Jurassic Park (1993)

Alternatieve titel: Jurassic Park 3D

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Steven Spielberg
met Sam Neill, Jeff Goldblum en Laura Dern

Wetenschappers slagen er in om dinosauriërs te klonen uit een druppel dino-bloed afkomstig uit een mug. De ondernemende miljonair John Hammond wil de gekloonde dino's aan het publiek laten zien en bouwt daarvoor een gigantisch thema-park. Een paar gelukkigen, waaronder een advocaat, een wiskundige, twee dino-experts en Hammonds kleinkinderen zijn die eersten die het park mogen bezoeken. Bij de eerste de beste onweersbui valt echter de elektriciteit uit in het park en slagen een aantal gevaarlijke dinosaurussen erin om uit hun paddocks te ontsnappen.

killalot schreef:

Ja, maar ik ben niet zo'n liefhebber van SF-films...

"Duel" een SF-film?

avatar van Hemdale
Pablito schreef:

"Duel" een SF-film?
Okee, ik bedoelde dus Close Encounters en Third Kind! Duel heb ik ook nog nooit gezien ik weet wel dat het een thriller is trouwens.

LOL

avatar van pjotr
killalot schreef:
Okee, ik bedoelde dus Close Encounters en Third Kind.

Het gaat hier om één film hoor....:)

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Ja, dit is dus jeugdsentiment ten top! Prachtige avonturenfilm, zeer spectaculair met effecten die nu, en waarschijnlijk over 20 jaar, nog steeds baanbrekend zijn. Prachtig opgebouwd en vormgegeven, ijzersterke score, goede spanning, uitstekend acteerwerk, beter amusement bestaat eigenlijk niet. Eén van die weinige films die nu nog net zo leuk is als vroeger.

4,5 sterren.

M. Rodriguez Fan
Ik vond er niet zo veel boeiends inzitten. Het is 95 % filosoferen en het overige krijg je zijn overdreven Dino Bots te zien. De velociraptor in de film zijn niet de echte velociraptors de echte kwamen pas in deel 3. 2 sterren.

Deze film is 100% avontuur/actie en 0,0% filosofie. Ga jij maar eens een Tarkokvsky zien.

M. Rodriguez Fan
De film lijkt heel wat, maar je denkt non stop dinosaurs te zien maar het meeste vind ik allemaal gepraat. Tel de minuten hoe lang je dinosaurs ziet. 10 ? 15 ?

Op die manier wordt de spanning opgebouwd.

M. Rodriguez Fan schreef:

Ik geloof je pas als je met bewijzen komt. Want volgens mij praat je onzin.

avatar van Ramon K
EmDee schreef:
Ik geloof je pas als je met bewijzen komt. Want volgens mij praat je onzin.

Alhoewel M.Rodriguez fan hier weer een lulverhaal over filosofie uitkraamt, moet ik wel toegeven dat ik dit ook ergens gelezen heb. Veronicagids dacht ik.

Ja wordt ook nog vertelt op de DVD van JP 3.

de echte velociraptors

knap

M. Rodriguez Fan
Ja, misschien beetje verkeerd geformuleert.

M. Rodriguez Fan schreef:

Hoezo de echte? Ze zijn namelijk gewoon precies hetzelfde. En stiekem zijn het helemaal geen Velociraptors want die waren niet hoger dan een flinke hond. Tijdens de opnames van de film werden wel de resten gevonden van een 2 meter hoge raptor: de Utahraptor.

Dat is ook wat ik heb gelezen op IMDB.

M. Rodriguez Fan
Mijn excuses, jij bent natuurlijk een grotere kenner als steven spielberg, en de experts die jaren de fossielen van Dinosaurs onderzocht hebben. En ik kan genoeg verschillen noemen.

ik kan genoeg verschillen noemen

graag

FisherKing
M. Rodriguez Fan schreef:

Wat spreekt hier weer een respect uit !!!

M. Rodriguez Fan
Hun manier van lopen, Vorm van de ogen, hun groote etc. Bekijk de X-tras maar op JP 3 DVD, daar schijnen ze het detail voor detail uit te leggen.

avatar van blabla
Dat blijft koffiedik kijken, die beesten zijn pas een paar miljoen jaar dood, er lopen geen werkende voorbeelden meer rond.

M. Rodriguez Fan schreef:

Hun manier van lopen, Vorm van de ogen, hun groote etc.

Volgens mij zijn ze in deel 3 even groot als hier. Sommige wetenschappers zeggen ook dat die beesten veren hebben gehad, dus het blijft altijd gokken hoe ze dr uit hebben gezien. Zowel in deel 1 als in deel 2 en 3 zijn het wel raptors maar geen Velociraptors, daar zijn ze gewoon te groot voor.

avatar van Sjoerd
Ik weet niet hoor, maar Boordappel heeft gewoon gelijk... Ik was als kleine koter helemaal lyrisch van dino's en heb er veel over gelezen.

1. Velociraptors waren in het echt een stuk kleiner als in JP. Spielberg heeft ze gewoon wat enger gemaakt.

2. In JP III komt een spinosaurus voor, die Spielberg ook een beetje naar eigen smaak heeft aangepast. Dat beest was een planteneter. Maar in de film is het een vreselijke vleeseter, die ook op zijn achterpoten kan staan Onzin, dus...

Ik denk dat je op dit front de films niet te serieus moeten nemen. Het zijn nl. actiefilms, geen Discovery Channel documentaires...

Sjoerd schreef:

Hehe, same here .

Hier heb je niet gelijk in. De Spinosaurus was wel degelijk een carnivoor. Ik denk dat je in de war bent met een Dimetrodon of Edaphosaurus (wat overigens geen dinosaurussen waren maar zoogdierachtige reptielen). Dat waren namelijk wel herbivoren, maar hadden net als de Spinosaurus een zeil op hun rug. Maar wat bedoel je eigenlijk met vleeseter, die ook op zn achterpoten kon staan? Zo raar is dat toch niet?

avatar van Sjoerd
Ja idd, ben in de war met Dimetrodon... Die 2 lijken op elkaar. Maar wat betreft dat op de achterpoten staan, dat klopt dan ook niet meer. Het is allemaal een beetje roestig , Als hij dimetrodon was, dan was hij meer familie van Stegosaurus geweest en dat zijn absoluut viervoetigen. Spinosaurus hoort bij de "vogelvoetigen" net als T-rex, dus dan klopt het wel.

avatar van Sjoerd
Maar het punt wat ik dus eigenlijk wilde maken was : Spielberg neemt het niet zo nauw met historische gegevens over dino's. Als hij het nodig vind dat ie wat aanpast, dan doet hij dat gewoon hoor.

Sjoerd schreef:

I hate to be a smartass, maar de Dimetrodon is geen dinosaurus en dus geen familie van de Stegosaurus. Ze lopen idd wel op 4 poten. En de T-Rex en Spinosaurus lijken que poten wel op vogels maar behoren tot de Saurischia, de dinosauriers met reptielenheupen, terwijl dinosauriers als de Stegosaurus weer behoren tot de Ornitichia, de vogelheupen. Jaja, tis een rare wereld. Je punt klopt natuurlijk wel. En tis maar goed ook dat Spielberg er wat bij verzint anders was deze film n stuk minder leuk.

avatar van Phooze
Waar gaat het over ??

Trouwens, Spielberg had toch vrij weinig met deel 3 te maken?

avatar van BoordAppel
Spielberg is de excecutive producer van deel III.