Ex Drummer (2007)

Belgiƫ / Frankrijk / Italiƫ
Komedie / Drama

geregisseerd door Koen Mortier
met Dries Vanhegen, Dolores Bouckaert en Norman Baert

Drie gehandicapte gasten met een rockband zonder drummer zijn op zoek naar een drummer, roem en succes. Ze vragen Dries, een bekend schrijver, zich bij hun band te voegen. Dries stemt toe en beslist dat zijn handicap zal zijn dat hij niet kan drummen. Als een ultieme, maar tevens duivelse god daalt hij de berg af om zich te mengen met het hulpeloze klootjesvolk. Met de komst van deze manipulator wordt ook de toekomst van de band op het spel gezet en het zal niet lang duren voor de andere leden elkaars bloed kunnen drinken. Hun enige toekomst is uiteindelijk geschreven in menige punktekst: 'No Future'...

432 BERICHTEN 63 MENINGEN
avatar van 6-6-6
Briljant meesterwerkje van onze zuiderburen.

avatar van blurp194
Tweeslachtig.

Aan de ene kant bewonderenswaardig hoe niet zozeer de inhoud maar wel de sfeer van Brusselmans' boek overkomt. Aan de andere kant dan weer de irritatie met de te veel herhaalde gimmicks, het achteruitfietsen dat vanaf de derde seconde al verveelt, en de morsige, vieze helaasheid der dingen die zonodig over alles wat Belgie is moet worden uitgesmeerd.

Toch qua cinematografie af en toe weer heel mooi. Jammer dat dat zovaak verpest wordt. En ik vraag me af of iemand die de boeken van Brusselmans niet kent het verhaal wel gaat snappen. Een acquired taste, dat is het zeker. Wat de film boven het boek heeft is in ieder geval een mooie soundtrack. Want daar is niet zoveel op af te dingen vind ik.

avatar van oemoemenoe
4 ster voor de eerlijke rauwheid , de rest is oke.

avatar van Insignificance
Baldadige afzink in het klootjesvolk met groffe, wrange en toch ook weerzinwekkende, afstotelijke humor. Dat moet je dan liggen neem ik aan, maar het is met name de woeste beeldregie van Mortier die de film op sleeptouw neemt. Achterstevoren, ondersteboven of driftig zwaaiend, het geeft het met z'n afzichtelijke, heetgebakerde en vulgaire tokkies een dikke dosis loeiende, luidruchtige energie.

De korte scène in de ontplofte rat is ook goud waard. Bizar, absurd, maar o zo raak. De keren dat het een bepaalde rust opzoekt, veelal omtrent Dries, doen er dan ook meteen toe. Rondom het bandje is het alle remmen los. Goor, ziek, ranzig en noem maar op. De vlammende rocksongs doen nog een flinke duit in de zak en het nauwelijks verstaanbare dialect eist zelfs een tweede hoofdrol op.

De eerste is een geniepige, onverschillige klootzak die met een sardonisch genoegen de boel op stelten zet. Het is lachen, gieren, brullen, maar Mortier weet op een of andere manier en in toenemende mate iets schrijnends in dit Oostende te leggen, waardoor die grijns ook wrange, bittere trekjes gaat vertonen. Er is bloed aan de paal, de rock rally is lekker hysterisch en de finale eigenaardig briljant.

avatar van MichaelMovie
Het is eens een ander soort filmpje van Vlaamse bodem.
Ik ben zeker te vinden voor een film met rauwe, ranzige en shockerende scènes die extra gekruid zijn met dialogen waarin de meest oneerbare scheldnamen voortkomen.
Deze film bevat het allemaal.
Toch kan ik niet de punten geven die ik zou willen geven voor de 'rauwe echtheid' die getoond wordt.
Het verhaal zelf deed me te weinig. Het verhaal is wat te absurd, waardoor ik me moeilijk kon inleven.

De film zelf krijgt 3,5*, maar mijn kijkervaring slechts 3*.

België op z’n grofst en smerigst, maar wel geinig. Heb met stijgende verbazing zitten kijken naar deze wereld van Brusselmans en Mortier over een stelletje randdebielen, die vechten, zuipen, neuken en muziek maken. Je weet dat deze wereld wel ergens moet bestaan, maar ook op deze planeet en dan in België?

Vond het een authentiek gemaakte film, waar ik me op de eerste tien minuten na, prima mee heb vermaakt. Dat gedoe met die teruglopende beelden had ik na een minuutje wel gezien en ging maar eindeloos door. Behalve de beelden zitten er ook prachtige teksten in. Al vaak geciteerd: 'Zo, hersenbacil. Hersenbacil? Da’s een mooie, die moet ik onthouden. Ja, maar met wat? Ja, met wat....' Pareltje, toch?

avatar van kevin_vp
Wow, wat ben ik trots op mijn klein rotland genaamd België na de afloop van deze film

Echt waar dit is pas een zieke, walgelijke perverse vuilgebekte film die echt alle registers volledig opentrekt and I LOVED IT!
Hulde !!!

PS. wat voor een geweldige soundtrack heeft deze film!!!

Verschrikkelijk slecht film. Beetje vloeken en onnozel doen en dat levert blijkbaar bij heel veel mensen een goed score op. Ik vind het helemaal niks.

avatar van leatherhead
Soort van extremere De Helaasheid der dingen.

En da's maar goed ook, want die vond ik vreselijk saai. Ex Drummer is een pak ranziger en grover, en is uiteindelijk een film met veel meer ballen.

Moet wel zeggen dat ik het, in tegenstelling tot velen, nou niet echt heel grappig vond of zo, buiten misschien een paar momentjes. Kan zijn dat de humor wat langs me heen gegaan is, maar heb eigenlijk eerder juist met een soort vreemde bewondering zitten kijken, naar dat hoopje zielige idioten bij elkaar.. Triest om te bedenken natuurlijk dat er in het echt ook wel van dat soort volk rond zal lopen. Wel erg sterk geacteerd dus (geweldige dialecten), en het vulgaire sfeertje in de film wordt ook erg goed in beeld gebracht. Verder mocht het knotsgekke einde er ook wezen.

3,5*.

avatar van n1d0
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Net zoals het hoofdpersonage is de film voor de kijker een joyride in het mileu van de (in dit geval toch wel achterlijke) plaatselijke rockscéne. Alhoewel de film bij vlagen echt wel grappig is, kwam het grootste deel van de film choquerend over. Dat was voor mij nu niet echt een meerwaarde, en ik had er dan ook niet zoveel kijkplezier in. Ik heb stukken van het boek gelezen en dat leek voor mij een betere manier om het verhaal te ervaren.

Pluspunten voor bepaalde muziekkeuzes. (Vooral de twee nummers van Mogwai zijn prachtige momenten (wanneer de schrijver voor het eerst één van die krotten bezocht, en op het laatste wanneer hij z'n drumstel kapotslaat en naar huis gaat)

avatar van sabsabsab
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een film die je niet zo gauw bij de drama zet, horror is het ook niet, en het porno hoekje haalt hij nou ook net niet, deze film was gewoon hardcore punkrock, je kon de smerigheid gewoon ruiken, 104 minuten een hel van totale grauwheid, lelijkheid, grof taal gebruik en nihilisme.

Het heeft zich dan ook gemunt op het achter de kast blijven hangende stof, de drie mannen hebben een grotere gebrek dan hun benoemde handicap in de intro.

Dries daarin tegen heeft geen lichamelijk of zintuigenlijk handicap en is ook de intelligentste van het stel, maar ook hij heeft zeker weten zijn beperkingen, bijvoorbeeld zijn anti-sociale achterbaks gedrag, door het leven van andere mensen kapot te maken en dan ook nog van een clubje simpele zielen maakt Dries ook best wel een loser

avatar van Flavio
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Net zoals de boeken van Brusselmans wel geinig zijn, maar niet echt ergens over gaan, is ook Ex Drummer een geinig filmpje maar kan nou niet zeggen dat het heel goed was. Grof en smerig, een soundtrack die laveert tussen een bak herrie en rustige alternatieve rock en een anarchistische insteek maken van Ex Drummer een soort verlate Belgische punk film. Dries is Brusselmans' alter ego die zijn walging voor het stompzinnige inteeltvolk dat de rockscene van Oostende blijkbaar domineert maar nauwelijks kan bedwingen, om ze op het laatst elkaar af te laten maken- een vreemde maar passende finale, ook (vooral) dankzij de muziek.

Lang niet alles werkt: het dode kind en de nasleep was een valse noot, de bandfinale was chaotisch, maar niet op een plezante manier, het gedoe met de dikke lul van Dikke Lul werd al snel flauw- maar er blijft toch genoeg vage vunzigheid over om na afloop het gevoel te hebben tot je enkels in de Vlaamse drek te hebben gestaan. En dat is dan toch een soort compliment.