Jurassic World (2015)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Colin Trevorrow
met Chris Pratt, Bryce Dallas Howard en Vincent D'Onofrio

Inmiddels zijn er 22 jaar verstreken sinds de gebeurtenissen uit Jurassic Park. Het eiland Isla Nublar is eindelijk omgebouwd tot een volledig functionerend pretpark genaamd Jurassic World. Owen maakt deel uit van een groep medewerkers die niet alleen werkt in Jurassic World, maar ook op het eiland woont. Samen onderzoeken zij het gedrag van de dinosaurussen. Een aantal onderzoekers experimenteert met de genen van bestaande dinosauriërs, hetgeen resulteert in een levensgevaarlijke dreiging.

avatar van Gerlof1378
Dit deel vond ik beter dan de vorige 2 delen, gewoon een mooi gemaakte avonturen film die perfect aansluit op het 1st deel. De cast speelt leuk, de actie goed en de dino's zien er erg mooi uit en een verhaal wat lekker wegkijkt. Nu krijgen we volgend jaar deel 2 ben erg benieuwd hoe die word, geef mij dit soort films maar net zoals Star Wars i.p.v. de superhelden meuk (mijn mening he)

Met het oog op Jurassic World: Fallen Kingdom, dat binnenkort uitkomt en natuurlijk voor het vermaak, deze weer eens opgezet.

Puur genieten geblazen deze film. Visueel is het een prachtplaatje. Het moment wanneer het park geïntroduceerd werd zag er erg mooi uit. De dieren zagen er ook goed uit, niks op aan te merken. Veel beter ook dan het origineel. Wat ook logisch is natuurlijk, ruim 20 jaar verder. Maar als je Jurassic Park op visueelvlak al prachtig vindt, dan zit je met deze film wel goed.

Verder is het verhaaltechnisch natuurlijk niet bijzonder. Goed dat Trevorrow deze film niet al te serieus neemt. Hij strooit met clichés alsof het pepernoten zijn. Ook de cast doet het bijzonder matig, uitstraling hebben ze bijna allemaal, maar acteren kunnen ze nauwelijks. Jammer dat hier weer kinderen in de hoofdrol spelen. Op het menselijk gebied dan, de dino's stelen de rol. Natuurlijk hoort dat bij de reeks, de kinderen, maar van mij hoeft het niet meer. Ik erger me er alleen maar aan. In deze gelukkig wel minder dan de vorige delen.

De film heeft een trage opbouw met hier en daar wat onzinnige dialogen die je makkelijk achterwege kon laten. Er zaten daarentegen heel wat leuke scènes in. Bijvoorbeeld toen die vogels ontsnapte en de daarop volgende scènes, maar ook de voorstelling met die waterdino was innovatief en fijn. Leuke referenties naar Jurassic Park ook trouwens. Een spectaculair einde met het gevecht tussen de T-Rex en de Indominus Rex zoals het hoort.

avatar van Starscream
Deze viel me enorm tegen.

Gisteravond herbekeken.
Vermaak zonder nadenken met mooie plaatjes maar o zo domme handelingen.
De ontsnapping van de Indominus Rex blijft mijn favoriete gedeelte met de angstige Pratt en bewaker bij de jeeps.
Ook de kleinigheden die minder opvallend zijn maar heel goed de huidige tijdsgeest aangeven: mensen die op hun telefoon blijven kijken tijdens een Mosasaurus show, de vakantiemedewerker met zijn robot "Enjoy your ride".

Verder vind ik de T-Rex toch wel erg lelijk uit de CGI komen vergeleken met de Indomimus Rex, T-Rex is nog steeds hoekig en lomp en niet veel anders dan die uit 1993. Ook de raptors hebben weinig aanpassing aan de stand van de wetenschap gehad, niet dat het een documentaire is maar enige feitenkennis mag best toegepast worden en zoals iemand al zei, is dit geen velociraptor maar een soort uit de dromaosaurus groep

Jammer dat elk JP deel mensen heeft die je meteen dood wilt hebben maar wel het einde halen:
1: de 2 kinderen
2: Julienne Moore
3: Tea Leoni
4: totaal onnodige ouders van de kinderen (al waren die niet op het eiland maar dit nutteloze scheidingsplot had echt totaal geen meerwaarde

Een clichématig maar goed gemaakt filmpje.

avatar van des1
In de eerste uit 1993 zorgde de filmmuziek van Williams voor een zorgvuldige opbouw van spanning en emotie. Hier werden dezelfde muziekthema's vanaf het begin (als teken van de enig echte franchise) ingezet om alles dicht te plamuren. Premisse om raptors in te zetten als oorlogsmachines je reinste onzin, maar je moet toch wat om een slechterik erbij te hebben. Ondanks de mooie plaatjes vaak, was er nergens echte spanning en engheid. 5de Deel wordt ongetwijfeld meer van hetzelfde, wel met dino's die veren hebben.

avatar van xxERWINxx
Hele goede film, vandaag eens weer bekeken.
Film komt langzaam op gang, maar eenmaal als de dino ontsnapt is begint de film steeds beter te worden, leuke scenes tussendoor met de attracties en een geweldig einde!
Ben benieuwd op het vervolg!

avatar van krosnicky
Heb hem gisteren is herbekeken het was al van in de bios in 2015 geleden dat ik hem nog gezien had en door hem op het kleine scherm te zien en de voorgaande Trilogy nog is gezien te hebben ook moet ik zeggen dat ook het origineel beter is dan deze dit is mijn lijst van goed naar minder goed tot nu toe

1 Jurassic Park
2 Jurassic World
3 The Lost World Jurassic Park
4 Jurassic Park III
Maar ik heb een voorgevoel dat Fallen Kingdom mijn nieuwe nummer 3 gaat worden

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Helaas wist deze film mij maar moeilijk te overtuigen, met cliché volle personages en een hoop overacting komt het allemaal nogal geforceerd op mij over.
De 2de helft is gelukkig vermakelijker dan de eerste, de scenes met de dinosaurussen zijn mooi gemaakt en Bryce Dallas Howard is gewoon een lekkerding! Helaas kan ze niet fantastisch acteren, maar ze is vooral in de latere scenes zeker geen straf om naar te moeten kijken.
De film had met gemak een half uur korter mogen duren, het verhaal wordt onnodig lang uitgerekt.

Misschien kijk ik morgen het 2de deel van Jurassic World, maar of dit een slim idee is??

avatar van john mcclane 2
voor ik morgen aan deel twee begin deze nog maar eens opgezet .
De eerste keer was ik niet onder de indruk , wel aardig .
Maar het heeft alles wat je van een jurassic film kan verwachten .
Dit is jurassic parc 4.0
Het is wel een beetje een herhaling van zetten , maar als een formule werkt , Why chance it ?
Uiterst goed vermaak . En aangezien er een hele lading millennials niet bekend zien Met het inmiddels 25 jaar oude meesterwerkje is dit Een prima introductie .

avatar van Warning
Prima vervolgdeel. Prima vermaak, voor de fans van het eerste uur een feest van herkenning.

avatar van Boneka
Beste deel van de 4 die ik nu heb gezien. Na de show time in the beginning gaat ie helemaal los vol actie drama en een mooie opbouw. Verhaal zat gewoon beter in elkaar en dan krijg je gelijk een betere film. Natuurlijk zijn de technieken weer verbeterd ziet alles er spectaculair uit zeker op 4K . Hij blijft leuk tot de laatste minuut. Okay het moest bombastisch eindigen, ik vond dit het leukste deel tot nog toe. Er zaten ook wat leuke dingetjes in zoals die militair in die helikopter met naast hem zo'n vliegbekvogel. Geinig. En ja die malle tante moeten we maar voor lief nemen. Kennelijk geile die Amerikanen daar zo op. De vrouwelijke liefhebbers hebben zeker genoten van Chris Pratt. die een heerlijke hunk is in deze film. Afijn voor Fallen Kingdom van dit jaar moet ik nog even geduld hebben. Schijnt weer minder te zijn dan deze, maar goed vandaag zeker kostelijk vermaakt!

avatar van tommykonijn
In 2015 heb ik de originele trilogie nog eens bekeken met het oog op deze film, die toen net uitkwam. Om de één of andere reden heb ik destijds niet besloten Jurassic World in de bioscoop te bekijken. Vermoedelijk komt dat doordat ik ook geen grote fan ben van de franchise. De eerste film is goed, de sequel is oké en het derde deel stelde teleur. De verwachtingen voor Jurassic World waren dus niet bepaald hooggespannen, maar wat blijkt? Dit is de beste Jurassic-film sinds het origineel uit 1993.

Ik vond het een zeer vermakelijke blockbuster. Het eiland ziet er prachtig uit en het is geloofwaardig dat Jurassic Park er tegenwoordig op deze manier zou uitzien. Ook de dino's zelf zien er, voor zover we dat kunnen nagaan natuurlijk, goed uit. In visueel opzicht dus erg sterk, maar ook het acteerwerk van de voornaamste spelers is prima. Chris Pratt en Bryce Dallas Howard weten kleur te geven aan hun personages en doen het erg leuk. Het personage van Vincent D'Onofrio is natuurlijk een lopend stereotype, maar hij doet wat er van hem verlangd wordt. Misschien wel het meest belangrijke pluspunt voor deze film: er zitten een aantal gedenkwaardige (actie)scènes in. De Indominus rex blijkt wat dat betreft een schot in de roos, want of ik nou denk aan zijn ontsnapping, het moment waarop blijkt dat hij zich kan camoufleren of de zinderende climax, waar ook de velociraptors, de T-Rex en de Mosasaurus hun aandeel in hebben: het zijn stuk voor stuk spectaculaire momenten die ervoor zorgen dat de film me bijblijft.

Helaas gaat Jurassic World ook op een aantal momenten de mist in. Zo vond ik de kinderen vrij irritant en ze voegen ook weinig toe. Het subplot, als we het dat al mogen noemen, omtrent de mogelijke scheiding van hun ouders komt totaal niet uit de verf en dient louter als opvulling. Ook worden er soms vreemde keuzes gemaakt die je als kijker uit de film halen. Zo'n moment waarop Owen en Claire besluiten te gaan zoenen terwijl om hen heen één en al chaos plaatsvindt, is ongeloofwaardig en storend. Zo zitten er nog meer van dat soort 'wankele' momentjes in, hoewel dit overduidelijk de opvallendste was. Het feit dat de oppas van de twee kinderen op brute wijze om zeep geholpen wordt, vond ik overigens niet tot die momenten horen. Niet dat ik een grote hekel had aan dit personage, maar een dergelijk verrassingselement kan hier geen kwaad vind ik.

Kortom: ik heb me hier zeer goed mee vermaakt. De film barst van de verwijzingen naar de originele film, waarvan het herhaaldelijk gebruiken van John Williams' prachtige thema nog wel de beste is, en het is duidelijk met liefde en respect voor die film gemaakt. Ondanks enkele kleine missers, doet deze film eigenlijk vrij weinig fout. Sterker nog: ik vind dit een waardiger vervolg dan The Lost World of JP III.

avatar van Black Math
De eerste film was voor mij als kind een groot feest, maar alle delen daarna heb ik nooit gezien. Nu dus met een sprong deze film gezien.

Het resultaat is degelijk vermaak, waarbij het verhaal niet bijster sterk is, maar wel weet te vermaken.
Het ziet er technisch allemaal erg goed uit, met name de aanval van de pterodactyli ziet er spectaculair uit, maar zoals bij de meeste blockbusters gaat het niet bepaald om het sterke script.

Het mag allemaal niet `woke' zijn, maar ik vond het wel vermakelijk hoe Bryce Dallas Howard zich op hoge hakken overal doorheen weet te slaan, wat in sommige Amerikaanse reviews `seksistisch' genoemd werd. Liever maak ik me boos over het feit dat de dieren in het park blijkbaar niet goed behandeld worden! Ze moeten immers sterven van de honger, want hoe kan je anders verklaren dat ze maar één modus in hun interacties met mensen hebben, namelijk de aanvalsmodus?

Aan de manier waarop de dieren de mensen verschalken valt ook af te leiden dat de film wat moderner is dan het eerste deel, het gaat er wat bruter aan toe met als hoogtepunt/dieptepunt de oppas die door drie dino's tegelijk opgegeten wordt. Einde was wel erg over de top met de Mosasaurus die de Indomimus Rex plotseling aanvalt, maar ach, hoogstaand was het al niet.

2,5*.

avatar van Captain Proton
Waar in deel twee meer ging over het 'plezier om op wild te jagen (Afrika), ging deze deel meer over commerciële aspect. De cast was prima. Net als het verhaal en special effects. Maar om raptors te trainen? Het zijn geen honden. Hmm, ja, tuurlijk. Helaas zat er wel een foute scène. De broers gaan met zo'n plastic rijdende bal door de jungle. De jongste moet huilen en je ziet zijn tranen en dan kijkt hij naar buiten. Dan zie je opeens zijn gezicht zonder tranen. Als hij de tranen zou wegvegen, dan moet hij het wel in een halve seconde doen. Maar het is wel een vet ding. Ik wou dat ik 'm had en door de stad mocht rijden. Afijn, de film zelf.was prima te doen. Veel acties en geblèr van al die monsters. Zelfs de monster die zichzelf kon camoufleren met de omgeving. Jammer, dat ze dat niet verder hebben uitgebuit. Maar het gevecht met T-Rex en Supermonster was vet, vooral als supermonster wordt aangevallen door een zeemonster. Afijn, op naar het laatste deel.

avatar van keimpeS
Leuke film, niets meer en minder. De effecten worden steeds beter, ik wou hem herzien op 4K en met de DTS-X track geeft het zekers een extra dimensie!

avatar van Shadowed
Leuk.

Wel een prima modern vervolgje of hoe moet ik het noemen op de originele Spielberg klassiekers. De effecten zijn er natuurlijk absoluut op vooruitgegaan al vond ik het stiekem wat leuker om tegen de oudere animatronics aan te kijken.

De film duurt wat lang, maar verveelt in het algemeen niet. Dom dat Bryce perse hakken aan wou hebben bij de film, want daarmee ziet ze er nogal dom uit. Acteert voor de rest ook niet briljant, gelukkig weet Pratt de boel wel een beetje boven water te houden.

Leuke effecten, spanning ontbreekt wat maar in het algemeen blijven dit soort films toch wel echt prima popcornvoer. Ik heb me absoluut niet verveelt tijdens de film. Verhaal is nergens bijzonder, maar daar lijkt de film ook niet echt voor te gaan.

avatar van konijnenkop
Top jammer dat het zo weinig met de realiteit heeft te maken , aangezien die Dino"s in het echt veel anders waren dan hier word gesuggereerd …...

avatar van Ajax&Litmanen1
konijnenkop schreef:

Ah, jij weet hoe dino's echt waren? Ben benieuwd welke foto's en video's jij dan hebt gezien uit de prehistorie. Of een mooi ooggetuigenverslag.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ja als je zo gaat beginnen dan kun je ook suggereren dat er nooit dino"s zijn geweest wijsneus ….

avatar van Ajax&Litmanen1
konijnenkop schreef:

Dat zou raar zijn, aangezien er botten en zelfs complete skeletten zijn gevonden...

avatar van MazterKuzuma
Je hoeft echt geen exper tezijn on tezien da deze ( Dinos ) er per deel steeds meer gaan uitzien als pretpark monsters inplaats van dat ze er steeds meer Realistisch gaan ogen

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ow heb JIJ die gevonden dan ??