Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)

Actie / Avontuur

geregisseerd door J.A. Bayona
met Chris Pratt, Bryce Dallas Howard en Rafe Spall

'Fallen Kingdom' volgt Owen en Claire die enkele jaren na de gebeurtenissen van 'Jurassic World' terugkeren naar Isla Nublar. Een vulkaan op het eiland dreigt uit te barsten en vormt een gevaar voor de overgebleven dinosaurussen. Owen en Claire zijn de aangewezen personen om er voor te zorgen dat de dinosaurussen niet uitsterven en proberen met Claires organisatie, de 'Dinosaur Protection Group', de overgebleven dino's te evacueren van het eiland.

avatar van IH88
“Genetic power has now been unleashed. And of course, that's gonna be catastrophic.”

Gemengde gevoelens. Het probleem van Jurassic World: Fallen Kingdom is dat het zich voor een pretentieloze blockbuster veel te serieus neemt, maar dat het als serieus verhaal over genetische manipulatie weinig om het lijf heeft. J.A. Bayona kan duidelijk geen keus maken tussen beide, en het resultaat is vlees noch vis.

Dat je meer meeleeft met de dinosaurussen dan de personages is ook geen goed teken. Pratt, Howard en de jonge Sermon doen hun best, maar de rest van de cast is echt schaamteloos slecht. De film heeft duidelijk twee gezichten, en vooral het tweede gedeelte in het huis slaat nergens op. Gelukkig zorgt de MVP van de film, Blue, nog voor wat vermakelijke scènes. En door het einde kijk ik toch wel uit naar het derde deel.

avatar van GGG
GGG
Was aardig. De vorige vonden we wel beter...

avatar van Boneka
Heb me twee uur prima vermaakt. Eerlijk gezegd begrijp ik alle kritiek hier niet. We hebben het over Jurassic Park/World geen diepgaande film alla The Shawshank Redemption, maar een heerlijke blockbuster met alles erop en eraan. Het begint al met verbluffend mooi beeld (4K). Met The Revenent denk ik het beste beeld ooit wat je nu kunt zien. Geluid prima verzorgd en de plaatjes op Hawaii zijn oogstrelend mooi alsof je naar een prachtige natuurfilm kijkt. Spanningsopbouw, de rust en de setting maken de rest. Ook het verhaal is heel aardig weggezet. Dino's moeten geëvacueerd worden vanwege een levensbedreigende eruptie. De regering heeft er niet veel zin in, maar het vaste team is vastberaden de dieren naar een veilig heenkomen te brengen. So far so good ware het niet dat er nog andere spelers zijn die hele andere plannen hebben met de beesten. We beginnen zoals gezegd op (Hawaii) en dit eerste uur is qua beleving denk ik wel het mooiste om te zien. De lavastromen de rennende beesten de capsule die razendsnel voorbij komt. Dit is het Jurassic World! Ook het tweede deel kon mij goed bekoren. Zij in andere setting bijna sprookjesachtig mooi. Actie prima verzorgd leuke veiling en uiteraard een roller Coast van een laatste half uur. Spelers zijn op dreef en vond vooral de kleine meid Maisie Lookwood (Isabella Sermonerg) leuk spelen. Grappig was dat "(Dracula 1979)" moment op dat dak met de kleine meid in bed. Geweldig mooi gemaakt. Naar het eind toe uiteraard voorspelbaar, maar dat weet je van te voren.

Ik heb ze nu alle 5 gezien en vond deze toch wel erg sterk. Net als de vorige uit 2015 een dikke 4 sterren. Nog EEN Jurassic Park graag en dan ermee stoppen. Jurassic The Final Destination, want zo onderhand kennen we het concept wel. Hoe dan ook kostelijk vermaakt met deze tot nog toe laatste Jurassic World Fallen Kingdom!!!

Film 4.0
Beeld 5.0 (4K)
Geluid 4.5
Extra's 5.0

avatar van missl
Verschrikkelijke film, alleen maar geschreeuw en gegrom. De magie van Jurassic Park is eigenlijk helemaal weg en na deze film vraag ik me vooral af waar ik naar gekeken heb.

avatar van Majestics
Beetje een anti-climax gevoel. Die Indoraptor was vet, maar eigenlijk hoopte ik op een Indoraptor vs T-Rex scene ofzo...het voelt alsof de film een echte climax miste zoals in Jurassic World met Claire die dan de T-Rex lokt naar de Indomunis Rex voor een geweldige vechtscene.

Jammer, gemiste kans. Ook die hele landhuis-setting was zo jammer.

De trucage blijft overweldigend. Het verhaal is daarentegen erg magertjes. Om een avond door te brengen nog wel te doen, maar het nieuwtje is er inmiddels echt wel af. Het vorige deel was sterker.

avatar van Warning
De vulkaanuitbarsting die het eiland vernietigd, dat zou dan het einde moeten zijn geweest van de filmreeks.

avatar van TheManInBlack
Erg teleurstellend, ik had er veel meer van verwacht. Van alle blockbusters van 2018 die ikzelf heb gezien viel deze film mij het ergst tegen.

avatar van MazterKuzuma
Jurassic park 1993 = Ware Meesterwerk
Lost World 1997 = Aardige opvolger
Jurassic park 2001 = Mislukte poging om een komische parodieerde film temaken

Jurassic World 2015 = Matige ode aan het original uit 1993

Jurrasic World Fallen Kingdom 2018 = Het perfecte huishulp middel bij constipatie
Wereldwijd aanbevolen door Huisartsen ! en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het 100 procent werkt

avatar van blurp194
Formulewerkje.

Hussel even snel wat cliches door elkaar, doe wat random dino’s in de cgi, hopsakee, weer een film. Veel langer dan dat lijkt het denkwerk niet geweest te zijn. Ode aan het origineel dat het dan nog steeds een zij het matig kijkbare film oplevert.

Verder weinig te melden eigenlijk, de acteurs doen het aardig, de muziek stoort niet echt behalve bij de aftiteling als het publiek moet oprotten, het beeld is fijn in orde, de cgi is bijna goed genoeg. Meh alom.

avatar van martijn011
Het zoveelste deel alweer uit de Jurassic Parc reeks, een serie films die ik toch graag elke keer weer bekijk. Dit deel kent ook weer een aantal geweldige scènes die onmiskenbaar bij de reeks horen en weer erg vermakelijk zijn. Het eerste gedeelte op het eiland is een aaneenschakeling van geweldige actiemomenten, verraad en visueel genot. De vulkaanuitbarsting zag er indrukwekkend uit, dat zal al met al wel het een en ander gekost hebben.

We verlaten al vrij snel de jungle en er wordt overgeschakeld naar de echte mensen wereld. Uiteraard gaat het gruwelijk mis en komen de hoofdrolspelers oog in oog te staan met de dino's. De zelf gecreëerde dino maakt wel indruk, wat een gruwelijk beest. Met deze dino beleeft de film haar beste actiescènes.
Chris Pratt en Bryce Dallas Howard vormen net als het vorige deel ook weer een duo. Ik moet zeggen dat ze absoluut chemie hebben en het gewoon uitstekend doen.
Verder kent de film helaas weer de standaardpersonages die de diepgang van een doperwt hebben. Cliché op cliché, echt een groot minpunt van deze verder vermakelijke film.
Zal wel een volgend deel komen, het niveau van het eerste deel zal wel nooit meer gehaald worden ben ik bang..

De beelden van de dieren blijven prachtig, alsook de natuurpracht in deze film.
De vulkaanuitbarsting is een prachtig stukje cinema.
Maar men is het verhaal uit het oog aan het verliezen, het gaat al lang niet meer om de oorspronkelijke bedoeling van de eerste film, met name het behoud van de dieren en hun soort.
Deze prent is puur uitmelkerij van de ganse franchise.
Denk dat men er beter mee ophoud alvorens het te belachelijk voor woorden wordt, als het dat nu al niet is.
Heb genoten van de beelden, daar kan je niet omheen, maar het verhaal.. neen, voor mij hoeft dit niet.

avatar van TronMan
Wat een vervelende film, als eerste, die Clair.. met d'r onnatuurlijke plastic kop,welke helemaal niet in deze 'reeks ' thuis hoort. Na veel beelden ,wat gewoon een slechte copy is van originele film komen we op een (je raad het nooit) eiland, met lava, waarin de hoofdrol speler verdoofd ligt. Zou hij er in geluisd zijn? Zou hij het overleven? O ik ben zo benieuwd.. Nou wat denk je. O en Clair moet huilen, ja dat had ik ook bijna. Na veel ren / onderwater ,lachwekkende actie, dan het oer saaie veiling deel.
En elke dino, (of wat er daar voor door moet gaan ) brult het uit, om de 2 seconden komt dat zwaar irritante rot geluid uit je speakers, het is ondraaglijk en puur geluid's terror. Natuurlijk zit er een soort lief leuk kind in ,voor de doelgroep denk ik.Hoewel opa wel erg gek op het kind is.
Vergeleken bij de nieuwe' Planet of the Apes' is hier de CGI een stuk slechter.Niet dat het wat uitmaakt, want de kijker kijkt toch wel. Doe jezelf een plezier en hou het bij het eerste deel uit 93, dat had de juiste sfeer.

Het volgende deel gaat over de miljoenen kostende cyber dino's gekweekt met kruisraketten op hun rug en met Gatling gun 's aan hun pootjes , lava spugend, uit hun openingen, bereden door gekloonde kinderen van 5 jaar. Heb er zin in.

avatar van mirjo 2
Tronman schreef:

Top
Ik kijk er naar uit

Tja volgens mij is lava minimaal 600 graden dus als dat in je buurt komt kun je het al shaken. Dus na de 3e lavascene was ik er al klaar mee, vooral als ze het gaan wegslaan of wegkoppen. Echt lachwekkend. Maar als opvulling van je dag of avond redelijk te doen.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Film waar ik weinig van verwachtte en ik werd dan ook niet teleurgesteld. Het is een best vermakelijke onzinfilm, al zit het hoogtepunt vrij vroeg in de film (de vulkaanuitbarsting) en wordt het daarna snel minder. Acteurs zijn OK-ish, dit is niet het type film waarbij je acteergeweld of scherpe dialogen verwacht, hooguit wat klinkslagen. De pogingen tot humor kwamen meestal niet aan (al vond ik het wel geinig dat die computernerd als een soort manusje van alles zijn tijd moest doorkomen). Vroeg me wel af wat Geraldine Chaplin hier in hemelsnaam deed maar zie net dat ze een Bayonera regular is, die hebben misschien een goeie connectie.

De dino's zijn natuurlijk weer prima, maar dat waren ze in 1993 eigenlijk al. Wéér een loerende T-Rex, wéér een kudde stegosaurussen, wéér die zachtaardige brachiosaurus, het is toch een grote deja vu. Misschien wordt het een keer tijd voor Pleistocene Park.

NRT
Heel mager verhaaltje. Het is echt gericht op spektakel en dat idee had ik niet bij de allereerste Jurassic Park. Ik zag al van ver afkomen dat rijke stinkerds deze dieren wouden kopen. Ook een paar scenes die gewoon niet geloofwaardig zijn. Denk maar aan de hoofdrolspeler die verdoofd is en dan heel nipt aan de lava kan ontsnappen. Kom op zeg. Ook die dinosaurus op dat dak vond ik ongeloofwaardig. Leuk voor een avondje, maar meer niet.

avatar van DVD-T
Welcome to Jurassic World.

Fallen Kingdom heeft een verrassend goed einde. Jammer dat de eerste film van de nieuwe trilogie niet zo is geëindigd en deze film daarmee begon. Had iets veel opgeleverd wat veel interessanter was geweest en ook meteen een stuk vermakelijker. Deze film is, net als The Lost World, een stuk minder dan het leuke eerste deel. Het verloop van deze trilogie is ook bijna hetzelfde. Lak aan inspiratie? Ik kan me niet voorstellen dat de schrijver(s) niet die connectie zagen. Van het eiland naar het bewoonde vaste land. De scenes op het eiland zijn schaars en zijn voorbij voor je er erg in hebt.

Daarna volgt een oninteressant plot met waarom de dieren naar het vaste land worden gebracht, gevolgd door een enigszins vermakelijk aaneenschakeling van actie scenes met dino's en Chris Pratt. De scenes als een dino eenmaal ontsnapt is, zorgen in deze setting toch voor de leukste momenten van de film. En dat het einde waar ik het eerder al over had. Erg leuk gedaan en meteen om heel erg naar de ontknoping uit te kijken, daar er daarmee een hoop leuks gedaan mee kan worden.

Flavio schreef:

Geraldine is idd een regular... haar sterfscene is er alleen uitgehaald. Ze komt tussen dat meisje en de Indoraptor in. Dit vertelde ze een keer op de rode loper en er is een productie foto waar je haar tegenover de robotkop van de Indoraptor ziet staan terwijl ze met iets in haar handen dreigt.