King of New York (1990)

Verenigde Staten / Italië / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Abel Ferrara
met Christopher Walken, David Caruso en Laurence Fishburne

Net uit de gevangenis maakt Frank White, vergezeld door twee mooie bodyguards zijn comeback in de South Bronx, waar hij gevierd is. Hij komt op voor de zwarten en wil voor de buurt een ziekenhuis heropenen. Dit zijn de enige menselijke trekjes van een keihard crimineel die in no time de touwtjes van de drugshandel weer stevig in handen neemt.

avatar van Daan258
Leuk, maar daar is alles eigenlijk wel mee gezegd.
De 7,0 op IMDB doet mij wel een beetje verbazen.
Het verhaal is behoorlijk mager en stelt ook niet veel voor. HIer en daar wat actie scene's en de rest moet de film het eigenlijk hebben van het acteerwerk, en dan vooral van Chrisopther Walken natuurlijk. Wel heel geinig om Giancarlo Esposito hier in te zien spelen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Briljante, metaforische cult crime classic van Ferrara met een hoofdrol voor New York, de stad met twee gezichten. En niemand die de lelijkheid van die stad beter over kan brengen dan Abel. Een film over de struggles van working class (politie) tegenover Frank White (Walken) en zijn grootschalige, criminele onderneming. Had een behoorlijk budget voor zijn doen en Ferrara vertelt, in één van de interviews op de Arrow release, lachend dat het met een simpele lunch in Italië en een krabbeltje geregeld was... 5 miljoen dollar. ''Tegenwoordig lukt dat niet meer'' grapt hij, waarna hij een slok van z'n biertje neemt. Voordeel van het grote budget is de uitgebreide sterrencast, maar ook de vrijheid (lees: tijd) om alles piekfijn te belichten, acteurs hun gang te laten gaan (Walken freewheelt regelmatig, feest om te zien) en voor de beste take te gaan. Iets wat doorgaans absoluut niet de werkwijze is voor dit soort genrefilms.

avatar van Filmkriebel
DVD thuis liggen (A-Film, 2 discs, 2006)

bol.com | King of New York (2DVD) (Dvd), Wesley Snipes | Dvd's

Gek, ik heb de special features nooit bekeken. De DVD is trouwens al drie keer meer waard als toen ik hem aankocht.
Moedigt me wel aan om nog eens op te zetten. Denk dat er ook wel een viertje in zit.

avatar van Basto
Filmkriebel schreef:
DVD thuis liggen (A-Film, 2 discs, 2006)

bol.com | King of New York (2DVD) (Dvd), Wesley Snipes | Dvd's

Je kunt voor minder de schitterende blu ray van Arrow krijgen.

avatar van Basto
Net herzien. Ijzersterk gangsterdrama met een briljante rol van Walken. Halfje erbij.

avatar van jeroentjuhhhhh
‘King of New York’ With Quentin Tarantino, Bill Simmons, and Sean Fennessey
Geweldige podcast! Krijg meteen zin om de film te herzien.

avatar van Brabants
King of New York is de film van en met Christopher Walken. Het heeft voor de rest weinig om handen. Beetje saai.

avatar van Bob Gray
Hele toffe sfeervolle misdaadfilm met een heerlijke Walken in de hoofdrol. Mooie beelden van NYC en een erg sterke rol van Fishburne.

Een film typische Ferrara film dat wil zeggen een keiharde geweldsfilm in een artistiek jasje gestoken. Veel shots met het emotieloze gezicht van Walken in koud blauwig licht of neonreclames die weerspiegelen in plassen. De film gaat over Frank White, een onorthodoxe gangster die na een jarenlange celstraf in Sing Sing terugkeert naar New York City en maar 1 ding wil: zijn plek heroveren op het speelveld. Frank is een onorthodoxe gangster omdat hij blanke man met flamboyante stijl is die leiding geeft aan een zooitje Run DMC achtige getto boys die voor hem door het vuur gaan onder leiding van zijn trouwe rechterhand,de even patserige als meedogenloze, Jump(Fishburne). Hij neemt met zijn twee bloedmooie vrouwelijke bodyguards Melanie (80's fotomodel Carrie Nygren) en Raye(Theresa Randle) zijn intrek in een penthouse suite in het Plazahotel. Alleen al het feit dat hij vrouwelijke bodyguards heeft geeft hem iets stijlvols en unieks. Frank en zijn bende gaan direct rigoreus te werk om hun plek op het bord te veroveren en iedereen die ze in de weg staat ruimen ze meedogenloos uit de weg maar tegelijk zet Frank zich ook in om een ziekenhuis in Harlem open te houden zodat minder bedeelden ook een ziekenhuis hebben. Ondertussen proberen rechercheurs van de Narcoticabrigade onder leiding van Bishop(Victor Argo) hem weer op te sluiten maar moeten knarsetandend toekijken hoe Frank de dans steeds ontspringt en als een raket naar de top stijgt dankzij geld en macht. De film stamt uit de tijd van de overgang van 80's popcultuur naar de 90's rapcultuur. De groep van White lopen er qua kleding nog 80's bij maar gedragen zich wel als Gangsta's zoals later in Hoodfilms te zien is, rauw en niets ontziend. Hij is daarmee dus zijn tijd vooruit en heeft vermoedelijks zelfs bijgedragen om die cultuur te vormen. Verder heeft hij een topcast met veel bekende koppen in bijrollen zoals David Caruso, Wesley Snipes, Steve Buscemi , Giancarlo Esposito en Harold Perrineau. Deze cast was 5 jaar later onbetaalbaar. The King of New York is in mijn optiek Ferrra's meest iconische film en Frank White is één van Christopher Walkens meest iconische rollen want hij maakt van Frank White een man met uitstraling en gevoel voor stijl en een flamboyante manier van doen zoals wanneer hij met zijn crew herenigt word en hij spontaan een Michael Jacksondansje doet maar tegelijk is Frank ook een gewetenloze en meedogenloze gangster die iedereen die hem een strobreed in de weglegd opruimt. Walken weet dit contrast zeer goed tot uiting te brengen met zijn soms ijskoude, emotieloze gezicht en anderzijds met zijn charmante doch mannelijke manieren en zijn jongensachtige lach. Er was begin deze eeuw nog sprake van een prequel die de opkomst van Frank en het ontstaan van zijn relatie met Jump en diens crew zou vertellen, alsmede waarom White destijds de bak in was gegaan zoals Carlito's way Rise To Power maar die is nog altijd niet gerealiseerd. Misschien maar beter ook want Walken is gewoon de enige Frank White, niemand anders kan hem spelen.