Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)

Actie / Avontuur

geregisseerd door J.A. Bayona
met Chris Pratt, Bryce Dallas Howard en Rafe Spall

'Fallen Kingdom' volgt Owen en Claire die enkele jaren na de gebeurtenissen van 'Jurassic World' terugkeren naar Isla Nublar. Een vulkaan op het eiland dreigt uit te barsten en vormt een gevaar voor de overgebleven dinosaurussen. Owen en Claire zijn de aangewezen personen om er voor te zorgen dat de dinosaurussen niet uitsterven en proberen met Claires organisatie, de 'Dinosaur Protection Group', de overgebleven dino's te evacueren van het eiland.

Ben bang dat het de Transformers kant opgaat. Vond Jurassic World geweldig goed. Maar dit deel lijkt wel erg over the top te worden zoals bij Transformers deel 4 en 5 waar de eerste 3 goed waren.
Maargoed ik als Jurassic park fan sta volgende maand in de rij.

ja klopt lijkt me meer een actiefilm , jammer !

kleintje 2 schreef:
Iemand het ooit opgevallen dat er in elke J. Park en in J. World kinderen voorkomen
Kunnen ze dat ooit gewoon een keer niet doen? Wie weet zal het een andere reactie geven.

Ieder pretpark, domein, zoo, recreatiegebied is voornamelijk gemaakt om gezinnen met kinderen te lokken. Alles waar je naartoe kunt gaan en met dinosaurussen te maken heeft, is vooral op kinderen gebaseerd. Lijkt dan ook logisch dat in een entertainend domein met echte dinosaurussen vooral kinderen met hun ouders rondlopen.
Een groot deel van het publiek dat naar deze films gaat kijken zijn trouwens jongeren, die graag leeftijdsgenoten zien spelen in plaats van alleen maar oude knarren!

avatar van Thorongil
Het wordt tijd dat ze deze filmreeks begraven.

deel vier zag er vet uit, 1,2 en 3 voor die tijd trouwens ook erg goed, nog steeds niet ergerlijke dino bewegingen, maar de acteurs en het verhaal vond ik in 4 een stuk minder, ik hoop in 5 beter, want die beesten zien er altijd toch verrekte cool uit.

Deze films kun je niet meer vergelijken met de eerste 3 delen... Dat was een andere tijd... De eerste 3 delen zouden nu ook niet meer goed scoren. Het moet groter, heftiger en hysterischer.... Dat scoort goed...

avatar van max cady
egelhunter schreef:
Maargoed ik als Jurassic park fan sta volgende maand in de rij.

Ben het met je eens. De dino's zijn ook niet meer voldoende er MOEST natuurlijk een vulkaan bij. Poster vind ik trouwens ook schreeuwerig en lelijk. Maar goed, als fan van het origineel hoop ik op het beste!

Jurassic World Fallen Kingdom's openingscene van 7 minuten alleen al is beter dan de hele Jurassic World film uit 2015. Veel betere spanningsopbouw en meer kunst van het weglaten ipv over de top cgi capriolen.

Dat wil niet zeggen dat de rest van de film even goede levels bereikt als in die openingscene. De trailers slaan helemaal nergens op... slechte editing en vreemde keuze om zoveel cgi wat nog niet af is er toch geforceerd in te stoppen. De tv spots zijn daarentegen veel beter.

avatar van AmazingPP
Ik ga hem morgen bekijken in CCXL, het grootste scherm van Nederland met Dolby Atmos uit 64 boxen! Ik ben benieuwd.

avatar van wihu61
Eigenlijk komt alles uit het nimmer overtroffen origineel uit 1993 telkens in opgeblazen en 'verfraaide' vorm terug. Dat zegt eigenlijk genoeg: men is nooit meer in staat geweest er iets wezenlijks aan toe te voegen, laat staan te verbeteren.

Ik kijk niet meer naar die rommel.

Ik verwacht niet al teveel van deze film maar heb er wel zin in!

Wel grappig dat de film in nederland ruim 2 weken eerder uitkomt dan in de usa.
Destijds van Jurassic Park zat er toch even 3,5 maand verschil tussen de releases van usa en nederland.

avatar van Uier
Krijgt goede beoordelingen overall. Had ik niet verwacht van het zoveelste vervolg.

avatar van krosnicky
Thorongil schreef:
Het wordt tijd dat ze deze filmreeks begraven.

Waarom ?

avatar van sennajunior
Als Die Hard Fan van de franchise Zelden zo teleurgesteld geweest als nu, net marathon bekeken in Kinepolis, was beter naar huis gegaan na deel 1.
Eerste half uur was veelbelovend en echt goed, maar nadien zakte de film in elkaar.
Den idioot die opt idee gekomen is om ne film met dino’s te maken dat zich voor 3/4 afspeelt in een f*cking huis, mag zichzelf een cynisch applausje geven. Voor de rest zijn de acteerprestaties ondermaats om niet te zeggen slecht en was het toevoegen van de nieuwe personages een bijzonder slechte keuze. Echt nen hoop voorspelbare zever, zo jammer gewoon.
Ik voorspel dat dit een megaflop wordt, met pijn in het hart.
RIP JW

JW 2015 vond je wel goed?

avatar van TornadoEF5
Zelf vind ik JW trouwens erg goed. Die wordt nooit saai, en vermaakt voortdurend. Er zijn veel films die zichzelf gewoon veel te serieus nemen. Maar goed, als men de JP reeks zou moeten begraven, dan zou er ook nooit meer een film over dinosauriërs uitkomen, en kan je even goed elke lopende reeks afschaffen, of zelfs elke blockbuster want ze zijn allemaal over-de-top. Maar zo werkt het natuurlijk niet.

Ik vond JW 2015 de eerste keer wel leuk, maar er zit een hoop overdreven krachtpatserij in kwa cgi, camerawerk en geen enkel echt super likeable karakter.

De 2015 film is gewoon middelmaats naar mijn mening... wat beter dan JP3 kwa verhaal maar hoe alles gevisualiseerd is staat me enorm tegen... zelfs de donkerste scene is kraakhelder en alles voelt enorm kunstmatig aan. Straks naar Fallen Kingdom...

avatar van AmazingPP
Net gezien in Vlissingen in CCXL op het (op de Imax na natuurlijk) grootste doek van Nederland met Dolby Atmos. Het is pulp met een grote P. Op zich is het verhaal wel goed verzonnen, maar word hier en daar slordig uitgewerkt en is af en toe te snel ge-edit. Toch blijft het vermakelijke pulp, want we hebben met z'n drietjes toch wel echt genoten van dit spektakel. Ik denk dat je dit soort films niet op "filmische" waarde moet schatten; het verhaaltje is flinterdun, het acteerwerk is niet om over naar huis te schrijven, de effecten zijn spectaculair over de top, de score is bombastisch, kortom: Hollywood op z'n smalst. Alle clichés worden uit de kast gehaald, maar het werkt voor mij op 1 of andere manier. Ik heb ervan genoten. Vier sterren.

avatar van max cady
Ben bang dat deze over een half jaar op 2,98 sterren staat... gokje.

avatar van mrklm
Het plot van deze vrij stompzinnige 5e film uit de Jurassic Park-franchise is een gatenkaas en de karakters (inclusief een stoere wetenschapper en een angsthaas) zijn wandelende clichés. Met het verstand op nul valt het wellicht allemaal nog wel te overzien en compenseren de vele - en uitstekende gemaakte - actiescènes het prutswerk dat moet doorgaan voor een scenario. Het verhaal betreft een evacuatie van een groot aantal dinosauriërs naar een reservaat van een miljardair [James Cromwell] op het vaste land vanwege een naderende vulkaanuitbarsting. Bryce Dallas Howard en Chris Pratt keren terug als de wetenschappers die alles in goede banen moeten leiden, maar onderdeel blijken te zijn van een duivels complot en Jeff Goldblum mag nog wat ecologische boodschappen aan ons verkopen. Dat zal niet meevallen na twee uur hersenloos vermaak.

avatar van GrobbekuikenXL
krosnicky schreef:

Waarom ?

Waarom niet ?

Pfff. Eerste keer dat ik in mijn hele leven vroegtijdig de bioscoop uit ben gelopen. In Dolby cinema nog wel. Wat een gedrocht, alsof je naar een veel te drukke marvel actie zit te kijken. Domme cliché humor. Een belediging voor de prachtige orginele 3 delen, en het ok deel 4.

1.5/5

avatar van Ajax&Litmanen1
Hance schreef:

1.5/5

Als je deze film een gedrocht noemt en Jurassic Park III ''prachtig'', dan twijfel ik ook wat aan je objectiviteit of je overdosis aan nostalgie. Dat was namelijk een hele matige film.

De reviews zijn gemixt. Van middelmatig tot heel erg fijn vermaak. Ben benieuwd.

avatar van tbouwh
Het vervolg op kaskraker Jurassic World (2015) is goed voor een fijne avond popcornvermaak, maar een opstapje naar de afsluiting van de trilogie zou niet zó lang gerekt mogen worden.

Falling Kingdom opent drie jaar na haar voorganger. Dinobezweerder Owen Grady (Chris Pratt) heeft zichzelf gedegradeerd tot doe-het-zelf klusser; de ogen van gelegenheidsactiviste Claire Dearing (Bryce Dallas Howard) zijn gericht op dat koninkrijk van ooit. Hoewel, koninkrijk? Op het illustere Isla Nublar (locatie voor Jurassic Park en Jurassic World) zijn de dinosaurussen nooit de baas geweest. Denk niet meer aan de heersende mens: die zag z’n amusementsparken tot twee keer toe in rook opgaan. Nee, het zijn de grillen van de natuur die overwinnen. Tegen een ontwakende vulkaan kan niemand op.

Een knipoog en een traan voor Owen en Claire, die hun ‘koninkrijk’ zagen vergaan maar elkaar in ieder geval weer vonden. In hun strijd tegen het nieuwe kwaad krijgen ze gezelschap van een paleo-dierenarts (Danielle Pineda) en een bijzonder vervelende systeemanalist (Justice Smith). Dat nieuwe kwaad, dat is de mens zelf: in de parabel van (co-) scenarist Colin Trevorrow (regisseur van deel één) regent het verwijzingen naar de manieren waarop wij het dierenrijk controleren en (genetisch) manipuleren. Trevorrow slaat wat door als hij op curieuze wijze ook nog iets wil zeggen over artificiële intelligentie. In de ideeënvorming worden de personages en hun dramatische uitdieping vergeten, iets wat bij het vergelijkbare War for the Planet of the Apes wél goed ging. Misschien omdat die film was waar Fallen Kingdom naartoe werkt: het einde van de trilogie.

Gelukkig beheerst de Spaanse cineast van dienst zijn vak tot in de puntjes. De verfijnde regie van J.A. Bayona (bekend van The Impossible en A Monster Calls) brengt tempo in een film die het juist ook van dat vlotte amusement moet hebben. De samenwerking met zijn vaste cameraman (Óscar Faura) zorgt daarnaast voor prachtige visuals en dynamisch geschoten actiesequenties.

Hoe verder de film vordert, hoe sterker de parallellen met die vorige sequel (The Lost World, 1997) gaan doorschijnen. Dinosauriërs laten zich niet kooien; daar waar ze ontsnappen creëren ze hun nieuwe jachtterrein. En dus zien we weer welbekende schaduwen voor zolderraampjes verschijnen. Moet die search and destroy-techniek weer de norm worden. Dan leven we pas echt in een Jurassic World – Jeff Goldblum had het in al zijn glorie niet beter kunnen verwoorden.

web

[wordt een piepkleine 3*, schat ik]

avatar van Rvdz
tbouwh schreef:

[wordt een piepkleine 3*, schat ik]

Had niet verwacht dat jij een hele ster hoger dan ik zou zitten, Tim Dacht zelfs nog aan een halfje lager. Bayona is een betere regisseur dan Trevorrow, dus er zitten wat fijne suspense-stukjes in - die T-rex in de bliksem - maar dit verhaaltje was echt niét te doen.

avatar van tbouwh
Rvdz schreef:

Dat krijg je met gruwelijk lage verwachtingen. Ik heb me goed vermaakt en dat kan ik bij menig blockbuster niet meer zeggen. Scenario is een rommeltje inderdaad.