House of Sand and Fog (2003)

geregisseerd door Vadim Perelman
met Jennifer Connelly, Ben Kingsley en Ron Eldard

Massoud Amir Behrani (Ben Kingsley) is met zijn familie uit Iran gevlucht en naar de VS gekomen om een nieuw leven op te bouwen. Hoewel hij zich voordoet als een welgesteld man, kan hij maar met moeite rondkomen. Wanneer hij onverwachts voor weinig geld een prachtig huis kan kopen, ziet hij eindelijk kans zijn gezin een betere toekomst te bieden. Echter, de koop wordt de grootste vergissing van zijn leven. De vorige eigenaresse van het huis Kathy Lazaro (Jennifer Connelly) blijkt onterecht onteigend te zijn door de overheid vanwege een vermeende belastingschuld. Zij heeft een drank- en drugsverleden en net weer haar leven op de rails. Het verlies van haar huis betekent het einde aan haar hoop op een stabiel leven. Ze is vastbesloten de strijd aan te gaan en tegen elke prijs haar huis terug te krijgen.

avatar van blurp194
Sterke film, origineel en geloofwaardig verhaal dat goed uitgewerkt wordt, en een dramatische en tragische ontwikkeling. Dat kan je dan teveel drama vinden, maar daarmee ga je dan wel ietwat voorbij aan het feit dat dit soort dingen echt wel gebeuren.

Zowel Ben Kingsley als Jennifer Connelly spelen erg goed. Jammer wel dat Ben Kingsley's kop en uitdrukking wat eenzijdig zijn, het lijkt af en toe een beetje alsof hij een karikatuur van zichzelf is. Maar dat kan aan mij liggen. De politieman, Ron Eldard, vond ik in vergelijking te zwak - zowel in het verhaal, als in de rol die hij speelt.

Knap gedaan is de inrichting van het huis, als het gezin daar in getrokken is, en de rol die de inrichting in het wat verplichte ritueel van theedrinken speelt. Nou niet echt dat je daar een compleet beeld van de Iraanse cultuur mee krijgt, maar visueel mooi gedaan.

kos schreef:
Begrijp werkelijk niet hoe deze film overal aan zulke goede reviews komt. Zal wel weer aan mij liggen.

De hele premisse is echt te zot voor woorden en ik mag toch hopen dat het thema iets te maken heeft met 'ongelukkige samenloop van omstandigheden' of zoiets, want het is allemaal wel erg gezocht en toevalligheden aan elkaar geregen.

Niet mijn ding, ondanks schitterende Connelly.

Hm.. Na herziening toch wel de nodige kanttekeningen hieraan.

Het begin van de film is eigenlijk zeer aardig. Wel eens leuk dat je bij zo'n conflictsituatie eigenlijk geen kant kunt kiezen, met name omdat de zogenaamde gedoodverfde badguy eigenlijk compleet gelijk heeft en in zijn recht staat itt het dommige, mooie meisje.

Helaas blijft de tweede helft van de film wel een grote kritiekfase. 1 en al toevallige samenloop van omstandigheden wat toch echt een beetje onzinnig is.

Groot voordeel is echter wel Ben KIngsley . Wat een rol weer.

Moraal van het verhaal: vergeet niet je belangrijke post zo af en toe te openen.

avatar van Rmie
Zeer matig dit allemaal. Ben Kingsley kon mij niet overtuigen als Iraanse vader. Verder vond ik de muziek zeer hinderlijk. Jammer want het verhaal is mijn inziens wel sterk.

avatar van Mac Hammer Fan
Kathy, een emotioneel gebroken jonge vrouw die recupereert van een drankverslaving wordt uit haar huis gezet omdat ze ten onrechte ervan beschuldigd wordt dat ze haar belastingen niet betaald heeft. Een trotse Iraanse kolonel koopt haar huis voor een belachelijk lage prijs en neemt er intrek met zijn vrouw en zijn zoon. Hij is van plan het huis voor viermaal de aankoopprijs te verkopen. De politieagent Lester ontfermt zich over Kathy en begint met haar ook een verhouding ondanks het feit dat hij gehuwd is en twee kinderen heeft. Wanneer het district inziet dat ze Kathy verkeerd behandeld hebben zijn ze echter niet van plan om haar het huis terug te geven omdat de woning verkocht is en de prijs nu te hoog is. Kathy neemt dat echter niet en doet er alles aan om het huis terug in haar bezit te krijgen. Dat leidt echter tot een verschrikkelijk drama.
“House of Sand and Fog” is een beklemmende film die blijft nazinderen. De vertolkingen en muziek zijn perfect en het verhaal komt heel geloofwaardig over. Vadim Perelman zette alles fraai in beeld en maakte er een mooie tragedie van. Hij werd daarbij geholpen door de schitterende bestseller van Andre Dubus III, die als inspiratiebron voor het knappe scenario diende. Zeker aanbevolen.
Jammer genoeg is hiervan nog geen blu-ray release, ook niet in het buitenland.

avatar van Pazmaster
Een goed alles-naar-de-klote drama die het vooral moet hebben van het eind. De rest van de film is best oké maar het einde tilt het nèt even naar een hoger niveau. Ik ben niet zo'n fan van Kingsley maar hij doet het best aardig en Connelly doet het ook prima. Ik heb me er mee vermaakt!

avatar van 93.9
Redelijk drama.
Helaas ontzettend standaard camera werk.
Dat dik aangezette, bombastische...
Weinig subtiliteit te ontdekken in deze typische Hollywood tranentrekker.

avatar van HarmJanStegenga
Overgedramatiseerd, gekunsteld geschreven en vrij ongeloofwaardig. Er is weinig oprecht aan deze film. Het laatste half uur met die zelfmoordpogingen, het plannetje van de agent en de moord op Behrani z'n zoon zijn de druppel. Connelly is wel schitterend weer zeg, maakt nog iets goed. Verder nogal fout allemaal.