de grot zitten is een spoiler. Tussen spoilertags zetten dus.

Wat een dramatische film. Er was wel genoeg spanning en het eind was ook wel verrassend maar toch heeft de film het net niet. Ik kom niet verder dan een 2.5

Ben niet zo n fan van horrorfilms..Vaak hetzelfde verhaal vrouw rent gillend weg, monster/mens erachter aan en overal bloed Maar ik heb aardig in spanning gezeten tijdens de film en vond het een leuke horror na lange tijd. Na de film Creep en Cursed had ik de hoop opgegeven....
Alleen het einde snapte ik niet echt, maar dat zal misschien wel aan mij liggen...

deedeetje schreef:

Ze ziet haar dode dochtertje.. dus ze aanvaard haar eigen dood.. en sluit vrede ermee.. omdat ze weet dat ze haar dochter weer bij haar zal hebben..
(dat is althans wat ik eruit opmaak)

us_raider
Ik vond het juist niet zo'n geweldige film. Bijna het eerste uur wist mij niet te boeien en ik was maar ongeduldig aan het wachten tot het 'dat wat de vrouwen liever nooit gezien hadden' kwam. Ik dacht even dat et gewoon die eindeloze grot was(bij wijze van spreken) maar dit viel dus toch goed mee. De eerste momenten met de monsters zijn erg indrukwekkend maar na een kwartier is het wel genoeg geweest. Het einde vind ik ook niet super. Toch heeft de film me na het eerste uur/3 kwartier me vrij weten te amuseren op een spannende manier. 2,5* dus

obuma
Een toppertje deze film. Het verhaal is goed, de acteerprestaties ook en de verrassende elementen meer dan goed. Ook voor mensen (zoals ik) die meer van thrillers houden dan van horrors is dit een aanrader. Gewoon afentoe de andere kant op kijken als het te bloederig word. Want bloederig is tie zeker !

4 * krijgt deze film van mij.

Binnenkort krijgen jullie de recentie van History of Violence.

Cu next time,

greetz obuma

avatar van Tolkienfan
mwa.........vond em tegenvallen...had er na al de verhalen hier meer van verwacht..vreemd eind..

avatar van Tolkienfan
is er een extra cursusdag om het eind van deze film uit te leggen. er zijn genoeg mensen lees ik die em niet snappen net als ik.......vond het trouwens een vreemde slappe film

avatar van Tolkienfan
oh ja: speelt Gollem een gastrol met zijn broertjes? wat een nep figuren die monsters... lord of the rings is echt tig keer beter

4* echt een top film!, heb me er heel erg mee vermaakt... en een echt goeie horror! kijken:D:D

Sodeju, wat een lekkere film! Het begin is een beetje traag, maar als ze dan eenmaal in die grot zijn wordt het al creepy. En als ze dan worden aangevallen ??? Lekker griezelig en ook goor Mooi man. Een absolute aanrader!

Was zeker een aardige film alleen het eind was een beetje vreemd maar voor mensen die van enge films houden een aanrader

Wat een ongelooflijk slechte film zeg. Ik snap niet waarom mensen hier beweren dat ie zó goed is, dan ben je niet helemaal goed bij je paasei.

Awel de punten:
1: De decor's waren werkelijk om te janken, je kon duidelijk zien van welke materialen ze gemaakt waren, oa piepschuim.
2: De monsters waren zo geïmporteerd uit Lord of the Rings.
3: Die wijven waren redelijk irritant, vooral dat gekrijs heel de tijd.
4: Het is sowieso niet geloofwaardig dat een paar van die wijven zo'n grot ingaan. En ook niet dat er nog NOOIT iemand ingeweest is.
5: Hoe vind je een grot waar nog nooit iemand in geweest is op de kaart? Staat dat er bij?
6: Waarom gebruikten de monsters geen mes en vork?
7: Waarom hadden de monsters ogen als ze blind waren?
8: Knap dat de vrouwen ZO stil konden zijn dat zelfs de monsters met hun echo-oren het niet konden horen.
9: Als je nog maar met z'n tweeen over blijft in een grot vol monsters, ga je niet nog ff je relatie problemen uitvechten.
10: Hoe komen de karkassen van grote beren beneden, in een grot waar je alleen kan komen door smalle gangetjes?
11: Het was eigenlijk gewoon een B-film.
12: Hoe kan het dat opeens haar dochtertje in die grot zat met een grote taart.

Mk
Vreselijke film

[5 sterren] Super Spannende Film, goed begin, Spannend en creepy, alleen het eind is een beetje vreemd, was ze nu eruit, of had ze dat gedroomd?

hvincken schreef:

Ze maakt smakker naar beneden en ligt dus buitenwesten.. dan krijg je de trip dat ze buiten is.. dan komt ze weer terug in realiteit.....
het stukje met haar dochter is haar acceptatie met de dood....

avatar van IcU
IcU
Wat een vresenlijk goeie film is dit! Ik ben er totaal door verrast. Enorm zenuwslopend, spannend, goor, alles zit erin. Goed geacteerd, geweldige special make-up. 5*

avatar van IcU
IcU
Jozzy schreef:

2: De monsters waren zo geïmporteerd uit Lord of the Rings.
3: Die wijven waren redelijk irritant, vooral dat gekrijs heel de tijd.
6: Waarom gebruikten de monsters geen mes en vork?
7: Waarom hadden de monsters ogen als ze blind waren?
11: Het was eigenlijk gewoon een B-film.
12: Hoe kan het dat opeens haar dochtertje in die grot zat met een grote taart.

Heb je de film wel goed gezien??

2: Ze leken erop, maar waren zeker niet het zelfde.
3: Had je anders verwacht?
4: Er is WEL iemand in die grot geweest! De helft van de film gaat erover... Die haak in het plafont, die helm die gevonden werd, enz...
5: Er is dus WEL iemand ingeweest...
6: Die konden ze niet vinden in het donker.
7: Waarom zijn bananen krom.
8: Ze hoorden ze wel, maar werden afgeleid. Bijv. het stukje met het horloge...
9: Daar zijn het vrouwen voor.
10: In delen
11: Vind je?
12: Daar moet je de film van het begin tot het eind voor hebben gezien. Het was een droom, ze is nooit echt uit die grot gekomen, die paal door het raam in het huisje was ook een droom...