Jurassic Park III (2001)

Alternatieve titel: Jurassic Park 3

Actie / Avontuur

geregisseerd door Joe Johnston
met Sam Neill, William H. Macy en Téa Leoni

Dr. Alan Grant wil graag zijn dinosaurus-onderzoek voortzetten. Hij wordt door de rijke avonturier Paul Kirby en zijn vrouw Amanda uitgenodigd om als gastheer op te treden bij een tour over Isla Sorna. Hun vliegtuig stort echter neer, met als gevolg dat Grant weer tegenover de dino's komt te staan.

avatar van tommykonijn
Met het oog op Jurassic World, die nu in de bioscopen draait, nog maar eens besloten de drie andere Jurassic Park films te bekijken. Deel 1 blijft gewoon een originele, toffe cultfilm met waanzinnige special effects. The Lost World is een stuk minder, maar nog steeds goed door te komen. En dan heb je Jurassic Park III nog..

Dit voelde voor mij vooral aan als een herhaling van The Lost World. De sfeer van de eerste Jurassic Park is compleet verdwenen. Met films als Jumanji en The Wolfman op zijn cv, had ik eerlijk gezegd wel vertrouwen in Joe Johnston, maar hij levert met gemak de minste Jurassic Park uit de reeks af. Het gevoel dat mij tijdens het kijken van de film bekroop werd hier al ergens eerder vermeld en het klopt precies: buiten de special-effects en de acteurs lijkt het net een goedkope B-film over dino's.

De special-effects zijn nog steeds op niveau, al moet gezegd worden dat ik het in de vorige twee films allemaal wat overtuigender vond uitzien. Het verrassingselement is er ook halverwege de film wel vanaf: ''ohja daar heb je er weer eentje, whatever..''. Op één vlak vind ik deze beter dan The Lost World; namelijk dat deze film meerdere nieuwe dino's introduceert. Zo vond ik die vliegende varianten (ik ben geen expert, dus de soortnaam weet ik niet) wel een goede zet. Het gedeelte in die vogelkooi vond ik dan ook het hoogtepunt van de film. De muziek van Don Davis is trouwens vrij onopvallend, terwijl het theme van John Williams, dat ook meermaals gebruikt werd, direct tot je doordringt.

Qua verhaal stelt het eigenlijk niks voor. Nu is een diepgaand verhaal ook niet iets wat ik verwacht van een dergelijke film, maar een beetje originaliteit kan geen kwaad. Zodra de groep op het eiland belandt, lijkt het meermaals op zo'n standaard horrorfilm met schreeuwerige tieners. Alleen duid ik met die schreeuwerige tieners niet op Eric, maar op zijn bloedirritante ouders. Téa Leoni en William H. Macy zijn een vreselijk duo. Vooral Leoni lijkt met haar vele geschreeuw gewoon met opzet vervelend over te willen komen. Sam Neill speelt overduidelijk het beste, maar hij lijkt ergens ook wel op de automatische piloot te spelen; alsof hij er niet zo veel zin in had. Jammer van de vele onwaarschijnlijkheden in het verhaal ook. Dat die Eric, die nog niet zelfstandig kan zijn, acht weken weet te overleven op een eiland vol dino's slaat natuurlijk nergens op.

Al met al toch wel een teleurstellende film. Ik hoop dat Jurassic World me wat dat betreft wat meer weet te verrassen en misschien ook wel weer meer de sfeer van het origineel kan evenaren. Jurassic Park III heeft zo zijn momentjes en het wordt vrijwel nergens echt tergend slecht, maar ik kan ook niet zeggen dat het een vermakelijk geheel is. Dat komt vooral door het matige verhaaltje, maar nog meer door het meest afschuwelijke koppel dat ik in tijden op film gezien heb.

avatar van John Barry
Jurassic Park III vind ik aardige film om eens te zien.

Deze film duurt niet al te lang en kijkt vlot weg. De actie scenes zijn best wel leuk. De special effects zijn erg goed. De dinosaurussen zien er weer goed uit.

Het acteerwerk is niet heel erg best. Alleen Sam Neill acteert in deze film best wel aardig, maar de rest van het acteerwerk is toch wel van laag niveau.

De muziek in deze film vond ik wel geslaagd. Muziek van Williams keert geregeld terug. De rest van de muziek komt van Don Davis. Don Davis zelf weet niet echt voor veel nieuwe muziek te zorgen. Toch is zijn actie muziek wel geslaagd te noemen.

Dat Billy uiteindelijk nog bleek te leven sloeg nergens op. De film mocht duidelijk niet te slecht aflopen. Tja. Wat ook wel ongeloofwaardig is dat die zoon waar men naar op zoek is acht weken lang alleen heeft kunnen overleven.

De dialogen in deze film zijn soms ook wel tenenkrommend. Bijvoorbeeld aan het eind als die Billy nog leeft. Je verwacht toch wel dat er iets meer emotie gerageert wordt als je iemand ziet waarvan je denkt dat die dood was…. En zo zitten er nog wel meer momenten in de film die slecht geschreven zijn.

Al met al vind ik dit toch wel een vermakelijke film. Zoals eerder gezegd vind ik de actie scenes best wel leuk. Dat stuk in de vogelkooi vond ik het beste stuk van de film. Maar echt heel erg goed is deze film niet….

2,5 ster voor deze film.

avatar van Kondoro0614
Jurassic Park III

Deze niet al te lange Jurassic Park film was me toch wat tegengevallen dan dat ik dat vooraf dacht. Ik vond dat Jurassic Park III meer actie, actie, actie was dan dat er daadwerkelijk een sterk verhaal door ging (al zeg ik niet dat dit bij de voorgangers wel zo was). Een kind raakt zoek in Jurassic Park en zijn ouders gaan hem zoeken, ja, dit vond ik dus echt niks. Buiten alle clichés om was de film nog wel vermakelijk. Ik denk dat dit dus een echt goeie afsluiter was voor de jaren '90 Jurassic Park films en nu moet het dus overwaaien tot één of andere regisseur weer zo gewild is om nog een deel te maken (Die er inmiddels als is). Om de serie te volgen een prima afsluiter maar, niks speciaals verder.

avatar van TheLionKingFan
Matige film. Jurassic Park 1 was fantastisch en Jurassic World was ook erg goed, maar deze was ronduit saai. De eerste helft van de film gebeurd er gewoon niks, en er zitten amper goede vechtscenes in. Vrij weinig dinosauriërs ook, vooral de menselijke hoofdrolspelers. Kon me een uurtje na de film ook maar weinig opvallende dingen herinneren. Wel leuk om Sam Neill weer terug te zien in zijn rol, hij speelt het toch goed. 2,5*

ipman-99
"If we split up, I'm going with you guys!" ... " !!!

Avontuurlijk 3-de deel (Heropfrissing) !!! Emoji!!! 'Jurassic Park 3' is alweer het 3-de deel uit
deze geweldige franchise. De cast met Sam Neill, William H. Macy en Téa Leoni ... mag
toch weer 'aangenaam' genoemd worden !
De effecten komen nog steeds prima uit de verf net zoals de hongerige en vernielzuchtige
dino's ! Het sfeertje, muziek, actie en het avontuur op zich maken van deze film een
heerlijke rit !

avatar van Phantasm
Vandaag herbekeken, deze blijft leuk.

avatar van DVD-T
Spielberg keert niet terug, goede vriend Joe Johnston neemt het stokje over.

En hij begrijpt Jurassic Park. Hij laat veel elementen die The Lost World de das om deden links liggen en stopt er weer veel plezier en liefde in. Het verhaal met de Kirby's is erg leuk en Macy en Leoni brengen erg veel in de performances. Ook de terugkeer van Sam Neill is geweldig. Het verdere verloop van het verhaal zorgt voor leuke scenes, al gaat het in de climax behoorlijk de mist in.
De vliegtuig scene is een geweldig staaltje filmtechniek in hoe het gedaan is. Ook een geweldige manier om ze vast te zetten op het eiland. Fantastische sound design ook daar. Ook brengt Johnston een hoop leuke dino's in het project. De spinosaurus vond ik behoorlijk tof en ook de pterodactyl scene is erg gaaf.

Nog steeds niet heel goed natuurlijk maar wel een hoop beter en vooral veel leuker dan het tweede deel.

avatar van HK Senator
Geen geweldige film maar wel één die lekker makkelijk weg kijkt en wellicht daardoor beter dan het tweede deel. Grootste misser is vooral dat het meest irritante personage, het domme blondje dat de hele tijd loopt te gillen, het verhaal overleeft. In de eerste de beste slasher zou die, geheel terrecht, als eerste over de klinkt gejaagd zijn. Verder prima special effects waarvan verbazend veel "on stage" is gedaan. Zie de docu op de dvd.

De derde film uit de reeks, tevens de kortste.
Ook hier zit het verhaal wel goed en zijn de speciale effecten prachtig, je merkt ook de vooruitgang op dat gebied aan de beelden.
En natuurlijk heeft de Blu-ray versie ook voor een flinke boost gezorgd, zowel de beelden als het geluid zijn subliem.
Heb nu de drie eerste films opnieuw bekeken, als aanloop naar de nieuwste die er nu is na meer dan 20 jaar na de eerste, en ik denk dat het nog allemaal wat spectaculairder zal zijn.

acja88
Hij was slecht en wordt maar niet beter hè....

avatar van missl
Zoals iedere Jurassic Park is deze vermakelijk, niet hoogstaand maar toch een redelijk verhaal met wat spanning. Springt er niet bovenuit maar prima om eens gezien te hebben.

avatar van Hansjepansje
Dieptepunt uit de reeks.

Waar The Lost World zich al iets meer richtte op de actie in plaats van de combinatie actie/avontuur, is dit bij het derde deel nog veel meer het geval. In essentie bestaat de hele film uit een aaneenschakeling van scènes waarin de cast wegrent van een of meerdere dino's. Nu ben ik de laatste om te zeggen dat elke film een fantastisch verhaal of diepe karakterontwikkelingen moet hebben, maar Jurassic Park III heeft biedt amper wat in de plaats om die gebreken te compenseren. Een voorspelbare opbouw, matig neergezette en irritante personages, domme humor, dino's die er acht jaar na het origineel slechter uitzien dan toen en eigenlijk geen enkel memorabel moment.

Oh, en de T-Rex in een figurantenrol duwen en hem dan nog eens een gemakkelijke prooi maken is natuurlijk helemaal onvergeeflijk. 1,5*.

jurrasic parc 3 3,ja wat wil je? we hebben het allemaal al gezien en we weten wat er gaat komen e.
toch effe onderuit in de zetel en goed voor een avondje film,maar zeker geen hoogvlieger............

avatar van elhopper
``reversed darwinism, survival of the most idiotic''

Na vele malen gezien te hebben weer eens aangezet op de pc dit keer bij het gebrek aan beter.

Het verbaasd me enorm dat deze film zo'n lage score heeft ook op imdb.

Nu ben ik wel jurassic park fan van het eerste uur en kan me nog goed herinneren dat ik deze in zaal 1 gezien heb toen ik 16 was. De special effects zijn top! als de dino's beeldvullend in beeld verschijnen ga ik er eens goed voor zitten om een kritische blik te werpen, Top! helemaal af.

Het gevecht tussen de T-rex en de spinosaurus spant natuurlijk de kroon, toen in de bios een belevenis, nu 16 jaar later en 10 keer gezien nog steeds gaaf.

Ook de making of laat je nog meer op de details letten, ik vind het grandioos allemaal.

Als ik de film aanslinger en de muziek begint al, ik zit er meteen in moet ik zeggen.

het hele jurassic park sfeertje zit erin en leuk dat alan grant en laura dern (ellie) er weer inzitten.

Het enige minpuntje is toch wel dat het af en toe een tikje hollywood wordt met 2 doorsnee amerikanen.

buiten de dino's vind ik het gewoon een goede sfeervolle en ook boeiende film, die goed past in de jurassic park reeks. sowieso veel beter dan jurassic world DAT is pas een hollywood film

avatar van Fisico
Nummer drie had ik uiteraard al een paar keer gezien, nu nog eens, al was het maar voor de quotering en ik deze maand alle vier de delen kort na elkaar wou zien. De grote held is de spinosaurus die de T-Rex doodt. Op zich niet onmogelijk omdat hij nu eenmaal groter was. Alleen jammer dat er in werkelijkheid 30 miljoen tussen beide dieren zit. En dat het geen raptors, maar deinonychussen (of Utahraptors whatever) zijn, zei ik ook al bij de andere films ...

Nu los van dit alles een film vol clichés waarbij het zelfs niet langer vermakelijk was. Erg sensantioneel en onrealistisch. Te beginnen met de dood van die ene. Met die klauw leek het eerder op een moord, om dan later een valletje op te zetten? Uiteraard is die kleine een local hero met gasgranaten en overleeft hij moeiteloos 8w tussen de dino's: hij zoekt zelfs het gevaar op door T-Rexpis te bewaren. Serieus? De volwassen man was intussen omgetoverd tot een skelet (wat niet strookt met de videobeelden).

De telefoon in de spino is nog zo'n lachtertje. Wie belt er eigenlijk? Dat je dan later de telefoon terugvindt in de stront, tja... De carnotaurus moet dan voor de grappige noot zorgen door walgelijk weg te lopen.
Nog zo iets bizar: dat grote hek. Waar komt dat ineens vandaan. De spinosaurus loopt er doorheen alsof het niets is, maar enkele ogenblikken later wordt hij tegengehouden door een simpele deur? Over het einde wil ik het eigenlijk niet hebben, maar hoe serieus wil je je eigenlijk nemen als regisseur??? Die 3D-print voor de resonantie van een raptor kwam erg goed van pas moet ik zeggen. "Roep voor hulp!" Haha, dat was een goeie ... en bij de landing van de para's op het strand ontbrak enkel nog de Amerikaanse vlag. Die Ellie had dit flink (en vooral snel) voor elkaar!

Sam Neill vond ik best ok. De rest irriteerde me mateloos net zoals de hele film eigenlijk. Een pure verkrachting van de oorspronkelijke film. Jammer.

Fisico schreef:
Nummer drie had ik uiteraard al een paar keer gezien

Als ik een film maar 2 sterren geef ga ik de film niet nog een paar keer kijken

avatar van Fisico
maurice32 schreef:

Als ik een film maar 2 sterren geef ga ik de film niet nog een paar keer kijken

Telkens ik JP of andere dinofilms zie, vermaak ik me wel, maar ik zoek meer in een film dan louter puur vermaak wat maar 1 aspect is om te beoordelen. Concept, einde, acteurs, camera, montage, ... zit ook in mijn beoordeling. Deze was recent op TV en het was al járen geleden dat ik hem nog zag. Ik had nog geen recensie ervan en hopla, zo gaat dat dan ...

Lager dan twee sterren ga ik voorlopig niet. Deels uit respect voor élke film, deels ook omdat ik vooraf al een selectie maak. Het valt me wel op dat mijn laagste quoteringen sequels of blockbusters zijn, puur vermaak dus

avatar van Ajax&Litmanen1
Ook opnieuw gezien op bluray en deze derde film uit de reeks blijft wel een smetje op de franchise. De beelden zijn zo slecht nog niet, maar wat een droevig plot, beroerde acteurs en gebrek aan spanning. De film duurt met anderhalf uur ook vrij kort, wat je dus weer ziet omdat er vrij weinig aanloop naar de actie is, waardoor het allemaal niet zo imponeert. Maar ach, ergens is het nog te pruimen.

Kleine 2,5* (was 2*)

avatar van sierrra
Vind dit deel beter dan deel 2. Het is allemaal wat kleinschaliger en dat bevalt me wel. In deel 2 worden zoveel domme beslissingen genomen dat het me wat uit het verhaal trekt. De effecten sturen het verhaal teveel in dat deel en dat is gelukkig in dit deel een stuk minder. Dit grijpt wat meer terug naar de sfeer uit deel 1 en dat vind ik geen slechte keus. De terugkeer van Sam Neill is tevens ook geen verkeerde keus voor de film.

avatar van Chelsea94
De minste in de reeks naar mijn idee, maar zeker geen slechte film

Misschien wel de beste uit de reeks!! Verrassing!!

avatar van Starscream
Ik heb deze toch moeten verhogen. Want ik vind hem beter dan jurassic world.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, ik vind deze toch wel het beste van alle delen, veel actie en avontuur en ook redelijk spannend.
Mooie beelden weer van de dino's en van begin tot eind gebeurd er wel wat.
Alleen jammer dat hij maar 80 minuten duurt, had best nog wel wat bij gekund kwa verhaal of actie.

weer een prima deel in de reeks.heb me weer prima vermaakt .dit deel duurt idd korter dan de andere 2 dus had mischien wel wat langer mogen duren.maar verders niks mis mee.

avatar van Panta Rei
Ben ik de enige die de neiging heeft om die schreeuwende vrouw neer te schieten?

avatar van pierre18
Panta Rei schreef:
Je zult met zo iemand getrouwd zijn, zeg.

Nee joh. Gewoon niets zeggen als er een Dino achter haar staat als ze het niet door heeft.
Maar inderdaad. Vond haar het enige minpuntje van de film.

avatar van DjFrankie
Panta Rei schreef:
Je zult met zo iemand getrouwd zijn, zeg.

Nee maar wel die vervelende Raptor, die vond ik het minpuntje. Vooral die telefoon die continue aan bleef staan in zijn lichaam.
Verder wel vermakelijk.

avatar van Boneka
De derde op rij en ik blijf constant met mijn punten. 3.5 opnieuw, maar dat geldt niet voor het beeld dit keer. Vond ik Jurassic Park I en II nog zeer mooi schitteren op 4K deze was toch duidelijk minder. Het was allemaal wat fletser en waziger. Jammer! Op blu ray com zien we hetzelfde commentaar. Minder strak mooi beeld. Geen UHD waardig. Beetje jammer. Qua geluid valt er niks te klagen.

Afijn de film zelf was ongeveer van hetzelfde niveau. Vond het verhaaltje zo slecht nog niet. Zat allemaal wel redelijk in elkaar. Dit keer wel wat minder dino's en voor de lol eens een keer een heel vogelnest met vogelbekdieren. Gek dat die beesten niet verder vliegen, dan dit eiland, maar dat terzijde. Vond de moeder wel een bijzonder irritant mens in deze film. Was een lekker peuzelstukje maar ja. We zien ook William H. Macy. Dit keer geen mislukte autoverkoper (Fargo) maar nu maar eens proberen in een verfshop Moet kennelijk vaak dit soort rollen krijgen. Okay kijkt zoals gezegd wel lekker weg. Het legertje op het eind was natuurlijk weer teveel van het goede, maar ondanks deel III misschien ietsje minder was heb ik me best vermaakt.

avatar van Captain Proton
Verder wel vermakelijk.

Volgens mij was het een T-Rex en geen Raptor.

Wat mij opviel, was dat bijna iedereen gewaarschuwd werd om niet te roepen (vooral de moeder schijnt daar last van te hebben om NIET te roepen) en dan gaat die student later ook naar Allan Grant roepen als ze uit elkaar zijn.

OT: Zeventien jaar geleden gekeken en vond hem wel goed. Niet zo goed als de eerste en tweede film, maar kwam aardig in de buurt. Dat kwam vooral door de nieuwe monsters die erin voorkwamen. Gelukkig is dr. Grant er weer. Beter dan Malcolm in de vorige film. Verhaal was redelijk tot goed. Special effects goed. Alleen dat irritante camerawerk als mensen bewegen.