Capricorn One (1977)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Drama

geregisseerd door Peter Hyams
met Elliott Gould, James Brolin en Telly Savalas

Houston, 1985. Enkele momenten voordat NASA's eerste bemande ruimtevlucht, Capricorn 1 naar Mars zal plaatsvinden, worden de drie astronauten naar een verlaten basis gebracht, waar hun baas Kelloway hen meedeelt dat hun ruimtepakken niet bruikbaar zijn voor een ruimtevlucht. Om te vermijden dat de president na deze kapitale blunder de financiële middelen voor het ruimteprogramma van NASA zou inkrimpen, wordt de Capricorn 1 zonder bemanning gelanceerd. De lancering van het ruimtetuig gaat voor de televisiekijkende wereld toch door, en de astronauten worden gedwongen mee te werken aan een gesimuleerde landing. Wanneer het ruimteschip, na zijn zogenaamde terugkeer van Mars, ontploft, begrijpen de astronauten dat zij nooit meer naar huis zullen kunnen terugkeren...

avatar van Left4Dead
Licht vermaak met toch een hele leuke uitgangspositie. Een grotere conspiracy theory als de maanlanding is er niet te vinden en deze film wil hier de vinger op leggen.
Soms zat er best wel een leuke woordenwisseling tussen die me een smile gaf maar er had zeker in de duur gekort kunnen worden. Het acteerwerk is redelijk te noemen en begin me langzamerhand steeds meer te verbazen waar O.J. zijn kop overal opsteekt. Vreemd mannetje, die O.J.
Peter Hyams is een middelmatige regisseur te noemen.

Leuk voor één keertje, niet sterk genoeg voor herhaling.

avatar van Filmkriebel
A funny thing happened on the way to Mars

Geen slechte film over een monumentaal overheidskomplot. Drie astronauten worden voor de launch uit de raket gehaald en moeten tegen hun zin de marslanding simuleren in een hangar op Aarde. Dit door een blunder met ruimtepakken. Voorwaarde is natuurlijk dat heel dit gebeuren strikt geheim blijft. Nog in de eerste helft komt een aardige twist opzetten waardoor de film een bocht maakt naar de thriller en de film voorzien wordt van actie en spanning, zeker op het einde met een erg knap gefilmde chase .

Toch is het ook wat langdradig met de drie astronauten die in de woestijn uit handen van de FBI trachten te blijven . Ook de vele maanden van isolatie die het drietal in een militaire faciliteit moet doorbrengen tot de raket weer op aarde terugkomt wordt weinig plausibel gebracht. Maar al bij al vond ik dit een onderhoudende thriller die zeker mijn tijd waard was.

PS : Grappig om hier O.J. Simpson te zien op het hoogtepunt van zijn korte cinema carrière

avatar van Dievegge
Als je een ernstige, realistische thriller verwacht, zul je bedrogen uitkomen. Het is meer een samenzweringskomedie. Vooral de scènes in de woestijn zijn ronduit komisch. De effecten zien er nep uit, maar dat past bij het thema.

Het leven imiteert de kunst. O. J. Simpson wordt achtervolgd door helikopters, iets wat hij later echt mee zou maken. Eliott Gould heeft de juiste kop voor de hoofdrol, een onderzoeksjournalist die de geheimen wil ontrafelen. Verschillende tv-sterren uit die tijd hebben een nevenrol: Robert Walden (Lou Grant), Telly Savalas (Kojak) en David Doyle (Charlie's Angels).

avatar van Roger Thornhill
Nog altijd een best aardige want sober uitgewerkte thriller met een typisch jaren-70-paranoia-plot, degelijke dialogen en nog steeds redelijke actiescènes (natuurlijk minder spectaculair dan in de CGI-crazy 21ste eeuw, maar dat maakt niet uit). De eerste helft is het sterkst, met de intrigerende set-up en een prima Hal Holbrook, maar de tweede helft verzandt helaas een beetje in meer standaard actie met de drie astronauten in de woestijn, met Telly Savalas in een grappig bedoelde rol die al gauw op de zenuwen gaat werken en een slotscène in achterlijke slow-motion met de rennende astronaut en journalist plus triomfantelijke muziek. Prachtige rol van David Huddleston als de zuigende Congressman Hollis Peaker, bijna een blauwdruk voor Philip Seymour Hoffman, en dat rood-zwart-geblokte overhemd dat Elliott Gould onder zijn jasje denkt te mogen dragen is wel bijzónder seventies. Ach, prima vermaak.