Jurassic World (2015)

3,26

Actie / Avontuur

geregisseerd door Colin Trevorrow
met Chris Pratt, Bryce Dallas Howard en Vincent D'Onofrio

Inmiddels zijn er 22 jaar verstreken sinds de gebeurtenissen uit Jurassic Park. Het eiland Isla Nublar is eindelijk omgebouwd tot een volledig functionerend pretpark genaamd Jurassic World. Owen maakt deel uit van een groep medewerkers die niet alleen werkt in Jurassic World, maar ook op het eiland woont. Samen onderzoeken zij het gedrag van de dinosaurussen. Een aantal onderzoekers experimenteert met de genen van bestaande dinosauriërs, hetgeen resulteert in een levensgevaarlijke dreiging.

1153 BERICHTEN 118 MENINGEN
avatar van Donkerwoud
geplaatst: 7 mei 2016, 01:59 uur [permalink]
Wanneer de met CGI geanimeerde dinosaurussen meer ziel en warmte uitstralen dan je menselijke acteurs, dan weet je dat het script behoorlijk rammelt. Op een bepaald moment hoopte ik dat de agressieve reptielen de gehele menselijke cast zouden verschalken. Dan was het tenminste gedaan met nodeloos lang uitgerekte plot expositions en irritant stereotype karakters. Zelfs de oneliners voelen geforceerd aan. Hier zou een vernietigende recensie kunnen staan over wéér een bloedeloze invuloefening van een oude franchise, maar toch weet JW zich continu te revancheren door los te gaan met zijn beeldschone dinosaurussenporno. Alles wat je zou willen zien qua vechtende reptielen, zit er wel ergens in verstopt. En de climax: zo onzinnig, maar zo gaaf.

avatar van Flavio
geplaatst: 8 mei 2016, 17:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gemengde gevoelens na het kijken van deze blockbuster.
Het park ziet er mooi uit, met veel oog voor detail- mocht er ooit een echt Jurassic Park komen zal deze film ongetwijfeld als inspiratie dienen (de kans is overigens groter dat er ooit een Megafauna-Park komt). Het acteerwerk is redelijk, met zowaar wat droog-komische momenten. Wel jammer dat de wetenschapper uit deel 1 vervangen is door een all American dino-cowboy die nog net niet zelf op een Raptor springt.

De dino's vallen me niet mee. Ik zie echt niet veel progressie als je deze naast Jurassic Park legt van meer dan 20 jaar terug. Ook jammer dat de Raptors weer een hoofdrol krijgen, en nog jammerlijker dat ze als soort getrainde jachthonden worden gebruikt. Dat een film fictie is betekent niet dat het zo onrealistisch moet zijn. Ook de genetisch gemanipuleerde dino kwam niet echt uit de verf. En te vaak wordt het iconische shot uit Jurrasic Park herhaald: het oog van de dino in close-up, na 4 keer wist ik het wel.

Ook is duidelijk te merken dat de film PG-13 rating heeft- kills gebeuren meestal buiten beeld, of het wordt zo onduidelijk in beeld gebracht dat je maar moet raden wat er precies gebeurt. En echt spannend is de film nauwelijks.

Maar het grootste probleem is toch wel het slappe script, dat hele gedoe met het leger- bedoeld om de film een maatschappijkritisch randje te geven wellicht, maar het werkte voor geen meter en met name D'Onofrio was wel heel matig. Ook het bezoek aan de ruines van het oorspronkelijke centrum (om de fans van het eerste uur te pleasen?) was onnodig, net als het subplotje met de ouders in scheiding.

Leuk om een keer gezien te hebben maar wat meer aandacht voor het script en wat meer spanning had de film goed gedaan.

avatar van DjFrankie
geplaatst: 10 juli 2016, 00:38 uur [permalink]
Zeer onderhoudend en goed in beeld gebracht.
Alleen amerikaans en dat zie je aan de relaties van de hoofdrol spelers. Altijd jammee zulke dramatiek en romantiek.

avatar van xxERWINxx
geplaatst: 23 juli 2016, 17:40 uur [permalink]
Vandaag weer eens herbekeken, echt een hele goede film vol met actie, spanning en avontuur.
De dino's zijn erg goed gemaakt en net echt! een adembenemend avontuur en de 2 uur vliegt zo voorbij. Dit deel is samen met het 3e deel weer erg goed

avatar van Left4Dead
geplaatst: 25 juli 2016, 11:48 uur [permalink]
Was hier eerder in begonnen maar na een half uur was ik er toen wel klaar mee. Vandaag dan maar eens opnieuw proberen en door de, in mijn ogen, rammelende cast (op Vincent D'Onofrio na) heen kijken. Ook dat het verhaal niet veel waarde biedt nam ik dan maar voor zoete koek, de actie met de beestjes moest het geheel dus redden.

Goed gedeeltelijk doen de beestjes hun ding wel, vooral de ROARS komen fantastisch uit de speakers en de effecten daarbij zijn weer net zo goed als het allereerste deel van de franchise. De grote vraag is natuurlijk: voegt deze prent nu echt iets toe aan de franchise. Vooral gelet op originaliteit en verbeteringen.

Nou nee............. het verhaal is meteen weer hetzelfde als in deel 1. Sorry maar onder de indruk was ik alles behalve. Het verhaal is gelijk aan, de personages zijn nagenoeg gelijk aan, de dino's hebben dezelfde truckjes als in deel 1, de muziek en ga zo maar door. Hollywood weet als geen ander hoe je een franchise uit te persen zonder ook maar moeite te doen voor originaliteit.

Cliché, stereotype en glad. Zo wil ik het acteerwerk neersabelen. Geen enkele personage kon me ook maar iets doen, laat maar opvreten was steeds mijn gedacht. Hoe eerder hoe beter. Voor mij een drama om naar te kijken en had echt moeite om het vol te houden. Maar de film wordt voor een gedeelte gered door de soundeffecten, een geweldige soundscape die eronder is gedrukt. Verder is de CGI prima te noemen maar dat was het ook al in deel 1.

Bij deze films is het de bedoeling dat er spanning te voelen valt, dat viel me echt enorm tegen. Dat komt vooral omdat de personage je helemaal niets doen en dus gemist kunnen worden. Zoals eerder gezegd laat maar opvreten dan zijn we d'r vanaf. Het gejengel van de twee kids, de slordige nerd, de stoere maar zacht van binnen expert, de baas die voor het geld gaat i.p.v. safety first, de haatdragend ontslagen werknemer en ga maar door. Een pure kopie van deel 1 maar een slechte kopie bij uitstek.

Vooruit 2.5** voor de soundscape die echt geweldig was. De rest was voor mij totaal waardeloos en niets vernieuwend of verbeterend te noemen. Oja, de mobiele telefoons vallen steeds op bepaalde momenten uit, meen je dat nou echt. Daar kom je tegenwoordig niet meer mee weg!

avatar van sandokan-veld
geplaatst: 7 augustus 2016, 00:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gezien het kassucces, had ik toch wel wat meer verwacht dan dit halfgare opwarmsel van een overbekende formule.

Alle acteurs en CGI- en set-ontwerpers doen hun best hoor. Genoeg panoramische jungles, en indrukwekkende beesten, en kleine grapjes en details. Jurassic World mist wel die oude Spielberg-charme, bij de dino-actie heb je al snel het gevoel naar een tekenfilm te kijken. Maar goed, dat hoort er nou eenmaal bij tegenwoordig. In ieder geval is het verhaal te volgen.

Alleen dat verhaal, tsja... Ik had wel kunnen voorspellen dat het ging om losbrekende dino's, die proberen te snacken van het soort karakters waar de franchise al bijna 25 jaar op teert : een paar zakenmannen zonder scrupules, dommige militaire types, twee kinderen met wat problemen in de familiesfeer... en oh ja, Chris Pratt mag de rol spelen van de stoere man die tenminste wél respect heeft voor de natuur, en veel mag motorrijden. Niet heel vervelend om naar te kijken, maar een Dr Ian Malcolm is hij niet bepaald.

Het duurt vooral erg lang om iedereen te introduceren, zelfs diegenen die je net zo goed uit de film had kunnen knippen (laten we eerlijk zijn: die knakker met het Jurassic Park shirt in het controlecentrum, waarom werd ik met zijn bestaan lastiggevallen?) Als de met veel bombarie aangekondigde superdino in het echt dan ook een beetje tegenvalt (T-Rexzilla?) wint de gaaphonger het toch definitief bij mij.
Toegegeven, het laatste half uur is dan nog wel best spectaculair, maar zelfs dat was stukken beter geweest als het me ook iets had uitgemaakt wie wel of niet werd opgevreten.

avatar van Renatessalon
geplaatst: 7 augustus 2016, 19:53 uur [permalink]
Prachtig, heeft me de hele tijd gekluisterd aant scherm.

avatar van m1chel
geplaatst: 25 september 2016, 11:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
In 1993 choqueerde Steven Spielberg de wereld met zijn inmiddels legendarische dinosaurusfilm Jurassic Park. Het was een nog nooit eerder vertoond avontuur dat zijn weerga niet kende en de film brak dan ook elk box office record dat er te verbreken viel. Door het financiële succes was het onvermijdelijk dat er twee vervolgen kwamen, overigens beide van mindere kwaliteit. Een derde vervolg bleef lange tijd uit, maar nu krijgt regisseur Colin Trevorrow de kans om te bewijzen dat hij net zo’n groot avontuur als Spielberg kan neerzetten. Een haast onmogelijke taak natuurlijk. Het is dan ook een flink risico wat Universal Studios neemt om een relatief onervaren regisseur, met nog maar weinig films op zijn konto, aan het roer van zo’n verschrikkelijk groot project te zetten. Gelukkig krijgt hij steun van Spielberg die terugkeert als uitvoerend producent en kan Trevorrow daarnaast natuurlijk terugvallen op 20 jaar aan groei betreft GCI-effecten. De eerste beelden die de wereld te zien kreeg waren op dat vlak dan ook veelbelovend.

Voor de cast is gekozen uit een mooie mengeling van acteurs die op dit moment vol in de spotlights staan en acteurs die nog net in de schaduw daarvan acteren. Zo zien we Chris Pratt in de hoofdrol. Het is nog niet zolang geleden dat hij zich vooral liet zien in bijrollen, maar sinds hij vorig jaar schitterde in de Marvel’s Guardians of the Galaxy lijkt hij de weg naar hoofdrollen te hebben gevonden. Naast Pratt vinden we actrice Bryce Dallas Howard, dochter van regisseur Ron Howard. Zij nam de rol van wetenschapster Claire op zich. Ondanks dat ook haar carrière vooral bestaat uit bijrollen is zij allang het ‘dochter van’-zijn ontgroeid. Als we verder de cast bekijken zien we nog Vincent D’Onofrio, die dit jaar grote indruk maakte als Wilson Fisk in Daredevil, en Ty Simpkins staan. Laatst genoemde is een nog jonge acteur, die vooral bekend is geworden van zijn rol in horrorfilm Insidious en het daarop volgende Chapter 2. Het lijkt erop dat een rol in Jurassic World hem verder moet gaan helpen om definitief door te breken. Al met al een op het eerste gezicht meer dan redelijke cast en bij het bekijken van de film kunnen we dan ook niks anders concluderen dan dat ze niet teleurstellen.

Dat de film het origineel uit 1993 niet zou kunnen benaderen was enigszins te verwachten, maar toch wordt er met Jurassic World wel een uiterst vermakelijke film neergezet. De hele film biedt voor de fans van het eerste uur een feest van herkenning. Zo wordt de vorig jaar overleden Richard Attenborough meermaals geëerd. Als je goed oplet zie je bijvoorbeeld een standbeeld van John Hammond en keert ook het getekende DNA-figuurtje uit de eerste film weer terug. Uiteindelijk wordt het spelen op nostalgie wellicht een beetje teveel van het goede, want het lijkt er hierdoor bijna op alsof de film niet op eigen benen kan staan. Ook het verloop van het verhaal lijkt op dat van de eerste film en nou net dat makke nekt de film een beetje. Alles is moderner dan Jurassic Park en het park is vol in bedrijf, maar wederom door een stomme fout ontsnapt de Indominus Rex, een genetisch gemanipuleerde dinosaurus die op alle vlakken de T-Rex overtreft. Wat toch wel het meeste irriteert is dat na die ontsnapping iedere goed getrainde soldaat spontaan bezwijkt en niet meer fatsoenlijk zijn wapen blijkt te kunnen richten. Het zijn van die dingen die op den duur flink kunnen gaan irriteren.

Het grootste minpunt van de film dient zich aan als de vliegende dinosaurussen ontsnappen. De makers hebben zich er toch wat gemakzuchtig vanaf gemaakt door de kop van een T-Rex op een lijfje met vleugels te plakken. Dit kan natuurlijk omdat het beest een laboratorium experiment is. Jammer genoeg is dat dan ook juist het moment dat de film inzakt en je het niet meer echt serieus kan nemen, dit voor zover dat natuurlijk al mogelijk was. Maar ook de tamme Velociraptors die letterlijk uit de hand van Owen eten is natuurlijk niet geloofwaardig. In de drie voorgaande films waren deze beesten zo beetje de gevaarlijkste dinosaurussen die er waren en nu blijken ze opeens getemd. Het zijn allemaal punten waarop je soms bijna even heimelijk terug verlangd naar de allereerste film. Wat wel opnieuw in het voordeel van de film spreekt is dat de actie erg goed is en vooral de CGI-dinosaurussen er echt verbluffend uitzien. Trevorrow heeft duidelijk goed de eerste twee films van Spielberg bestudeert, want die hand is duidelijk aanwezig. Het schetst wel enige verbazing dat de trailer een heleboel spoilers geeft voor de film. Iets wat helaas te vaak gebeurt de laatste jaren, want zeker met een film als deze is het zo leuk om verrast te worden. Toch biedt de film door het mooie camerawerk en de spanning ouderwets vermaak en zal je je ook deze rit in het heropende park zeker niet vervelen.

Jurassic World is heel erg vermakelijk, maar rust vooral op nostalgie en mag niet in de schaduw staan van Jurassic Park. Daarvoor gebeuren er teveel dingen die te ongeloofwaardig zijn. Ook een aantal genetisch gemanipuleerde dinosaurussen zijn ronduit lachwekkend te noemen. Het acteerniveau van de gehele cast is acceptabel, al is dat eigenlijk van secundair belang bij een film die dusdanig veel op zijn CGI gebruik rust. Voor de fans van de reeks biedt deze film ongetwijfeld een feest van herkenning en als de originele tune van John Williams door je home cinema set heen schalt levert dat ongetwijfeld een kippenvel moment op.

avatar van Bluebird59
geplaatst: 25 oktober 2016, 01:37 uur [permalink]
Mooie recensie maar het enige hybride experiment in de film is de Indominus Rex. Alle overige dino's zijn wel degelijk ooit bestaande soorten geweest en de pterosauriër met de ''T-Rex kop'' is heel duidelijk een Dimorphodon. Lachwekkend of niet, de wetenschap schrijdt gestadig voort en is slechts een vooruitblik wat ooit eens werkelijkheid zou kunnen zijn. 😉

geplaatst: 10 december 2016, 07:58 uur [permalink]
Het was weer genieten voor me. De Dinosaurussen zijn mooi gemaakt, oke het verhaal is een beetje over de top, maar toch vond ik de kleine dingen in deze film juist zo leuk. De verwijzingen naar de oude films: hologram van de Dilophosaurus, het gedeelte van het oude park met natuurlijk het stukje muziek, de grote steen met mug en natuurlijk het standbeeld van John Hammond.

Deel 1 blijft de allermooiste, maar toch is dit ook weer een mooie en leuke film.

avatar van jackie chan
geplaatst: 10 december 2016, 12:01 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De dag begon zo mooi maar eindigde ....

Dat geldt ook voor deze film.
He begin was prachtig het park oogde zo realistisch en werd leuk getoond aan de had van een enthousiast jongetje! Ik had zo mijn koffers willen pakken als het geen fictie was.

Helaas ging het toen al gauw mis met de rijdende glazen capsules waar uitgerekend de twee neefjes van de, tot dan toe voor elkaar vervreemde, tante directrice kwijt zijn. En het werd alsmaar erger van een verzonnen dino tot een legerfunctionaris die diono's wil inzetten in het lger.... En wat dacht je van het einde? Ja hoor de gekweekte dino's stormen ene lab binnen....

Ben echt geen detaillist en als je wat moet knippen om het plot aan elkaar te plakken vind ik dat zelden storend maar in deze film was echt alles zo ver gezocht, echt jammer!

avatar van Onceuponanytime
geplaatst: 28 december 2016, 14:48 uur [permalink]
Zoals wij van Jurassic Park gewoon zijn; geniet van de spanning en de effecten...

geplaatst: 13 februari, 00:01 uur [permalink]
Ik snap jullie niet, eindelijk wordt door de dokter uit Jurassic park uitgelegd waarom de dino's er anders uitzien dan wat ze normaal zouden moeten zijn : Eerste film - DNA GATEN, en wat de ware bedoelingen zijn van Ingen ! Dus eindelijk weten we het ik hoop in de plaats dat er een vervolg krijgen waar Ingen de dino's inzet voor wat ze bedoeld zijn en dat eindelijk die dokter ( wetenschapper ) opgegeten wordt. Dus kom maar op met deel 5 !!!