Singel 39 (2019)

Nederland
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Frank Krom
met Lies Visschedijk, Waldemar Torenstra en Eva van de Wijdeven

Mo – kort voor Monique – heeft slechts één focus in haar leven: haar medische carrière. Al het andere is van ondergeschikt belang. Waar zou ze alleen al de tijd vandaan moeten halen om bijvoorbeeld te daten? Maar wanneer de extraverte Max naast haar komt wonen, ontstaat er een bijzondere vriendschap die Mo doet inzien dat er meer in het leven is dan alleen haar carrière. Dat je het leven moet léven in plaats van moet plannen.

• vanaf 13 september te koop op dvd

Eindelijk weer eens een Nederlandse romcom.

Vanaf 9 mei 2019 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

Oogt wel frisser dan normaal. En geschreven door Eddy Terstall.

avatar van wvernooij
Leuke film

avatar van mrklm
Ik kan me niet voorstellen dat je Eddy Terstall - die tekende voor het scenario - een plezier doet als je deze film aanduidt als een 'romkom'. Hoewel de aanwezigheid van Lies Visschedijk en Waldemar Torenstra in de hoofdrollen wellicht anders doen vermoeden, is dit absoluut geen vrolijke film waarin grote problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. De fans van Terstall weten dat hij schrijft over échte mensen in levensechte, herkenbare situaties en Singel 39 is daarop geen uitzondering.

Hoofdpersoon is Monique [Visschedijk], een 39-jarige alleengaande vrouw die in de voetsporen van haar vader [Gerard Cox] is getreden door een carrière op te bouwen als hartchirurg. Het is werk waar ze veel voldoening uit haalt Als oudste van drie kinderen heeft ze na de vroege dood van haar moeder de zorg voor haar zusje Sam [Eva van de Wijdeven] en broertje J.J [Steijn de Leeuwe] op zich genomen en neemt ze na één stukgelopen meerjarige relatie nu genoegen met een affaire met een getrouwde Canadese chirurg [Fabrice Deville]. Plotseling verschijnt Max [Torenstra] in haar leven wanneer hij Moniques garage huurt en er een sociale werkplaats van maakt. Tussen de twee ontstaat een bijzondere vriendschap, bovendien kondigt Sam aan zwanger te zijn. Deze ontwikkelingen zetten Monique aan het denken over haar huidige status quo.

Natuurlijk wordt er veelvuldig gelachen, zoals dat gaat bij iedere vriendschap en de oprechte vertolkingen van Visschedijk en Torenstra zorgen ervoor dat je je als kijker zeer betrokken voelt bij het verhaal. Gerard Cox heeft een mooie rol als Moniques sympathieke vader en een subplot rondom een homoseksuele patiënt bezorgt je een onverwachte brok in de keel. De humor voelt nooit geforceerd en hoewel het happy end een beetje gemakzuchtig is, doet dat niets af aan deze intelligente, vermakelijke en ontroerende film. En als het gebruik van de term 'romkom' helpt om een groot publiek te verleiden deze film te zien, kan ik dat alleen maar aanmoedigen.

avatar van Arri
Slechte naam voor deze film zeg. Door de titel kreeg ik een vermoeden dat deze film van de kwaliteit als een Hartenstraat zou zijn. Dat bleek allerminst waar, goed ontwikkelde karakters, prima dialogen en men durft zelfs de tijd te nemen om een verhaal op te bouwen. Leuke film.

avatar van Graaf Machine
Kabbelt wel aardig voort, deze film, maar nergens een hoogtepunt te bekennen. Humor is redelijk, maar ook niet meer dan dat. Verhaal zit er nauwelijks in. In het algemeen een nogal saaie film. Maar ook weer niet slecht te noemen.