Genre: Komedie / Drama
Speelduur: 104 minuten
Oorsprong:
België / Frankrijk / Italië
Geregisseerd door: Koen Mortier
Met onder meer: Dries Vanhegen, Dolores Bouckaert en Norman Baert
IMDb beoordeling:
6,9 (11.489)
Gesproken taal: Nederlands
Releasedatum: 12 april 2007
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Ex Drummer
Drie gehandicapte gasten met een rockband zonder drummer zijn op zoek naar een drummer, roem en succes. Ze vragen Dries, een bekend schrijver, zich bij hun band te voegen. Dries stemt toe en beslist dat zijn handicap zal zijn dat hij niet kan drummen. Als een ultieme, maar tevens duivelse god daalt hij de berg af om zich te mengen met het hulpeloze klootjesvolk. Met de komst van deze manipulator wordt ook de toekomst van de band op het spel gezet en het zal niet lang duren voor de andere leden elkaars bloed kunnen drinken. Hun enige toekomst is uiteindelijk geschreven in menige punktekst: 'No Future'...
Externe links
Acteurs en actrices
Dries
Jan Verbeek
Koen de Geyter
Ivan Van Dorpe
Ma Verbeek
Dorian
Jimmy
Christine
Dikke Lul
Video's en trailers
Reviews & comments
titan
-
- 1609 berichten
- 4415 stemmen
Het is in feite heel simpel. Wie de schrijver Brusselmans kan waarderen moet deze film beslist zien en wie hem wel kan schieten kan maar beter gewoon thuis blijven. Het is jammer dat de film tegen het eind een beetje verzuipt in een kolk aan geweld en bloed, anders had er wel iets meer ingezeten dan de 3,5* die ik nu geef.
Friac
-
- 1323 berichten
- 1056 stemmen
Wie Brusselmans graag leest (zoals ik), zal inderdaad erg benieuwd zijn naar de film. Ik had het geluk om kaarten te winnen, want ik moet eerlijk bekennen dat ik me na afloop liet ontvallen dat ik blij was dat ik niet moest betalen voor deze film.
Maar goed, dat klinkt misschien wat te negatief. Qua muziek en beeld (tenzij tijdens de meer gejaagde scènes wat mij betreft) zit het zeker en vast goed.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5887 stemmen
Verlaagd met een halve ster. Het einde staat met toch erg tegen...
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2153 stemmen
Ik ben er nogal tevreden over. Kan je het kalsseren onder shock-cinema? Jazeker, er zitten wel meerdere ultra groffe scènes is; hij is gewaagd zeg maar.
Een sarcastisch grauw drama dat gruwelijk dicht bij de realiteit aanleunt.
Schandaal of niet, één ding moet je toegeven:
technisch gezien is dit een zeer vernuftig filmpje: iets figuurlijk expliciet gaan uitbeelden (de vagina van Erna, de stoet voor Boudewijn,...), recht in de camera kijken en je verhaal doen (of je nu dood bent of niet), achterstevoren draaien enzovoort en zo verder.
Het absurde einde vond ik toch ook serieus wat punten waart. 4.0*
Wat een pretensieus persoon is die Brusselmans ook, Dries vertoont opvallend veel gelijkenissen met Brusslemans, hij voelt zich echt superieur.
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2153 stemmen
Verlaagd naar 3.5*, maar toch: petje -en zelfs pruikje- af voor dit vernieuwend vlaams staaltje cinema.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Slecht? Slécht? SLECHT? Oerslecht bedoel ik. Inhoudelijk een vreselijke kut-tering-zooi. Willen we cool doen meneer Brusselmans? Wel geloof me, u bent het niet. Neen Herman, in elke zin kut, neuk, geil of lul gebruiken leidt de aandacht helemaal niet af van het feit dat u geen bal te vertellen hebt. De waarheid? Laat me niet lachen. Uw boeken - en dus ook deze 'film' - zijn een ware freakshow. Humoristisch? Wel van timing en originaliteit hebt u echter ook nooit gehoord hoor! Wat 'ex drummer' probeert te zijn, heeft david lynch al veel vroeger véél beter gedaan.
Maar 'ex drummer' is toch visueel interessant? Laat me niet lachen. Een opgefokt videofilmpje. Met veel hippe montagetruukjes, slowmotion en andere ongein waar men helemaal geen gebruik van weet te maken. De locaties ogen fraai? Feit, maar zoiets heeft niets te maken met cinematografie.
En wordt er dan niet aardig geacteerd? Ach ja, in feite valt daar niet al te hard over te zeuren. Het west-vlaams klinkt wel sappig, maar de personages zijn zodanig oppervlakkig in het karikarturaliteit dat onze interesse al was gesmolten als sneeuw voor de zon.
Blijkbaar maken we in Vlaanderen twee soorten prenten: ofwel de typisch "kijk-wij-zijn-vlaams"-troep ('confitùùr') of wel het "vlaanderen-kan-ook-sùper-nieuwe-moderne-revolutie-cinema- maken"-zooi ('ex drummer' dus). Wachten nu maar op die degelijke speelfilm die de lijn van 'any way the wind blows' en 'steve+sky' kan verderzetten. Tot zover moeten we het doen met deze karikarturale choc-cinema of ellendige komedie, het is maar zoals u het bekijkt.
De volle * voor degelijke vertolkingen en de bij wijlen uitstekende muziek.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3701 stemmen
"vlaanderen-kan-ook-sùper-nieuwe-moderne-revolutie-cinema- maken"-zooi ('ex drummer' dus).
Wat een ramp ja. Eens wat anders proberen met cinema, zou verboden moeten worden!
Zie de link met Lynch totaal niet, welke film doet hetzelfde maar veel beter? En hoe een lokatie in beeld word gebracht heeft natuurlijk alles te maken met cinematografie lijkt mij.
Onomkeerbaar
-
- 53 berichten
- 0 stemmen
...een vreselijke kut-tering-zooi.
En jij bent echt 20 jaar?
Waarmee dan? Locaties worden toch echt op (onder andere) cinematografische aspecten gekozen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5077 stemmen
En de manier waarop ze in beeld zijn is natuurlijk ook cinematografie. Kadrering, kleurgebruik, de lens die gebruikt wordt, heeft allemaal erg veel invloed. Je kunt van hetzelfde landschap een flutdecor en een prachtdecor maken.
Onomkeerbaar
-
- 53 berichten
- 0 stemmen
En de manier waarop ze in beeld zijn is natuurlijk ook cinematografie. Kadrering, kleurgebruik, de lens die gebruikt wordt, heeft allemaal erg veel invloed. Je kunt van hetzelfde landschap een flutdecor en een prachtdecor maken.
Klopt geheel 
thibault14
-
- 167 berichten
- 1323 stemmen
Ik denk dat je West-Vlaming moet zijn om deze film de volle 100% te kunnen apreciëren. Dat was bij mij het geval, zeer sterk in beeld gebracht, uitstekende vertolkingen en een prachtige soundtrack. 4*
thibault14
-
- 167 berichten
- 1323 stemmen
Na wat er vrijdagavond is gebeurd in Oostende krijgt het einde van deze film een ironische bijsmaak.
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
Prima gedaan, maar mij doe je met zo'n film weinig plezier.
Hoewel het best uit te zitten was, overigens. Het geweld is (gelukkig) lang zo nadrukkelijk niet als ik had gevreesd op basis van de publiciteit vooraf en wordt op stripachtige wijze in beeld gebracht, waardoor het ook voor mij nog wel te verteren was. En om de bandnamen heb ik flink gelachen.
Moeilijk een sterretjesoordeel te geven, maar omdat het knap gedaan is toch maar 2,5*.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
@onomkeerbaar: tja, 'irréversible'-lovers vinden dit vast prachtig. Geloof me, ik heb zelden een film zodanig verafschuwt als deze. Vond het een werkje van een gefrustreerde nozem met veel pretentie. Zoals Brusselmans dus.
Cinematografie is een begrip dat men blijkbaar niet meer lijkt te kennen. Zoek wat fotogenieke hoekjes bij elkaar, fleur dit op met wat dure kostuums en decors en de kijker vindt dat hij een visueel geweldige prent heeft gezien. Cinematografie is tot nader orde echter wat men met de camera doet.
@Macmanus: niets nieuws met wat vernieuwing. Spijtig dat we geen midden lijken te vinden tussen het boerengezin en prentieuze prenten die de regisseur enkel voor zichzelf maakt.
Als je 'ex drummer' als een komedie beschouwt en zegt dat ik dus geen gevoel voor humor heb, kan je perfect de link leggen met Lynch. Heb je enig besef hoeveel stof 'blue velvet' heeft doen opwaaien? Men sprak over de meest choquerende film aller tijden en jà daar wordt ook (?) gelachen met verkrachting en seksuele getormenteerdheid. Maar Lynch weet tenminste hoe hij een film moet maken qua mise-en-scène, camerabewegingen, montage, etc. Daar komt bij dat Lynch' film niet de goor bevat van deze prul.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Als iemand pretentieloze boeken schrijft is het Brusselmans wel.
Bud_Revo
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
We zullen maar beginnen met een quote van levende legende Clint Eastwood: "Opinions are like assholes, everybody has one".
Daarmee is bijna alles gezegd over de mannen die menen iets van film te kennen en daar ongezouten even hun mening (!) over dienen te geven.
Als een wat oudere en op het schap van de meer cultfilm belegen cinefiel, kan ik zonder blozen zeggen dat Ex Drummer een meer dan behoorlijke, ja zelfs goede film is. Zonder uit te weiden over techniek en diens meer is het verbazingwekkend hoe Mortier en zijn crew met het weinige geld en middelen dat ze ter beschikking hadden zover geraakt zijn en op een professionele manier een langspeelfilm hebben gemaakt. Het VAF geloofde niet in deze film, dixit de trailer: de 7 redenen om niet te gaan kijken waren eigenlijk de 7 redenen die het VAF over de jaren opgaf waarom het geen geld in deze film wou stoppen.
Als filmliefhebbers zouden we de onvoorwaardelijke liefde van een regisseur voor de film moeten appreciëren en respect moeten hebben voor mensen zoals Mortier, die gelooft in een project en wars van alle regels op zijn "rock n' rolle" manier tòch zijn ei heeft gelegd. Het bewijst ook dat er goede films kunnen worden gemaakt zonder dat het vlaams filmfonds er geld in stopt. Of zitten we te wachten op een Team Spirit 4?
Net als met "C'est arrivé pres de chez vous" zal de tijd uitwijzen dat "Ex Drummer" meer is dan een van banaliteiten en vulgariteiten uitpuilende verkwisting van pellicule. In vlaanderen dient men om erkenning te krijgen namelijk eerst erkenning te krijgen in het buitenland; de omgekeerde wereld. Geen wonder dat die gast omgekeerd op de filmposter staat!
Voor mij alvast een dikverdiende 4,5/5!!!!
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12846 stemmen
Maar Lynch weet tenminste hoe hij een film moet maken qua mise-en-scène, camerabewegingen, montage, etc.
Als Lynch wel ergens faalt, is het op vlak van camerabewegingen en montage. Is immer knullig geweest. Muziek maakt gelukkig vaak (erg) veel goed in z'n films.
Heb het al eerder gezegd, maar veel filmfans hebben nul voeling met moderne beeldtaal. Erg jammer.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Maar moderne beeldtaal voor jou Onderhond is iets wat ik niets meer vind dat wat willekeurige beelden nemen, aan elkaar reigen en dat dan overgieten met wat coole muziek. Wel met alle respect maar zoiets is amper communicatie, laat staan (beeld)taal en nog minder cinema.
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12846 stemmen
Wat ik zeg dus, nul voeling.
't Is niet omdat je geen Chinees verstaat, dat wat die mensen zeggen niks betekent, of "willekeurig" zou zijn.
De beeldtaal is door de jaren heen alleen wat abstracter geworden, iets wat ik alleen maar kan toejuichen.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Het bewijst ook dat er goede films kunnen worden gemaakt zonder dat het vlaams filmfonds er geld in stopt. Of zitten we te wachten op een Team Spirit 4?
Dat erken ik zonder enige twijfel en dat zou je geweten hebben als je mijn post degelijk had gelezen. Mijn probleem schuilt er gewoon in dat ik dit geen goede film vind. Doe gerust uit de hoogte, doe maar alsof je de wijze filmkenner bent die hier wel de grootse waarde in ziet. Ik van mijn kant merk weinig kunstzinnige op in een film die een aaneenschakelijk is van kotspartijen in close up, een handvol freaks die dan toch weer niet origineel genoeg zijn om echt te behoren tot een freakshow en een volslagen amateuristische montage die alleen wil verbergen dat de beelden niets voorstellen.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Wat ik zeg dus, nul voeling.
't Is niet omdat je geen Chinees verstaat, dat wat die mensen zeggen niks betekent, of "willekeurig" zou zijn.
De beeldtaal is door de jaren heen alleen wat abstracter geworden, iets wat ik alleen maar kan toejuichen.
Hoe kan jij nu oordelen of iemand al dan niet voeling heeft? Omdat ik dit een prul vind? Is dit de moderne beeldtaal? Neen, verre van, dit is een knullige poging tot snelle montage en wat krijg je? Een hele hoop incoherente beelden die snelsnelsnel in elkaar overvloeien totdat er niets meer van te maken valt. Moderne beeldtaal? Laat me niet lachen onderhond, als je wil kunnen we het best abstract noemen. Er valt inderdaad niets van te maken.
Art
-
- 13507 berichten
- 3660 stemmen
Als Lynch wel ergens faalt, is het op vlak van camerabewegingen en montage. Is immer knullig geweest. Muziek maakt gelukkig vaak (erg) veel goed in z'n films.
Jij wilt het liefst hyperactieve montage met epileptische camerawegingen, dat kan. Maar omdat dat ontbreekt bij Lynch noem je het dan gelijk falen?
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12846 stemmen
Jij wilt het liefst hyperactieve montage met epileptische camerawegingen, dat kan. Maar omdat dat ontbreekt bij Lynch noem je het dan gelijk falen?
Wat een onzin dit. Waarom wil ik nu het liefst weer hyperactieve montage ?
dit is een knullige poging tot snelle montage en wat krijg je? Een hele hoop incoherente beelden die snelsnelsnel in elkaar overvloeien totdat er niets meer van te maken valt.
Wat ik dus al zei. Jammer dat je geen coherentie kan vinden en er niks van kan maken.
Art
-
- 13507 berichten
- 3660 stemmen
Wat een onzin dit. Waarom wil ik nu het liefst weer hyperactieve montage ?
Het is misschien wat overtrokken maar dat is jouw berichtje ook. Dat Lynch faalt op het vlak van montage en camerabewegingen? Nonsens. De montage in Mulholland Dr. is bijvoorbeeld fantastisch en de trage camerabewegingen in een film als The Straight Story werkt ook meer dan prima. Ik kan nu wel één voor één zijn films gaan ontleden maar dat heeft weinig zin. Ik stel gewoon jou een vraag. Wat zou Lynch dan meer moeten doen met de camera en montage?
(Is hier trouwens niet een topic voor?)
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12846 stemmen
Zijn camera om te beginnen wat beter onder controle houden. En scenes afbreken op ritmisch logische momenten. Lynch z'n films hobbelen vaak maar wat voort, jammer genoeg. Ook in films als Mulholland Drive.
Dit schreef ik er vorig jaar
Art
-
- 13507 berichten
- 3660 stemmen
Ik vind dat hij na Eraserhead juist de montage in zijn films heeft verbeterd. Maar zo zie ik dat. Bedankt overigens voor de uitleg, zo snap ik je wat meer 
Ozarklynch
-
- 1317 berichten
- 581 stemmen
Zijn camera om te beginnen wat beter onder controle houden. En scenes afbreken op ritmisch logische momenten. Lynch z'n films hobbelen vaak maar wat voort, jammer genoeg. Ook in films als Mulholland Drive.
Dit schreef ik er vorig jaar
Hmm. Die argumenten aangaande editing kan ik begrijpen. Niet altijd even vloeiend en soms nogal harde abrupte cuts. Ergeren doe ik me er overigens zelden aan omdat de rest ruimschoots compenseert.
Wat cameravoering betreft ga ik zeker niet met je mee. Vind z'n manier van beelden vangen nimmer tegenvallen. Lynch's films zijn steeds rijkelijk bedeeld met statische shots, en dat mag ik zelf erg graag. Die shots gaan steeds gepaard met perfect uitgekiende cameraposities en spannende composities, dus qua cameravoering vind ik 'm alles behalve ondermaats.
Verder wel interessant dat ik de editing in Eraserhead dan weer aardig vind. Vind dat harde, en zoals je zelf zegt botte juist best bij de film passen. Een motagewonder is het, in tegenstelling tot bv. Tsukamoto, zeker niet, en ook Sweeny veranderd daar niks aan, maar zoals ik al zei is het zeker niet dermate storend.
Deevit
-
- 2 berichten
- 0 stemmen
Ik vond de film zeker en vast fantastisch. Nog eens een vlaamse film.
Toch een paar minpunten:
1. De rockrally had meer uitgediept mogen worden.
2. De relatie tussen Lio en Dries had meer uitgediept mogen worden. Ik weet da ik nie mag vergelijken, maar in den boek had ze precies een grotere rol in zijn leven.
3. Ik snapte de bedoeling nie waarom die gast altijd in zijn huis ondersteboven liep. Maar da zal wel aan mij liggen.
Het deed mij vooral denken aan mijn leven in een rockband, waar ik ok een drummer was.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5887 stemmen
3. Ik snapte de bedoeling nie waarom die gast altijd in zijn huis ondersteboven liep. Maar da zal wel aan mij liggen.
Had ermee te maken dat hij constant onder invloed van drugs was en Mortier niet de 'gemakkelijke' weg wilde nemen door enkele trip-scènes te gebruiken. Vond het een leuke vondst...
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Het deed mij vooral denken aan mijn leven [...]
Innige deelneming
Het laatste nieuws

Krijg jij geen genoeg van 'The Materialists'? Deze films zijn minstens even goed

Deense film 'Sorg og Glaede' doet het goed op MovieMeter: 'Als therapie voor de regisseur'

Netflix neemt binnenkort afscheid van de horrorfilm 'The Watchers'

Historische dramafilm 'The King's Speech' met Colin Firth morgen te zien op televisie
Bekijk ook

Adams Æbler
Komedie / Drama, 2005
279 reacties

Enter the Void
Drama / Experimenteel, 2009
1.318 reacties

Pusher 3
Drama / Misdaad, 2005
82 reacties

Irréversible
Drama / Thriller, 2002
2.375 reacties

De Helaasheid der Dingen
Drama / Komedie, 2009
418 reacties

Rundskop
Misdaad / Drama, 2011
490 reacties
Gerelateerde tags
white trashmusicalchild on drugs profanitygay character
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.





