• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.425 films
  • 12.235 series
  • 34.018 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.129 gebruikers
  • 9.379.055 stemmen
Avatar
 
banner banner

House of Sand and Fog (2003)

Drama | 126 minuten
3,56 814 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 126 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Vadim Perelman

Met onder meer: Jennifer Connelly, Ben Kingsley en Ron Eldard

IMDb beoordeling: 7,5 (75.498)

Gesproken taal: Perzisch, Engels en Italiaans

Releasedatum: 10 juni 2004

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot House of Sand and Fog

"Some dreams can't be shared."

Massoud Amir Behrani (Ben Kingsley) is met zijn familie uit Iran gevlucht en naar de VS gekomen om een nieuw leven op te bouwen. Hoewel hij zich voordoet als een welgesteld man, kan hij maar met moeite rondkomen. Wanneer hij onverwachts voor weinig geld een prachtig huis kan kopen, ziet hij eindelijk kans zijn gezin een betere toekomst te bieden. Echter, de koop wordt de grootste vergissing van zijn leven. De vorige eigenaresse van het huis Kathy Lazaro (Jennifer Connelly) blijkt onterecht onteigend te zijn door de overheid vanwege een vermeende belastingschuld. Zij heeft een drank- en drugsverleden en net weer haar leven op de rails. Het verlies van haar huis betekent het einde aan haar hoop op een stabiel leven. Ze is vastbesloten de strijd aan te gaan en tegen elke prijs haar huis terug te krijgen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van .Herkauwer

.Herkauwer

  • 55 berichten
  • 1440 stemmen

Prachtige film met zeer goed acteerwerk van Kingsly en Connelly. Ron Eldard was helaas wat minder als hulpsheriff. De film kwam traag op gang en na een uur vroeg ik mezelf af of dat ik niet beter naar bed kon gaan, omdat de film toen behoorlijk tegenviel. Daarna werd het echter steeds beter en begon ik ook daadwerkelijk mee te leven met de personen en uiteindelijk kwam er een verrassend einde.

De film valt enigzins the vergelijken met Requiem for a Dream, maar het niveau verschilt zeer veel. Als je Requiem for a Dream leuk vindt, is dit ook zeker een aanrader, alleen al om Jennifer Connelly een vergelijkbare rol te zien spelen.


avatar van Lupussy Galore

Lupussy Galore

  • 456 berichten
  • 728 stemmen

Hoe een stomme bureaucratische fout levens verwoest. De pech die mensen tegen komen wanneer die hun leven en hun waardigheid proberen terug te vinden en dan toch ten onder gaan mede gevoed door hun eigen trots en onvermogen.

Ik kon dan ook geen partij kiezen tussen Kathy en de Behrani familie. Gaandeweg begon ik met beide partijen mee te leven, sympathie voor allen te voelen. Behalve die sheriff, de nogal zwakke schakel in het verhaal. Een mooie en erg trieste film waarvan ik niet verwacht had dat hij me zo bij zou blijven het hele weekend lang. Ik dacht dat ik het een saaie film zou vinden voor ik eraan begon.......

Behalve dat Jennifer Connely er in een rol in heeft zie ik geen overeenkomst(en) met het prachtige Requiem for a Dream. Wel dat het kopen van een huis uit kan lopen in een "requiem for a dream"......."It's not my house".........


avatar van gmx

gmx

  • 1034 berichten
  • 778 stemmen

Sterk acteerwerk en prima camerawerk maar voor de rest is dit geheel op alle vlakken echt een drama Wat een ongeloofwaardig, ZWAAR overgedramatiseerd en gekunsteld plot zeg. Die kolonel die 4 jaar lang een baantje bij een pomp heeft en wat werk met z'n handen doet en die daarmee blijkbaar meer dan een miljoen ophaalt (want met minder dan dat kan je echt niet 4 jaar de huur betalen van die toko en er van leven, na belasting). Wat een onzin, uberhaupt, dat iemand met dergelijke kwaliteiten, relaties en motivatie in 4 jaar tijd niet wat beters kan vinden dan een oude pomp bedienen. En dan het hele plot an sich, man man man. Dat wijf verzuimt maandenlang haar post te checken en komt daardoor in de problemen, wat kan die kolonel daar aan doen ? Zo klaar als een klontje. Komt ze daar een beetje bijdehand en arelaxed doen, alsof je DAN haar huis teruggeeft. Dat wijf moet 't gewoon juridisch oplossen, zoals de kolonel zegt, klaag de staat aan, het is Amerika, dikke schade vergoeding zit er in.

Nee, in plaats daarvan kiest ze er voor om die maffe vriend van haar de kolonel te laten bedreigen. En dan die overdamatering met al die doden en zelfmoorden, man man man. En dan ook nog eens zwaar gekunsteld:

Macmanus schreef:
Ze wil zichzelf neerschieten en het mislukt dan allemaal en dan komt de agent langs, en die verzint een totaal mislukt plan en als klap op de vuurpijl komen we ook nog een trigger happy cop tegen uhm...


Nee, echt een COMPLEET belachelijk geheel. Jammer, want met zulke sterke acteurs zou je toch wat meer moeten kunnen.

Vanwege het acteerwerk en camerawerk toch nog:
2 *


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

Kwam moeilijk in de film vond het allemaal beetje aan de saaie kan maar uiteindelijk is het wel een goede film.

Ontzettend deprimerend en wel een beetje over sentimenteel.

Maar het acteerwerk was geweldig en het verhaal origineel.

Geen film voor mij dit maar geen spijt van gehad om het te zien.

3.5


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

gmx schreef:
Wat een ongeloofwaardig, ZWAAR overgedramatiseerd en gekunsteld plot zeg. Die kolonel die 4 jaar lang een baantje bij een pomp heeft en wat werk met z'n handen doet en die daarmee blijkbaar meer dan een miljoen ophaalt (want met minder dan dat kan je echt niet 4 jaar de huur betalen van die toko en er van leven, na belasting). Wat een onzin, uberhaupt, dat iemand met dergelijke kwaliteiten, relaties en motivatie in 4 jaar tijd niet wat beters kan vinden dan een oude pomp bedienen. En dan het hele plot an sich, man man man. Dat wijf verzuimt maandenlang haar post te checken en komt daardoor in de problemen, wat kan die kolonel daar aan doen ? Zo klaar als een klontje. Komt ze daar een beetje bijdehand en arelaxed doen, alsof je DAN haar huis teruggeeft. Dat wijf moet 't gewoon juridisch oplossen, zoals de kolonel zegt, klaag de staat aan, het is Amerika, dikke schade vergoeding zit er in.

Nee, in plaats daarvan kiest ze er voor om die maffe vriend van haar de kolonel te laten bedreigen. En dan die overdamatering met al die doden en zelfmoorden, man man man. En dan ook nog eens zwaar gekunsteld:
(quote)


Nee, echt een COMPLEET belachelijk geheel. Jammer, want met zulke sterke acteurs zou je toch wat meer moeten kunnen.

Vanwege het acteerwerk en camerawerk toch nog:
2 *


Hoe kom je erbij dat het 4 jaar geduurd heeft, word helemaal geen tijdindicatie gegeven als ik het goed herinner.
En de prijs van de huur is $140.000 wat genoemd word. Je weet toch ook helemaal niet hoeveel geld ze mee hebben genomen.
En alsof er geen buitenlanders zijn in Amerika die minder werk doen dan dat ze waard zijn. Die zijn er genoeg, meer dan andersom. Zijn genoeg buitenlanders met een bepaald diploma als dokter of advocaat die gewoon simpel werk verrichten.
Dat wijf kan toch ook gewoon dom zijn, bedoel ze was sowieso een emotioneel wrak wie weet waarom ze haar leven heeft verwaarloosd. Zijn genoeg vrouwen die met dergelijke problemen het allemaal niet op een rijtje hebben en domme dingen doen.
En ik kan geen betere redenen bedenken om zelfmoord te plegen als de dood van je kinderen. En Amerikaanse wouten zijn triggerhappy die schieten altijd als in zo'n situatie.
Dus het valt allemaal reuze mee.


avatar van gmx

gmx

  • 1034 berichten
  • 778 stemmen

Fortune schreef:

Hoe kom je erbij dat het 4 jaar geduurd heeft, word helemaal geen tijdindicatie gegeven als ik het goed herinner.

Jawel hoor.

En alsof er geen buitenlanders zijn in Amerika die minder werk doen dan dat ze waard zijn. Die zijn er genoeg, meer dan andersom.

Tuurlijk, maar het verschil tussen zijn oude baan en nieuwe baan is wel een uiterste, DAT zul je niet vaak zien, bovendien kende hij enorm veel mensen, groot netwerk, dus mijn inziens TOTAAL ongeloofwaardig. Bovendien, je kan zeggen wat je wilt van de USA, maar als je je best doet kan je het nergens beter maken dan daar.

Dat wijf kan toch ook gewoon dom zijn,

Ja, ze kwam aardig mongolide over.

En ik kan geen betere redenen bedenken om zelfmoord te plegen als de dood van je kinderen.

Ok.

En Amerikaanse wouten zijn triggerhappy die schieten altijd als in zo'n situatie.

Uberhaupt ooit wel eens in de VS geweest ? Je kijkt te veel actie films. Anyway, jij mag het allemaal geloofwaardig vinden, dat is je goed recht, ik vond 't geheel compleet belachelijk.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

gmx schreef:
(quote)

Jawel hoor.
(quote)

Tuurlijk, maar het verschil tussen zijn oude baan en nieuwe baan is wel een uiterste, DAT zul je niet vaak zien, bovendien kende hij enorm veel mensen, groot netwerk, dus mijn inziens TOTAAL ongeloofwaardig. Bovendien, je kan zeggen wat je wilt van de USA, maar als je je best doet kan je het nergens beter maken dan daar.

(quote)

Ja, ze kwam aardig mongolide over.

(quote)

Ok.

(quote)

Uberhaupt ooit wel eens in de VS geweest ? Je kijkt te veel actie films. Anyway, jij mag het allemaal geloofwaardig vinden, dat is je goed recht, ik vond 't geheel compleet belachelijk.


Groot netwerk? heb niemand bij hem over de vloer gezien behalve die agent dan en die chick.
En ik zeg het is een feit dat Amerika de meeste triggerhappy agenten ter wereld heeft voorgebracht. Zijn mensen om mindere redenen neergeschoten.


avatar van gmx

gmx

  • 1034 berichten
  • 778 stemmen

Fortune schreef:

Groot netwerk? heb niemand bij hem over de vloer gezien behalve die agent dan en die chick.

Denk aan de bruiloft en aan die rijke man van zn dochter.

En ik zeg het is een feit dat Amerika de meeste triggerhappy agenten ter wereld heeft voorgebracht.

En ook het land waar je je tandarts voor een miljoen kan sue-en als hij de verkeerde tand trekt, dan heb ik 't nog niet eens over wat er met agent gebeurt die triggerhappy is


avatar van Cleanshot

Cleanshot

  • 657 berichten
  • 1330 stemmen

Echt drama, goed (simpel) verhaal, sterk acteerwerk van Connelly en Kingsly wat de film zeker ten goede kwam.


avatar van scorsese

scorsese

  • 13171 berichten
  • 11081 stemmen

Prachtige film waarbij de gedwonen verkoop van een huis tragische gevolgen heeft. Aangrijpend,origineel en geloofwaardig verhaal waarin eigenlijk geen schuldigen zijn aan te wijzen. Uitermate sterk acteerwerk van Ben Kingsley en Jennifer Connelly.


avatar van Jawaddedadde

Jawaddedadde

  • 5348 berichten
  • 2196 stemmen

Bah, wat een overgedramatiseerde film was dit zeg!

En wat een stupide plot. Tot halverwege gaat het nog wel, tot die halve zool van een hulpagent komt opdagen en er zich een volslagen debiel plot ontspint met mislukte zelfmoord, gijzeling, een fatale schietpartij, en gelukte zelfmoorden. Jezus, belachelijk gewoon. En zo verheven en poëtisch, gebroken vogel my ass. Nee, kon er echt niet veel mee.

Vooruit, 2.5 voor een prima eerste deel en leuk acteerwerk.


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Vooral Ben Kingsley, Jennifer Connelly en Shohreh Aghdashloo spelen uitmuntend (voelbare verbetene bezetenheid) in dit complexe, emotionele, intelligent en ontroerende en soms subtiel gebrachte meesterwerk. Verbluffend camarawerk.


avatar van Filmi Corleone™

Filmi Corleone™

  • 286 berichten
  • 291 stemmen

Het is natuurlijk wel gebaseerd op een boek. Dus zoveel ruimte voor 'realisme' heb je natuurlijk niet.


avatar van ossman1987

ossman1987

  • 226 berichten
  • 1446 stemmen

geweldige rol van kingsley en ook connelly was goed bezig moet helaas net als vele anderen hier concluderen dat de acties van lester nergens op sloegen en het einde wel een beetje misplaatst is

toch een dikke 3*


avatar van dominion

dominion

  • 4062 berichten
  • 0 stemmen

Deze heb ik trouwens zien liggen bij de Blokker in de 5 voor 5 bak.


avatar van Rosicky

Rosicky

  • 1436 berichten
  • 1709 stemmen

Hink een beetje op twee gedachtes.

Ja, House of Sand and Fog zit prima in elkaar, heeft een uiterst interessant plot (good vs. good ipv good vs. evil) en heeft bovendien een intens acterende Ben Kingsley en bloedmooie Connelly in de cast.

Maar nee, de film kent veel landradige, saai tussenstukken. Heeft een behoorlijk overdreven einde, begint volkomen zinloos bij dat einde (ik ben en blijf daar een fel tegenstander van) en Connelly's rol is erg afzijdig en nauwelijks hoogte van te krijgen.

Al met al een degelijke drama/thriller, die veel en veel beter had kunnen zijn.


avatar van moviemafketel

moviemafketel

  • 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Weet niet goed wat ik van deze film moet vinden. Op zich valt deze wel in mijn straatje.

Ben gaan kijken voor Connelly, want ze is echt vreselijk mooi. Ze kan hierbij ook nog eens geweldig acteren. Met die ogen van haar weet je nooit wat er nou precies in haar omgaat en juist daarom past ze zo goed in een film als deze. Kingsley is ook een gigant. Speelt een oscar-waardige rol. Eldard is een complete miscast en ook zijn rol is er wat geforceerd ingeschreven. Ook dat hij opeens zijn gezin voor Connelly verlaat, terwijl ze elkaar misschien een week kennen of zo?

Het script is goed bedacht, de uitvoering uitstekend,maar toch raakte ik soms mijn interesse wat kwijt. Dat het leven zo kan escaleren om een huis. De reden dat Connelly haar huis uit moest is natuurlijk te belachelijk voor woorden. Kan me niet voorstellen dat je zo snel je huis uit moet, terwijl ze belasting moest betalen voor een vennootschap dat ze nooit gehad heeft.

De film kabbelt wat verder en wordt in het laatste kwartier weer erg sterk. Schitterende plaatjes van de zee, muziek dat je echt in de film trekt en een toch wel treurig en oneerlijk einde.

Wat kunnen mensen onder bepaalde omstandigheden toch volledig de weg en zichzelf kwijtraken he? Een aanrader voor de liefhebber van Drama's. 3,5 sterren.


avatar van Snellie

Snellie

  • 45 berichten
  • 97 stemmen

Ik weet eigenlijk niet hoe de film dan beter had gekund. Het is een drama, alles is drama en dat wordt in mijn ogen zeer goed neergezet door de hoofdrolspelers, inderdaad in een good vs good stijl, dat is weer eens wat anders vind ik.

Een aanrader als je van drama houdt of van goed acteerwerk, als je van beide houdt zal deze film je (zeer) goed bevallen...


avatar van speranza

speranza

  • 24668 berichten
  • 0 stemmen

Dit is een onvoorstelbaar mooie film. Het acteerwerk van Jennifer Connelly en Ben Kingsley is van buitengewoon hoog niveau. We worden getrakteerd op adembenemend mooi geschoten beelden en ook de wonderschone muziek is niet aan mijn aandacht ontsnapt. Mooie romantiek, drama en spanning doen de rest. Deze film heeft mijn hoge verwachtingen volledig ingelost.


avatar van kos

kos

  • 46701 berichten
  • 8856 stemmen

Begrijp werkelijk niet hoe deze film overal aan zulke goede reviews komt. Zal wel weer aan mij liggen.

De hele premisse is echt te zot voor woorden en ik mag toch hopen dat het thema iets te maken heeft met 'ongelukkige samenloop van omstandigheden' of zoiets, want het is allemaal wel erg gezocht en toevalligheden aan elkaar geregen.

Niet mijn ding, ondanks schitterende Connelly.


avatar van kos

kos

  • 46701 berichten
  • 8856 stemmen

Madecineman schreef:
Erg jammer. Binnen 20 minuten zit je opgescheept met 2 zelfmoordpogingen (mislukt), een gijzeling, een schietincident met dodelijke afloop en als toetje nog eens 2 zelfmoordpogingen (wel gelukt)


. idd belachelijk.


avatar van centurion81

centurion81

  • 2068 berichten
  • 1995 stemmen

Aardige film hoor...Kingsley is 1 van mijn favoriete acteurs...Wel beetje overgedramatiseerd naar mijn smaak, zo naar het einde toe. Daarom een beetje ambivalent over wat voor cijfer ik de film geven moet. De laatste drie kwartier waren zo vreemd en onwaarschijnlijk dat ik, ondanks dat ik van de eerste anderhalf uur heb genoten de film geen echt hoog cijfer kan geven, al was het acteerwerk meer dan behoorlijk.

3*


avatar van zeltmeister

zeltmeister

  • 7 berichten
  • 806 stemmen

House of Sand and Fog is een indrukwekkende film. Het verhaal lijkt in eerste instantie niet heel bijzonder, maar naarmate de film vordert wint het aan kracht en wil je niets liever dan weten hoe het afloopt. Nergens in de film wordt er echt duidelijk een partij gekozen. Noch de kant van Kathy, noch die van mr. Behrani heeft de overhand. Beide personen hebben de ruimte om hun gelijk halen en ongelijk te tonen.

Jennifer Connelly zet een sterke acteerprestatie neer, hoewel ik toch enige twijfels had of zij de persoon was voor deze rol. Voor mijn gevoel is ze een te knappe verschijning voor deze rol. Die twijfels neemt ze beetje bij beetje weg en aan het einde van de film was ik blij dat zij deze rol heeft gekregen.

Ben Kingsley overtuigt als mr. Behrani, voormalig kolonel van de Sjah. Ondanks zijn keiharde opvattingen en standpunten ten opzichte van Amerikanen in het algemeen en Kathy in het bijzonder, heeft hij hart voor mensen die het moeilijk hebben.

Al met al, zeer zeker genoten van deze film die een voortdurend aanwezige onderhuidse spanning met zich meedraagt.


avatar van Zadel

Zadel

  • 245 berichten
  • 902 stemmen

Zeltmeister schreef:
Nergens in de film wordt er echt duidelijk een partij gekozen.


Hier had ik dus een discussie over met iemand. ik ben het eens met jou, maar iemand anders zij dat de partij voor kathy wordt gekozen, aangezien zij blijft leven, en de familie behrani niet.dus misschien wordt er toch een partij gekozen?

en het is trouwens kolonel behrani

Ben het ook eens met iedereen die het einde belachelijk vind. Dat kost deze film denk ik toch aardig wat punten. jammer


avatar van geronimo

geronimo

  • 1955 berichten
  • 0 stemmen

Prachtige film, 4 sterren voor Kingsley.

Weet niet of het de bedoeling was van de makers, maar kon totaal geen empathie opbrengen voor Kathy en haar situatie.


avatar van eppo349

eppo349

  • 874 berichten
  • 4066 stemmen

Het script heb ik een boel problemen mee. Anders zit het met Jennifer Connelly, daar kan ik uren naar kijken.


avatar van centurion81

centurion81

  • 2068 berichten
  • 1995 stemmen

geronimo schreef:

maar kon totaal geen empathie opbrengen voor Kathy en haar situatie.

Had ik ook dit! Soort van wie zijn kont brandt moet op de blaren zitten!


avatar van Decec

Decec

  • 6746 berichten
  • 8589 stemmen

Ik vond een redelijke dramafilm...

Geen goede verhaal...

Actrice Jennifer Connelly speelt weg goed...

Bekende acteur Ben Kingsley speelt redelijk...

Wel rare einde verhaal...

Geen moeite waard...


avatar van ILDIB

ILDIB

  • 3061 berichten
  • 2378 stemmen

Wat een bijzonder mooie film. Voor alle karakters kun je op een gegeven moment wel sympathie opwekken, zodat je zelf ook niet echt een keuze kunt maken. Mooie muziek ook. En een niet uitgemergelde connolly is ook prettig.


avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

  • 14934 berichten
  • 1625 stemmen

Behoorlijke film.

Mooie settings en belichting, camerawerk is ook prima met af en toe verassende shots vanuit verschillende hoeken.
Details zijn goed uitgewerkt.

Ben Kingsley en (vooral) Jennifer spelen erg overtuigend. De rest was wel oké.

Toch mistte ik af en toe de verbinding met de situatie, ik werd niet echt meegesleept met het verhaal. We zien Kathy maar kort in haar eigen huis, waardoor ik er daarna meteen al aan gewend was toen Behrani en Nadi erin zaten. Toen ze bijvoorbeeld verzorgd moest worden nadat ze in die spijkers was getrapt, was ze volgens mij nogal gefrustreerd omdat ze gewoon in haar eigen huis was. Maar dat gevoel mistte ik als kijker een beetje, ik had niet echt het idee dat we in het huis van Kathy waren.
Ook die scène waarin Esmail doodgeschoten werd had misschien iets soepeler gekund.

Wel leuk dat ze dat laatste shot met de brandweer ook vooraan hebben geplaatst.


Verzorgde plaatjes en een boeiend geheel. Van sommige scènes had er misschien iets meer uitgehaald kunnen worden.