WALL·E (2008)

Alternatieve titel: Wall-E

Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Andrew Stanton
met de stemmen van Ben Burtt, Elissa Knight en Jeff Garlin

Het is het jaar 2815. Terwijl de mensheid de planeet Aarde vanwege oververvuiling heeft moeten verlaten, is het kleine robotje WALL-E in zijn eentje nog steeds bezig met het schoonmaken van de verlaten planeet. Elke dag weer maakt hij van de grote bergen afval kleine pakketjes en neemt de unieke spullen die hij tegenkomt in het vuilnis mee naar huis. Op een dag wordt de robot EVE naar de planeet Aarde gestuurd om te onderzoeken of het leven op de planeet weer mogelijk is.

Omdat een robot geen karakter heeft maar voorgeprogrammeerd is. Ik vond het ruim anderhalf uur teveel van hetzelfde. Het idee en verhaal is wel goed, maar het sprak me wat minder aan. Heb liever wat meer variatie in een film en wendingen.

avatar van Illum Sphere
Jo1990 schreef:

Daar draait het nu net om. Wat als dat wel zo zou zijn? Typisch gevalletje 'Do Androids dream about sheep?'.

Ik verheugde me op deze film omdat hij zo hoog geprezen wordt door zowel publiek als recensenten, maar ik vond 'm erg tegenvallen. Ik kon er weinig meer in zien dan een flauw kinderfilmpje.

avatar van tattoobob
Leuke aandoenlijke animatiefilm.....een film die schattig en tegelijkertijd stoer is en niet te vergeten hilarische stukjes bevat.
De animtiefilm ziet er vanaf BR prima uit....niet zo mooi als de animaties van dit jaar maar hij kan zich wel redelijk meten met.
Hier en daar kwamen er ook nog leuke stukjes muziek voorbij.
Hij zit bij mij tussen een 3.5 en 4 sterren in en ga ditmaal voor een 3.5

Aanrader

avatar van frodok
Dat hebben de heren en dames van Pixar weer goed gedaan. Tot mijn schande had ik deze nog niet gezien, maar ik was heel aangenaam verrast door deze film. Natuurlijk in eerste instantie een kinderfilm, maar met genoeg lagen en knipogen naar historische gebeurtenissen, andere films, en filosofieën om voor volwassenen ook heel onderhoudend te zijn. Werd er wel door meegesleept; zit erg goed in elkaar.
5 sterren, iets anders kan ik er niet van maken

MaartenTuinstra
Originele, boeiende en vermakelijke productie van Pixar.

Pixar laat maar weer eens zien dat ze kwaliteit in huis hebben. Visueel mooi en dan ook nog eens een origineel verhaal. De film moest wel even op gang komen, maar ik ben niettemin aangenaam verrast. Ik hoop dat de doelgroep zich ook kan vermaken, want het is hier en daar een beetje saai.

avatar van Antonev
Ondanks het gebrek aan diepgang is het toch een aardig boeiend filmpje geworden! Geen meesterwerk, maar zeker wel de moeite waard om eens te bekijken.

avatar van Ted Kerkjes
Antonev schreef:
Ik vond deze film juist behoorlijk diepgaand. Vond jij het een oppervlakkige film?

avatar van Antonev
Ted Kerkjes schreef:

Ik vond het persoonlijk weinig diepgaand inderdaad. Ik had graag gezien dat er wat meer aandacht was besteed aan het 'waarom'. We weten dat de mensen de aarde naar de klote hebben geholpen, maar wat gaf nou het laatste zetje? Wanneer beseften de mensen dat ze de ruimte in zouden moeten? Hoe reageerden de mensen op het feit dat de aarde onbewoonbaar werd? Etc. Nu waren er slechts enkele scenes die daar naar verwezen. Brede aandacht voor de voorgeschiedenis vind ik altijd een meerwaarde hebben.

avatar van Insignificance
Antonev schreef:

Meer informatie, want veel meer lees ik hier eerlijk gezegd niet in, maakt een film er volgens mij niet minder oppervlakkig op. Waar je om vraagt, lijkt verdomd veel op een prequel.

Niet dat ik er zo kapot van ben, maar ben het wel Ted eens. Aan thematiek geen gebrek. Het zou ook wat zijn; een weggooi filmpje maken over afval.

avatar van Ted Kerkjes
Antonev schreef:
Een brede aandacht voor de voorgeschiedenis vind ik niet altijd even nodig. In zekere zin is het in deze film ook niet nodig, daar wij ons nu op dit moment in de voorgeschiedenis van deze film bevinden. Althans, zo zou je het kunnen zien en zo zie ik het. Ik vind het wel goed bij deze film dat ze niet alles hebben uitgelegd, maar de interpretatie juist meer aan de kijker hebben overgelaten. Het gevaar van het besteden van veel aandacht aan de voorgeschiedenis is dat de subtiliteiten weg zijn en het allemaal te overduidelijk wordt.
Ik vond het erg goed gedaan.

avatar van Kondoro0614
WALL·E

1 van de films die ik nog miste op Netflix was echt WALL·E. Het leek mij altijd zo'n super gave film en ik wou hem echt een keer gezien hebben. Dat was net zoals Megamind (2010), maar die had ik afgelopen weekend al gezien. Nu heb ik dan toch WALL-E gezien en de film wist me uitstekend te vermaken, en precies zoals ik verwachtte: erg leuk.

WALL·E is een Disney film die mij eens niet heeft teleurgesteld. Alhoewel, alle Pixar films hebben mij niet teleurgesteld. Maar, de non-Pixar movies zoals Frozen (2013) stellen mij wel vaker teleur. En de classics vind ik natuurlijk geweldig. Nee, WALL·E valt zeker niet in het verkeerde groepje en ook deze Pixar film heeft me weer prima vermaakt op deze grauwe zondag middag.

WALL·E heeft een leuk verhaal. WALL·E een schoonmaak robot is bezig de aardig weer schoon te krijgen. Bij het weghalen van een koelkast komt hij weer een plantje tegen. EVE land op de aarde om onderzoek te doen naar leven, ze ontdekt het plantje en keert weer terug naar het schip waar de mensheid tegenwoordig leeft. Als dikke mensen die niks doen in een stoeltje en alles als een milkshake geserveerd krijgen. Het schip en sommige bemanning's leden willen niet terug maar WALL·E en EVE doen er alles aan om weer terug te komen, en dat lukt uiteraard.

Het concept was erg geslaagd, het verhaal was leuk en de film bracht een prima totaal plaatje. Goed genoten van deze animatie film, en hij was zoals verwacht. Ook al zit er niet veel tekst in, met geluidseffecten en gezichtsuitdrukkingen kun je ook ver komen.

Vanavond op tv, lang geleden gezien, mooiste tekenfilm ooit, erg grappig en toch met de neus op de feiten gedrukt betreffende de toekomst, althans naar mijn mening.

avatar van GoodOldJack
Nope ik snap de hype niet echt niet. Personages konden me nauwelijks boeien, op animatievlak is het nu ook niet zo super ongeloofelijk briljant (wel goed uiteraard). Verhaaltje is al bij al basic. Een voldoende maar niet meer dan dat want ik heb er vrij weinig aan gehad aan deze alom bejubelde animatiefilm.

Dan zit in de meeste shorts van pixar tien keer meer creativiteit op tien keer minder tijd.

avatar van IH88
“Foreign contaminant!”

Sterke animatiefilm van Pixar. Vooral het eerste woordloze gedeelte met een Wall-E die zijn werk doet op een verwoeste en verlaten aarde is magisch. Grappig, ontroerend, tragisch en hartverwarmend, Wall-E is een aandoenlijke machine die verliefd wordt op de revolutionaire EVE, een machine die naar de aarde is gestuurd om te kijken of leven mogelijk is. De band tussen Wall-E en EVE vormt het hart van de film, en door alleen een paar woordjes, gebaartjes of een blik weten de makers al ongelooflijk veel emotie in deze relatie te stoppen. Wall-E!! EVE!!

Wanneer de twee van de aarde afgaan wordt het wat minder en dat hele gedoe met die corpulente mensen heeft z’n mindere momenten. Alhoewel M-O wel een komische en sterke toevoeging is, en het oog voor detail verbluffend blijft. Met een krachtig en passend einde.

avatar van Fisico
WALL-E, nu weet ik ineens waar Blade Runner 2049 zijn inspiratie heeft gehaald voor zijn stortplaatsen. WALL-E is visueel een prachtige film geworden over een Aarde in een verre toekomst die desolaat is omwille van de onleefbaarheid door het vele afval dat er rond slingert. Vooral de communicatie loze eerste twintig minuten zijn de sterkste van de gehele film. WALL-E krijgt de volle aandacht en dit hoeft geen woorden. Het is zeer aandoenlijk hoe hij zich plichtsbewust van zijn taak kwijt. Het ontwerp van het verroeste robotje is charmant en vertederend. Ik sluit hem meteen samen met R2-D2 in mijn armen! Ook de mooie animatiebeelden spreken tot de verbeelding en doen je als mens stilstaan waarmee we in godsnaam bezig zijn. Onlangs las ik overigens nog een artikel dat we niet meer zo ver af zijn van het feit dat er binnenkort meer afval dan vis in de oceanen zal zitten...

Ook de komst van EVE zorgt voor verwarmende TV. Hoewel zij de Aarde bezoekt met een geheel ander doel laat ze na verloop van tijd de vriendschap van WALL-E toe. Het contrast met de stofferige roestbruine Aarde en de maagdelijke witheid van het ruimteschip en EVE kon niet groter zijn. Het levert ook mooie beelden op: soms romantisch, soms grappig en gewoon leuk. Pixar slaagde erin een animatiefilm te ontwikkelen voor zowel kinderen als voor volwassenen. Je kan er de boodschap in meenemen, maar je kan ze er evengoed uit weglaten. Mijn zoontje genoot er met volle teugen van en ik evenzeer (met een andere kijk).

Deze film ging richting een 4,0* tot zelfs een 4,5* maar het tweede deel in de ruimte vond ik een pak minder interessant. De film verwaterde wat. Ook bleef ik wat op mijn honger zitten en zat ik met vragen als 'Wat is er in godsnaam gebeurd met onze planeet? Hoe verliet de mensheid de Aarde?' Enz ... Desalniettemin een dikke, maar strenge 3,5* (net geen 4,0*).

Mij een raadsel dat volwassenen hier naar kijken, zelfs naar de bios gaan...Maar dat is persoonlijk.Ik zou ook maar niet tegen een potentiele vriendin zeggen dat je Wall-E hebt gezien....Zeker niet als ze weg is van Godard, Bunuel, Truffaut,Woody Allen, Spielberg en zelfs De Laurentius.....Hhahah zegt ze "kom maar terug als je volwassen bent" Lol.Maar nogmaals dat is Persoonlijk. Misschien mis ik wat....Met mijn kleindochter kijken dan...
Dit bericht zal wel verwijderd worden......

avatar van Zwolle84
Ik zou ook nooit een vriendin willen hebben die weg is van Godard, Bunuel, Truffaut, Woody Allen, Spielberg en zelfs De Laurentius.

avatar van IH88
Sinds wanneer is Spielberg alleen voor volwassenen? Juist een regisseur die films maakt voor alle leeftijdsgroepen. Het is niet ieders favoriete regisseur, maar dat is een andere discussie.

En volgens mij ben je iets te kieskeurig als je een potentiële vriendin afwijst om de regisseurs die ze goed vindt. Dan maak je film iets te belangrijk, maar dat is mijn mening .

Zwolle84 schreef:

Daarom kom je ook niet verder dan Disney producties ........

IH88 schreef:

Beter lezen..zij keurt jou af..."Smaak"van "de ander is vaak een selectiecriterium voor veel mensen!! Dat geldt met name voor alle uitingen van kunst...Zij is gek op Hazes Jr??? Heel snel wegwezen!!! Hij is gek op tekenfilms??? ....Grow up en kom later maar terug. Got it??

avatar van nakada
frans123 schreef:
Is dat niet een heel oppervlakkige manier van selecteren? Die bovendien alleen maar kan leiden tot een saaie relatie?

nakada schreef:

Nee hoor, levenservaring...moet jij ook hebben op je leeftijd...Als smaak en interesse te veel uiteen lopen (botsen!!!)gaat de relatie stuk, erger nog is er niet eens een begin....Meestal lopen dan de levens op breder gebied ook niet synchroon..|" Vertel mij uw filmsmaak, en ik vertel U hoe U bent"".....O Disneyfilms...animatie.Tja..".hahahha

Niemand is toch te oud voor een tekenfilm? Als sfeer, verhaal en personages op een prachtige manier een verbond vormen met tevens een maatschappijkritische blik op de samenleving dan ga ik als Lynch-liefhebber voor gaas. Het laatste dat uit de mens ontsnapt is niet zijn adem, maar z'n fantasie. En fantasie is niets anders dan een uiting van het menselijk onvermogen om puur en alleen met de werkelijkheid te leven. Niemand ontkomt aan een poging om af en toe uit de realiteit te willen ontsnappen.

avatar van MJP10
Knap dat een film met weinig tekst kan boeien. Ik ben blij dat ik deze film heb gezien. Een film met een diepere betekenis voor de kijker die dat wil zien.

avatar van Hellboy!
Superleuke kinderfilm, vind het zelf ook niet erg om mee te kijken. Kids hebben zich goed vermaakt.

KillerPony 3000
Vrij sympathieke ecofiction die het publiek tracht wakker te schudden omtrent zijn inschikkelijkheid, laksheid en gemakszucht, en min of meer daaraan gekoppeld waarschuwt voor grenzeloze automatisering. Qua geest doet het denken aan films als Silent Running maar dan scherper. De moeite waard, alleen jammer dat Wall-E zelf net iets teveel lijkt op een melige robotversie van E.T.