The Final Countdown (1980)

Alternatieve titel: U.S.S. Nimitz: Lost in the Pacific

Oorlog / Sciencefiction

geregisseerd door Don Taylor
met Kirk Douglas, Martin Sheen en Katharine Ross

Het grootste oorlogschip van de geschiedenis, het Amerikaanse nucleaire vliegdekschip 'Nimitz', gaat een routinereis maken in de wateren in de omgeving van Pearl Harbor. Het schip wordt overvallen door een vreemde elektrische storm. Als de storm bedaard is merkt de bemanning dat er iets niet klopt. Zij ontvangen op hun radio's programma's uit 1940 en een verkenningsvlucht boven Pearl Harbor leidt tot een hoogst merkwaardige ontdekking. De Amerikaanse vloot van 1940 ligt geheel intact in de haven; de plotselinge Japanse aanval, die deze vloot vernietigde heeft kennelijk nog niet plaats gehad. Er is geen andere conclusie mogelijk: de 'Nimitz' is door de geheimzinnige storm teruggeslagen naar 6 December 1941, de dag voor de aanval op Pearl Harbor. Wetend wat er gaat gebeuren staat kapitein Yelland voor de vraag of hij moet ingrijpen, of dat hij de geschiedenis op zijn beloop moet laten...

avatar van Beertje45
al ontelbare keren herzien en vind de film nog steeds sterk. een erg verassend einde. een goeie cast, met rasakteurs Kirk Douglas en Chales Durning in topvorm.

Lang geleden op TV (ik meen Veronica) gezien als tiener en destijds vond ik dit een boeiende en interessante film. Het verhaal moet het vooral hebben van het mysterieuze en ook wel van de spanning want veel actie zat er helaas niet in. De cast is overigens best indrukwekkend met o.a. Kirk Douglas en Martin Sheen. Ze deden het overigens best leuk. Het einde was best aardig hoewel ik liever een ander einde had gehad (zou het wel geinig hebben gevonden als ze het gevecht waren aangegaan).

Omdat het toch al een behoorlijk lange tijd geleden is dat ik deze film heb gezien (zeker 25 jaar geleden), zal ik hem opnemen en nog eens herbekijken.

avatar van Deckard
Op de BBC weer eens bekeken bepaalt niet slecht al blijft het eind vreemd

Zonet herzien en ik moet zeggen dat ondanks dat het meer dan 25 jaar geleden is dat ik deze film voor het laatst heb gezien, ik me de film en de verhaallijn goed voor de geest kon halen. Het concept blijft geniaal met een modern vliegdekschip terug in de tijd gaan en dan de kans hebben om de 2e wereldoorlog te veranderen. Wat dat betreft vind ik het jammer dat dat laatste niet gebeurt is in deze film. Het hoogtepunt in de film vond ik eigenlijk nog het gevecht met de twee Zero's en het moment dat de personen op de boot voor het eerst in hun leven een straaljager zagen, dat was echt genieten. Wat dat betreft jammer dat er niet meer uit het concept is gehaald.

Het einde vond ik persoonlijk niet vreemd en was best leuk gedaan. De persoon die achterbleef in de tijd had er rijkelijk van geprofiteerd want hij was een zeer vermogend iemand geworden (trouwens ook een leuk concept voor een film).

Lekker passend jaren 80 muziekje trouwens bij deze film The Final Countdown.

Theunissen schreef:

Lekker passend jaren 80 muziekje trouwens bij deze film The Final Countdown.

Juist het feit dat ze niets deden om PH te voorkomen, en enkel zichzelf beschermden was voor mij erg voldoenend. De scenes met de gevangen Zero piloten waar daarom juist zo fantastisch.

Optie 1: direct sci-fi Met een dik Vliegkampschip inlcusief 40 F's, 15 B's en 5 A's inclusief een Awacs de aanval aangaan dan had dat schip alleen al zowel Japan als de rest van WOII in zijn uppie beslecht. Misschien ''humor'' om te zien hoe een stel Jappen met vrij weinig (voor hun toen veel) het op neemt tegen vliegtuigen die Mach 1 met gemak halen, maar de lol is er dan eigenlijk vrij snel vanaf.

Optie 2: direct relatief realistisch Ok, realisch is ook In The Eye of The Beholder, maar toch. Deze variant heeft mij nog altijd, tot op de dag van vandaag, erg aangesproken. Sterker nog, ben hem op dit moment weer aan het pindakazen omdat het kan.

avatar van Piratje
Heel aardig verhaal dat teruggrijpt naar een overbekende situatie van Pearl Habor tijdens WOII. Veertig jaar geleden. Film werd in 1980 gemaakt.

Dit maakt het niet eenvoudig om het gefilmd verhaal te volgen.

In elk geval een indrukwekkende film met gekende acteurs. Een Kirk Douglas en Martin Sheen die zeker in de jaren 80 hoge toppen scoorden.

Voor de eerste keer deze film gezien en ben onder indruk van de historische context die me toch voortdurend voor de ogen kwam en er ongeloofwaardig bleef hangen.
Al ben ik op het einde van de oorlog geboren moet ik deze film zeker gezien hebben. Maar de herinnering laat het afweten tussen al die oorlogsfilms die ik al gezien heb.
Maar toch als oorlogsfilm in de topklasse thuishoort.
In elk geval zal ik deze film nog eens bekijken want heb de indruk dat ik sommige acties niet begrepen heb.

Vandaar ook mijn score van 4,0.

avatar van Noodless
Boeiende film waarbij het verhaal fascinerend blijft tot het einde. Het gegeven is leuk bedacht en zet de kijker tot een dilemma : zou je de geschiedenis willen veranderen als de mogelijkheid zou bestaan en open staan voor de gevolgen van de toekomst ? De beelden van de gevechtsvliegtuigen en het imponerende vliegdekschip zien er goed uit. Het slot mag er ook wezen, ook al wordt het dilemma uiteindelijk vermeden. Het is ook een leuke gedachte hoe de twee personages ( eigenlijk één ) die achter zijn gebleven in de tijd de 40 jaren hebben aangepakt. Natuurlijk een rijkelijk bestaan !
Vroeger gezien als 12 jarige en de film is me bij gebleven. Dat is toch een goed teken. Nu eindelijk een score : 7/10

Voor die tijd leuke en boeiende sf film met verrassend einde.

avatar van mcdaktari
Net na ruim 30 jaar weer eens gekeken, maar de film is best goed gemaakt vind ik voor een film uit die tijd. Het camerawerk is in ieder geval perfect. Ik heb de film destijds maar 2 sterren gegeven, kun je nagaan wat je anders naar films kijkt als je een stuk jonger bent. Dat was althans bij mij wel het geval. Ik betrap mezelf erop dat ik nu anders naar films kijk dan vroeger. Er zijn genoeg films die ik nu heel goed vind en die ik vroeger nog eens niet gekeken zou hebben.

Matige film waarin een vliegdekschip en haar bemanning terecht komen in een aparte storm. Wellicht niet geheel origineel, maar wel een vermakelijk concept. Echter wordt er met het tijdreis-element maar weinig gedaan. Deze film heeft de tand des tijds ook niet helemaal doorstaan, vooral omdat er vrij weinig gebeurd en het wat aan de trage kant is.

avatar van knusse stoel
Wij hebben van deze film genoten: een stuk sf, oorlog en drama in een film. En prachtige beelden van F14-vliegtuigen en oude Mitsibuthi's die door eerstgenoemden uit de lucht worden geblazen in een ongelijke strijd. Normaal kijken wij niet veel oorlogsfilms en deze vonden wij dan echt wel geslaagd in dit genre. Een ruime 7 (3 1/2*)

Een van de 1e films die ik ooit gezien heb en nog steeds goed.
"Splash those zero's ,I repeate splash those zero's"

Een film waar ik goeie herinneringen aan heb. Deze film is uniek in zijn soort. Had ook graag gezien hoe het zou zijn verlopen als de Nimitz de volledige strijd aan zou zijn gegaan met de Japanse vloot, maar helaas.... Maar eigenlijk zou het denk ik best saai zijn geweest want een soort van Turkey shoot. Net zo 'spannend' als met een stel Apache helicopters de slag bij Waterloo in gaan of met tanks de strijd aangaan met een leger Zulu-warriors. Vond het een boeiend plot en genoot ook van de reacties van de 'mensen uit het verleden' op alle moderne materieel. Of het gezicht van die Jap als die US-Navy officier hem even vertelt wat de Jappen van plan waren in Pearl Harbor. Het einde was verrassend en eigenlijk ook weer niet. Film zet je wel aan het denken: wat zou er gebeuren als je naar het verleden zou terugkeren en in zou grijpen. Stel je reist terug in de tijd en doodt je eigen vader voordat jij zelf ook nog maar in de planning zat bij je ouders. Hoe kan jij dan geboren worden en terug in de tijd gaan om je eigen vader om te brengen....?

Film die me kippenvelmomenten gaf. Als de japanner op USS Nimitz terecht kwam bv...

Toppertje, in mijn jeugd veel gekeken en blijft gewoon een goede film.

Deze film heb ik in de jaren '80 enkele malen gezien, toen nog op VHS video, en nu na lange tijd dus weer eens opnieuw.
Het is en blijft een uitstekende SF film, met een origineel verhaal, en een beetje geschiedenis op de koop toe.
Goede rolverdeling die het uitstekend doen zonder uitzondering.
Prachtige beelden ook van de vliegtuigen en het schip.
Een prent die je met plezier herbekijkt.

goede film moet je voorstellen dat je opeens terug naar het verleden gaat een soort twilight tussen echt en fictie gelijk hier in deze film dat ze opeens in een soort van storm terecht komen en ze terug in het verleden zitten en ze totaal machteloos zijn omdat ze niet weg kunnen. de moderne dingen gaan naar de tijd voor de computer en zo ze zitten opeens in het jaar waar in de japanners de oorlog verklaren aan america. zo iedereen dus ook de moderne schepen en vliegtuigen zitten in eens in de 1941 goede film