• 11.501 nieuwsartikelen
  • 9.042.048 stemmen

Jurassic World: Dominion (2022)

Actie / Avontuur | 146 minuten / 160 minuten (extended version)

Genre: Actie / Avontuur

Speelduur: 146 minuten / 160 minuten (extended version)

Oorsprong: Verenigde Staten / China / Malta

Geregisseerd door: Colin Trevorrow

Met onder meer: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard en Sam Neill

Gesproken taal: Engels, Frans en Maltees

Releasedatum: 9 juni 2022

Plot Jurassic World: Dominion

"The epic conclusion of the Jurassic era."

Dominion speelt zich vier jaar na de verwoesting van Isla Nublar af. Dinosaurussen leven – en jagen – nu overal ter wereld. Het kwetsbare evenwicht tussen dinosaurussen en mensen zal de toekomst opnieuw vormgeven. Voor eens en altijd wordt duidelijk of de mens bovenaan de voedselketen kan blijven in een wereld die hij moet delen met de meest angstaanjagende wezens die ooit hebben geleefd.

Social Media

Dr. Henry Wu

avatar van lang pee

lang pee

• 1904 berichten

Stop toch met die ellende, we weten het nu wel, trouwens waarom altijd dat woke gezeur. Woke of niet het is gewoon een ellendig slechte flauwe film en ik moet eerlijk zijn ik heb hem een half uur voor het einde uit gezet....

avatar van Manchego

Manchego

Voor een zoveelste vervolgfilm is deze best ok en vermakelijk, goed voor nog eens een ouderwets avondje dino-spektakel. Het nieuwe is er natuurlijk al lang af, het verhaal wat dunnetjes, maar de knipoogjes naar de vorige JP films kon ik wel smaken. Leuke tijd mee gehad, gewoon niet teveel bij nadenken

Grappig dat mensen ook woke-gedoe in films beginnen te zien. Het lijkt me toch niets nieuws dat de goedzakken in commerciële kaskrakers de wereld van het kwaad willen redden.

avatar van Basbier74

Basbier74

Poeh .. lange film .. had van mij ook in 1,5 uur afgekunt in plaats van 2,5.

avatar van wouds601

wouds601

Dit vervolg was beter te doen dan de vorige. Lange zit maar wel boeiend tot het einde. Dat woke gedoe is mij eigenlijk niet echt opgevallen. Leuk om ook de oude cast van de eerste film weer te zien. Ja, sommige scenes zijn wat overdreven. Maar dat was in de eerdere films niet anders. Blijft gewoon leuk hoe dino's toch achter de mensen aanzitten. Toch wel 3,5* uiteindelijk.

avatar van Brabants

Brabants

• 2039 stemmen

Jurassic World: Dominion was voor mij toch wel enigszins een tegenvaller. De film wil te veel op de verhaaltour en mist wat we gewend zijn door simpelweg te weinig actie. Waarschijnlijk zouden ze er beter aan doen om de World serie te sluiten en bij een eventueel volgend deel weer eens een andere weg in te slaan.

avatar van Boneka

Boneka

Ik ga een beetje tegen de stroming in hier. Persoonlijk vind ik dit misschien wel de beste Dino film. Helemaal eerlijk en objectief ben ik misschien niet want de techniek is natuurlijk behoorlijk verbeterd. Maar deze tevens langste Jurassic 2,5 uur zonder aftiteling biedt gewoon het meeste voor je geld. Het ziet er niet alleen spetterend uit; de twee verhaallijnen komen naadloos tot elkaar. Vond het geheel er een beetje uitzien als een gelikte James Bond film wat vooral komt door de oogstrelende locaties. Uiteraard met een lekkere bad guy. En prettig ook dat bijna de hele cast er weer bij zit inclusief Sam 'O Niel. De lange zit vond ik geen probleem. Voor mij mag er best een 7e deel gaan komen!

Film 4,5

Beeld 5,0 (4K)

Geluid 4,5

avatar van thunderball

thunderball

Op het eind van de vorige film werden de Dino's los gelaten in onze wereld en zagen we in het laatste shot een Raptor over een heuvel kijken, waar in een vallei een stadje was te zien.

Dit was een cliffhanger om "U" tegen te zeggen!

Helaas worden deze verwachtingen eigenlijk totaal niet waar gemaakt, want op een achtervolging door een druk stratennet na, waarbij Pratt rijdend op motor achtervolgt wordt door een aantal Raptors, zien we de beesten verder nauwelijks in door mensen bevolkte gebieden en vindt de finale gewoon weer in een speciaal met omheiningen afgezet reservaat plaats, waardoor ook deze film zich niet echt onderscheidt van de vorige films en het weer meer van hetzelfde blijkt te zijn geworden.

De gimmick ditmaal is dat we zowel de nieuwe cast (Pratt, Dallas Howard) én de oude cast van de originele film (Neill, Dern en Goldblum) krijgen voorgeschoteld, maar aanvankelijk zijn ze niet samen te zien, maar als twee verschillend opererende groepen, met hun eigen onafhankelijke verhaallijn, om dan in het laatste gedeelte, enigszins op een wat klunzig geschreven manier, bij elkaar te geraken en gezamenlijk te rennen en schreeuwen voor de agressieve Dino's.

Het is allemaal redelijk vermakelijk, maar het had natuurlijk zoveel beter kunnen zijn. Zeker het eerste gedeelte is meer een standaard actiefilm, waarbij de Dino's niet veel meer zijn dan bijrol spelers in hun eigen film.

Met veel moeite een mager zesje, ofwel 3 sterren.

avatar van panax

panax

alle van de cast samengevoegd,vanaf het begin en nu

fantastische aktie ,soms wat te ................

leuk om te zien

en er komt nog een vervolg................

de special effects zijn weer top!

avatar van Warning

Warning

Beter dan de vorige.

avatar van Warning

Warning

De scene in het bos met alleen Claire was de enige echt spannend scené, de hoofdrolspelers worden overigens beschermd, ook al zijn het er nog zo veel, in een treintje ontwijken ze die Gigantosaurus, lachwekkend, soms bijna een kinderfilm. Vreemd ook dat de dino's in Malta mensen niet kunnen inhalen, maar wel bijna auto's, inconsistent.

avatar van DragQueen

DragQueen

Leuk dat de 'nieuwe' en de 'oude' cast elkaar treffen in dit zoveelste vervolg, maar dat kon de boel niet redden voor mij. Ik kan wel stellen dat ik het inmiddels gehad heb met de Jurassic Park gerelateerde films, mits ze er in de toekomst misschien iets origineels mee doen, maar dat zie ik niet snel gebeuren. Vroeger had het nog iets speciaals. Je wachtte in spanning op dat moment dat de T-Rex of een andere Dino in al zijn glorie op het scherm verscheen. Maar zoals in de meeste vervolgen moet er telkens een overtreffende stap worden gemaakt. De film is goed en wel bezig of het hele spectrum van Dinosaurussen is de revue al gepasseerd. Daarbij is het ene gegeven nog slechter bedacht dan het andere. Het nieuwe is er allang vanaf. De gebruikelijke trucjes van de makers, door oude castlieden te laten terugkeren of de vele verwijzingen naar de eerste films, konden mij ditmaal ook niet meer paaien.

2 Sterren.

avatar van Shadowed

Shadowed

Trevorrow besloot zelf de afsluiter van zijn trilogie te regisseren en wilde maar wat graag de toon van de reeks omdraaien om dat voor elkaar te krijgen. Wat mij betreft is precies dat hetgeen waarmee hij zichzelf in de voet schiet. Jurassic World: Dominion is voor de langste tijd ontdaan van enige actie en spanning en verkiest het verhaal, voordat het weer van start gaat met een lange actiesequentie in Malta. Normaal gesproken was Malta een overbodig stuk geweest, maar hier kwam het haast als verademing, zeker omdat het verhaal zelf eigenlijk niet zoveel te melden heeft. De ridicule, overheersende focus op het personage van Sermon vond ik vervelend. Het terugbrengen van allerlei oude personages vond ik daarnaast ook weinig geslaagd, zeker omdat ze in een film van wel 146 minuten nauwelijks wat toe te voegen hebben. In principe is het gewoon een grote bende van bekende namen bij elkaar die het moeten opnemen tegen een uiterst saaie bedreiging (want dinosauriërs zijn eerder spectaculaire achtergrondopvulling). Ik kan niet zeggen dat het rommelig was, alles wordt in principe wel verklaard, maar het was gewoon niet erg interessant. De tweede helft van de film kent gelukkig een veel aangenamer tempo waar de actie wat beter begint te lopen. De finale is logisch, maar misschien daarom ook wel wat voorspelbaar. Ik was vooral zeer te spreken over de invulling van visuele effecten. Enkele gebruikers geven het terecht aan: er zullen momenteel weinig films zijn die over deze dinosauriërs heen gaan op het vlak van vormgeving. Het laatste deel van het drieluik was wat mij betreft het zwakste deel, maar daarmee kan ik wel van geluk spreken dat het beëindigd is voordat het helemaal in het diepe zou vallen.

avatar van Cupido

Cupido

Toch wel jammer welke richting ze zijn opgegaan met de nieuwe reeks. Het kijkt allemaal weg als Marvelfilms. Spielberg bracht naast fantastisch opgebouwde scenes tevens dino's die zich daadwerkelijk gedroegen als wilde dieren en mensen die zich realistisch gedroegen in benarde situaties. Dit allemaal gepaard met goedgedoseerde horror, humor, actie en filosofie.

In de JW films worden de overdreven actiescenes gigantisch lang uitgesponnen, elk beetje spanning wordt gebroken door melige humor, dino's met persoonlijke vendettas en die ineens pacten met elkaar sluiten, teveel stereotype personages en een plot wat van hot naar her gaat. Teleurstellend.

avatar van Mr. Rock

Mr. Rock

Herziening na twee jaar doet me met pijn in het hart concluderen dat ik destijds veel te mild ben geweest voor dit nieuwste deel van mijn favoriete franchise.

Jurassic World: Dominion is een pijnlijk slechte film. Krampachtig wordt gepoogd de glorietijd van het origineel te laten herleven. Niet door subtiele hints en knipogen, maar door complete scènes uit de originele JP te herhalen, maar dan slechter. En niet één of twee keer, maar talloze malen. Het wekt de indruk van een parodie. De hoed van Grant, Malcolm die aanwijzingen geeft door een walkietalkie, het gedoe met de fakkel; het is allemaal zo flauw en opzichtig.

Ook het verhaal zelf is ernstig uitgekauwd. Bad guy die kwaadaardige plannen heeft, good guys die het proberen te voorkomen. En uiteraard eindigt het geheel met een helikopter die klaar staat om iedereen veilig weg te voeren, een tafereel dat we nou ook al acht keer hebben gezien. Het enige vernieuwende is de idiote verhaallijn rond Maisie Lockwood, maar dat is niet bepaald een verrijking.

De terugkeer van de oude cast loopt ook uit op een teleurstelling. Neill en Goldblum zijn nooit echt geweldige acteurs geweest, maar hier zakken ze wel echt door elke ondergrens, wat het parodiegevoel alleen maar versterkt. Zelden roept de film nog een glimp op van de echte JP-sfeer.

Alleen de dino's maken sommige scènes nog enigszins het aanzien waard. Al is ook daar de dreiging volledig af. Het moet allemaal wel gezellig en zoetsappig blijven dus wordt niemand opgegeten, afgezien van een paar figuranten en natuurlijk de hoofdschurk.

Met afstand de slechtste film uit de reeks.