Ice Cold in Alex (1958)

Verenigd Koninkrijk
Oorlog / Avontuur

geregisseerd door J. Lee Thompson
met John Mills, Sylvia Syms en Anthony Quayle

Tijdens de Tweede Wereldoorlog is een ambulance team gescheiden geraakt van zijn legereenheid tijdens een evacuatie in Noord Afrika. Captain Anson (John Mills) is een alcoholist en heeft de leiding over het team.

FisherKing
Indrukwekkende film met een hele goede John Mills en een fantastische Anthony Quayle. Jaren geleden gezien, maar kan hem nog helemaal voor de geest halen, en da's knap 4*

DVD nu voor 10 pond bij Play.

Dustyfan
Aardig verhaal, en dan met name de strijd tegen de woesdtijn is imponerend. Helaas wat teveel storende details om een topper te zijn. Ik denk niet dat het lang beklijft.

FisherKing
Wat een tegenvaller bij herziening, erg slordige productie, met behoorlijke spanningsmomenten. Typisch een kinderfilm, dan let je niet op zo'n soort fouten. Belichtingsfouten voortdurend. Vrouwen die opgemaakt zijn tijdens bombardementen, an me hoela. Shining in screen.... pfff wat slecht gedaan.....

Spannend wel idd. Maar de magie ontbreekt continu.

Kleine 3 sterren blijven over.... helaas (weer een droom naar de wereld geholpen) /me schakelt liever over naar een briljante Billy Wilder.

avatar van royals
Wat een goede avonturenfilm. Een soort combinatie van The Treasure Of Sierra Madre en Lawrence Of Arabia.

avatar van mrklm
De verklaring van de onconventionele titel komt in de slotscène van deze goed gespeelde oorlogsthriller die zich afspeelt in 1941 in de Sahara ten tijde van de Slag om Tobruk. Captain Anson [John Mills] krijgt opdracht om met zijn chauffeur M.S.M. Pugh [Harry Andrews] verpleegsters Diana Murdoch [Sylvia Sims] en Denise Norton [Diana Clare] te brengen naar Alexandria. Onderweg ontmoeten ze de Zuidafrikaanse Captain Van der Poel [Anthony Quayle] die ze, ondanks hun bedenkingen, toch besluiten mee te nemen naar hun eindbestemming. Maar de reis door moeilijk begaanbaar oorlogsgebied levert uiteraard de nodige problemen op. Deze sterk gespeelde en goed geregisseerde film verveelt nooit en hoewel er nooit sprake is van grootste momenten is dit zeker een bovengemiddelde oorlogsfilm die zeker de moeite van het bekijken is, ook omdat het grotendeels op locatie in Libië is gefilmd.

Mooie avonturenfilm met de Sahara tijdens de Tweede Wereldoorlog als meedogenloos decor. De powerhouse cast zet formidabele vertolkingen neer, Anthony Quayle in het bijzonder. De film heeft ondanks zijn gevorderde leeftijd nog niets van zijn aantrekkingskracht verloren.
Terzijde vraag ik me overigens wel af of er in 1941 Carlsberg geschonken werd in Alexandrië.