Singel 39 (2019)

Nederland
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Frank Krom
met Lies Visschedijk, Waldemar Torenstra en Eva van de Wijdeven

Mo – kort voor Monique – heeft slechts één focus in haar leven: haar medische carrière. Al het andere is van ondergeschikt belang. Waar zou ze alleen al de tijd vandaan moeten halen om bijvoorbeeld te daten? Maar wanneer de extraverte Max naast haar komt wonen, ontstaat er een bijzondere vriendschap die Mo doet inzien dat er meer in het leven is dan alleen haar carrière. Dat je het leven moet léven in plaats van moet plannen.

Eindelijk weer eens een Nederlandse romcom.

Vanaf 9 mei 2019 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

Oogt wel frisser dan normaal. En geschreven door Eddy Terstall.

avatar van wvernooij
Leuke film

avatar van mrklm
Ik kan me niet voorstellen dat je Eddy Terstall - die tekende voor het scenario - een plezier doet als je deze film aanduidt als een 'romkom'. Hoewel de aanwezigheid van Lies Visschedijk en Waldemar Torenstra in de hoofdrollen wellicht anders doen vermoeden, is dit absoluut geen vrolijke film waarin grote problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. De fans van Terstall weten dat hij schrijft over échte mensen in levensechte, herkenbare situaties en Singel 39 is daarop geen uitzondering.

Hoofdpersoon is Monique [Visschedijk], een 39-jarige alleengaande vrouw die in de voetsporen van haar vader [Gerard Cox] is getreden door een carrière op te bouwen als hartchirurg. Het is werk waar ze veel voldoening uit haalt Als oudste van drie kinderen heeft ze na de vroege dood van haar moeder de zorg voor haar zusje Sam [Eva van de Wijdeven] en broertje J.J [Steijn de Leeuwe] op zich genomen en neemt ze na één stukgelopen meerjarige relatie nu genoegen met een affaire met een getrouwde Canadese chirurg [Fabrice Deville]. Plotseling verschijnt Max [Torenstra] in haar leven wanneer hij Moniques garage huurt en er een sociale werkplaats van maakt. Tussen de twee ontstaat een bijzondere vriendschap, bovendien kondigt Sam aan zwanger te zijn. Deze ontwikkelingen zetten Monique aan het denken over haar huidige status quo.

Natuurlijk wordt er veelvuldig gelachen, zoals dat gaat bij iedere vriendschap en de oprechte vertolkingen van Visschedijk en Torenstra zorgen ervoor dat je je als kijker zeer betrokken voelt bij het verhaal. Gerard Cox heeft een mooie rol als Moniques sympathieke vader en een subplot rondom een homoseksuele patiënt bezorgt je een onverwachte brok in de keel. De humor voelt nooit geforceerd en hoewel het happy end een beetje gemakzuchtig is, doet dat niets af aan deze intelligente, vermakelijke en ontroerende film. En als het gebruik van de term 'romkom' helpt om een groot publiek te verleiden deze film te zien, kan ik dat alleen maar aanmoedigen.

avatar van Arri
Slechte naam voor deze film zeg. Door de titel kreeg ik een vermoeden dat deze film van de kwaliteit als een Hartenstraat zou zijn. Dat bleek allerminst waar, goed ontwikkelde karakters, prima dialogen en men durft zelfs de tijd te nemen om een verhaal op te bouwen. Leuke film.

avatar van Graaf Machine
Kabbelt wel aardig voort, deze film, maar nergens een hoogtepunt te bekennen. Humor is redelijk, maar ook niet meer dan dat. Verhaal zit er nauwelijks in. In het algemeen een nogal saaie film. Maar ook weer niet slecht te noemen.

avatar van missl
Dertien in een dozijn, weer een film over net te rijke Nederlanders waar het allemaal net wat anders is en mag. Een pluspunt voor deze film is wel dat het script niet zo tenenkrommend is.

avatar van 93.9
Slechte Casting.
Ziet er allemaal erg middelmatig uit.
Zoals vaak bij middelmatigheid zijn er mensen die het nog echt goed vinden ook, vandaar de redelijk hoge score hier

Als Nederland niet ophoudt met deze romcomellende laat ik me tot Belg naturaliseren.

"Soof" als hartchirurg. Het lijkt er steeds meer op dat Lies Visschedijk maar een eenzijdig en zelfde typetje kan neer zetten. Of dit nu een kookgansje is of een doktertje. Het begin van de film deed mij het ergste vrezen, Torenstra als ras hagenees kwam niet bepaald overtuigend over. Als zijn vader ( Martin van Waardenberg) dit met bijna typisch Rotterdamse tongval dat nog eens dunnetjes overdoet wordt het zelfs sneu. Toch weet de romcom na verloop van tijd enigzins te blijven boeien. Het blijft allemaal simplistisch maar uiteindelijk was " Singel 39" symphatiek genoeg om ieder geval af te kijken zonder echt te schitteren. 2.5*/3*

Nergens spannend, nergens grappig, nergens opwindend, nergens ontroerend, maar het irriteert ook niet en doet niemand kwaad. Net als Lies Visschedijk eigenlijk (hoe kleurloos kan en hoofdrolspeelster zijn). Kortom: Een voortkabbelend niemendalletje dat dankzij de beperkte speelduur ook nooit echt saai wordt

Ergens tussen de * 1/2 en **

Redelijke film waarin een vrouwelijke chirurg bevriend raakt met haar homoseksuele buurman. Ondanks deze ietwat afwijkende opzet is dit simpelweg een voorspelbare romcom die redelijk braaf, maar toch ook wel mooi, gebracht wordt. De film duurt echter niet te lang en heeft vooral een aangenaam tempo waardoor het gemakkelijk wegkijkt. Lies Visschedijk en Waldemar Torenstra doen het prima samen. Met gemak 3.0 sterren.

Heerlijke echt heerlijke feelgoodfilm een echte aanrader.

avatar van Joy4ever
Ik vond het ook een verrassend leuke film. Maar je zou toch zelfs als homo niet Lies afslaan als je samen op een hotelkamer ligt . Ik heb van de film genoten.

mrklm schreef:

Zo noemt ie hem zelf ook