Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)

Actie / Avontuur

geregisseerd door J.A. Bayona
met Chris Pratt, Bryce Dallas Howard en Rafe Spall

'Fallen Kingdom' volgt Owen en Claire die enkele jaren na de gebeurtenissen van 'Jurassic World' terugkeren naar Isla Nublar. Een vulkaan op het eiland dreigt uit te barsten en vormt een gevaar voor de overgebleven dinosaurussen. Owen en Claire zijn de aangewezen personen om er voor te zorgen dat de dinosaurussen niet uitsterven en proberen met Claires organisatie, de 'Dinosaur Protection Group', de overgebleven dino's te evacueren van het eiland.

Bizarre ervaring deze film... openingscene was goed te doen (JW had er niet echt eens 1) maar bij rest van de film zat ik af en toe met verbazing te kijken hoe cheesy de actie en karakters soms waren... aan het eind zei ik hardop: "Spielberg draait zich om in z'n graf... en hij is nog niet eens dood."

2,5 magere kazige sterren voor de moeite en het lieve aandoenlijke meiske

avatar van Morice80
Wat een saaie spectakel-bedoeling,
Ik ga niet meer naar dit soort films!

Blijf ik veel liever thuis.

Misschien was mijn reactie, die ik direct buiten de bios getypt heb wat ongenuanceerd. Ik heb mijn cijfer dan ook aangepast naar een 2*. Gelukkig zijn de meeste andere reacties hierboven vergelijkbaar.

Normaal weet ik dit soort over de top, non stop actie blockbusters prima te vermijden in mijn bioscoopprogramma. Maar deze ervaring viel wel even heel rauw op mijn dak.

Ik ben 26 en ja de eerste 3 films hoorden bij mijn opgroeien en dus een stukje nostalgie. Maar ik rij vanuit Enschede speciaal naar Hilversum voor een Dolby Cinema zaal, 30 euro voor twee kaartjes. Dat je me dan binnen een uur naar het terras ziet vertrekken is toch wel heel triest.

Je kunt zoveel kanten op, maar ik heb nog nooit zo snel de kracht en originaliteit van een indrukwekkend scenario om zien slaan in gewoon hersenloos non stop actie.

Als het dan visueel echt prachtig is, en er goed gebruik gemaakt wordt van effecten en mogelijkheden van de huidige techniek (3d en dolby cinema). Dan begrijp ik nog dat mensen het verhaal even voor lief nemen, en zich graag even laten verbluffen. Maar dat lukte me hier in het hele eerste uur ook niet.

“Toen de scene kwam dat de boot het eiland verliet, en de zielige dino overbleef die opgeslokt werd door de rook en lava van de vulkaanuitbarsting, werd er een soort standaard marvel nep sentimentele scene aan gewijd die kant nog wal raakt op deze manier. ”

Hierdoor haakte ik daadwerkelijk af. Ik hou het lekker bij de eerste 4 films. En mag toch hopen dat dit niet weer zon grandioos succes wordt, zodat ze in Hollywood daadwerkelijk gaan geloven dat ze goed bezig zijn.

Gelukkig was mijn vorige dolby cinema bezoek met Ready Player One een geweldige ervaring. En ik hoop dat zulke films het uiteindelijk toch winnen van de makkelijk scorende franchise blockbuster filmpjes.

avatar van Thampon
AmazingPP schreef:
Ik ga hem morgen bekijken in CCXL, het grootste scherm van Nederland met Dolby Atmos uit 64 boxen! Ik ben benieuwd.

Waar is dat ergens ?

Weer vermakelijke dino actie!

avatar van AmazingPP
Thampon schreef:

Waar is dat ergens ?

Vlissingen, Zeeland.

avatar van Yvo1983
Vandaag gaan kijken en er ineens mijn eerste 4Dx ervaring van gemaakt. Op zich nog wel genoten van dit ‘over the top’ dino filmpje.
Het geschud en gerammel van de banken daarentegen, had voor mij na een half uurtje wel mogen stoppen.

avatar van loneranger
Inmiddels de vijfde aflevering uit de 'Jurassic' serie en ik merk bij elke sequel dat de verrassing van het origineel uit 1993 er vanaf is. Hoeveel groter en intelligenter de dino's ook zijn. Toch ga ik elke keer weer heen, en juist voor de dino's . In grote lijnen word elke keer hetzelfde verhaal verteld, mensen die goede bedoelingen hebben met de prehistorische dieren versus mensen die het slecht met ze menen. En uiteindelijk overwinnen de dieren. De film is onderhoudend maar de impact zal voor mij nooit meer zo groot zijn als bij 'Jurassic Park' van 25 jaar geleden.

avatar van WeZet
Net in Dolby Cinema 3D gezien. Audiovisueel een heerlijke ervaring (het 3D met de Dolby brillen voelt een stuk fijner dan IMAX, wat ik überhaupt niet bepaald een sensatie vind in vergelijking met een normale bioscoop zit. Die intro alleen al). Helaas is het inhoudelijk niet veel soeps. De intro is eigenlijk het hoogtepunt van de film. Deed een beetje aan Jaws denken qua opbouw. Wat daarna volgt voelt een beetje als een moetje. Het 'weaponizen' van dinosaurussen zat er na JP III onvermijdelijk aan te komen, die geruchten zwierven al meer dan een decennium over het internet. De lore - verwijzingen naar wijlen John Hammond en zijn visie- zijn hartverwarmend voor fans van het eerste uur maar daarnaast is het dertien in een dozijn, wat overigens heerlijk wegkijkt in de bioscoop en zeker tieners (waar de nieuwe delen toch wel op gericht zijn. De eerste JP had een volwassen doelgroep en is tijdens het filmen wat teruggeschroefd. Het boek omschrijft heel grafisch bepaalde sterfmomenten). Een echte bioscoopfilm, die thuis misschien nog eens leuk is met een VR headset op. De enige hoop voor de serie is, jawel, gewoon weer een park lanceren wat faliekant fout gaat. Dat is Jurassic Park. Althans, dat dacht ik in eerste instantie omdat het moeilijk lijkt een alternatief te verzinnen. Het 'theme park' concept is al te vaak gedaan. Hoe is dit nieuwe drieluik, of wellicht de franchise an sich, af te sluiten? Het einde van het originele Jurassic Park zou zomaar het antwoord kunnen bieden. "When dinosaurs ruled the earth". Van een succesvolle utopische missie naar het ultieme rampscenario. Het einde van de film licht alvast een tipje van de sluier voor deeltje drie in deze nieuwe trilogie. Na dit middelmatige middenstuk zou er zomaar een onvergetelijke afsluiter kunnen komen waarin, plotwise, ook de originele cast weer zou kunnen verschijnen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Fallen Kingdom is vooral de eerste 3 kwartier op Isla Numblar echt fenomenaal sterk, met een aantal geweldige actiescènes en diverse herinneringen terug aan de vorige film, toen het park nog functioneerde voor de toeristen. Het blijft toch sowieso imposant om dino's op het grote scherm te zien en dat beseffen de makers gelukkig ook, want in alle soorten en maten zijn ze weer aanwezig. Daarna volgt in het restant van de film eigenlijk een soort kopie van Jurassic Park II, met dino's in de bewoonde wereld. Ondanks dat ik me ook daarmee goed heb vermaakt vond ik het wel iets minder pakkend. Ik zie ze toch liever in de jungle op hun vertrouwde eiland. Maar goed, die keuze is gemaakt en misschien ook maar goed, want anders had je wel een kloon van de eerste Jurassic World gekregen, maar dan in een verlaten park.

Wat me wel stoorde is dat er op omslachtige wijze weer een kind in de hoofdrol is gebracht. Dat deden de vorige films ook, maar dat is nou vaak niet zo boeiend en ook nu hadden ze dat van mij weg mogen laten. Chris Pratt en Bryce Dallas Howard (erg leuke dame trouwens, daar heb ik een zwak voor) doen het goed genoeg om samen met de dino's de hoofdrolspeler te mogen zijn. Fallen Kingdom is inhoudelijk niet al te sterk, maar visueel is het echt vreselijk genieten en ook de indirecte boodschap over mens en natuur vond ik een terechte. Echt een film waar je krijgt wat je verwacht en daar is helemaal niks mis mee. Er zit overigens veel meer spanningsopbouw en suspense in dan bij de vorige titel, dus ze hebben wel degelijk ook geluisterd naar aanmerkingen van de fans.

avatar van dutchtuga
In 2015 keerden de dino’s waar veel van onze lezers mee zijn opgegroeid. Jurassic Park maakte in 1995 veel indruk, maar helaas werd met elk vervolg de beleving een stukje minder. Jurassic World wist veel goed te maken, ondanks dat de film in vele lijnen een kopie is van Jurassic Park. Maar het was weer genieten om onder andere de T-Rex weer in volle glorie mee te maken. De film is vooral met veel respect gemaakt en het is nu aan J.A. Bayona (El Orfanato) om deze lijn voort te zetten.

Drie jaar geleden werd het themapark en luxeresort Jurassic World verwoest door losgebarsten dinosaurussen. Isla Nublar is nu een onbewoond eiland geworden waar de overgebleven dinosaurussen in de jungle aan hun lot overgelaten zijn. Wanneer de slapende vulkaan op het eiland weer actief wordt, dreigen de dinosaurussen opnieuw uit te sterven. Claire (Bryce Dallas Howard) zet alles op alles om dit te voorkomen. Ze weet Owen (Chris Pratt) over te halen om samen met haar en een team van specialisten terug te gaan naar Isla Nublar om te proberen de dinosaurussen te redden. Owen is vastbesloten om de vermiste raptor Blue, die hij van jongs af aan heeft getraind, te vinden. Als ze op het eiland arriveren blijkt de vulkaan die op uitbarsten staat niet hun grootste probleem te zijn.

Eerlijk gezegd was ik bij de aankondiging van dit vervolg niet al te enthousiast. Toegegeven, van Jurassic World heb ik genoten, maar ik zag er geen goede vervolgfilm in. Bij de bekendmaking van de regisseur werd ik al wat positiever. El Orfanato is toch wel een van mijn favoriete Spaanse horrorfilms. Bayona heeft het in zich om onze dino’s weer de goede richting op te sturen. Dit gebeurt echter op een wijze die ik niet aan had zien komen. In plaats van dat Fallen Kingdom de stempel van de regisseur draait is dit vervolg een verdomd vermakelijke en actievolle blockbuster geworden.

Om met de deur in huis te vallen, Fallen Kingdom heeft de beste intro van alle Jurassic Park/World films. Wat wordt hier een heerlijk ouderwetse, dreigende toon neergezet. Het regenachtige Isla Nublar is een geweldig decor geworden voor een flink portie dino-geweld. De Mosasaurus en T-Rex stelen hierin de show, die een flink Spielberg sausje over zich heen heeft, Spielberg uit zijn beste jaren, welteverstaan. Wat na de intro volgt is een eerste uur met entertainment van de hoogste plank. In rap tempo zien wij het eiland dicht tegen zijn einde aan komen en moeten de personages, inclusief dino’s zo snel mogelijk van het eiland af. Deze hele ontsnapping, die toch zeker een half uur duurt, is het beste dat ik gezien heb sinds de allereerste film.

Het is jammer dat Bayona dit niveau niet weet vast te houden. Aan hem zal het niet alleen gelegen hebben, want het verder verloop van het verhaal is gewoon niet bijster goed geschreven (door o.a. Colin Treverrow, regisseur van Jurassic World). Personages komen uit de lucht vallen, de geloofwaardigheid is vaak ver te zoeken (overigens ook in het begin, want hoe komen de dino’s zo ongezien van de rest van de wereld het eiland af?) en Fallen Kingdom begint op een gegeven moment wat te sleuren. Het hele King Kong idee van deze immense creaturen midden in de samenleving plaatsen blijft leuk, maar hier wordt, los van het einde, maar weinig mee gedaan.

Het ontzettend sterke begin van Fallen Kingdom redt met gemak de film, maar ergens blijft een ietwat bittere nasmaak achter omdat ik er heilig van overtuigd ben dat dit vervolg nog beter had kunnen zijn. Desalniettemin ben ik ontzettend positief verrast en is dit wat mij betreft tot nu de beste blockbuster van het jaar. Verwacht overigens niet al te veel van de terugkeer van Jeff Goldblum. Zijn rol is helaas zeer beperkt gebleven.

Jurassic World: Fallen Kingdom - recensie - It's Only a MovieIt's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van rcuppen79
In 1993 verraste Steven Spielberg vriend en vijand met Jurassic Park, een film die een revolutie ontketende op visuele effecten. Geen houterig bewegende dino's meer, maar dankzij geavanceerde CGI zagen de dino's er levensecht uit. 25 jaar na dato zijn de effecten enigszins gedateerd, maar de film staat nog als een huis. Dat komt vooral omdat Spielberg een meester is in het opbouwen van spanning. Hierdoor nam je het matige script en de oninteressante personages voor lief. Het feit dat de dino's slechts 6 minuten in beeld waren, maakten wel dat elk dino-shot een ware beleving was.

Helaas stelden de twee vervolgen uit 1997 en 2001 zwaar teleur. Jurassic Park III was zelfs commercieel teleurstellend, en het leek erop dat de reeks een langzame dood was gestorven. Het duurde 14 jaar voordat er een vervolg kwam en die lange pauze bleek de reeks goed te hebben gedaan. Jurassic World was een gigantisch succes en bracht wereldwijd een slordige 1,7 miljard dollar in het laatje. Er lagen plannen voor een heuse trilogie en dankzij het succes van Jurassic World, zijn die plannen nu werkelijkheid geworden.

Jurassic World: Fallen Kingdom is het directe vervolg op Jurassic World, met hier en daar een verwijzing naar de originele films van Steven Spielberg. Regisseur Colin Trevorrow droeg het stokje over aan de Spaanse regisseur J.A. Bayona. en was zelf mede-verantwoordelijk voor het script van dit vervolg.

Om maar met de deur in huis te vallen: Fallen Kingdom is niet zo geslaagd als Jurassic World. Die film was de eerste Jurassic Park film in 15 jaar en voelde daardoor weer fris aan. Ook had ze een paar nieuwe ideeën, die goed werkten en werd ze overgoten met een nostalgisch sausje. De actie van Jurassic World was uitstekend en de humor luchtig, maar nergens geforceerd.

De reeks begint nu een beetje op de Terminator-reeks te lijken: steeds weer moeten de oude, oorspronkelijke dino's (zoals de T-Rex en de Velociraptor) het opnemen tegen een meer geavanceerd model. In jurassic World was dat nog leuk en enigszins origineel. Hier vond ik het weinig toevoegen. Het eindgevecht komt ook minder goed uit de verf dan bij Jurassic World. Dat wil niet zeggen dat Fallen Kingdom een slechte film is geworden. Het blijft gewoon goed popcornvermaak, waarbij je niet al te veel moet nadenken. De actie is goed in beeld gebracht, en wordt prachtig ondersteund door de bombastische muziek van Michael Giacchino. Ook de trucages zijn prachtig, met veel shots van dinosauriërs. Op entertainment gebied scoort Fallen Kingdom dan ook een ruime voldoende.

Inhoudelijk is ze echter één van de mindere delen uit de reeks. Het verhaal is vrij matig, waarbij de eerste helft zich concentreert op de dino's op het eiland en de tweede helft zich afspeelt in een verlaten landhuis. Eerste deel een rampenfilm en het tweede deel meer een horrorfilm. Daar zie je dan wel weer de kwaliteiten van regisseur J.A. Bayona, want visueel ziet het er prachtig uit. De personages komen ook niet allemaal goed uit de verf. Met name die twee wetenschappers werkten mij behoorlijk op de zenuwen. De reeks gaat ook steeds meer afwijken van het origineel, maar ook van de werkelijkheid (voor zover dat mogelijk is).

Morice80 schreef:
Wat een saaie spectakel-bedoeling,
Ik ga niet meer naar dit soort films!

Blijf ik veel liever thuis.

hahahah dat doe ik al 30 jaar....maar ik ben wat ouder....
Films voor jeugd joh!!!! Op de bank met cola en chips...lol

avatar van Donucius
Laatst Jurassic World (2015) op tv herzien. Wat was dat een genot. Deze JW: Fallen Kingdom is veelal veel visueel spektakel en hard geluid, maar leeg van binnen. De cv van de regisseur geeft nou niet bepaald veel vertrouwen. Het script is slecht en uiterst voorspelbaar. De karakters komen zo uit een 2e hands afgedankt Jurassic Park script. Ik ben geen fan van regisseurs die een film op dezelfde manier regisseren als een serie. Dat kan je vaak terugzien aan het veelal slechte camerawerk en de slechte timings. Spektakel is er wel met de dino's, etc. Maar dat is dan ook hetgeen waar de film sterk op leunt. Ik ben ook geen fan van overmatig gebruik van hard geluid/muziek dat niet ter ondersteuning van (actie)scènes zijn. Je kunt wel 80% van de tijd opzwepende harde muziek laten horen, maar als er niks op het scherm gebeurd, is het nog steeds saai en overbodig.

Wil je wat leuks zien, kijk dan het vorige deel. Dit deel kan je wat mij betreft gewoon skippen, want veel mis je sowieso niet. Bij vlagen redelijk, maar voor het overgrote deel ondermaats en veels te onzinnig en cheesy. Het zal heus wel publiek trekken, omdat er dino's in spelen. Maar als dat de enige troef van deze film is...

avatar van Goddess_Of_Loki
De trailer van Jurassic World: Fallen Kingdom beloofde al veel, en ik heb me ook echt verheugd op deze film! In deze film zie je meer dinosaurussen dan in alle andere Jurassic-films samen! En in de trailer zag je naast de T-Rex & Raptor Blue onder andere ook de Mosasaurus en de Baryonyx voorbij komen. Die laatste deed me denken aan de Spinosaurus uit Jurassic Park 3, die destijds veel indruk op me had gemaakt. Het tijdperk dat de T-Rex alleen heerste was gelukkig een aantal films geleden al voorbij.

In deze film dreigen de dinosaurussen opnieuw uit te sterven. De vulkaan op het eiland van het voormalige ‘Jurassic World’ gaat uitbarsten. Dus gaat de mens de dinosaurus redden of laten ze de natuur opnieuw zijn gang gaan? Als het aan Owen Grady (Chris Pratt o.a. bekend van Guardians of the Galaxy) en Claire Dearing (Bryce Dallas Howard) ligt worden de dinosaurussen in ieder geval niet aan hun lot overgelaten. De volkaanuitbarsting vond ik ver uit een ijzersterk, emotioneel en indrukwekkend gedeelte van de film. De scène waarin de Apatosarus achterblijft en sterft op het eiland is een moment dat niet snel vergeten wordt. Het uitsterven van de dinosaurus wordt zo’n beetje in een 2.0 versie in beeld gebracht.

De trailer onthult ook al de nieuw gecreëerde dinosaurus. Sterker, slimmer en angstaanjagender dan ooit: de Indoraptor. Je zou bijna denken dat ze helemaal niets geleerd hebben van het drama met de Indominus Rex uit Jurassic World. Verwachting: Een film vol angst en adembenemende momenten. Ik had me al voorgenomen niet de beste kleding aan te trekken. Want het zou niet de eerste keer zijn dat ik op het verkeerde moment besluit een slok te nemen en hete thee of een biertje/wijntje over me heen mors!

Ik lees verschillende reacties op deze film. Toen ik na afloop mijn enthousiasme over deze film met mijn vrienden deelde reageerde iemand met: “Wat een flutfilm!”. Ik dacht eerst dat hij dat sarcastisch bedoelde. Hij vond de film overdreven en erg nep overkomen. Is elke film tegenwoordig niet overdreven en over de top? Wat dacht je van de scene uit ‘Avengers: Infinity War’ waar een maan zo uit de lucht geplukt wordt. (Om maar even een voorbeeld te noemen van een film die hij fantastisch vond.) Elke film heeft wel iets waarvan je van denkt: “Yeah right..” enkele voorbeelden van mij uit deze film: bijvoorbeeld dat sommige dinosauriërs nog gaan jagen terwijl ze zouden moeten rennen voor hun leven. De T-rex heeft zelfs nog tijd voor een perfecte overwinnings-brul, die zij volgens mij in de film wel een keer teveel maakt. Mensen die de dinosauriërs aan horen komen, maar pas gaan rennen wanneer ze ze ook daadwerkelijk zien. Goed, dat levert dan wel weer wat spanning op.

Ik merk dat mensen dit deel helemaal de grond in proberen te boren, maar wel goed spreken over het eerste deel uit 2015. Natuurlijk had de Indoraptor (die een heel sterk reukvermogen had) Owen, Claire (en het meisje) al minstens drie keer te pakken kunnen hebben, maar het zelfde gold voor de Indominus Rex uit het eerste deel. Het maakt de filmsensatie er niet minder op. Dingen die niet kloppen zullen altijd blijven, zo had deel 1 er ook verschillende. Zoals de verschillen in grootte die de Mosasaurus had de keren dat hij opdook in die film. Tevens stond de Indominus Rex toen hij op het einde gegrepen werd op een plek waar eerder toeristen hadden kunnen lopen, dus weg veiligheid vanaf het begin al! Hoewel dat totaal niet in me op kwam toen ik dat voor het eerst zag. Al vond ik het moment in Fallen Kingdom waar de mosasaurus die man aan het laddertje grijpt, wel voorspelbaar. (Ik kan me even niet herinneren of dat moment al in de trailer te zien was.)

Kortom, Fallen Kingdom is een zeker een waardige film om aan het rijtje Jurassic Park & Jurassic World toe te voegen. Samen met Deadpool 2 is dit de beste film die ik dit jaar in de bioscoop heb gezien. Ik vond het wel jammer dat de rol van Ian Malcolm (Jeff Goldblum) maar klein was. Het einde vond ik ook erg indrukwekkend. Het stopt wel op een hoogtepunt, dus ik verheug me nu al op het vervolg!

Ik als 9 jarig jochie mocht voor het eerst naar de bios naar Jurassic Park. Ik herinner het me als de dag van gister. Nu 25 jaar later ben ik gister naar de bios gegaan naar alweer het 5e deel uit de serie. Heb ik me vermaakt? Ja. Was de film goed? Ja en nee. Spektakel was het zeker. De beste openingsscene van alle jurassic park films. Maar na het eiland wordt het minder. Maar het meest slechte was het einde waar ik nog wel een gedeelte a la The Lost World had verwacht maar helaas kwam daar al de aftiteling.
Helaas zullen we moeten wachten op het 6e deel.

avatar van krosnicky
GrobbekuikenXL schreef:

Waarom niet ?

Om dat het het goeie films zijn en zolang de sequels goed blijven en niet afgezaagd raken mogen ze van mij er gerust nog 3 maken na deze

avatar van soom
Welcome to Jurassic World.

Ja, aangenaam kennis te maken.
Wat ontzettend tof, om twee dagen na de uitkomst hier heen te gaan. Beste beslissing ooit, in mijn filmliefhebbende leven.
Hoera.

Het leek wel of heel Alphen vertegenwoordigd was, deze vrijdagavond om en nabij 21.30.
In het vervolg dus zeker een maand wachten.
Of niet op deze dag gaan.

Maar goed, ik vond het wel heel erg spektakel. Ik zie Claire & Owen (Bryce & Chris, dus) graag. En dit meisje, Maisie genaamd, kon beter dan eerdere naamgenote Maisie, wat weten.
Ze nagelde mij genadeloos vast aan het bioscoop scherm.

Blockbuster alarm? O, ja. De ene epische scene na de andere kwam er door, geen tijd voor adempauze. Nauwelijks in elk geval.
Het was ook enorm warm in de zaal..

Jaa genoten. Echt wel. Nagelbijtende scenes, vooral na de pauze. Ik vond dat stuk over Isla Nubar juist niet zo interessant. De indoraptor trok juist mijn interesse. En wat was het dan tenenkrommend om te zien dat Blue er even snel voor zorgde dat die gedood werd.

Maar ik ben niet blijven hangen voor de scene met de aftiteling. Ik vermoed dat er iets met een tweede raptor getoond word.

Ja ik vond 'm echt zo leuk. Chris Pratt: Hartje hartje.

avatar van thunderball
Ik ga zelf echt nooit meer op vrijdag- en zaterdagavond, zeker niet wanneer een film net draait.
Wacht je even een week of wat en ga je een keer op een middag dan zit er amper nog iemand en kun je gaan zitten waar je wilt.
Allééén James Bond moet ik meteen gaan zien, maar dan reserveer ik voor mij een strategisch juiste plek.

Kortom: deze ga ik over een week of twee, drie wel een keer zien, maar leuk dat je zo hebt genoten.

avatar van Cosa_Nostra
Cant wait

avatar van murtcelP
De vorige Jurassic World was een erg leuke film maar deze Fallen Kingdom was niet best... Ik geloof dat dit weer een trilogie wordt, maar mijn verwachtingen voor deel 3 zijn nu niet zo hoog meer...
Gelukkig veel dino's, weer meer soorten te zien. Leuke vondsten, zoals met de Pachycephalosaurus, de 'kopstootdino'. Verder een hoop ge-ren en gedoe in het tweede gedeelte, in een huis nota bene! Rare keuze... En wat de gevaarlijkste dino ooit moest zijn maakte uiteindelijk niet zoveel indruk.

avatar van dvdfreak123
Film die sterk begint vind ik. Het eerste half uur a 3 kwartier was dan ook zeer goed te doen ( tot ze van isla nublar komen met de dino’s en naar de mainsion gaan. De scene waar het volledige eiland instort van lava met de dino die achterblijft was wel mooi en emotioneel gemaakt ) .Maar daarna zakt de film behoorlijk in vind ik persoonlijk. Film verveelt zeker en vast geen seconde maar hebben het op alle vlakken in de andere films toch al beter gezien vind ik persoonlijk. Willen natuurlijk ook maar blijven uitmelken. Verhaal stelt dan ook weer niet veel voor. Zag er natuurlijk wel allemaal weer zeer gelikt uit dat wel. Heb me vermaakt maar ook wat geïrriteerd spijtig genoeg. Voor mij persoonlijk de minste van de reeks. 6/10

avatar van schumacher
Topfilm en ben het absoluut niet eens met de vele negatieve commentaren.
Een film moet vermaken en dat deed ie.
Het ging ook veel om de dieren, er zat echt een hele grappige scene in met 1 dier haha, hard genoten hier, meer van dit.
Het verhaal was idd simpel maar wat doet dat er toe?
Acteurs waren ook oke.

Nouja JP heeft de lat redelijk hoog gelegd, ik snap gewoon niet waarom ze zo geforceerd humor erin proberen te proppen... dat was bij het origineel echt niet zo.

Ook vind ik dat constant letterlijk op de lip zitten van een cgi dino heel irritant ... de cgi was af en toe over de top animatie achtig (niet zozeer de belichting ofzo maar de manier hoe ze richting de camera springen en dan brullen... het komt zo geanimeerd over). In JP en TLW zag je heel vaak maar een gedeelte van het beest.

De slechterikken van dit deel zijn zo overdreven... in TLW zijn ze misschien ietwat vlak maar dat heb ik liever dan cliche na cliche... Mills leek wel die directeur uit de Simpsons. En Rafe Spall is een goede acteur... het komt gewoon door het script.

avatar van Shinobi
"What is that thing?"

Het vorige deel was nog redelijk en liet genoeg verbeterpunten over die ik graag in een vervolg had gezien. Jammer genoeg wordt daar niet op ingehaakt in dit vervolg.

Waar 'Jurassic World' veel van 'Jurassic Park' kopieerde, doet men hier hetzelfde door opzichtig stukken uit 'The Lost World' over te nemen. Het is een goedkoop excuus om de - inwisselbare - personages van Bryce Dallas Howard en Chris Pratt een loos motief mee te geven en zich weer in het onheil te storten.

Nochtans kent 'Fallen Kingdom' een spectaculaire opening waarin J.A. Bayona alles uit de kast haalt, waardoor je als kijker verlekkerd achterblijft. Vervolgens wordt er flink wat gas teruggenomen, alsof je bijna in een andere film bent terechtgekomen; Bayona lijkt hier terug te grijpen op 'El Orfanato'. Toch kan hij hier geen potten mee breken.

Het merendeel van de film voelt namelijk enorm clichématig aan. Op een aantal interessante momenten na wordt er nauwelijks iets bijzonders gecreëerd. Ondertussen worden er nog enkele onzinnige wendingen erdoorheen gejaagd, zodat het onvermijdelijke derde deel nog kan worden opgezet. Het leuke is dan weer wel dat er een aardige variëteit aan dinosauriërs te zien is, met als gevolg dat de actiescènes iets extra's hebben.

Al met al een matig vervolg dat een hoop uitgelezen kansen laat liggen, zonde. Na de eindcredits volgt er trouwens nog een extra scène.

Dikke 2,0 sterren.

avatar van cantforgetyou
Wat een SUPER actie film!!! Voordat je gaat kijken, verwacht geen vernieuwing, verwacht geen diepgang, verwacht geen ingewikkeld plot. Maar dat moet je ook helemaal niet willen in dit genre. Je wilt een 'ROLLERCOASTER' ride. En die krijg je!!! Het is bijna de hele tijd actie, actie en nog eens actie. Veel geweld, veel kabaal, super special effects (de dino's zien er echt nog levendiger uit dan ooit te voren) en het gaat maar door. In zijn genre zie je dit soort films maar eens in de zoveel jaar. Wij hebben weer genoten, als vanouds. Eerste helft van de film is het groots en bombastisch. Je vergeet bijna dat de vulkaanuitbarsting ook uit de computer komt. Daarna wordt de film donkerder en een stuk enger dan de vorige Jurassic World. Prachtige spannende scenes, zoals de ouderwetse keuken scene in Jurassic Park 1. Deze film krijgt van ons een dikke vette tien!!!!

avatar van surfguy
Omg hoe vet was dit! Zojuist gezien in de 4dx bios met mijn gezin. Ik sluit me volledig aan bij bovenstaande comment wat een rollercoaster echt fantastisch!!! Ik kan het iedereen aanraden om deze film in 4DX te gaan zien. Het is op en top entertainment en je wordt letterlijk van je stoel geblazen. De film heeft een heerlijke energielevel met in de hoofdrol een perfect duo. We wachten met smart op het volgende deel!!! ROOOOOAAAARRRRR...

avatar van Alittleromance
Ik heb hem net ook gezien in 4DX en dit komt beter uit dan je hem gewoon ziet.

avatar van Billy-Pilgrim
Met de beste wil van de wereld kan ik dit toch geen goede film noemen. Als Jurassic Park fan van het eerste uur heb ik veel krediet met deze serie. Want ook ik was een jaar of 8 toen ik de eerste legendarische telg uit de serie zag. The Lost World en JPIII heb ik dan ook vooral beleefd als toffe vervolgen. Ik was nog maar een jochie dat gewoon de T-rex wilde zien.

Jaren later zie ik wel in dat die vervolgen niet zo best waren (al valt JPIII best mee), maar blijft de serie een bijzondere plek in mijn herinneringen innemen. Jurassic World was een paar jaar geleden dan ook als thuiskomen. Eindelijk weer een JP in een park. Zo als het ooit bedoeld was. Dat het vervolgens weer grandioos fout ging, ook dat hoort erbij. Ik heb mij kostelijk vermaakt met deze film, die ook bij herziening nog leuk is.

Maar hoe ga je vervolgens verder? Dat is de vraag waarmee Hollywood al bijna 20 jaar worstelt. Juist het overzichtelijke park, strak afgekaderd, werkt zo goed in een wereld waarin dinosauriërs eigenlijk niet meer kunnen. Een fantasie eiland ergens ver weg in de stille oceaan. Het idee van een soort reservaat, waar Fallen Kingdom mee opent, vond ik dan ook best goed gevonden. Jurassic World National Park, zoiets. Daar kun je ook een leuke plot omheen bedenken. Een fijne survival film van een groepje avonturiers dat nietsvermoedend aanmeert op JWNP en na een flinke bergwandeling in de natuur kampeert. Om vervolgens gewerkt te worden door een velociraptor. Ik zou er zeker naar kijken.

Maar nee. Fallen Kingdom toont maar weer eens dat mensen moeilijk leren van hun fouten. De film is in meer opzichten dan het zou willen een evenbeeld van JP: The Lost World. Om te beginnen voelt Fallen Kingdom voortdurend als een B-film. Het plot krijgt nauwelijks de tijd om op gang te komen. Binnen een kwartier zitten we midden in de actie na een obligaat aanvoelende scene in het landhuis. Het script is her en der best slecht. De boeven kunnen zo uit een tekenfilm zijn weggelopen. Het voelt allemaal een beetje goedkoop.

Ten tweede maakt men in Fallen Kingdom opnieuw de fout naar het vasteland te gaan. Tuurlijk wil iedereen een T-rex in de grote stad zien denderen, maar hoe ga je vervolgens verder? Fallen Kingdom kiest er voor de beesten definitief aan land te laten komen. We gaan een echte Jurassic World beleven in de volgende film! Hoe dat precies werkt wordt niet uitgelegd. Volgens mij hebben ze van alle soorten slechts 1 beest meegenomen. Kwam op mij over als een flinke plot hole.

Ten derde maakt men in Fallen Kingdom opnieuw de "groter is beter" denkfout. De originele Jurassic Park was zo goed, juist omdat je de dino's niet te vaak ziet. De T-rex werd geïntroduceerd... met een geit aan een paaltje die er ineens niet meer was. Pas ergens halverwege de film krijgen we het dier in haar volle glorie te zien. Dan is ie ook goed eng! De werkelijkheid is, dat de formule voor dit soort monsterfilms omgekeerd werkt. Groter is slechter, dus. Des te vaker je de Indoraptor in beeld ziet, des te minder eng hij wordt. Dat komt omdat we keer op keer moeten zien hoe niet alleen Chris Pratt, maar ook een 10 jarig meisje weten te ontsnappen aan deze zogenaamde killing machine. Na een tijdje wordt het dus een saaie boel. Ook het klonen van steeds grotere, engere dino's heeft alles in zich om volledig te ontsporen. Het aloude Dragonball Z effect, zo je wilt.

De film doet nog veel meer fout. Het vermenselijken van de dino's (monsters moeten geen persoonlijkheden of emoties hebben) voelt kinderachtig en haalt veel spanning uit de film. Dinosauriers die elkaar bevechten om de mensen te redden staat mij ook erg tegen. De film wordt een soort Transformers, of Avengers hierdoor.

Zo heb ik Fallen World dan ook beleefd. Als ik nog steeds 8 jaar was, zou ik hem vast wel waarderen. Het is eigenlijk een kinderfilm geworden. Meer niet.

Gisteren met de kids geweest, geweldig vermaakt.
Verstand op 0 en je daarna laten meesleuren en inpakken.