King of New York (1990)

Verenigde Staten / Italië / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Abel Ferrara
met Christopher Walken, David Caruso en Laurence Fishburne

Net uit de gevangenis maakt Frank White, vergezeld door twee mooie bodyguards zijn comeback in de South Bronx, waar hij gevierd is. Hij komt op voor de zwarten en wil voor de buurt een ziekenhuis heropenen. Dit zijn de enige menselijke trekjes van een keihard crimineel die in no time de touwtjes van de drugshandel weer stevig in handen neemt.

avatar van nachtschade
Matige film, die naarmate het einde nadert toch nog wel boeit. Walken doet het weer goed.

avatar van eddyeddy
Een geweldige film die op een meesterlijke wijze door Walken wordt neergezet, wat is die man "goed" gek.....

avatar van moviemafketel
Dit is er weer zo 1 die ik echt eens gezien moet hebben. Kan haast niet tegenvallen heb ik zo het idee.

avatar van moviemafketel
Een cast om U tegen te zeggen. Toch viel ik heel langzamerhand een beetje in slaap. Heb het nog net kunnen uithouden. Ook de vele reclames hielpen niet mee. Walken houdt het geheel nog net op een hele kleine voldoende, maar voor de rest viel het allemaal vreselijk tegen. Gewoon een B-misdaad-filmpje. Niet het epos waar ik op gehoopt had. Snipes en Caruso die het opeens over een andere boeg gooiden. Het interesseerde me bar-weinig. Ook toen ze beiden vermoord werden, voelde ik daar niks bij. Achteraf kende ik toch wel aardig wat scenes. Wilde deze dvd laatst nog aanschaffen, maar daar hoef ik niet zo'n haast mee te hebben zag ik. Film gaat ook als een nachtkaars uit. Jammer.

avatar van predator
Een lange videoclip eigenlijk qua verhaal. Maar wel lekker.

Reinbo
Juist veel meer een karakterstudie van Frank White.

avatar van yeyo
predator schreef:
Een lange videoclip eigenlijk qua verhaal.

Een videoclip nog wel. Gewoon omdat de film geen spectaculaire plotwendingen en soapachtige intriges kent zoals sommige andere misdaadfilms? Ik vind King of New York een meesterwerk binnen zijn genre: grauw, bikkelhard, overtuigend en compromisloos. Zeer verwant aan Mean Streets van Scorsese, een film die eveneens onderschat wordt op deze site.

avatar van ASman
Inderdaad een onderschatte film.
Christopher Walken heb ik altijd al een genot gevonden om bezig te zien en zeker in de rollen waarin hij een misdaadkoning speelt ( hoe kort die soms ook mogen zijn : zie True Romance ). Frank White is bikkelhard in de ijzige manier waarop hij zijn concurrentie uitschakelt, maar tegelijk ook erg menselijk. Als kijker krijg je ergens toch wel een verwantschap met hem.
Steve Buscemi en Laurence Fishburne doen het erg goed als gestoorde en brutale, maar eveneens menselijke bodyguards. David Caruso is alweer een onuitstaanbare eikel
Abel Ferrara staat bekend om grimmige films en deze grimmigheid is ook te zien in King Of New York.
Erg sterke misdaadfilm : brutaal, sfeervol, stijlvol, sterke personages,...zoals het hoort.

'They're for the bullet holes Puta !'

avatar van John Lee Hooker
Het kon allemaal wat beter. Gelukkig hebben ze Christopher Walken ingeschakeld die toch altijd weer een eigenaardig personage weet neer te zetten. Het viel me op dat de figuranten erg slecht geïnformeerd waren want je zag gewoon dat hun gedrag dikwijls niet klopte. De bijrollen worden over het algemeen netjes vertolkt maar niemand wist echt te overtuigen. Wesley Snipes was wisselend en vooral de scène waarin hij samen met Dennis (David Caruso) met de auto op pad was om Frank op te sporen is een beetje matig uitgevoerd. De eindscène, wanneer Frank halfdood in de taxi zit, is erg rommelig gemonteerd. Zo zag je eerst een heleboel agenten opgesteld staan tussen de auto's en later zag je ze er nog eens heenrennen. Als je de dvd in huis hebt moet je dat stuk beslist eens terugzien want zoiets kan gewoon echt niet door de beugel. Ook vroeg ik me af of het normaal is dat een FBI-agent en een crimineel op dezelfde dag en locatie begraven worden ( want er lagen twee doodskisten).
Ondanks een aantal matige acteurs konden de natgeregende straten in de ghetto en de cocaïne feestjes met blauwe lichten me wel voorzien van een lekkere sfeer.

avatar van trebremmit
Verhoogt naar 4,5*
Op een groter beeld gezien en daar zie je nog beter hoe mooi en rauw Ferrara New York in beeld heeft gebracht. Alleen daarom al de moeite waard.

avatar van Pacino88
@ John Lee Hooker, er waren 2 agenten gedood. Je denkt toch niet serieus dat de politie een schurk rouwt die ook nog eens de betreffende agent heeft gedood? Dit werd toch wel vrij duidelijk getoond.

Dit vind ik in ieder geval gelijk al een fijne gangsterfilm die erg vlot verloopt. Vooral keihard en donkere sfeer, samen met het ijskoude karakter van Walken.

4*, nu is het tijd voor Bad Lieutenant!

Erg knappe film van Abel Ferrara, in de stijl die we van hem gewend zijn: duister, donker, rauw.

De film verhaalt over een perfect gecaste Christopher Walken als een soort Robin Hood van de onderwereld. Neem geld af van de slechten er nog iets goed mee te kunnen doen. Ondanks de korte duur van de film (zo een negentig minuten) slaagt Ferarrara er toch in om zonder te veel geleuter een sterke karakterschets neer te zetten en - zoals o.a. ook in The addiction - met aanvaardbare wijsheden / pointes af te sluiten..

Verder: indrukwekkende cast gewoon. Op Walken heel wat acteurs die nog heel wat te bewijzen hadden en dat ondertussen deden. Verder - mag ook eens gezegd - ook heel wat mooi vrouwvolk.

Opgelet: film niet geschikt voor jongere kijkers. Het geweld is rauw, redelijk realistisch (?) en bij momenten choquerend.

Korbie
Sterke kroniek van de ondergang van een beruchte drugshandelaar Frank White in New York. Ik vond met name interessant om te zien dat het karakter dingen probeert terug te doen voor de maatschappij (door bijv. een ziekenhuis te bouwen), maar telkens weer wordt tegengewerkt door criminele dingen. Van zowel criminelen op de straat (zijn Chinese compagnon) tot binnen het systeem (een stel smerissen die bereid zijn om zelf hun handen vies te maken om White op te pakken). Dit leidt tot een gewelddadige gangsteroorlog in de straten die bloederig zal aflopen.

Ik was eigenlijk al heel erg onder de indruk van Walken's prestatie in The Deer Hunter, maar man oh man: zijn rol als Frank White is krachtig en hij speelt deze wrede gangster ijzersterk. Deze krachtige energie wordt dan weer briljant bijgedragen door Laurence Fishburne die de rol speelt van Frank's handlanger Jimmy Jump. Samen met deze geweldige cast weet Ferrara ervoor te zorgen dat je King Of New York geen fijne film gaat vinden: de omgeving is heel erg duister en sleazy en de beelden zijn verontrustend en gewelddadig. Ferrara is zelf op een zoektocht voor de personages die verlossing zoeken terwijl ze hun daden doorzetten in de onderwereld van New York. En deze zoektocht is ijzersterk.

Dit hardgekookte, grauwe, onwrikbare geweldsdrama is inmiddels een zogenaamde cult klassieker geworden en ik lees hier in het algemeen denderende recensies. Ik ben wat minder enthousiast. Jawel Christopher Walken speelt de sterren van de hemel, maar hebben we dit soort verhalen niet vaker en beter gezien? Bovendien vond ik het er allemaal wat amateuristisch of prullerig uitzien. Verder miste de productie vooral uitleg.
N.B. Op een gegeven moment dacht ik dat je met een gericht schot toch ook wel dood bent?!

Aardige film waarin een, net uit de gevangenis ontslagen, crimineel meteen weer aan de slag gaat. Qua verhaal stelt het allemaal weinig voor, maar het geheel is donker, rauw en gewelddadig in beeld gebracht. Een aantal goeie scenes en een perfect gecaste Christopher Walken die dan ook allerminst teleur stelt, maken dit nog een redelijk onderhoudende prent.

avatar van Montorsi
'Diddy werkt aan remake King of New York'

Puff Daddy als Frank White, lol

avatar van Roel-
Matige film waarbij ik meermaals de verleiding om hem uit te zetten heb moeten weerstaan. Het verhaal is slapjes, de gemiddelde acteerprestaties zijn zwaar ondermaats en het geheel oogt goedkoop aan.

avatar van DBTim
Roel- schreef:

Dit. Vooral Laurence Fishburne was lachwekkend slecht.

avatar van de grunt
"Frank, you expect to get away with killing all this people?"

Walken (met zijn trademark face): "I never killed anybody that didn't deserve it.."

avatar van AC1
AC1
Amateuristisch gangsterfilmpje met grote namen die allemaal hun trucs en tics mogen tentoonspreiden. In theorie kan dit best wel vermakelijk zijn maar in deze film was het eerder beroerd en ergerlijk zelfs. Het was allemaal zo knullig gebracht dat geen enkele scéne of shot authentiek aanvoelde (IMO, of course). Na een tijd had ik er zo genoeg van dat ik maar ben gaan slapen. 1/10

avatar van de grunt
Hoe New York groots in zijn treurigste vorm is geportretteerd, deed dat je ook niks AC1 ?

avatar van AC1
AC1
Eerlijk gezegd niet, nee. Dat had ik wel met Midnight Cowboy.

avatar van trebremmit
Vandaag weer eens gezien en nu de blu-ray van Arrow met haarscherp beeld. Blijft een goede film met geweldig licht en kleur, dat begin is ook zo mooi met die autorit vanaf de gevangenis en op het einde de scene met die shootout onder de snelweg in de regen, prachtig gewoon.

Ik las deze quote van Ferrara trouwens nog op een andere site en die vond ik wel grappig.

King of New York is so lovely. We only murder every motherfucker in that movie. Because when I made that film, that’s how I felt. I love it when they say, “Can’t you make King of New York II?” And I say, “Well, the only person that’s left is the 75-year-old lawyer. Every other person in that movie is dead.

Bron: http://www.cinephiliabeyond...

avatar van david bohm
Onderhoudende film met een sterke rol van Christopher Walken als gangster in New York zo eind jaren tachtig. Aardige beelden van de stad en enkele in rapsongs herhaalde quotes van Frank White.

avatar van ChrisM
Heerlijk klassiek gangsterverhaal, New York jaren negentig
Let wel dit geheel in eigen Ferrara stijl niet voor iedereen .......

Leuke cast met Christopher Walken, Laurence Fishburne en Giancarlo Esposito van Breaking bad.
Film begint goed maar het laatste 20 minuten blijft waardeloos, vooral het einde slaat werkelijk helemaal nergens op.
Laurence Fishburne had een award moeten krijgen voor deze film wat zet hij hier een krankzinnige gestoorde crimineel neer.

avatar van Basto
rebelkush schreef:

Ben juist van mening dat Walken hier de oscar mee had moeten verdienen. Een waanzinnige rol van hem.

Basto schreef:

Walken speelt inderdaad een sterke rol zoals we van hem gewend zijn maar ik vind Fishburne wel beter, Fishburne zet een gestoorde rol neer dat is best moeilijk net zoals Heath Ledger in de Dark night deed, Heath Ledger dat natuurlijk wel beter dan Fishburne zijn rol.
Ik vind wel dat Walken een prijs moet krijgen voor zijn rol in weapon of choice, legendarisch.

avatar van Basto
In mijn optiek is het spelen van een gek makkelijker dan een schijnbaar normaal persoon die toch psychopaat is. Kijk nog eens goed bij het feestje als Walken net vrij is. Hij heeft het enorm naar zijn zin, maar in een duizendste seconde switcht hij naar 'dodelijk' wanneer hij iets hoort dat hem niet zind. Dat is echt knap acteerwerk. (Die joker van Heath Ledger was gewoon een rip of van The Crow en Jack Nicholson.)

Maar Weapon of choice is idd ook geweldig)

avatar van cor1946
Goed Gangsterfilm, Goed spel van Walken, Caruso en Fishburne.

avatar van Daan258
Leuk, maar daar is alles eigenlijk wel mee gezegd.
De 7,0 op IMDB doet mij wel een beetje verbazen.
Het verhaal is behoorlijk mager en stelt ook niet veel voor. HIer en daar wat actie scene's en de rest moet de film het eigenlijk hebben van het acteerwerk, en dan vooral van Chrisopther Walken natuurlijk. Wel heel geinig om Giancarlo Esposito hier in te zien spelen.