He Walked by Night (1948)

Film noir / Thriller

geregisseerd door Alfred L. Werker
met Richard Basehart, Scott Brady en Roy Roberts

Een massamoordenaar en superdief steelt elektronische apparaten uit winkels en warenhuizen. Het is voor de politie een raadsel hoe hij het klaarspeelt om ongezien te blijven.

avatar van PaulieWalnuts
Dit is wel een redelijke film. Vooral de camerashots zijn zeer sfeervol. Aan sfeer ontbreekt het sowieso niet. Ik vond er alleen weinig spanning in zitten omdat je het bekijkt vanuit zowel de politie als de dader's perspectief. Maar toch zeker goed genoeg voor 3,5.

Goede film, hoor. Leuk en slim kat-en-muis spel, met enkele geweldige scenes: Hoogtepunten De tunnelachtervolging en de film stopt meteen op het hoogtepunt. Daar houd ik sowieso wel van.

Voor liefhebbers van politieseries (waar er ontelbaar van zijn) of films over serie-moordenaars (wat ook al niet bij te houden valt), is dit echt topvermaak. Maar ook een film als the Third Man heeft hier heel duidelijke trekken van. Misschien iets te braaf als geheel, de voice-over was nogal overbodig en er werd wel erg gehamerd op het “feit” dat de film waargebeurd is en precies zo is gegaan (yeah right), maar het zijn details. 4 sterren. Aanrader!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Sfeervolle Noir.

Met, mijns inziens, goed acteerwerk en een spannend verhaaltje. Mooi gefilmd, en in meerdere opzichten een uitschietertje binnen het genre. Prettige lengte ook.

Zeer goed.

avatar van trebremmit
Anthony Mann heeft hier ook aan meegewerkt zie ik op imdb.

Een ode aan het LA-politiekorps waarbij haar hardnekkig en vindingrijk onderzoek wordt geprezen in een goedgemaakte, sobere film, zonder sensatiezucht of overdrijvingen.
Gewoonlijk is dit laatste wel zo met vaak superlatieve heldhaftigheid en ook dikwijls een knauw aan corruptie binnen het korps.
Deze keer dus niet en vandaar wellicht genietbaarder dan vele andere.
Zou volgens het epiloog op ware gebeurtenissen berusten.
Een beetje flauwe titel.

avatar van Insignificance
Prima noir die wat teveel prat gaat op waargebeurde zaken, maar dat geeft het wel een reden om het in een documentaire jasje te stoppen. Daar krijg je dan een houterige voice over bij, maar het levert zo wel een strakke, doelmatige film op. Verstoken van glamour en dergelijke, geen acteur die zich hier staat te profileren of andere onzin, alles in het teken van de jacht. Voor- en achterop heeft het actie met pit.

Het midden is hoofdzakelijk gereserveerd voor een tamelijk gedetailleerd politieonderzoek. Zo heeft het met deze korte speelduur toch nog behoorlijk wat tijd over voor het maken van een compositiefoto. Best een leuke scène. Een 'spannende' scène is hier nog muisstil. Een zegen. Oké, Reeves is een ei, maar het is een fraai geschoten film die mede daarom een toffe finale heeft. Boem, afgelopen, zo doe je dat.

avatar van Insignificance
Film bevindt zich in het publieke domein en is o.a. hier te zien en dergelijke.

Het zwaartepunt in deze gestileerde, boeiende thriller lag op het politiewerk. Het verhaal over politiemensen die een (psychopatische) moordenaar probeerden op te sporen, werd sober verteld en in semi-documentaire stijl getoond. Wel hadden van mij de personages meer diepgang mogen krijgen. De cast speelde uitstekend; een dreigende, mensen hatende en eenzame Richard Basehart was briljant.

avatar van missl
Sober gespeeld met weinig diepgang. Het verhaal is wel goed.

avatar van as
as
Prima noir maar niet helemaal overtuigend met die quasi documentaire voice over. Niet nodig en overbodig.

Leuke plaatjes, best sfeervol hier en daar maar verder wat onzeker gebracht. Weet als nachtelijke manhunt film niet niet helemaal de spanning vol te houden in een verdere sobere speelduur van 80 min. Leuk en vermakelijk maar niets bijzonders.

3*en

avatar van mrklm
Nadat Hollywood in de jaren '30 veel kritiek oogstte met het verheerlijken van criminelen, was het niet zo gek dat het in latere jaren probeerde de boel recht te trekken met films waarin de politie van z'n meest heldhaftige kant te zien is. Zoals de eerbiedige, sonore voice-over van Reed Hadley keer op keer benadrukt, is dit verhaal een trouwe reconstructie van de klopjacht op een man [Richard Baseheart] die een agent doodschoot en vervolgens de politie lange tijd op slimme wijze wist te misleiden. Deze film geeft een fascinerend inzicht in de werkwijze van de politie, met veel aandacht voor de informatieverzameling, de ondervragingstechnieken en natuurlijk de manier waarop de politie probeert het doelwit in de val te lokken. Dat komt soms wat gekunsteld over, bijvoorbeeld wanneer de politie een groep ooggetuigen bij elkaar haalt en zo stukje bij beetje een goed signalement weet te verkrijgen, maar de film is nooit saai. Baseheart is bovendien uitstekend als de gewiekste, meedogenloze moordenaar.

avatar van wihu61
Ik vond hem zeer onderhoudend, zeker de laatste 20 minuten. Zou men bij "the third man" hier niet met een scheef oog naar gekeken hebben?