Hardware (1990)

Alternatieve titel: M.A.R.K. 13

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Richard Stanley (I)
met Dylan McDermott, Stacey Travis en John Lynch

In een toekomstloze wereld vindt een schroothandelaar een robothoofd, dat hij meeneemt voor zijn vriendin, zodat ze hem kan gebruiken in een kunstwerk. De robot blijkt echter in staat zichzelf volledig te repareren en slaat aan het moorden.

avatar van Gang_Star
In de 1e 45 minuten toch vaak het idee gehad om deze film uit te zetten, vond dat begin namelijk vreselijk. Echter had ik al gelezen hier voordat ik eraan begon dat deze opbouw ook zo zou beginnen. Het begin vond ik dan ook tenenkrommend slecht. Echter toen die robot begon te ontstaan ging ik er toch maar goed voor zitten. Er komt op dat moment toch meer vaart in en zelfs een enkele scene gore.
Wanneer er in de 1e 45 minuten meer was gebeurd zo mijn score hoger uitvallen, maar helaas...

avatar van dutchtuga
Sterke sci-fi. Hardware begint wat traag, maar zet wel direct een zeer aardig sfeertje, wat voornamelijk te danken is aan de erg goede score. Het verhaaltje is veel simpeler dan ik had gedacht, maar dat wordt ten volste benut met een climax, die visueel (geweldige belichting!) bijzonder sterk en allesbehalve conventioneel is. Een mooi contrast met het begin van de film. Alles wordt opzij gezet voor de confrontatie met de robot en ik kon dat best smaken. Helaas heeft de volgende film van Stanley mij niet zo kunnen bekoren.

avatar van zombie
dutchtuga schreef:
...erg goede score.

Soundtrack

avatar van Left4Dead
Alleen de music van Ministry al, geweldige punkrock! Ik ging meteen mijn jeugd weer herleven. Maar ook de beelden en de manier van filmen, precies zoals ik het graag zie en altijd zag. Hoogstaand is het op geen enkele manier maar dat er een sfeer door het beeld- en geluidmateriaal gemaakt wordt. Heerlijk!

Een geur/smaak van verwoesting op aarde is de dekking, de mens heeft het volkomen verknald en leeft met de consequenties. De film neemt een aanloop om daadwerkelijk los te gaan maar dat vond ik in het geheel niet storend. De personages werden oppervlakkig aan ons voorgesteld en ook de wereld waarin zij leven, boeiend zat voor mij.

Vooral in de jaren 80 was men erg bang dat robots de wereld zouden overnemen, dit is een laat product van die angst en op zich is het wel grappig. Gelukkig zijn we minder naïef geworden op dat vlak. Dit prentje springt in op die angst en stevent af op een soort Terminator-idee.

Naast een heerlijke Stacey Travis deed Dylan McDermott het wel oké maar de meeste lol zat hem in Iggy en Lemmy natuurlijk. Met een matig script hebben ze er toch nog wel wat van kunnen maken. Het verhaal is dun en daardoor is de film zeker niet snel te noemen maar traag (zoals velen voor mij hebben aangegeven) is voor mij ook weer een overdrijving. Beeld en geluid staan er prima op maar vooral de soundtrack is een enorm sterk punt van de film en zorgt voor de post-apocalyptische sfeer.

Prima vermaak in een cyberpunk-post-apocalyptisch wereld, iets waar ik enorm van kan genieten. Creepy gasten in een harde wereld.

Gaaf.

Geen idee hoe ik zelfs nog nooit van deze film gehoord had. Valt toch aardig in het cyberpunk vakje en het ademt gewoon cult. Maar op de één of andere manier is het zo cult dat de film zelfs op die lijstjes veelal afwezig is.

Film deed me denken aan een mix tussen Tetsuo en Mean Machine, maar dan in een post-apocalyptische setting. Voer voor mijn bek dus, en dat was het ook. Sfeervol in beeld gebracht, met veel aandacht voor het roestige staal en met een lekker hardgekleurd einde.

Robotje is erg cool. Qua kunnen niet zo heel indrukwekkend, maar qua design komt het angstaanjagend genoeg over. Leuk de stop-motion scenes waarin het zichzelf in elkaar aan het vijzen is, alleen jammer dat Stanley soms iets té gejaagd te werk gaat. Film had iets meer die typische cyberpunk fetish mogen hebben. Stanley legt soms mooie plaatjes vast, maar knipt te snel weer weg naar een volgende scene. Van het verhaal moet deze film het echt niet hebben, dus een beetje onnodig.

Muziek is wel kut, jammer genoeg. Vervelend ook die "oh, ik ben een toekomstmens maar ik luister classics (wat dan eigenlijk de huidige muzieksmaak van de regisseur is)" trucjes, te vaak gebruikt (en eigenlijk altijd kutmuziek). Naar mate de film vordert wordt de soundtrack wel iets beter, maar echt goed wordt het nooit. Doe mij dan maar Chu Ishikawa.

Maar verder een fijne, sfeervolle verrassing. Film is net niet freaky genoeg en wil net iets teveel een Amerikaans verteltempo aanhouden. Wanneer Stanley meer de sfeer en beelden laat spreken is het echter genieten.

avatar van beavis
het is toch wel een erg bekende cult titel hoor... alleen al door de regisseur uiteraard
waarom hij niet in lijstjes staat durf ik dan weer niet te zeggen, maar als ik zo naar mijn eigen cijfer kijk, heeft het er wellicht mee te maken dat hij het bij de lijstjesmakers wellicht aflegt tegenover de Japanse cyberpunk, die standaard nog een extra cool factor ingebouwd heeft...

Oké, maar er zijn 5 Japanse cyberpunk films in totaal ... dat laat toch nog genoeg ruimte voor andere films op de lijst?

Onderhond schreef:

Zou je mij dat lijstje willen noemen....... please, please

De 5 Japanse zijn niet zo moeilijk: Tetsuo, 964 Pinocchio, Rubber's Lover, Electric Dragon 80000V en Tsuburo no gara ... maar voor die laatste moet je al diep graven. De rest van het lijstje zou ik ook graag weten

avatar van beavis
ik zou beginnen met ghost in the shell

avatar van Left4Dead
Thx mensen, hier ga ik mee aan de slag.

avatar van leatherhead
Niet zo mijn ding eigenlijk, maar best vermakelijke pulp.

Kan me verder wel voorstellen waarom deze zich tot zo'n culthit ontpopt heeft. Kijkers idolaat van Japanse cyberpunk, en wat dies meer zij, zullen hier waarschijnlijk wel hun heil vinden. Maar ondanks mijn geringe affiniteit in het onderwerp, kon ik deze prent ook wel pruimen.

Het verhaaltje - if any - heeft wat tijd nodig om op zijn poten gezet te worden; dát aspect is verder ook niet echt het meest denderende aan de film. Sferisch gezien valt er al meer te beleven, gelukkig. Maar echt leuk wordt het pas wanneer het militante robotje de boel komt verstieren. Vanaf dan profileert dit vehikel zich - nóg meer als voorheen - als je reinste pulp. Maar wél amusante, geestige pulp, met daarenboven veel oog voor visuele flair. En een hoop saillante details.

Doet qua feel ook wat denken aan spul als Robocop en Total Recall, al is dit visueel natuurlijk wel van een totaal ander kaliber. Vermakelijke kolder dus, die - naast het feit dat ik niet zoveel met de thematiek heb - eenvoudigweg te lomp en te conventioneel is qua verloop, om me er euforisch over te krijgen. 3,0* heeft-ie wel verdiend.

avatar van Woland
Hardware was een best leuk culthorrortje. In een postapocalyptische wereld met een nogal cyberpunk/Mad Max achtig sfeertje vindt een lokale schrootboer op een van z'n zoektochten een robothoofd, en neemt dat mee als cadeautje voor z'n vriendin, romanticus dat ie is. Wat hij dan nog niet weet, and wat nog 45 behoorlijke trage minuten in de film duurt voordat het duidelijk is, is dat het een MARK 13 is - een zelfreparende, improviserende vechtrobot die in dit geval her en der een draadje los heeft. Maar na dat moeizame begin van zo'n drie kwartier begint de film pas echt, en wordt het een best leuke, futuristische horror met een behoorlijk gave (maar niet al te geavanceerde) robot die bruut los gaat op alles en iedereen. Goed sfeertje, visueel prima, lekker lomp, dit kan er wel mee door.

avatar van Noodless
Ondanks het trage tempo in het eerste gedeelte van de film ontwikkelt de film zich geleidelijk aan tot een duister sfeervol pulpfilmpje met een paar stijlvolle scènes zoals de openingsscène die zich afspeelt in een rode woestijn en de magnifieke slotscène waar de belichting optimaal wordt gebruikt. Prachtige shots. Er gebeurt misschien niet zoveel, maar de paar gore scènes mogen er wel zijn. En de robot zelf is top in zijn eenvoud. 7/10

avatar van SSeagal
Geweldige film met een zeer creepy robot. 4*