Daglicht (2013)

Nederland
Thriller / Mystery

geregisseerd door Diederik van Rooijen
met Angela Schijf, Monique van de Ven en Fedja van Huêt

De succesvolle advocate Iris (Angela Schijf) ontdekt dat haar moeder (Monique van de Ven) een groot geheim met zich meedraagt. Iris blijkt een oudere halfbroer te hebben waarvan het bestaan noodgedwongen is verzwegen. De autistische Ray (Fedja van Huêt) blijkt in een tbs-kliniek te verblijven, omdat hij veroordeeld is voor een gruwelijke moord. Iris trekt zich het lot van haar halfbroer aan en in haar zoektocht naar de waarheid wordt ze geconfronteerd met zaken die haar leven voorgoed zullen veranderen.

In Film > Genres en landen > De Nederlandse film:

ANGELA SCHIJF, MONIQUE VAN DE VEN EN FEDJA VAN HUÊT IN VERFILMING DAGLICHT

Bestseller Marion Pauw verfilmd door Diederik van Rooijen

Angela Schijf, Monique van de Ven en Fedja van Huêt starten vanaf 2 november met de opnamen van de Eyeworks speelfilm daglicht, gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Marion Pauw.
Diederik van Rooijen, bekend van vele films en televisie series waaronder Penoza, Meiden van de Wit, en recentelijk Taped regisseert de psychologische thriller.
In Daglicht ontdekt de succesvolle advocate Iris (Angela Schijf) dat haar moeder (Monique van de Ven) een groot geheim met zich meedraagt. Iris blijkt een oudere halfbroer te hebben waarvan het bestaan noodgedwongen is verzwegen. De autistische Ray (Fedja van Huêt) blijkt in een tbs-kliniek te verblijven omdat hij veroordeeld is voor een gruwelijke moord. Iris trekt zich het lot van haar halfbroer aan en in haar zoektocht naar de waarheid wordt ze geconfronteerd met zaken die haar leven voorgoed zullen veranderen.

Daglicht draait vanaf het voorjaar van 2013 in de bioscopen.

Productie

Producent Maarten Swart van Eyeworks Film & TV Drama: "We zijn erg opgetogen dat we de bestseller Daglicht van Marion Pauw gaan verfilmen. Samen met de regisseur Diederik van Rooijen en een ware sterrencast gaan we er alles aan doen om het succes van Daglicht voort te zetten op het witte doek”.

Regisseur Diederik van Rooijen kan bijna niet meer wachten om te beginnen met draaien.

"Toen ik dit boek las wist ik meteen dat er een bijzondere film in zat voor een groot publiek. De karakters grepen me direct. In Angela heb ik mijn ideale Iris gevonden. In Daglicht wordt onschuld kapot gemaakt door een wrang familie geheim dat bloot komt te liggen door de zoektocht van Iris naar haar verborgen gehouden broer Ray. Met als grote tegenkracht haar eigen kille moeder. Een geweldige rol voor Monique van de Ven. Ik hoop met deze thriller de mensen op het puntje van hun stoel te krijgen, waarbij de familie relaties centraal staan voor mij. Daar zit de pijn. Daar zit voor mij het drama!"

De opnames starten op 2 november tot 21 december en worden op diverse locaties in Arnhem, Rotterdam, Bentveld en de Belgische Ardennen opgenomen. Daglicht wordt door Eyeworks Film & TV Drama geproduceerd in coproductie met Inspire Pictures en NCRV. De distributie is in handen van Benelux Film Distributors.

Marion Pauw

Daglicht (uitgeverij Anthos) betekende de definitieve doorbraak van Marion Pauw. Na haar debuut in 2005 met Villa Serena, bereikte Pauw met Daglicht de serieuze pers. Naast goede kritieken ontving ze voor deze bestseller in 2009 De Gouden Strop. En nu de verfilming. Pauw reageert enthousiast; " Ik vind het geweldig dat het boek dat ik 4 jaar geleden schreef nu op het witte doek gaat komen, en de personages waar ik zoveel van hou nog een tweede leven gaan krijgen." Na Daglicht schreef Pauw de thrillers Zondaarskind, Jetset, en de verhalenbundel Gulzig.

(persbericht Benelux Film)

kappeuter (moderator)
Naar het gelijknamige boek van Marion Pauw.
Vanaf 28 maart 2013 in de bioscoop (Benelux Film)

avatar van centurion81
Via de postcodeloterij 2 kaartjes voor deze film gewonnen dus zal 'm snel in de bios gaan zien! Ik moet zeggen dat ik er anders nooit heen zou zijn gegaan.

avatar van bjerik76
trailer ziet er toch wel goed uit.
Angela en Monique zijn toch wel altijd goeie spelers.

avatar van 606
Nu al een 2,5, de stukjes die ik gezien heb leken me erg goed.

Ik ben benieuwd op welke manier het autisme wordt gepresenteerd: krijgen we weer allerlei cliché's op ons bord of is er serieus werk van gemaakt?

avatar van Montorsi
Precies ook mijn vraag, plus dat ik me afvraag of iemand mij kan vertellen welke vorm van autisme dit personage in deze film heeft, en of dat uberhaupt verteld wordt. Lijkt meer op een allergaartje aan autismevormen, en dat wordt bevestigd door wat ik lees wat Fedja van Huet er zelf over zegt:

"Ik ben zelf niet autistisch, maar ik herken heel erg dat een situatie, zoals een erg drukke persdag, me overvalt", vertelt de 39-jarige acteur, bekend van Karakter, Loft en de tv-serie Penoza. "Dan sta ik niet helemaal aan of zo, het gaat allemaal langs me heen. Dat hebben autisten natuurlijk in zeer hevige mate."

Ligt er maar net aan. In veel gevallen gaat er juist helemaal niks langs autisten heen, integendeel zelfs.

avatar van Paradise Boy
Ik heb zeker geen spijt dat ik deze bijzondere film gisterenavond in de Vlaardingse bios heb gekeken. Het is naar mijn mening de beste film van Diederik van Rooijen tot nu toe. Stella's oorlog was natuurlijk al een zeer vermakelijke film, maar taped viel voor mij echter wat tegen. Daglicht is echt een verfrissend goede film over verschrikkelijke familiegeheimen. Een spannende emotionele rollercoaster die blijft boeien tot het einde. Fedja van Huêt is weer eens in topvorm en de acteerprestaties van de rest van de cast mogen er ook wezen. De audio ondersteuning tijdens de spannende scenes is echt geweldig en de soundtrack past ook erg goed bij de film. Ik heb me dan ook prima vermaakt met deze topper van eigen bodem. Wat mij betreft is dit een echte aanrader.

Echt een aangename verrassing vond ik deze film. Had er niets van verwacht maar vond hem ontzettend boeiend. Inderdaad een topper van eigen bodem, kan wat mij betreft tippen aan Zwartboek. Ik vond Angela Schijf ook erg overtuigend spelen, ik werd meegesleept in het verhaal.

De ontknoping van de puzzel van tekeningen vond ik een kippenvel momentje. Wat mij betreft is dit ook een aanrader!

Ik ben zeer benieuwd! Ook naar Angela Schijf. Het werd tijd dat zij weer eens een andere rol dan Eva speelde. (swiebertje effect)

avatar van John Lee Hooker
Ontzettend saaie speurtocht naar de werkelijkheid waarin een vrouw steeds weer geconfronteerd wordt met een ongeluk of een drastische wending. Het zag er op zich allemaal wel mooi donker en verzorgd uit maar op een gegeven moment raakte ik de draad een beetje kwijt door de eindeloze catastrofes en het vele geblèr tijdens de aangedikte poespas. De manier waarop dat zoontje zijn tekst oplas irriteerde me ook mateloos. Daglicht? Nou, ik dacht dat deze woensdag niet veel licht bevatte...

Ik vond de film boven verwachting goed! Het jonger en ouder maken van de acteurs is super goed gedaan! Hele cast speelde naar mijn idee ook super! Aanrader! Zeker voor een Nederlandse film.

avatar van m1701
Goeie film
Acteerwerk van Fedja was echt subliem!!!!
Je zou bijna denken dat het echt was!

Verhaal was ook sterk maar op een bepaald punt vond ik het wat rommelig
en chaotisch en ging je je afvragen wie was wie ook alweer en wie hoort
er ook al weer bij wie....

Al zag ik het einde absoluut niet aankomen!!!!

Goede thriller van eigen bodem met prima acteerprestaties, vooral angela en fedja springen er boven uit.
Schijf, ooit begonnen als soapie, heeft zich door de jaren heen ontwikkelt tot een zeer goede actrice die veel meer kan dan Flikken. Ik denk dan b.v. aan Ik ook van jou en Van god los.
Ik had het einde ook niet direct zien aankomen ondanks dat je gedurende de film een aantal hints krijgt.
Zeer zeker de moeite waard!

avatar van Pim1993
Het plot is anders vertolkt in de film dan in het boek beschreven staat maar de regie heeft dit uitstekend uitgewerkt.

Een heuze Nederlandse hoogvlieger, die komen we weinig tegen. Lekkere thriller met veel spanning, heb tot de laatste minuut gebibberd en nagel gebeten.

Wat een uitstekend acteerwerk, met name Fedja. Die gaat hier nog wel een prijs voor vangen als ie dat al niet heeft.

Een puntje van kritiek. Er is een bad guy/huurmoordenaar/hulpje bij verzonnen zonder dat die ook maar enige toegevoegde waarde heeft. Zonde want wat een rommelscene was dat.

4!

avatar van pierre18
Ondanks dat het spel van de acteurs, het camerawerk en de regie allemaal dik in orde waren, heeft de film me niet helemaal kunnen boeien. Daarvoor waren de argumenten en belangen van enkele personen veel te onduidelijk uitgewerkt, of misschien wel zeer ongeloofwaardig.
Film miste de nodige vaart. Er had bijvoorbeeld in bepaalde scenes veel meer geknipt kunnen worden. Gesleep met het kind irriteerde me, andere elementen ook, maar ik zal niet te veel bederven voor de mensen die nog heen willen. Geniet zelf maar..., of niet.

xekjiram schreef:

Jammer maar helaas! Net als in Hollywoodfilms worden hier ook bovennatuurlijke superkrachten toegedicht aan autisten.
Dat een jonge autist goed kan puzzelen, oke. Dat een autist goed kan tekenen oke. Maar een tekening in detail kloppend maken uit de losse hand over een paar honderd a4-tjes dat kan alleen in de film.

Film gedragen door acteerwerk van Angela Schijf. Verders weer de machtige cliche familie etc. Het verhaal werd op een moment erg rommelig en daarbij soms ongeloofwaardig. Een 2,5.

kappeuter (moderator)
Gouden Film voor Daglicht. Al meer dan 123.000 bezoekers hebben de film Daglicht in de bioscoop gezien.

avatar van centurion81
Bij de postcodeloterij kaartjes voor deze film gewonnen. Zonder verwachtingen heen gegaan maar bijzonder positief verrast door zowel verhaal, uitwerking als acteerprestaties.

avatar van Al DeNiro
Zeer spannende thriller met een sterke + verassende ontknoping. Zeker één van de beste Nederlandse films die ik gezien ik.

zerodopa
wat een T*f*s film. Denk je een goede NL film te gaan zien, is het één sloom gebeuren. Gebleeer van zon kind aan de kop, een halve mongool en langzame dialogen. Of mn recensie is vertekend door mn gemoedstoestand op dat moment. Ooit ga ik nog 1 keer een poging wagen dit kulproduct af te zien, om tot een objectiever subjectievere mening te komen. Ik laat het hier bij.

avatar van Al DeNiro
Damn, jij moet wel een hekel hebben aan Nederlandse films. Laagste waardering en ook nog de film uitmaken voor tyfus.

Met cijfer 7,0 en stergemiddelde van 3,4 kan de film niet zo slecht zijn als jij beweerd.

avatar van Humortje!

Dat zeker, en omdat je blijkbaar niet veel over autisme afweet, raad ik je ook aan om daar wat meer informatie over te zoeken. Voor de rest slaat je recensie nergens op.

Ekeil schreef:

Nou dan heb je anders snel kippenvel zeg tjonge. De film was voor nederlands doen best ok hoor. wel was het plot nogal vergezocht en beetje onlogisch. Kan er nu niet in detail op ingaan omdat het dan een spoiler is, maar trust me, beetje vergezocht en ongeloofwaardig.

al bij al zeker goede film en goed acteerwerk.

Al DeNiro schreef:

Ik ben gek op NL films. Interview was byv. geniaal. maar dit was echt ellendig

johnhendrikos schreef:

al bij al zeker goede film en goed acteerwerk.

QUOTE -> Dat autisme, tja, daar gaat de film eigenlijk niet eens over en is heel cliche neergezet, maar dat moet ook anders herkennen we het autisme niet he.

Toen ik dat kind (die kan je het nog niet eens kwalijk nemen) en met name die volwassen man dat autisme op zo'n tenenkrommend slechte manier zag neerzetten, dacht ik ook. Echt goed acteerwerk komt hier niet aan te pas.

avatar van Nientje1980
Eindelijk weer eens een goede spannende Nederlandse film.
Goed geacteerd, goed verhaal, en zit gewoon mooi in elkaar.
Heb af en toe op t puntje van m'n stoel gezeten.

avatar van Spetie
Een aardige thriller van vaderlandse bodem, met som erg goed acteerwerk en een verhaal, dat op zich wel de moeite waard is.

Daglicht is een thriller, die zich presenteert als een puzzel, die je als kijker samen met het hoofdpersonage Iris moet oplossen. Hier en daar worden er aanwijzingen gepresenteerd en langzaam maar zeker wordt duidelijk dat niet alles is, zoals het is. Ik moet zeggen dat het allemaal best sfeervol wordt neergezet en op dat gebied is het zeker niet slecht. Angela Schijf zet een degelijke vertolking van Iris neer, als de vrouw die vastbesloten is het familiegeheim te ontrafelen. Fedja van Huêt verdient echter de grootste lof, als de autistische Ray. Hij overtuigt zowel als de jongere, als in de oudere versie en legt ook duidelijk verschillen en accenten in zijn personage aan, en weet zijn rol van aardig wat diepgang te voorzien.

Het nadeel van Daglicht is dat het wel onderhoudend is, maar niet echt spannend. De aanwijzingen, die leiden naar de oplossing van het mysterie zijn soms wel erg overduidelijk, en daarnaast ontdekt Iris vaak wel erg gemakkelijk waar bepaalde zaken liggen of hoe de vork over iets, precies in de steel zit. Daarnaast liggen sommige zaken er ook net wat teveel bovenop. Aan de andere kant kijkt het allemaal wel lekker weg, is het best sfeervol en wordt er redelijk tot goed geacteerd, wat de balans uiteindelijk wel positief doet uitvallen.