Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)

Actie / Avontuur

geregisseerd door J.A. Bayona
met Chris Pratt, Bryce Dallas Howard en Rafe Spall

'Fallen Kingdom' volgt Owen en Claire die enkele jaren na de gebeurtenissen van 'Jurassic World' terugkeren naar Isla Nublar. Een vulkaan op het eiland dreigt uit te barsten en vormt een gevaar voor de overgebleven dinosaurussen. Owen en Claire zijn de aangewezen personen om er voor te zorgen dat de dinosaurussen niet uitsterven en proberen met Claires organisatie, de 'Dinosaur Protection Group', de overgebleven dino's te evacueren van het eiland.

avatar van sennajunior
Als Die Hard Fan van de franchise Zelden zo teleurgesteld geweest als nu, net marathon bekeken in Kinepolis, was beter naar huis gegaan na deel 1.
Eerste half uur was veelbelovend en echt goed, maar nadien zakte de film in elkaar.
Den idioot die opt idee gekomen is om ne film met dino’s te maken dat zich voor 3/4 afspeelt in een f*cking huis, mag zichzelf een cynisch applausje geven. Voor de rest zijn de acteerprestaties ondermaats om niet te zeggen slecht en was het toevoegen van de nieuwe personages een bijzonder slechte keuze. Echt nen hoop voorspelbare zever, zo jammer gewoon.
Ik voorspel dat dit een megaflop wordt, met pijn in het hart.
RIP JW

avatar van mrklm
Het plot van deze vrij stompzinnige 5e film uit de Jurassic Park-franchise is een gatenkaas en de karakters (inclusief een stoere wetenschapper en een angsthaas) zijn wandelende clichés. Met het verstand op nul valt het wellicht allemaal nog wel te overzien en compenseren de vele - en uitstekende gemaakte - actiescènes het prutswerk dat moet doorgaan voor een scenario. Het verhaal betreft een evacuatie van een groot aantal dinosauriërs naar een reservaat van een miljardair [James Cromwell] op het vaste land vanwege een naderende vulkaanuitbarsting. Bryce Dallas Howard en Chris Pratt keren terug als de wetenschappers die alles in goede banen moeten leiden, maar onderdeel blijken te zijn van een duivels complot en Jeff Goldblum mag nog wat ecologische boodschappen aan ons verkopen. Dat zal niet meevallen na twee uur hersenloos vermaak.

Pfff. Eerste keer dat ik in mijn hele leven vroegtijdig de bioscoop uit ben gelopen. In Dolby cinema nog wel. Wat een gedrocht, alsof je naar een veel te drukke marvel actie zit te kijken. Domme cliché humor. Een belediging voor de prachtige orginele 3 delen, en het ok deel 4.

1.5/5

avatar van tbouwh
Het vervolg op kaskraker Jurassic World (2015) is goed voor een fijne avond popcornvermaak, maar een opstapje naar de afsluiting van de trilogie zou niet zó lang gerekt mogen worden.

Falling Kingdom opent drie jaar na haar voorganger. Dinobezweerder Owen Grady (Chris Pratt) heeft zichzelf gedegradeerd tot doe-het-zelf klusser; de ogen van gelegenheidsactiviste Claire Dearing (Bryce Dallas Howard) zijn gericht op dat koninkrijk van ooit. Hoewel, koninkrijk? Op het illustere Isla Nublar (locatie voor Jurassic Park en Jurassic World) zijn de dinosaurussen nooit de baas geweest. Denk niet meer aan de heersende mens: die zag z’n amusementsparken tot twee keer toe in rook opgaan. Nee, het zijn de grillen van de natuur die overwinnen. Tegen een ontwakende vulkaan kan niemand op.

Een knipoog en een traan voor Owen en Claire, die hun ‘koninkrijk’ zagen vergaan maar elkaar in ieder geval weer vonden. In hun strijd tegen het nieuwe kwaad krijgen ze gezelschap van een paleo-dierenarts (Danielle Pineda) en een bijzonder vervelende systeemanalist (Justice Smith). Dat nieuwe kwaad, dat is de mens zelf: in de parabel van (co-) scenarist Colin Trevorrow (regisseur van deel één) regent het verwijzingen naar de manieren waarop wij het dierenrijk controleren en (genetisch) manipuleren. Trevorrow slaat wat door als hij op curieuze wijze ook nog iets wil zeggen over artificiële intelligentie. In de ideeënvorming worden de personages en hun dramatische uitdieping vergeten, iets wat bij het vergelijkbare War for the Planet of the Apes wél goed ging. Misschien omdat die film was waar Fallen Kingdom naartoe werkt: het einde van de trilogie.

Gelukkig beheerst de Spaanse cineast van dienst zijn vak tot in de puntjes. De verfijnde regie van J.A. Bayona (bekend van The Impossible en A Monster Calls) brengt tempo in een film die het juist ook van dat vlotte amusement moet hebben. De samenwerking met zijn vaste cameraman (Óscar Faura) zorgt daarnaast voor prachtige visuals en dynamisch geschoten actiesequenties.

Hoe verder de film vordert, hoe sterker de parallellen met die vorige sequel (The Lost World, 1997) gaan doorschijnen. Dinosauriërs laten zich niet kooien; daar waar ze ontsnappen creëren ze hun nieuwe jachtterrein. En dus zien we weer welbekende schaduwen voor zolderraampjes verschijnen. Moet die search and destroy-techniek weer de norm worden. Dan leven we pas echt in een Jurassic World – Jeff Goldblum had het in al zijn glorie niet beter kunnen verwoorden.

web

[wordt een piepkleine 3*, schat ik]

avatar van WeZet
Net in Dolby Cinema 3D gezien. Audiovisueel een heerlijke ervaring (het 3D met de Dolby brillen voelt een stuk fijner dan IMAX, wat ik überhaupt niet bepaald een sensatie vind in vergelijking met een normale bioscoop zit. Die intro alleen al). Helaas is het inhoudelijk niet veel soeps. De intro is eigenlijk het hoogtepunt van de film. Deed een beetje aan Jaws denken qua opbouw. Wat daarna volgt voelt een beetje als een moetje. Het 'weaponizen' van dinosaurussen zat er na JP III onvermijdelijk aan te komen, die geruchten zwierven al meer dan een decennium over het internet. De lore - verwijzingen naar wijlen John Hammond en zijn visie- zijn hartverwarmend voor fans van het eerste uur maar daarnaast is het dertien in een dozijn, wat overigens heerlijk wegkijkt in de bioscoop en zeker tieners (waar de nieuwe delen toch wel op gericht zijn. De eerste JP had een volwassen doelgroep en is tijdens het filmen wat teruggeschroefd. Het boek omschrijft heel grafisch bepaalde sterfmomenten). Een echte bioscoopfilm, die thuis misschien nog eens leuk is met een VR headset op. De enige hoop voor de serie is, jawel, gewoon weer een park lanceren wat faliekant fout gaat. Dat is Jurassic Park. Althans, dat dacht ik in eerste instantie omdat het moeilijk lijkt een alternatief te verzinnen. Het 'theme park' concept is al te vaak gedaan. Hoe is dit nieuwe drieluik, of wellicht de franchise an sich, af te sluiten? Het einde van het originele Jurassic Park zou zomaar het antwoord kunnen bieden. "When dinosaurs ruled the earth". Van een succesvolle utopische missie naar het ultieme rampscenario. Het einde van de film licht alvast een tipje van de sluier voor deeltje drie in deze nieuwe trilogie. Na dit middelmatige middenstuk zou er zomaar een onvergetelijke afsluiter kunnen komen waarin, plotwise, ook de originele cast weer zou kunnen verschijnen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Fallen Kingdom is vooral de eerste 3 kwartier op Isla Numblar echt fenomenaal sterk, met een aantal geweldige actiescènes en diverse herinneringen terug aan de vorige film, toen het park nog functioneerde voor de toeristen. Het blijft toch sowieso imposant om dino's op het grote scherm te zien en dat beseffen de makers gelukkig ook, want in alle soorten en maten zijn ze weer aanwezig. Daarna volgt in het restant van de film eigenlijk een soort kopie van Jurassic Park II, met dino's in de bewoonde wereld. Ondanks dat ik me ook daarmee goed heb vermaakt vond ik het wel iets minder pakkend. Ik zie ze toch liever in de jungle op hun vertrouwde eiland. Maar goed, die keuze is gemaakt en misschien ook maar goed, want anders had je wel een kloon van de eerste Jurassic World gekregen, maar dan in een verlaten park.

Wat me wel stoorde is dat er op omslachtige wijze weer een kind in de hoofdrol is gebracht. Dat deden de vorige films ook, maar dat is nou vaak niet zo boeiend en ook nu hadden ze dat van mij weg mogen laten. Chris Pratt en Bryce Dallas Howard (erg leuke dame trouwens, daar heb ik een zwak voor) doen het goed genoeg om samen met de dino's de hoofdrolspeler te mogen zijn. Fallen Kingdom is inhoudelijk niet al te sterk, maar visueel is het echt vreselijk genieten en ook de indirecte boodschap over mens en natuur vond ik een terechte. Echt een film waar je krijgt wat je verwacht en daar is helemaal niks mis mee. Er zit overigens veel meer spanningsopbouw en suspense in dan bij de vorige titel, dus ze hebben wel degelijk ook geluisterd naar aanmerkingen van de fans.

avatar van dutchtuga
In 2015 keerden de dino’s waar veel van onze lezers mee zijn opgegroeid. Jurassic Park maakte in 1995 veel indruk, maar helaas werd met elk vervolg de beleving een stukje minder. Jurassic World wist veel goed te maken, ondanks dat de film in vele lijnen een kopie is van Jurassic Park. Maar het was weer genieten om onder andere de T-Rex weer in volle glorie mee te maken. De film is vooral met veel respect gemaakt en het is nu aan J.A. Bayona (El Orfanato) om deze lijn voort te zetten.

Drie jaar geleden werd het themapark en luxeresort Jurassic World verwoest door losgebarsten dinosaurussen. Isla Nublar is nu een onbewoond eiland geworden waar de overgebleven dinosaurussen in de jungle aan hun lot overgelaten zijn. Wanneer de slapende vulkaan op het eiland weer actief wordt, dreigen de dinosaurussen opnieuw uit te sterven. Claire (Bryce Dallas Howard) zet alles op alles om dit te voorkomen. Ze weet Owen (Chris Pratt) over te halen om samen met haar en een team van specialisten terug te gaan naar Isla Nublar om te proberen de dinosaurussen te redden. Owen is vastbesloten om de vermiste raptor Blue, die hij van jongs af aan heeft getraind, te vinden. Als ze op het eiland arriveren blijkt de vulkaan die op uitbarsten staat niet hun grootste probleem te zijn.

Eerlijk gezegd was ik bij de aankondiging van dit vervolg niet al te enthousiast. Toegegeven, van Jurassic World heb ik genoten, maar ik zag er geen goede vervolgfilm in. Bij de bekendmaking van de regisseur werd ik al wat positiever. El Orfanato is toch wel een van mijn favoriete Spaanse horrorfilms. Bayona heeft het in zich om onze dino’s weer de goede richting op te sturen. Dit gebeurt echter op een wijze die ik niet aan had zien komen. In plaats van dat Fallen Kingdom de stempel van de regisseur draait is dit vervolg een verdomd vermakelijke en actievolle blockbuster geworden.

Om met de deur in huis te vallen, Fallen Kingdom heeft de beste intro van alle Jurassic Park/World films. Wat wordt hier een heerlijk ouderwetse, dreigende toon neergezet. Het regenachtige Isla Nublar is een geweldig decor geworden voor een flink portie dino-geweld. De Mosasaurus en T-Rex stelen hierin de show, die een flink Spielberg sausje over zich heen heeft, Spielberg uit zijn beste jaren, welteverstaan. Wat na de intro volgt is een eerste uur met entertainment van de hoogste plank. In rap tempo zien wij het eiland dicht tegen zijn einde aan komen en moeten de personages, inclusief dino’s zo snel mogelijk van het eiland af. Deze hele ontsnapping, die toch zeker een half uur duurt, is het beste dat ik gezien heb sinds de allereerste film.

Het is jammer dat Bayona dit niveau niet weet vast te houden. Aan hem zal het niet alleen gelegen hebben, want het verder verloop van het verhaal is gewoon niet bijster goed geschreven (door o.a. Colin Treverrow, regisseur van Jurassic World). Personages komen uit de lucht vallen, de geloofwaardigheid is vaak ver te zoeken (overigens ook in het begin, want hoe komen de dino’s zo ongezien van de rest van de wereld het eiland af?) en Fallen Kingdom begint op een gegeven moment wat te sleuren. Het hele King Kong idee van deze immense creaturen midden in de samenleving plaatsen blijft leuk, maar hier wordt, los van het einde, maar weinig mee gedaan.

Het ontzettend sterke begin van Fallen Kingdom redt met gemak de film, maar ergens blijft een ietwat bittere nasmaak achter omdat ik er heilig van overtuigd ben dat dit vervolg nog beter had kunnen zijn. Desalniettemin ben ik ontzettend positief verrast en is dit wat mij betreft tot nu de beste blockbuster van het jaar. Verwacht overigens niet al te veel van de terugkeer van Jeff Goldblum. Zijn rol is helaas zeer beperkt gebleven.

Jurassic World: Fallen Kingdom - recensie - It's Only a MovieIt's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van Donucius
Laatst Jurassic World (2015) op tv herzien. Wat was dat een genot. Deze JW: Fallen Kingdom is veelal veel visueel spektakel en hard geluid, maar leeg van binnen. De cv van de regisseur geeft nou niet bepaald veel vertrouwen. Het script is slecht en uiterst voorspelbaar. De karakters komen zo uit een 2e hands afgedankt Jurassic Park script. Ik ben geen fan van regisseurs die een film op dezelfde manier regisseren als een serie. Dat kan je vaak terugzien aan het veelal slechte camerawerk en de slechte timings. Spektakel is er wel met de dino's, etc. Maar dat is dan ook hetgeen waar de film sterk op leunt. Ik ben ook geen fan van overmatig gebruik van hard geluid/muziek dat niet ter ondersteuning van (actie)scènes zijn. Je kunt wel 80% van de tijd opzwepende harde muziek laten horen, maar als er niks op het scherm gebeurd, is het nog steeds saai en overbodig.

Wil je wat leuks zien, kijk dan het vorige deel. Dit deel kan je wat mij betreft gewoon skippen, want veel mis je sowieso niet. Bij vlagen redelijk, maar voor het overgrote deel ondermaats en veels te onzinnig en cheesy. Het zal heus wel publiek trekken, omdat er dino's in spelen. Maar als dat de enige troef van deze film is...

avatar van Goddess_Of_Loki
De trailer van Jurassic World: Fallen Kingdom beloofde al veel, en ik heb me ook echt verheugd op deze film! In deze film zie je meer dinosaurussen dan in alle andere Jurassic-films samen! En in de trailer zag je naast de T-Rex & Raptor Blue onder andere ook de Mosasaurus en de Baryonyx voorbij komen. Die laatste deed me denken aan de Spinosaurus uit Jurassic Park 3, die destijds veel indruk op me had gemaakt. Het tijdperk dat de T-Rex alleen heerste was gelukkig een aantal films geleden al voorbij.

In deze film dreigen de dinosaurussen opnieuw uit te sterven. De vulkaan op het eiland van het voormalige ‘Jurassic World’ gaat uitbarsten. Dus gaat de mens de dinosaurus redden of laten ze de natuur opnieuw zijn gang gaan? Als het aan Owen Grady (Chris Pratt o.a. bekend van Guardians of the Galaxy) en Claire Dearing (Bryce Dallas Howard) ligt worden de dinosaurussen in ieder geval niet aan hun lot overgelaten. De volkaanuitbarsting vond ik ver uit een ijzersterk, emotioneel en indrukwekkend gedeelte van de film. De scène waarin de Apatosarus achterblijft en sterft op het eiland is een moment dat niet snel vergeten wordt. Het uitsterven van de dinosaurus wordt zo’n beetje in een 2.0 versie in beeld gebracht.

De trailer onthult ook al de nieuw gecreëerde dinosaurus. Sterker, slimmer en angstaanjagender dan ooit: de Indoraptor. Je zou bijna denken dat ze helemaal niets geleerd hebben van het drama met de Indominus Rex uit Jurassic World. Verwachting: Een film vol angst en adembenemende momenten. Ik had me al voorgenomen niet de beste kleding aan te trekken. Want het zou niet de eerste keer zijn dat ik op het verkeerde moment besluit een slok te nemen en hete thee of een biertje/wijntje over me heen mors!

Ik lees verschillende reacties op deze film. Toen ik na afloop mijn enthousiasme over deze film met mijn vrienden deelde reageerde iemand met: “Wat een flutfilm!”. Ik dacht eerst dat hij dat sarcastisch bedoelde. Hij vond de film overdreven en erg nep overkomen. Is elke film tegenwoordig niet overdreven en over de top? Wat dacht je van de scene uit ‘Avengers: Infinity War’ waar een maan zo uit de lucht geplukt wordt. (Om maar even een voorbeeld te noemen van een film die hij fantastisch vond.) Elke film heeft wel iets waarvan je van denkt: “Yeah right..” enkele voorbeelden van mij uit deze film: bijvoorbeeld dat sommige dinosauriërs nog gaan jagen terwijl ze zouden moeten rennen voor hun leven. De T-rex heeft zelfs nog tijd voor een perfecte overwinnings-brul, die zij volgens mij in de film wel een keer teveel maakt. Mensen die de dinosauriërs aan horen komen, maar pas gaan rennen wanneer ze ze ook daadwerkelijk zien. Goed, dat levert dan wel weer wat spanning op.

Ik merk dat mensen dit deel helemaal de grond in proberen te boren, maar wel goed spreken over het eerste deel uit 2015. Natuurlijk had de Indoraptor (die een heel sterk reukvermogen had) Owen, Claire (en het meisje) al minstens drie keer te pakken kunnen hebben, maar het zelfde gold voor de Indominus Rex uit het eerste deel. Het maakt de filmsensatie er niet minder op. Dingen die niet kloppen zullen altijd blijven, zo had deel 1 er ook verschillende. Zoals de verschillen in grootte die de Mosasaurus had de keren dat hij opdook in die film. Tevens stond de Indominus Rex toen hij op het einde gegrepen werd op een plek waar eerder toeristen hadden kunnen lopen, dus weg veiligheid vanaf het begin al! Hoewel dat totaal niet in me op kwam toen ik dat voor het eerst zag. Al vond ik het moment in Fallen Kingdom waar de mosasaurus die man aan het laddertje grijpt, wel voorspelbaar. (Ik kan me even niet herinneren of dat moment al in de trailer te zien was.)

Kortom, Fallen Kingdom is een zeker een waardige film om aan het rijtje Jurassic Park & Jurassic World toe te voegen. Samen met Deadpool 2 is dit de beste film die ik dit jaar in de bioscoop heb gezien. Ik vond het wel jammer dat de rol van Ian Malcolm (Jeff Goldblum) maar klein was. Het einde vond ik ook erg indrukwekkend. Het stopt wel op een hoogtepunt, dus ik verheug me nu al op het vervolg!

avatar van Shinobi
"What is that thing?"

Het vorige deel was nog redelijk en liet genoeg verbeterpunten over die ik graag in een vervolg had gezien. Jammer genoeg wordt daar niet op ingehaakt in dit vervolg.

Waar 'Jurassic World' veel van 'Jurassic Park' kopieerde, doet men hier hetzelfde door opzichtig stukken uit 'The Lost World' over te nemen. Het is een goedkoop excuus om de - inwisselbare - personages van Bryce Dallas Howard en Chris Pratt een loos motief mee te geven en zich weer in het onheil te storten.

Nochtans kent 'Fallen Kingdom' een spectaculaire opening waarin J.A. Bayona alles uit de kast haalt, waardoor je als kijker verlekkerd achterblijft. Vervolgens wordt er flink wat gas teruggenomen, alsof je bijna in een andere film bent terechtgekomen; Bayona lijkt hier terug te grijpen op 'El Orfanato'. Toch kan hij hier geen potten mee breken.

Het merendeel van de film voelt namelijk enorm clichématig aan. Op een aantal interessante momenten na wordt er nauwelijks iets bijzonders gecreëerd. Ondertussen worden er nog enkele onzinnige wendingen erdoorheen gejaagd, zodat het onvermijdelijke derde deel nog kan worden opgezet. Het leuke is dan weer wel dat er een aardige variëteit aan dinosauriërs te zien is, met als gevolg dat de actiescènes iets extra's hebben.

Al met al een matig vervolg dat een hoop uitgelezen kansen laat liggen, zonde. Na de eindcredits volgt er trouwens nog een extra scène.

Dikke 2,0 sterren.

avatar van cantforgetyou
Wat een SUPER actie film!!! Voordat je gaat kijken, verwacht geen vernieuwing, verwacht geen diepgang, verwacht geen ingewikkeld plot. Maar dat moet je ook helemaal niet willen in dit genre. Je wilt een 'ROLLERCOASTER' ride. En die krijg je!!! Het is bijna de hele tijd actie, actie en nog eens actie. Veel geweld, veel kabaal, super special effects (de dino's zien er echt nog levendiger uit dan ooit te voren) en het gaat maar door. In zijn genre zie je dit soort films maar eens in de zoveel jaar. Wij hebben weer genoten, als vanouds. Eerste helft van de film is het groots en bombastisch. Je vergeet bijna dat de vulkaanuitbarsting ook uit de computer komt. Daarna wordt de film donkerder en een stuk enger dan de vorige Jurassic World. Prachtige spannende scenes, zoals de ouderwetse keuken scene in Jurassic Park 1. Deze film krijgt van ons een dikke vette tien!!!!

avatar van Billy-Pilgrim
Met de beste wil van de wereld kan ik dit toch geen goede film noemen. Als Jurassic Park fan van het eerste uur heb ik veel krediet met deze serie. Want ook ik was een jaar of 8 toen ik de eerste legendarische telg uit de serie zag. The Lost World en JPIII heb ik dan ook vooral beleefd als toffe vervolgen. Ik was nog maar een jochie dat gewoon de T-rex wilde zien.

Jaren later zie ik wel in dat die vervolgen niet zo best waren (al valt JPIII best mee), maar blijft de serie een bijzondere plek in mijn herinneringen innemen. Jurassic World was een paar jaar geleden dan ook als thuiskomen. Eindelijk weer een JP in een park. Zo als het ooit bedoeld was. Dat het vervolgens weer grandioos fout ging, ook dat hoort erbij. Ik heb mij kostelijk vermaakt met deze film, die ook bij herziening nog leuk is.

Maar hoe ga je vervolgens verder? Dat is de vraag waarmee Hollywood al bijna 20 jaar worstelt. Juist het overzichtelijke park, strak afgekaderd, werkt zo goed in een wereld waarin dinosauriërs eigenlijk niet meer kunnen. Een fantasie eiland ergens ver weg in de stille oceaan. Het idee van een soort reservaat, waar Fallen Kingdom mee opent, vond ik dan ook best goed gevonden. Jurassic World National Park, zoiets. Daar kun je ook een leuke plot omheen bedenken. Een fijne survival film van een groepje avonturiers dat nietsvermoedend aanmeert op JWNP en na een flinke bergwandeling in de natuur kampeert. Om vervolgens gewerkt te worden door een velociraptor. Ik zou er zeker naar kijken.

Maar nee. Fallen Kingdom toont maar weer eens dat mensen moeilijk leren van hun fouten. De film is in meer opzichten dan het zou willen een evenbeeld van JP: The Lost World. Om te beginnen voelt Fallen Kingdom voortdurend als een B-film. Het plot krijgt nauwelijks de tijd om op gang te komen. Binnen een kwartier zitten we midden in de actie na een obligaat aanvoelende scene in het landhuis. Het script is her en der best slecht. De boeven kunnen zo uit een tekenfilm zijn weggelopen. Het voelt allemaal een beetje goedkoop.

Ten tweede maakt men in Fallen Kingdom opnieuw de fout naar het vasteland te gaan. Tuurlijk wil iedereen een T-rex in de grote stad zien denderen, maar hoe ga je vervolgens verder? Fallen Kingdom kiest er voor de beesten definitief aan land te laten komen. We gaan een echte Jurassic World beleven in de volgende film! Hoe dat precies werkt wordt niet uitgelegd. Volgens mij hebben ze van alle soorten slechts 1 beest meegenomen. Kwam op mij over als een flinke plot hole.

Ten derde maakt men in Fallen Kingdom opnieuw de "groter is beter" denkfout. De originele Jurassic Park was zo goed, juist omdat je de dino's niet te vaak ziet. De T-rex werd geïntroduceerd... met een geit aan een paaltje die er ineens niet meer was. Pas ergens halverwege de film krijgen we het dier in haar volle glorie te zien. Dan is ie ook goed eng! De werkelijkheid is, dat de formule voor dit soort monsterfilms omgekeerd werkt. Groter is slechter, dus. Des te vaker je de Indoraptor in beeld ziet, des te minder eng hij wordt. Dat komt omdat we keer op keer moeten zien hoe niet alleen Chris Pratt, maar ook een 10 jarig meisje weten te ontsnappen aan deze zogenaamde killing machine. Na een tijdje wordt het dus een saaie boel. Ook het klonen van steeds grotere, engere dino's heeft alles in zich om volledig te ontsporen. Het aloude Dragonball Z effect, zo je wilt.

De film doet nog veel meer fout. Het vermenselijken van de dino's (monsters moeten geen persoonlijkheden of emoties hebben) voelt kinderachtig en haalt veel spanning uit de film. Dinosauriers die elkaar bevechten om de mensen te redden staat mij ook erg tegen. De film wordt een soort Transformers, of Avengers hierdoor.

Zo heb ik Fallen World dan ook beleefd. Als ik nog steeds 8 jaar was, zou ik hem vast wel waarderen. Het is eigenlijk een kinderfilm geworden. Meer niet.

avatar van mjk87
De eerste drie kwartier maken deze film. Gewoon een lekkere ouderwets leuke actie- en avonturenfilm. Soms met fijne suspense (die openingsscène is al uitstekend) en qua look en opbouw doet het denken aan het origineel van Spielberg. Ook de cgi is echt overtuigend, veel meer dan in Jurassic World. Maar daarna zakt de film in met zo'n vreselijk clichématig verhaal rond kapitalisten en beginnen mensen ineens weer domme dingen te doen om de plot maar vooruit te helpen. Op momentjes is de film nog best leuk, maar als het dat niveau van daarvoor had vastgehouden was dit één van de betere blockbusters van de afgelopen jaren. Nu een wat vettig hoofdgerecht na een lekkere amuse. 3,0*.

avatar van Noodless
Zelfs een tikje beter dan de vorige film. De film biedt pure popcorn entertainment met een sterk eerste deel waarbij de actiescènes wondermooi van het grote scherm spatten. Het tweede deel is misschien iets minder, maar er zitten wel een paar zeer sterke scènes in dat deel waarbij het avontuur meer en meer overgaat naar een soort thriller met creepy momenten. Vooral die scènes met schaduwen en die poot van die dino aan het venster zorgde voor ijzingwekkende stilte in de zaal. Geweldig ! Daarnaast zorgde een andere dino weer voor een paar grappige momenten. Daarbij slagen ook het duo Chris Pratt, en Bryce Dallas Howard erin om met hun interacties en dialogen een goed complementair duo te vormen. Maar de held van de film is natuurlijk Blue, die eigenlijk op het einde van de film ook een boodschap wilt overdragen nl. vrijheid boven alles. Na het degelijke vorige deel volgt dus nu een knap vervolg die de mindere delen 2 en 3 doen vergeten. De eerste blijft natuurlijk een klassieker. Een rollercoaster om u tegen te zeggen. Dikke 8/10

avatar van JacoBaco
Ietsje beter dan de vorige denk ik en het lijken bijna 2 losse films aan elkaar geplakt. Het eerste uur is al een film op zichzelf. Opbouw en climax. Het 2e deel is ietsje minder goed. En ik moet benadrukken dat Star Wars op sommige punten realistischer is. Maar ach, deze film doet niet zn best wetenschappelijk verantwoord te zijn. En dan heb ik het niet eens over de dino's zelfs. De film is geweldig gemaakt en af en toe is het zelfs spannend. Ook het gebruik van animatronics is goed te zien! Verder valt er niet zo veel te zeggen over de film. Entertainment zoals het hoort.

3,5* (7,5)

avatar van Fisico
Als de verwachtingen laag liggen en je naar de bioscoop trekt met het gevoel: “het zal een slechte film worden, maar het zijn de dino’s van JP”, dan moet het al erg tegenvallen om ontgoocheld huiswaarts te keren. Nu, we mogen Fallen Kingdom ook niet te veel oneer aandoen. Het is zeker niet de slechtste van de hele reeks en al bij al moet hij ook niet zoveel onderdoen voor Jurassic World uit 2015.

Het pretpark is tenonder gegaan aan de opkomst van de dino’s en specifiek aan de indominus rex. In deze Fallen Kingdom krijgt men er niet genoeg van en wordt nog een vervaarlijke dino gecreëerd, men zal het dus nooit leren. Voor zover ik het goed gevolgd heb ditmaal een kruising tussen een raptor en de indominus rex. Het resultaat, een indoraptor, is een soepele intelligente en blijkbaar spoorzoekende theropode. En ook deze heeft het vooral gemunt op mensen.

Interessant, maar te weinig uitgediept, was het dilemma om de dino’s te redden van een vulkaanuitbarsting of om te laten sterven. Onder valse voorwendsels koos men voor het eerste uit schaamteloos geldgewin. Fallen kingdom is best vermakelijk. Hier en daar zoals verwacht wat over the top met wat goedkope clichéhumor en hersenloze actie. Een leuk (beetje overdreven) rolletje was weggelegd voor de pachycephalosaurus, “broeder Tuck” uit The lost world. Hier en daar wat creepy momenten zoals het museumpje en de vlucht van het meisje. De nerd van dienst moest voor de grappige noot zorgen, maar kwam soms te geforceerd uit de hoek.

Het verhaal heeft echter weinig om het lijf en de bad guys zijn, tja, goedkoop en voorspelbaar. De actiescènes in het landhuis zijn eens iets anders in plaats van de jungle. Vernieuwend, maar dan kan je niet veel meer aanvangen met een T-rex of allosaurus wegens te zwaar, vandaar waarschijnlijk de keuze voor de lichtere en meer beweeglijke indoraptor. Het africhten van de raptors in gevangenschap stoorde me in Jurassic world en nu dus eveneens. Het hele Blue-verhaal zegt me niets, maar los daarvan best ok popcornfilm. De ontsnapping van de dino’s op het einde hoefde voor mij niet. Benieuwd hoe goed of slechts de makers dat in een volgende film gaan proppen, want dat lijkt me niet zo simpel om het echt goed te doen.

Actie en beeld zijn fantastisch! Als je je er maar niet gaat ergeren hoe onrealistisch sommige zaken zijn (zoals die Owen die eigenlijk gewoon onderzoeker is maar wel even 8 supergewapende Russisch/Amerikaanse beveiligers uitschakelt), is het een lekkere wegkijker (vooral in 3D in de bios).

avatar van El ralpho
Met uitsterven bedreigd

Na Jurassic Park 2, leek met het derde deel de koek wel op. Het heeft toen ook maar liefst 14 jaar geduurd voor er weer een vervolg kwam. Hoewel ik hier erg sceptisch over was wist Jurassic world mij in 2015 enorm te verassen. De trailer van Fallen Kingdom maakte me niet meteen laaiend enthousiast, maar dit maakte me niet uit. Ik moest hier weer heen! Helaas bleek ik heel snel klaar met de dino's, en kreeg ik al gauw een Jurassic Park 3 deja vu. De reeks voelde voor mij opnieuw weer helemaal uitgedoofd en uitgekauwd aan. Erg jammer want ik had juist nog zo genoten van A monster Calls, die ook door J.A. Bayona geregisseerd was. Hierdoor dacht ik dat Fallen Kingdom wel in veilige handen zou zijn. Niets bleek helaas minder waar.

De opzet is nog wel aardig, totdat Chris Pratt en Bryce Dallas Howard het scherm weer samen gingen delen. Waar dit in Jurassic World nog leuk was, voelde het nu als een herhaling van zetten. Het stel draait de hele film om elkaar heen en dit werd voor mij op een gegeven moment te eentonig. Los van elkaar zijn het twee leuke personages, maar de magie onderling lijkt hier helemaal uitgewerkt.

Waar veel mensen nog wel te spreken zijn over het deel op het eiland vond ik dit ook niet al te best. Ook hier gaat de film al de mist in op het moment dat Owen door de lead van een speciale eenheid, met een slaappijl wordt geraakt en voor dood wordt achtergelaten. Hoe eendimensionaal kan een speciale eenheid zijn? We laten meerdere mensen voor dood achter, alleen omdat we het niet op kunnen brengen om ze de dino's op hun eigen tempo te benaderen en het dan gek vinden als ze hier boos om worden? Helaas zijn er naast dit voorbeeld nog tal van andere voorbeelden in met name de tweede helft aanwezig, waardoor ik nu niet bepaald enthousiaster werd. Neem alleen al het personage van Rafe Spall, die uiteraard een verborgen agenda heeft en de dino's alleen maar van het eiland af haalt om er grof geld aan te verdienen. Heeft deze mediamagnaat verder nog enige diepgang dan de dollartekens in zijn ogen? Nope..

Wat je ook gaat zien in Fallen Kingdom, het voelt allemaal uitgekauwd aan -op een handjevol leuke, op zichzelfstaande momenten na- en je krijgt ook al snel het idee dat je het allemaal al eens eerder (en vooral beter) gezien hebt. Dat de dino's in principe ook worden neergezet als wilde beesten maar er eentje in het bijzonder opeens zeer nauwkeurig een raam open kan maken, liet al helemaal mijn klomp breken. Frappant is dan weer wel dat deze in spoiler tags geplaatste scène wel gelijk een van de hoogtepunten van dit vervolg was. Want hoe inconsistent ook, in deze scène kwam de spanning uit het vorige deel en de eerste twee films weer eventjes helemaal terug. Wat daarnaast een mooie verbetering is ten opzichte van zijn voorganger zijn de prachtige effecten. Er is duidelijk minder met de computer gedaan en dit juich ik alleen maar toe.

Aangehaalde punten redden het geheel echter niet, en ik vraag me dan ook af of de reeks überhaupt nog wel van uitsterving gered kan worden. De opzet voor een volgende deel maakte me namelijk nog totaal niet enthousiast -al was de leeuw tegenover de T. Rex wel heel gaaf-. Hier kan zelfs een cameo van Jeff Goldblum weinig aan veranderen.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Gelukkig voor mij persoonlijk een stukje beter dan het eerste deel waar ik maar met moeite doorheen kwam. Briljant is het nog steeds niet maar het is wat beter kijkbaar. Dit komt ook door het acteerniveau wat net als in deel 1 niet super is maar in iedergeval een stap de goede richting in. Dit geldt vooral voor Bryce Dallas Howard die in 3 jaar tijd toch wel een betere actrice lijkt te worden. En ja, ze blijft natuurlijk ook een lekkerding.

De vaart in de eerste helft van de film weet de film helaas niet vol te houden, het tussen stuk is een stuk minder interessant en soms een beetje een sleur. Gelukkig zijn de laatste 20 minuten weer redelijk.

Ja, beter dan deel 1 maar nog steeds niet echt mijn ding. De hoeveelheid CGI ga ik waarschijnlijk ook nooit echt aan wennen maar het was mijn tijd waard.

avatar van Rarara
Een tussen paus. . Hoe spannend is het als je van te voren weet dat de hoofdpersonen niets zal overkomen? of dat de 'villains' ongetwijfeld gruwelijk aan hun einde komen? Zoals je dat wel vaker ziet bij monster films: ze moeten een keer aan het vaste land komen. De echte Jurassic world moet nog beginnen. Een schaamteloos voorspelbaar middelmatig script.

Nou, ik heb genoten. Hoe leuk Deadpool 2 en de nieuwe Jumanji ook waren, uiteindelijk gaat Jurassic World: Fallen Kingdom er voorlopig met de prijs vandoor voor leukste bioscoopervaring van het jaar. De eerste Jurassic World zorgde voor simpel vermaak, maar bij een herziening in mijn eigen woonkamer bleef er toch weinig meer over dan een luttele 3 sterren. Een paar vrienden gaven me al aan dat deze film erg tegenviel, dus mijn verwachtingen waren al niet hoog buiten 'dinosaurussen blijven tof'. Verhip, blijkt in de praktijk dat ik deze toch beduidend beter vind dan JP 3 en voorganger JW. In een bepaald opzicht zelfs nog beter dan The Lost World, al wint deze film toch beduidend meer punten door het gebruik van meer animatronics.

Want ja, de vorige film leed heel veel schade als Jurassic-iets film vanwege het feit dat praktisch alles uit de computer kwam. De kindacteurs verziekten ook een hoop van de sfeer met abominabele dialogen en gebeurtenissen, terwijl Howard en Pratt platte personages hadden. Deze film heeft dankzij de ijzersterke regie van Bayona en een stuk beter acterende hoofdpersonen een enorm streepje voor op de voorgangers. Het belangrijkste: de special effects zijn fenomenaal goed. Iets meer animatronics (nog steeds meer CGI), maar in het computerdepartement effecten die realistisch over komen of in ieder geval de suspense of disbelief hooghouden. De sfeer zat er zelf overigens goed in. De hele openingsscene in de regenachtige nacht was fantastisch geschoten qua spanningsopbouw, terwijl de vulkaanuitbarsting heerlijk enerverend is. Nog steeds met knipogen en humor, maar alsnog spannend. Het moment dat de groep net ontsnapt en we een shot meekrijgen van een stervende Brachiosaurus was zelfs aangrijpend.

In het tweede gedeelte van de film met de introductie van de Indoraptor komen Bayona's regiekwaliteiten wederom goed naar voren. De in de trailer helaas al vertoonde scene in de slaapkamer ligt qua regie veel dichter in de horrorroots dan de standaard dinospektakels. Helemaal mooi, want het geeft de film een heel eigen stijl. Pratt en Howard acteren dit keer overigens beduidend beter en ik heb me ook prima vermaakt met de badguys.

Ik zou kritischer kunnen zijn, maar heb me gewoon te goed vermaakt om me te ergeren aan het script en/of het feit dat deze film niet nodig meer zou zijn. Veel beter dan zijn voorganger met een leuk scala aan nieuwe dino's (Baryonyx, Stygomoloch en Carnotaurus!) en een mooi stukje verdieping over Pratt's character in combinatie met de training van de raptors. Als de kwaliteit zo blijft, ben ik echt niet tegen een derde film!

avatar van Julieedegroot
Erg mooie film, heel mooi gemaakt.
Niet alleen zat de film vol spanning en was het van begin tot einde erg boeiend, maar ook stukjes waar je kon lachen en huilen.

Zeker een aanrader! (Al is het wel een beetje van belang om natuurlijk deel 1 t/m 4 wel eerst te kijken). Er komen dingen in voor die je anders waarschijnlijk niet begrijpt.

avatar van Shadowed
Wel leuk.

Jurassic World en Park vind ik altijd wel lollig om te kijken, vooral omdat de effecten prima in orde zijn en het altijd wel voor een en ander spektakel zorgt. Soms zelfs weleens sfeervol. De dino's hier zagen er dan ook weer helemaal top uit.

Maar het verhaal blijft natuurlijk een krant. Howard en Spall acteren zeer matig. Hun gezicht lijkt niet te veranderen en dan blijft er niet veel meer over dan een paar one liners. Pratt krijgt ook niet veel om zich weer te bewijzen als een leuk karakter.

Gelukkig zagen de dino's er weer top uit. "Blue" en de Indoraptor waren best leuk gemaakt en de andere dino's zien er ook leuk uit. Sommige scenes waren ook mooi zoals de Indoraptor liggend op het witte platvorm, en de langnek die steigend ten onder ging

Prima film.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Je hebt inspiratieloze scripts en dan heb je dit. De Jurassic Park serie heeft qua sequels nog maar weinig boeiends voortgebracht, maar zeker na Jurassic World was de wens naar meer niet echt groot. Maar vanwege het enorme bedrag aan de box-office werden scènes uit alle voorgaande films bij elkaar geflikkerd om maar snel een volgend deel te kunnen maken.

Oersaaie hoofdfiguren Pratt en Howard worden weer bij elkaar gezet (op werkelijk een identieke manier als in de vorige film) en de grote bedrijven en mannen in pakken zijn weer de slechteriken. Want alsof het moraal 'het zijn ook dieren' niet genoeg in onze strot is geduwd in de vorige films, doet men er hier graag nog een schepje bovenop. Vioolmuziek klinkt uit alle speakers als er weer een pixel-dinosaurus wordt gemarteld door de boze mannen zonder gevoel. Acteurs als Toby Jones en Ted Levine zijn altijd leuk om naar te kijken, maar hun personages komen rechtstreeks uit een tekenfilm. Maar ze zijn ten minste niet zo saai en strontvervelend als de overige figuren die in Jurassic World 2 rondbanjeren. De show wordt het meest gestolen door de dinosaurussen, maar jammer genoeg zijn het grotendeels weer van die lelijke CGI gedrochten. Het blijft bijzonder hoe een film van 25 jaar oud er beter uitziet dan dit.

Actiesequenties zijn er genoeg. Sterker nog; de eerste helft op het eiland is een aaneenschakeling van actie, explosies en achtervolgingen. Erg memorabel is dit allemaal niet, maar het zorgt er in ieder geval voor dat je als kijker niet in slaap valt. Dit wordt duidelijk als de film na tamelijk wat actie ineens in snelheid afneemt om wat verhaal te vertellen en het meteen dodelijk saai wordt met een hoop gelul rondom mannen in maatpakken en hun kwaadaardige plannetjes. Met als gevolg een vrij bespottelijke veiling, waarin unieke, bijna uitgestorven beesten schijnbaar voor slechts een paar miljoen worden verkocht. En daarnaast bevat de film ook nog eens één van de domste - en onnodige - plottwists aller tijden betreft het kleine meisje. Anderzijds zijn dit soort domme keuzes het enige waarin we over een tijdje Jurassic World 2 nog aan zullen herkennen, de rest van de film is zo inwisselbaar dat ik de helft nu al weer ben vergeten.

2 sterren.

avatar van Music4ever
De term ‘voorspelbaar’ krijgt een andere lading na het zien van dit gedrocht.
Een typische film voor kleine kinderen die voor het eerst Dino’s zien op een een groot scherm.
En in combinatie met de vele actie voor die doelgroep ongetwijfeld zeer vermakelijk.

Het is pijnlijk om te zien wat voor een verhaal gekozen is (of eigenlijk het gebrek daaraan) en hoeveel ze in herhaling vallen met de vorige delen. Een gevecht met dino’s en dan op het laatste moment een T-Rex die ingrijpt, die zagen we niet aankomen! En zo zijn er ontelbare voorbeelden van voorspelbaarheid, een soort minachting van de kijker.

Ik ging heen zonder verwachtingen en dat is ook de enige manier om deze film uit te kijken zonder je je dood te ergeren aan clichebrakende B-acteurs en dito verhaallijn.
Natuurlijk heb je in je achterhoofd dat de fantastische eerste Jurassic Park nooit meer verbeterd gaat worden. Maar je hoopt dat ze enigszins in de buurt komen van het niveau van die film, valse hoop achteraf gezien.

avatar van Brabants
Goed genoeg verhaal met de nodige spanning en wederom ontzettend mooie beelden. Zeker beter dan zijn voorganger. Betere acteurs hadden het wel naar een hoger platform kunnen tillen, maar het mocht de pret niet drukken.

avatar van Ste*
Ik ga niet zo heel vaak naar de bioscoop, en elke keer als ik dan weer een 3Dfilm zie verbaas ik me erover dat 3D nog steeds een ding is. Zo ontzettend overbodig en storend. En donker door dat brilletje (bij een film die van zichzelf al heel donker is).

Maar goed. De film is verder best entertaining en goed gemaakt, alleen het hele gegeven heeft wat moeite om nog een originele 'hook' te vinden. Ja er zijn weer badguys die de dino's willen exploiteren, en is er een nóg engere gevaarlijkere dino gemaakt (want wie vindt immers de T-rex en de raptors nog écht spannend?).

Teveel actie die zich binnen afspeelt ook, hou ik nooit zo van, en vond ik ook een wat vreemde keuze in dit geval. En zoals gezegd daardoor ook erg donker allemaal.

In die zin kijk ik eigenlijk meer uit naar het onvermijdelijke vervolg hierop waarin de dino's vrij over de wereld banjeren, wat ongetwijfeld leukere en mooiere situaties oplevert dan in deze film. Met hopelijk ook meer daglicht en fun. Al die angst en ellende, ik mis steeds een beetje de blije verwondering uit het eerste deel.

Duidelijk een opzetje naar het vervolg.

avatar van N00dles
Het is dat ik in een chille bioscoopstoel zat met verstelbare voet en rugleuning, want de film zelf heeft weinig om het lijf.

De reeks is nooit heel erg goed geweest (ook het 'legendarische' deel 1 niet) maar Fallen Kingdom is amper beter dan deel 2 en 3.
Qua special effects is het prima in orde, maar als je het verhaal inhoudelijk ontleedt dan blijft er niet meer dan een mager dinoskelet over.

Het hele idee van mensen die dino's willen vangen en verhandelen lijkt rechtstreeks uit Lost World te zijn overgenomen, met elementen van Avatar (de evil militair) en Robocop (gekweekte hybride superdino als wapen) erin verwerkt.

Ook lijkt de film zich meer te focussen op het in beeld brengen van 'iconische' shots zoals de schreeuwende T-rex, de schaduw op de muur, het silhouette achter het raam, de tikkende klauwnagel...Allemaal heel inspiratieloos en 'verplicht' afgewerkt, waardoor het plot er sterk onder lijdt.
Want hoewel de dinosaurussen altijd als gevaar voor de mensheid worden gezien, wil men tegelijkertijd een boodschap van dierenleed en hebzucht aan de man brengen, waarin de dinosaurussen ineens een lijdend voorwerp worden die van uitsterven gered moeten worden. Dat op het eind het kleine meisje omwille van 'recht op leven' de dino's bevrijdt en de wijde wereld injaagt wordt zelfs als een daad van barmhartigheid gebracht dan als een ondoordachte impulsactie die tot rampzalige gevolgen leidt. was dan ook een compleet onlogische plotontwikkeling.

Dus ja, matig deel. Ik hoop dat het volgende deel ("The Dino's Go Manhattan") wat leukere taferelen oplevert.

Bayona probeert nog iets van deze slappe film te maken met enkele goed gemaakte, 'horror achtige' scenes, maar dit kan de film niet redden. Het verhaal is zo slap, voorspelbaar en eigenlijk gewoon een mislukte remake van The Lost World dat je er ook niets mee kunt. De personages komen ook totaal niet uit de verf, nog minder dan in het vorige deel.

avatar van Flat Eric
Taai popcornspektakel.

Niet om doorheen te komen. Fantasieloos vervolg met weer heel veel van hetzelfde -> te weten
Happende dinosauriers, een boel wegrenmomenten, een paar slechterikken, een oninteressante romance en een vervelend kind. Check.
De houdbaarheidsdatum van het dinosaurustijdperk is allang verlopen. Klaar nu. Stoppen met deze franchise.