Daglicht (2013)

Nederland
Thriller / Mystery

geregisseerd door Diederik van Rooijen
met Angela Schijf, Monique van de Ven en Fedja van Huêt

De succesvolle advocate Iris (Angela Schijf) ontdekt dat haar moeder (Monique van de Ven) een groot geheim met zich meedraagt. Iris blijkt een oudere halfbroer te hebben waarvan het bestaan noodgedwongen is verzwegen. De autistische Ray (Fedja van Huêt) blijkt in een tbs-kliniek te verblijven, omdat hij veroordeeld is voor een gruwelijke moord. Iris trekt zich het lot van haar halfbroer aan en in haar zoektocht naar de waarheid wordt ze geconfronteerd met zaken die haar leven voorgoed zullen veranderen.

Onverkwikkelijke historie met voldoende verrassende wendingen om het spannend te houden, al keek ik achteraf toch wel met wat ongeloof naar het verhaal op.
Het acteren vond ik goed en die autisme-aanvallen vormden indrukmakende scenes.
Aanvankelijk verliepen de overgangen en in het ineenvloeien van opeenvolgende scenes wat stroef, maar in zijn geheel toch wel een behoorlijk goede film.

avatar van Kahlo
Mooie, spannende, verrassende maar ook ontroerende film. Toppertje wat mij betreft.

avatar van gi4nt
Een film met ups en downs, maar ijzersterk verhaal en wendingen. Van Huet zet een toprol neer. Door sommige (overbodige) scènes en acteerprestaties is het soms even heen kijken. Verhaal wordt op een boeiende manier verteld waardoor je steeds verder wil kijken. Gelukkig viel het einde alles behalve tegen!

BBarbie schreef:
Een lekkere psychologische thriller van eigen bodem. Een goed verhaal waarin de spanning gestaag oploopt en de puzzelstukjes heel langzaam in elkaar passen, culminerend in een toch wel enigszins verrassende ontknoping. Uitstekend geregisseerd door Diederik van Rooijen en prima acteerwerk, zeker van de kant van Fedja van Huêt.

Beter kan ik het niet verwoorden. Dit is een nagelbijter. Zij het de zoveelste Nederlandse film met een beroerde geluidsband, zodat ik weer allerlei trucs moest uithalen om alles te verstaan cq te bergrijpen. Maar de film is het dubbel en dwars waard.

Kneiter van een film top!!

avatar van comely
Na 10 minuten moest ik de film met ondertiteling kijken. Zal vast niet aan mij liggen

Jajjajajajaja Moviemeters BBarbie, Comely en Fransman....ik ben er net aan begonnen op Netflix, lijkt me inderdaad een goede film, MAAR ik versta er geen moer van....!!!!Denk dat ik hem uitzet. Wat is dat toch vaak een ramp met Nederlandse films. Bij deze film gaat het ook echt om de tekst, het is geen simpel verhaal....Ja, en als je het niet kan verstaan...begrijpen dus , houdt alles op. O ja...er is nog 1 mogelijkheid, via mijn speakers van 150 watt....(kunnen de buren ook de film volgen)
Opgelost....met ondertiteling....

Uitstekende film, verrassend, boeiend dikke 7

Montorsi schreef:
Onbegrijpelijk dat er niet wat kritischer naar deze film gekeken wordt (zo lijkt het althans). Knullig script en dialogen. Rare keuzes en vooral erg onnozel uitgewerkt.

Eigenlijk in zijn geheel een compleet onlogische film. Qua plot sowieso al vroeg te voorspellen natuurlijk. Verder is het blijkbaar logischer om je (klein)kind te vermoorden dan gewoon te vertellen dat ze niet bij haar moeder maar bij haar oma is opgegroeid. Je zit dan ook zo na de film te denken waarom die oude advocaat in die rolstoel zo zwaar in paniek raakte. Geen idee. Of (en het meest frapante) uberhaupt dat er aan de ene kant een baby verdwijnt bij de zoon (en er voor veroordeelt wordt) en aan de andere kant een baby opduikt bij zijn moeder (die naar ik aanneem niet zwanger was)... en dat blijkbaar niemand dat vreemd vindt. En waarom iedereen veronderstelt dat wanneer Ray zegt dat ie niks over de baby mag vertellen, dat iemand hem precies die dag had opgezocht (en niet in de 30 jaar daarvoor een keertje)... en dat het dan ook nog precies klopt. En dat elk sleuteltje of boekje wat Iris vindt precies alle geheimen blootlegt. Je moet er ook wel erg in mee willen gaan als je gelooft dat Iris en Ray 30 jaar schelen.. en zo kun je eigenlijk vrijwel eindeloos doorgaan met elementen in de film die wel heel ongeloofwaardig en vergezocht over komen.

Maar het is niet alleen het plot. Het wordt hoog tijd dat er eens een film komt die autisten wat meer variëteit gaat bieden en niet alleen maar laat kleuren, puzzels laat oplossen en gekke ticks geeft. Fedja van Huet doet het best aardig, maar ze hadden het personage Ray om de te beginnen al niet zo extreem willekeurig laten fluctueren in zijn reacties. Het ene moment praat ie heel gewoon terug, 10 seconde later, zonder dat er iets significants gebeurt komen er weer Rainman-kreten uit.

De film is op de een of andere manier nog vrij aardig te kijken maar eigenlijk wordt ie hoe langer hoe onnozeler.

Ik was me al aan het voorbereiden op een kritisch stukje toen ik de inmiddels wat oudere post van Montorsi tegen kwam. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Na 20 minuten was ik al uit het plot en de rest van de wendingen wordt vooral gebruikt om het rammelende script te verhullen.
Erg jammer, want de sfeer die de film uitademt en het acteerwerk zijn dik in orde, waardoor de film in al zijn tekortkomingen prima wegkijkt.
Zoveelste gemiste kans *1/2

avatar van rebelkush
Ik houd niet echt van Nederlandse films maar toen ik zag dat Angela Schijf en Fedja van Huet in dit film speelden twijfelde ik geen moment.
Ik heb echt genoten van dit film, de sfeer, acteurs, verhaal en het verrassende einde was best wel een shocker maar niet zoals de meeste hollywood films onwerkelijk.
Fedja van Huet had van mij een oscar mogen ontvangen voor zijn prestaties en top dat Angela Schijf een keer niet ontvoerd wordt

Goede thriller en zeker voor eentje van Nederlandse makelij.
Grappig dat ik voor het eerst door een uitleg in de film een inschatting kon maken van wat autisme nou eigenlijk is.

avatar van baspls
Timvabe schreef:

Er wordt alleen geen goed beeld van geschetst in deze film zoals in alle films waar autisten in voor komen.

baspls schreef:

Ongetwijfeld niet.
Is een speelfilm dus is vast een gesimplificeerde versie maar ik denk dat het volstaat voor mij.

avatar van marximaal
super goeie film, mooi verrassend einde

Slap verhaal, waar ook niet zo heel heel veel van klopt. Wie geeft er opdracht om de advocaat te vermoorden? En vervolgens de hoofdrolspeelster? En wat was haar motief? Wraak op haar man die elk jaar op vakantie gaat met een minnares? Was haar wraak niet veel zoeter geweest als ze had gelekt dat haar man een prostituée had gewurgd?