Jurassic Park III (2001)

Alternatieve titel: Jurassic Park 3

Actie / Avontuur

geregisseerd door Joe Johnston
met Sam Neill, William H. Macy en Téa Leoni

Dr. Alan Grant wil graag zijn dinosaurus-onderzoek voortzetten. Hij wordt door de rijke avonturier Paul Kirby en zijn vrouw Amanda uitgenodigd om als gastheer op te treden bij een tour over Isla Sorna. Hun vliegtuig stort echter neer, met als gevolg dat Grant weer tegenover de dino's komt te staan.

avatar van remorz
Deel 3.

Hoe volhardend je kunt zijn in je beradenheid reeksen in zijn geheel door te trekken. Na in korte tijd deel 1 en 2 gezien te hebben, kun je deze er voor je gevoel van completie maar beter zo snel mogelijk achteraan plakken, met hoeveel tegenzin dat ook gepaard moge zijn.

Een tegenzin die weinig ontkracht wordt (de toevoeging bestaat gelukkig niet uit een derde T-Rex, al kan de nieuwe, overtreffendere-trap-dino niet echt getuigen van hernieuwde inventiviteit). Ook de aandacht voor de pterodactyl kan niet verhullen dat de formule niet verandert, slechts van focus verschuift.

Toch geeft het wat lucht dat het derde deel zijn platte-vermaak-status wat meer omarmt, getuige de wat relativerende toon van de humor en meer recht-toe-recht-aan-benadering van de actiescenes.

Het heft elkaar allemaal een beetje op, want uiteindelijk hield ik hier een beetje hetzelfde gevoel aan over als aan deel 2. Het nieuwe is eraf, we borduren wat voort. Ergens wat eerlijker in zijn vermaak, maar niet genoeg om een halfje terug te winnen op deel 2.

avatar van des1
Hm, meesten kraken dit deel af. Ik vind III beter dan II en IV.

avatar van Brabants
Jurassic Park 3 is na een ietwat teleurstellende tweede deel weer een zeer welkome aanvulling binnen de franchise. Ook leuk om Sam Neill weer terug te zien.

Supernatural schreef:
weer een prima deel in de reeks.heb me weer prima vermaakt .dit deel duurt idd korter dan de andere 2 dus had mischien wel wat langer mogen duren.maar verders niks mis mee.

Vandaag herzien.blijf bij mijn vorige mening.op naar deel 4.

NRT
Als fan van dinosaurussen vond ik dit wel een aangename film. Ook leuk dat ze kozen voor de spinosaurus i.p.v. de Tyranosaurus. Een zeer spectaculaire dinosaurus.Het grote minpunt vond ik het schreeuwende blondje. Als er een ding is dat je niet moet doen in een bos met moordmachines dan is het schreeuwen. Die had mogen sterven. Ook ongeloofwaardig dat dat skelet van de man al volleding ontbonden was op enkele weken thuis en dat die kleine het zo lang weet uit te houden. Deze was ook gewoon beter dan de tweede film die wat rommelig was.

Alleen al voor dat schreeuwende wijf 3 punten aftrek. Ik zou haar binnen 5 minuten zelf aan de eerste de beste dino gevoerd hebben. En verder was het ook nog s een slechte, totaal niet spannende film.

avatar van rep_robert
Jurassic Park III is een vermakelijk, maar overbodig derde deel in deze oorspronkelijke trilogie. Het plot brengt weinig vernieuwends en voelt vooral als een samenraapsel van de eerste twee delen. Ook lijkt de CGI niet echt een vooruitgang te hebben gemaakt in een jaar of 8 tijd , wat de kijkervaring niet ten goede komt.
Ondanks deze matige aspecten blijft Jurassic Park een concept dat makkelijk overeind kan blijven staan en levert een eiland waar Sam Neill en dinosauriërs rondlopen meer dan genoeg vermaak. Qua toon is fe film een beetje onduidelijk en weet de film nou niet of het serieus of humoristisch moet zijn. Gelukkig krijgt het avontuur al gauw de voorrang, zit er veel vaart in de film en bezorgt dit genre mij toch een zwak.
Zeker niet zo goed als de eerste twee, maar desalniettemin kan je deze prima tijdens een avondje op de bank aanzetten.

3,0* blijven staan

avatar van Lovelyboy
Meer van hetzelfde als de vorige. Sam Neill is wel een aangename terugkeer.

Vrij onzinnig verhaaltje wordt bedacht om weer terug tussen de Dino's te geraken. Iets dat uitmond in de gebruikelijke vlucht- en gilshow. Redelijk is de zoek partij nog naar de jongen, aangevuld door de gebruikelijke do's en dont's. Ik moet overigens ook zeggen dat ik de dino's, het gevecht tussen de twee t-rexen er erg matig uit ziet.

De JP-reeks is sowieso op de eerste na niet echt aan me besteedt. Maar de gemiddelde Scifi fantasy avonturen liefhebber zal wel aan zijn trekken komen.

avatar van ILDIB
Volledig overbodig. Meer van t zelfde en staal kan breken als hout. Ach ja.