Daglicht (2013)

Nederland
Thriller / Mystery

geregisseerd door Diederik van Rooijen
met Angela Schijf, Monique van de Ven en Fedja van Huêt

De succesvolle advocate Iris (Angela Schijf) ontdekt dat haar moeder (Monique van de Ven) een groot geheim met zich meedraagt. Iris blijkt een oudere halfbroer te hebben waarvan het bestaan noodgedwongen is verzwegen. De autistische Ray (Fedja van Huêt) blijkt in een tbs-kliniek te verblijven, omdat hij veroordeeld is voor een gruwelijke moord. Iris trekt zich het lot van haar halfbroer aan en in haar zoektocht naar de waarheid wordt ze geconfronteerd met zaken die haar leven voorgoed zullen veranderen.

avatar van DiKKe_OsCaR
cantforgetyou schreef:
Ik vond deze film tegen vallen. Ten eerste worden de autisten weer overdreven neergezet. Net zoals in films over psychiatie. Daar zie je dan ook allemaal mensen in het wit gek doen. Maar goed, daar doorheen gekeken. Een zeer vreemd verhaal? Slecht uitgewerkt einde? Waarom gaat ..... eigenlijk dood? Hebben anderen in de omgeving nooit eens iets verteld tegen hoofdrolspeler? Over haar broer/vader? Hoe kun je dit geheim houden? Enzovoort. Vervelende film.

Mijn vriendin werkt als kinderfysio haast dagelijks met autisten. Zij gaf aan dat de manier waarop beide autisten worden weggezet juist kloppend zijn. Het zijn wel zware vormen, met name Ray, maar veel van de houdingen en handelingen kloppen met de werkelijkheid. Zelf vond ik (leek op dit gebied) juist dat ze níet overdreven en juist goed werden weggezet. Met name de uitleg die erbij werd gegeven door Bo en de kortsluiting kon ik waarderen (en getoetst, ook dit klopt blijkbaar).

Thriller? Drama zul je bedoelen. Fedja van Huet speelt erg goed.

Mooie Nederlandse film, beter dan ik had verwacht.
Puike vertolkingen van zowat de ganse cast met Angele Schijf, toch een van mijn favoriete Nederlandse actrices, voorop.
Het scenario is zeer goed en vooral het einde is een complete verrassing.
Een van de betere Nederlandse films die ik al heb gezien.

Aardige film waarin een advocate erachter komt dat haar moeder voor haar heeft verzwegen dat ze een broer heeft. Wellicht een iets te omvangrijk plot met genoeg plotontwikkelingen om de film onderhoudend te houden en een goeie ontknoping. Een redelijk mysterieus sfeertje. Niet alleen is de naam van het personage van Fedja van Huêt een kopie van Rain Man, het acteerwerk zelf ook.

avatar van oemoemenoe
zeer verrassende film voor nederlandse begrippen.
verhaal goed , cast oke en tempo voortreffelijk gevonden.

Leuke film. Goed geacteerd en mooie plotwikkelingen. Zeker het bekijken waard.

avatar van hutsekluts
Prima Nederlandse thriller met verrassend einde die net iets te veel toevalligheden kent maar de
spanning tot het einde aardig vast houdt. Afgerond 3,5 sterren.....

Een lekkere psychologische thriller van eigen bodem. Een goed verhaal waarin de spanning gestaag oploopt en de puzzelstukjes heel langzaam in elkaar passen, culminerend in een toch wel enigszins verrassende ontknoping. Uitstekend geregisseerd door Diederik van Rooijen en prima acteerwerk, zeker van de kant van Fedja van Huêt.

avatar van zapruder
Spannende thriller van eigen bodem!
Goed verhaal en vloeiend tempo. Wie het spel van Fedja van Huêt vergelijkt met Dustin Hofmann, doet Hofmann te veel eer! Fedja is vele malen beter in deze rol. En Angela Schijf zet een zéér geloofwaardige Iris neer. Het is Monique van der Ven die moeite heeft haar emoties te vertolken. Jammer!
Verder niets dan lof! In ieder geval beter dan menig product uit de Angelsaksische Pulpfabriek.

Ik ben bezig met een NL film marathon waarin ik probeer om in 1 maand alle NL films te kijken die de afgelopen 20 jaar zijn verschenen. Daglicht was de 1e en ik moet zeggen dat als de andere films dit niveau halen het een fijne marathon wordt.
vond het goed geacteerd, hier en daar wel wat stijfjes maar dat kan door het nederlandse spel komen.
het autisme werd licht overdreven/ te dik aangezet, maar de uiteindelijke wending in het verhaal zag ik niet aankomen en daarom geef ik deze film 4 sterren.

avatar van Ew_MK1
Jammer maar dit viel toch behoorlijk tegen. Onnozel script, slechte regie en het neerzetten van Ray als autist is ook niet best. Het is allemaal zo gemaakt en geforceerd spannend gemaakt. Het springt allemaal van de hak op de tak.

avatar van Phantasm
Prima thriller met een goed verhaal, ook prima geacteerd.

avatar van panax
sterke nederlandse thriller
met goeie acteurs met in het bijzonder angela schijf en fedja van huet en van de ven maar victor low is ook altijd top ,van begin tot eind spannend
spannende ontknoping top !!!

avatar van Kippie.
Degelijke film van eigen bodem. Angela Schijf doet het niet onverdienstelijk en zet haar personage overtuigend neer, maar wordt toch 'weggespeeld' door Van Huêt. Erg knap hoe hij zich moeiteloos lijkt te verplaatsen in de belevingswereld van Ray. Het verhaal kabbelt gedurende anderhalf uur voort en heeft een aantal minder goed uitgewerkte punten, maar naarmate de film zijn einde nadert vallen deze punten weg en blijft er een sterk en vooral onverwachts einde over. Al met al een redelijke film die ik ooit eens wil herzien. Trouwens, het is mij nog steeds een raadsel wat die pornoproducent, Peter van Benschop, te maken had met het verhaal. Was hij ook familie van Ray?

Intressante film met bijzonder plot, mooi dat klassiek autisten hier worden neergezet, als mensen met een gave, i.p.v. als niet functionerend.

avatar van ILDIB
Het probleem met Nederlandse films is dat de dialogen zo onnatuurlijk worden geschreven dat het ook onmogelijk is als acteur er wat realistisch van te maken.

De film zelf is behoorlijk oké zij het soms wat filmisch krom.

Het lijkt misschien eind goed al goed maar per saldo zijn opa en kleinzoon zo gek als een deur en levensgevaarlijk voor het vervolg van t leven

avatar van ILDIB
Passiebloempje schreef:
En natuurlijk wederom de bevestiging dat 'de Nederlandse acteur' erg bedreven is in het opzeggen van tekst.

yup

avatar van Allepinie
Een zeer, zeer slap aftreksel van het boek. Met een twijfelachtige Schijf en een Van De Ven die teert op vergane glorie.

avatar van Glennekeeeee
een degelijke thriller die het vooral van de 2e helft moet hebben. jammer genoeg is het eerste deel te veel voorbereiding en zonder spanning. uiteraard moeten de pionnen, de verhaallijnen, uitgezet worden maar het moet ondertussen wel al ergens naartoe leiden en dat deed het niet. met dank aan de prima acterende schijf word het wel nog een beetje verdoezeld. het tweede deel is dan wel zeker sterk en doet niet onder voor de betere b-thrillers uit hollywood qua actie en snelheid. jammer genoeg blijft de spanning wel steeds wat achterwege en zijn het hele korte opflakkeringen. wat wel zeer goed is aan deze film is, je hebt steeds meer weet van de situatie dan het hoofdpersonage, je weet sommige twists al op voorhand omdat ze je ook duidelijk worden gemaakt maar het einde laat dan weer zien dat sommige twists nog anders eindigen of dat er nog een extra'tje bijkomt waardoor je zelf toch weer verrast bent.

kort: een prima thriller van nederlandse makelij met een sterk spelende cast, een leuk scenario en buiten het mindere camerawerk oogt deze film prima.

avatar van J.Ch.
Inderdaad een degelijke thriller. Angela Schijf speelt goed en ook Fedja van Huêt verdient lof. Het plot is goed in de basis, hoewel de details soms wat onwaarschijnlijk zijn. Waarom een metersgrote tekening in puzzelstukjes maken? Het ziet er spannend uit, maar er zat niet echt een meerwaarde aan. Ook de aanslag op Iris vind ik niet erg overtuigend. Daar staat tegenover dat de ontknoping niet plots en onverwacht is, maar dat de stukjes langzaam op hun plek vallen. Dat vind ik dan wel weer goed gedaan; het zorgt ervoor dat de spanning erin blijft.

Wat ik niet snap... Hoezo weet ongeveer niemand van Iris' broer af, maar de man die komt voor het aquarium wel? Ik snap dat hij Ray kent, maar hoe legt hij de link met Iris? Verder had ik, zoals wel vaker met Nederlandse films, moeite met het verstaan van de dialogen. Erg jammer.
Leuk een keer gezien te hebben, niet meer en niet minder.

avatar van Decec
Een goede thriller film...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteurs Derek de Lint en Fedja van Huêt...
En ook een bekende actrice Monique van de Ven...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima camerabeweging...

Goede film! Ik had deze film wel onderschat eigenlijk, zaten wel een paar voorspelbare twists in, maar toch een goede spannende en mooie film. Zeer de moeite waard.

avatar van j0enne
Kippie. schreef:
Ze hebben allebei dezelfde vader.

avatar van j0enne
Klein minpunt: de leeftijden. Monique van de Ven is 63 en is hier dus een overgrootmoeder. Net als 't minieme verschil tussen Angela en Fedja wat uiteindelijk dus vader en dochter is.

avatar van Proeneke
Nep en gekunsteld, veel te dik erop allemaal. Ongeloofwaardig.

avatar van baspls
Na het zien van de geweldige misdaad tv-serie Penoza, benieuwt geworden naar de films van regisseur Diederik van Rooijen.

Daglicht verteld het verhaal over een drukke alleenstaande advocate en haar klassiek autistische zoontje. Als ze op een dag in het huis van haar moeder verblijft ontdekt ze dat ze een broer heeft. Haar broer heeft ook een zware vorm van autisme en is wegens moord tot TBS veroordeelt. Ze zoekt hem op in de kliniek en probeert er achter te komen waarom zijn bestaan voor haar is verzwegen... Gebaseerd op de gelijknamige roman van Marion Pauw.

Angela Schijf deed het prima in de hoofdrol en Derek de Lint en Monique van de Ven waren ook zeker niet slecht. Fedja van Huêt vond ik echter het beste als de zwaar autistische Ray. Hij treed een beetje in de voedsporen van Dustin Hoffman, die ook al de maniertjes van een klassiek autist na deed in Rain Man. Het acteerwerk was niet slecht, maar wel een beetje 'gemaakt'. Dat kunnen we de acteurs echter niet verwijten, want de dialogen zijn zo onnatuurlijk op papier gezet dat het ook onmogelijk is om het niet onnatuurlijk te laten klinken.

Het verhaal had in het begin wat beter spanning op kunnen bouwen, want het was wel heel vlot gedaan. Verder was een groot deel eigenlijk vrij voorspelbaar. Tegen het einde aan wist de film toch nog best spannend te worden en ook bleef de film de hele tijd vermakelijk. Het verhaal heeft een aantal 'probleempjes', maar die wijd ik aan het boek waar het op is gebaseerd en de casting keuze die de uitkomst minder geloofwaardig maakt (Monique van de Ven is pas in de 60 en kan dus nooit overgrootmoeder zijn, Angela en Fedja zijn even oud en kunnen geen vader en dochter zijn. Maar goed ik bespeur ook wat verouderings make-up, dus het is wel geprobeerd).

Net als Penoza is Daglicht ook erg mooi geschoten, in de (mooie) omgeving van Arnhem. Het kleurgebruik was mooi en kalm en er zaten een aantal gave close-ups in de film. De manier waarop de flash-backs verdraait worden was haast Hitchcockiaans/Argentoësk. De muziek van Bart Westerlaken (tevens van Penoza) was erg goed en hielp de film spannend te blijven, al zaten er geen memorabele melodieën in.

Ik heb zelf Autisme en ik erger me er altijd aan dat in films eigenlijk alleen maar klassiek autisten of andere extreme varianten worden behandeld. Dat terwijl de meeste autisten eigenlijk heel 'normaal' zijn. Door films als Daglicht en Rain Man krijgen mensen een verkeerd beeld van Autisme. Autisme is geen ziekte of aandoening, maar simpelweg een verzamelnaam voor benamingen van gedragskenmerken. Autisme is niet erfelijk, maar die gedragskenmerken wel. Op mannen is het erfelijk overdraagbaar, vrouwen niet, vandaar dat er meer mannen met Autisme zijn (en dat Iris in de film ook geen autisme heeft). Iedere autist heeft een andere combinatie van die gedragskenmerken, waardoor letterlijk iedere autist anders is. Overigens zijn heel veel volwassenen nu ook gewoon autistisch, alleen weten ze dat niet omdat er vroeger niet op getest werd. Ik vind het altijd heel vervelend als mensen denken dat ze heel duidelijk moeten praten alsof ik achterlijk ben (vandaar dat ik dat stukje in de film wel kon waarderen) of dat ik een of andere beperking of ziekte heb. Het aantal klassiek autisten is erg laag en aan de meeste autisten zul je helemaal niets vreemds kunnen zien. Ik zit al een tijdje op het speciaal onderwijs, met alleen maar autisten, en behalve dat de meeste van ons wat minder sociaal of terughoudender zijn en specifieke interesses hebben verschillen we weinig van 'normale' kinderen. Daniel Verbaan vond ik - zeker gezien zijn leeftijd - wel bijzonder goed spelen als Aron, al zou hij zelfs bij ons op het speciaal onderwijs raar zijn gevonden door het herhalen van bepaalde woorden en die woedeaanvallen. Ook Fedja heeft het knap gedaan, maar veel maniertjes zijn wat te overdreven uitgewerkt.

De scène met dat hondje vond ik trouwens bijzonder naar en ik snap niet goed wat daar nou de toevoeging van was. Überhaupt snap ik niet waarom er in films van die rot kinderen zijn die dieren wat aandoen of anderen dwingen zoiets te doen. Dan ben je pas gestoord.

Al met al vind in Daglicht toch een erg goede film van Nederlandse bodem. De film is vrij voorspelbaar maar wel spannend en erg vermakelijk, de cinematografie is dik in orde en het acteerwerk is prima. Van mij mogen er zeker meer van dit soort films worden gemaakt in ons land. Diederik van Rooijen blijkt echt een talent en ik ben erg benieuwt met wat zijn volgende project zal zijn. Naar verluid werkt hij momenteel aan een horror-film in Amerika en is hij zelfs betrokken bij een remake van Alfred Hitchcock's The Birds (als dat maar goed gaat...).

De film begint heel boeiend als een puzzel of onderzoek. Een moeder met een autistische zoon komt er achter dat ze nog een broer heeft die ook autistisch is. Maar die broer zit wel in de gevangenis. Als advocaat wil ze zijn zaak heropenen. En dan neemt de film ineens een rare wending aan als een spannende thriller waarin ze bedreigd wordt als ze de zaak niet laat rusten. Dat is jammer, want daarmee wordt het ineens een ander soort film die ook niet meer over het autisme van haar zoontje gaat. Een hoop scenes komen ook ongeloofwaardig over en het verhaal wordt er zo zeker niet beter op. De clou van de film is dan echter wel weer heel verrassend en verklaart de wending van de film nog wel voor het grootste deel. Al blijft er nog steeds een hoop ongeloofwaardigheid aan de oppervlakte drijven. En dat is jammer, want daarmee is het toch niet die erg goede film die het aanvankelijk wel leek te worden.

baspls schreef:

...).
Mooi betoog. De scene met het hondje was volgens mij het moment waarop zijn moeder had besloten dat hij op 9 jarige leeftijd naar het internaat moest. Dat was eigenlijk de druppel die de emmer deed overlopen voor zijn moeder. Daarom zat die scene in de film.

avatar van sinterklaas
Hoe zit dat nou met die Amerikaanse remake? Ik zie dat de titel "A Girl in the Dark" al in de boekhandel ligt, maar op zowel Google als IMDB en Moviemeter vind ik er niks van terug.

avatar van Elchapo
Een strakke film,sterk verhaal,fedja van huêt: altijd goed....4 stars.