Saturn 3 (1980)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Stanley Donen
met Harvey Keitel, Kirk Douglas en Farrah Fawcett

Twee wetenschappers, Alex en Adam (Fawcett en Douglas), werken aan alternatieve voedselbronnen op een planeet in de ring van Saturnus. Ze krijgen bezoek van Benson (Harvey Keitel) en een robot die allebei Alex willen.

avatar van xangadix
Hector is een griezel!

avatar van Ravenstein
Járen geleden had ik deze film opgenomen op BBC en heb hem in de maanden daarna wel een stuk op 10 keer gezien.
De speciale effecten zijn alles behalve (zelfs voor die tijd), maar de muziek van Elmer Bernstein, het aparte sfeertje en natuurlijk Hector zorgden ervoor dat ik "Saturn 3" telkens weer in de videorecorder stak om hem nog maar eens te bekijken.
Vooral het begin (tot Keitel landt op Saturn 3) vond ik machtig door de overdonderende muziek van Elmer Bernstein.
Het is ondertussen al enkele jaren geleden dat ik hem nog eens zag, beniewd of ik hem nu nog zo hypnotiserend zou vinden...

avatar van xangadix
Ik kan me herinneren dat ik hem wat saai vond. Het zag er allemaal wel erg mooi uit, maar dat was het dan ook. Ik zou hem graag weer eens een keertje zien.

orbit
Briljante camp! Maar slechte film uiteraard..

avatar van newG
was gisteren op bbc 2
soms wel wat sullig... maar een sf lover als ik kijkt daar wel doorheen

avatar van A.L.I.E.N
Is dit op DVD?

avatar van Quentin
Er is een UK dvd, ligt wel eens bij Fame.

YouTube - Saturn 3(1980)
ik vond deze erg scary vroeger,moest nu wel ff laggen toen ik de trailer zag hierboven

avatar van 606
Is er een deel 1 en 2 of heet deze gewoon zo ?

avatar van Rmie
Sinds wanneer zijn er planeten in de ring van Saturnus?

avatar van 606
Rmie schreef:
Sinds wanneer zijn er planeten in de ring van Saturnus?
In een film kan soms iets wat in het echt niet bestaat !! daar voor heet het een film.

avatar van Rmie
Alles is even matig aan deze film. Het verhaal, dialogen, plot, acteren en zeker ook de muziek.

Iets wat om een planeet draait is een maan, geen andere planeet.

avatar van jipt
Komt vrijdag op TV, ziet er wel lekker kazig uit.

goede sf thriller

wat een slecht verhaal.
maar wat was Farrah Fawcett toch een mooie vrouw maar acteren kon ze niet .
jaren geleden ook gezien.

avatar van baspls
"I AM NOT MALFUNCTIONING - YOU ARE"

Een prima cult sci-fi/thriller. Net als Alien worden in deze thriller de hoofdpersonen compleet afgesloten van de buitenwereld in de ruimte, de film probeert dan ook een sfeer te creëren en dankzij Elmer Bernstein's soundtrack lukt dat prima. Het verhaal gaat ergens een beetje terug naar de jaren '50 Sci-fi en toch is het wel een echt 80s toekomst beeld met al die rare pilletjes.

De ruimte schepen en de ruimte zijn mooi gemaakt en het ziet er allemaal prima uit. De technologie ziet er ook geweldig uit in deze film, een beetje vergelijkbaar met de besturingspanelen in de Death Star in Star Wars. Van binnen vind ik Saturn 3 ook goed vormgegeven. De kostuums zijn echter verschrikkelijk en ik vind Hector niet erg goed vormgegeven.

Harvey Keitel, Kirk Douglas en Farrah Fawcett zijn op een paar gemaskerde piloten en figuranten de enige op het scherm. Kirk Douglas is het beste hij heeft hier wel een aardige rol als Adam maar verder vond ik Keitel en Fawcett nog niet zo slecht als ik had verwacht.

Het is geen top film maar heeft een leuk sfeertje en het verhaal vind ik lang zo slecht nog niet. John Barry (eigenlijk cinematograaf), die het verhaal schreef, verliet de film als regisseur omdat hij niet met de acteurs om kon gaan en toen heeft Stanley Donen het over genomen. Er zijn een paar scenes verwijderd op verzoek van Lord Grade omdat hij deze smakeloos zou hebben gevonden, het gaat dan om een scene waar Benson door Hector in stukken word gehakt op een operatietafel en een droom scene van Alex en Adam. Zou graag hebben gezien dat die twee er nog in hebben gezeten. Jammer ook dat Donen veel van Bernstein's score heeft weg geedit, maar wat er nog wel is geeft de film een heerlijk sfeertje.

Al met al een aanrader voor de liefhebber van cult sci-fi en moordlustige robots!

avatar van wihu61
Zo slecht heb ik het lang niet meer gezien, een totaal ongeloofwaardig liefdeskoppel en een ongelooflijk slecht verhaal. Er zijn talloze Star Trek TOS-afleveringen met meer niveau.

avatar van Biosguru
Toch zitten er wel een paar vormgevings ideeen in, die later terugkomen bij: de plug in het brein > matrix, brein als computer voor robot > robocop. Er zijn er vast meer te vinden.

avatar van FlorisV
Biosguru schreef:

De spriet-ogen van de Destroyer Droids uit Star Wars (delen 1 en 2) zijn gebaseerd op de robot uit deze film.

Alles is natuurlijk nep aan de film, maar geld dat ook voor de enorme bos haar van Fawcett? Wat een godin! Zelfs een robot zou er geil van worden...

avatar van FlorisV
I like your body. Can I use it?

Na jaren weer eens bekeken. Ik wist dat het een mislukte b-film was, maar toch was ik geintrigeerd genoeg nog eens een keer te kijken. Er rammelt het nodige...

-De Captain (Keitel) is een ontzettend raar personage. Vermoordt in het begin iemand zonder dat we ooit ontdekken waarom. Praat als een robot maar lijkt toch een mens. Zegt creepy dingen zoals bovenstaande oneliner.

-Alex, gespeeld door Fawcett, is zoals al genoemd een ware Godin. Zo worden ze niet meer gemaakt. Dat lichaam, die ogen, die engelenstem...haar acteerwerk komt nogal kinderlijk over maar het maakt haar niet minder aantrekkelijk.

-Adam, Kirk Douglas op leeftijd, is het meest aardse wat de film te bieden heeft. Er wordt gemopperd over de geloofwaardigheid van een relatie tussen zo'n oude man en zo'n waanzinnig mooie vrouw maar dit komt in het echt genoeg voor en zo lelijk is Douglas nou ook weer niet.

-Hector, de robot, ziet er niet echt mooi of eng uit.

-De decors ook niet vind ik.

-De manier waarop ze de robot in de val zetten vond ik nog wel creatief. De film is verder net zo'n niemendalletje als de nachtkleding van Fawcett (wat een benen!), er gebeurt gewoon niet zo veel.

-De muziek is niet best en soms gewoon misplaatst. Waarom die onheilspellende muziek aan het eind? Moeten we geloven dat Fawcett toch te grazen is genomen via de nekplug en dat Hector a.h.w. een nieuw, Goddelijk lichaam heeft gekregen?

avatar van clubsport
Zoals hierboven gezegd zit deze film raar in elkaar , keitel die hier nog aardig jong is zet een vreemd personage neer met dito vreemd gedrag en uitspraken .
Het idee ( man geobsedeerd door robots en verliest de controle) is op zich aardig maar de uitwerking is heel matig , en als je dan bedenkt dat ALIEN 2 jaar eerder is gemaakt dan steekt deze film daar wel heel schril bij af .
De invloed van ALIEN zie je hier wel af en toe terug ( de donkere gangen in het station hebben wel wat weg van de gangen in de nostromo ) .
verder spelen Douglas en Fawcett redelijk inwisselbare rollen .

avatar van Left4Dead
Een oude Douglas, een mooie Fawcett en een jonge Keitel. Toch wel een aardige crew als het je mij vraagt. Fawcett is dan wel een mooie vrouw maar het acteren is niet haar sterkste punt. Een SF uit de jaren 80, dat is te zien. Maar de decors zijn wel goed, het verhaal des te minder.

Het is oude pulp, ben niet zo van de oude film maar dit leek me wel wat simpel vermaak. Maar het is traag, niet spannend en het script aardig statisch. Het is nu behoorlijk lachwekkend, maar destijds heerste de angst voor A.I. enorm. Voor nu gedateerd op vele vlakken, de regisseur lijkt er maar weinig mee uit de voeten te hebben mee gekund. 2**.