King of New York (1990)

Verenigde Staten / Italië / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Abel Ferrara
met Christopher Walken, David Caruso en Laurence Fishburne

Net uit de gevangenis maakt Frank White, vergezeld door twee mooie bodyguards zijn comeback in de South Bronx, waar hij gevierd is. Hij komt op voor de zwarten en wil voor de buurt een ziekenhuis heropenen. Dit zijn de enige menselijke trekjes van een keihard crimineel die in no time de touwtjes van de drugshandel weer stevig in handen neemt.

avatar van Daan258
Leuk, maar daar is alles eigenlijk wel mee gezegd.
De 7,0 op IMDB doet mij wel een beetje verbazen.
Het verhaal is behoorlijk mager en stelt ook niet veel voor. HIer en daar wat actie scene's en de rest moet de film het eigenlijk hebben van het acteerwerk, en dan vooral van Chrisopther Walken natuurlijk. Wel heel geinig om Giancarlo Esposito hier in te zien spelen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Briljante, metaforische cult crime classic van Ferrara met een hoofdrol voor New York, de stad met twee gezichten. En niemand die de lelijkheid van die stad beter over kan brengen dan Abel. Een film over de struggles van working class (politie) tegenover Frank White (Walken) en zijn grootschalige, criminele onderneming. Had een behoorlijk budget voor zijn doen en Ferrara vertelt, in één van de interviews op de Arrow release, lachend dat het met een simpele lunch in Italië en een krabbeltje geregeld was... 5 miljoen dollar. ''Tegenwoordig lukt dat niet meer'' grapt hij, waarna hij een slok van z'n biertje neemt. Voordeel van het grote budget is de uitgebreide sterrencast, maar ook de vrijheid (lees: tijd) om alles piekfijn te belichten, acteurs hun gang te laten gaan (Walken freewheelt regelmatig, feest om te zien) en voor de beste take te gaan. Iets wat doorgaans absoluut niet de werkwijze is voor dit soort genrefilms.

avatar van Filmkriebel
DVD thuis liggen (A-Film, 2 discs, 2006)

bol.com | King of New York (2DVD) (Dvd), Wesley Snipes | Dvd's

Gek, ik heb de special features nooit bekeken. De DVD is trouwens al drie keer meer waard als toen ik hem aankocht.
Moedigt me wel aan om nog eens op te zetten. Denk dat er ook wel een viertje in zit.

avatar van Basto
Filmkriebel schreef:
DVD thuis liggen (A-Film, 2 discs, 2006)

bol.com | King of New York (2DVD) (Dvd), Wesley Snipes | Dvd's

Je kunt voor minder de schitterende blu ray van Arrow krijgen.

avatar van Basto
Net herzien. Ijzersterk gangsterdrama met een briljante rol van Walken. Halfje erbij.