Westward the Women (1951)

Western / Drama

geregisseerd door William A. Wellman
met Robert Taylor, Denise Darcel en Hope Emerson

Het is 1851. Nu de blanke mannen het westen van de Verenigde Staten hebben veroverd op de indianen, ontbreekt het hen aan vrouwen. Vooral op de grote 'Roy Whitman Ranch' in Californië. Onder aanvoering van prairieman Buck Wyatt gaat een karavaan met 138 vrouwen van Chicago naar de Roy Whitman Ranch'. Ze gaan naar hun mannen, waarmee ze met de handschoen zijn getrouwd. Deze zware tocht over de Rocky Mountains en door de woestijn is niet zonder gevaren.

avatar van Brix
Bijzondere western, waarin vrouwen laten zien dat ze hun mannetje kunnen staan.
Soms rauw, soms ontroerend, maar steeds boeiend
Veel sterke rollen die je bij blijven.
Taylor is hier prima op zijn plaats, zoals in al zijn westerns.
Denise Darcel, de wulpse Française, die heel toepasselijk de naam Fifi draagt in de film, geeft hem goed tegenpartij.
Hope Emerson speelt eveneens sterk.

Een topper, en een buitenbeentje op western gebied.

Brix schreef:
Bijzondere western, waarin vrouwen laten zien dat ze hun mannetje kunnen staan.
Soms rauw, soms ontroerend, maar steeds boeiend
Veel sterke rollen die je bij blijven.
Taylor is hier prima op zijn plaats, zoals in al zijn westerns.
Hope Emerson speelt eveneens sterk. Een topper, en een buitenbeentje op western gebied.
Volgens mij heb ik deze Western in mijn jeugd wel eens op de Duitse tv gezien.
Heb je de DVD?
Ingediende gedetailleerder plot en poster zijn inmiddels geaccepteerd zie ik.

avatar van Brix
[/quote] Volgens mij heb ik deze Western in mijn jeugd wel eens op de Duitse tv gezien.
Heb je de DVD?
Ingediende gedetailleerder plot en poster zijn inmiddels geaccepteerd zie ik. [/quote]

Alleen op video helaas, maar ik ga (gauw)achter de dvd aan, want die mag niet ontbreken in mijn collectie.
Tot nog toe alleen een off. Franse release (met Engelse soundtrack) gezien, en privé dvd's (US)
Is wel te downloaden.

Mooie poster overigens.
Plot beschrijving is ook beter.
Thanks

avatar van Dogie_Hogan
Sedert aug. 2008 is er een R-2Fr DVD release, maar geen idee over Franstalige dub of subs.

deze is regel matig te zien op tcm tv met nl ond

parkiet schreef:
deze is regel matig te zien op tcm tv met nl ond

Bedankt, inderdaad, en met zeer goede beeldkwaliteit.

In de USA circuleert er een dvd waarop de oorspronkelijke zwart-wit versie van de film staat, plus een ingekleurde versie.
Op die laatste zit ik niet echt te wachten eigenlijk.

avatar van Brix
Onlangs nog maar eens bekeken deze schitterende western.
Het viel mij nu voor 't eerst op dat het verhaal van Frank Capra is..

Toch aardig om te weten.

avatar van Dogie_Hogan
Opnemen maar: zondagochtend 22 oktober a.s. vanaf 00.50 uur op de ARD!

avatar van madmax1
Ja deze wil ik ook nog wel eens zien,Even snuffelen op het net komt er zo aan.

avatar van madmax1
Even iets langer moeten zoeken maar was wel de moeite waard,2uurtjes even wanen in het wilde westen. heerlijke film waar je met plezier na kijkt,zelfs die kleine hond speelde vrolijjk mee . Lastige rol voor Robert tussen aldie dames maar het spat er van af.Goede film in zwart wit en door mijn slechte engels de subs waren ook nog te halen.

avatar van madmax1
Daar ik deze mooi had ingepakt met een mooie cover, wou mijn echtgenote deze ook afkijken, en mijn dochter kwam ook nog langs,nou dat moet ik meer maals doen want het was muistil,en ook ik was weer helemaal in de ban van deze film,er is ook weinig sound in ,dan hoor je de karren kraken over de steppen,moet er een half punt bij doenen alles wat te vinden is van Robert Tayor eraf halen, hij heeft iets wat ik niet heb, haha.

avatar van madmax1
Oioioj ,deze kom ik nog een half punt aan het bij doen,de tent zit weer vol en vroegen de dvd weer inte leggen,ik zeg neem hem maar mee, plotseling worden allemaal geinterseert in oude westerns.

madmax1 schreef:
Geheimtaal?

avatar van madmax1
Meen je, ach na de laatste flop vanavond The law end jake wade ,en ondanks ik nog 9 oude western heb lopen is de intresse van de mee kijkers af gekoeld.

avatar van madmax1
Nadat mijn eigen gemaakte dvd ,met schitterende cover de ronde had gemaakt bij family en bekenden, is hij terug,even laaide de mening weer op over een spaghetti die hij op een blauwe maandag had gezien, iemand die een doodskist achter zich aansleept, ik wis al gelijk waar het over ging ,maar ik had geen zin in een descussie want dit gedrog is niet de moeiteom je op te winden, ik had ''m gelijk de mond gesnoerd dat dit is afgekeken van een amerikaanse film Paco villa,de meening werdt gelukkig bijgesteld op mijn dvd product West Ward Women,en schikte zich bij de andere clan, dit was een van de mooiste western die hij had gezien,nadat ik hem dit bericht heb laten lezen, kon ik niet achter blijven,en geef deze klasse film de volle 5.

madmax1 schreef:
Meen je, ach na de laatste flop vanavond The law end jake wade

Zeker geen flop, The Law & Jake Wade, eerder een Western-pareltje; tip: maar snel herzien.

Vandaag op TV te zien WDR > 13:35 uur

avatar van Dogie_Hogan
Warner komt -eindelijk- met een DVD release.

Praise the Lord

avatar van Mochizuki Rokuro
Zo'n plaknacht heeft zo zijn voordelen. Om kwart over drie ging ik uit bed om beneden iets te drinken en zette de TV aan. In plaats van eenmaal "1" in te drukken, drukte ik deze per ongeluk tweemaal in en onder 11 zit ARD - en zo geschiedde... Ik heb de eerste drie minuten of zo gemist, maar ben voor de rest toch geboeid blijven kijken. En ik heb vanaf kwart over vijf nog lekker drie uurtjes geslapen..

Grappig dat in de week dat Meek's Cutoff in Nederland eindelijk in de filmhuizen te zien is er een vrouwenwestern over een gigantische huifkartocht op TV is. Ik moest telkens denken dat als Kelly Reichardt bij Zomergasten zou zijn dit vast haar keuze film zou zijn. In de totaal scènes kwam de film ontzettend authentiek op mij over. Nu zijn er in Westerns vaak grootse landschappen, maar hier zitten er ook een paar in zeg! Wat je niet vaak ziet zijn Japanners in Westerns, dus dit is denk wel een unicum. (Brix gaat me nu vast corrigeren ) Behoorlijke airtime krijgt die Henry Nakamura in een belangrijke bijrol (het hulpje van Robert Taylor - hij is min of meer zijn spirituele geweten, zijn vrouwelijke kant). En Italianen in Westerns werden van de jaren 60 gemeengoed, maar hier zijn er ook al een paar. De tocht is behoorlijk authentiek naar mijn gevoel, maar daarmee hebben we de grote plussen wel gehad.

In de diverse incidenten en ook in de dialogen kan Wellman minder uit de voeten. Die incidenten (kar van de berg door gebroken haak, kar in de rivier bij storm, wiel eraf bij de bevalling) worden nogal nadrukkelijk in beeld gebracht en dat komt nogal klunzig over. Sommige dialogen zijn ook nogal nadrukkelijk en daardoor weinig overtuigend. Én de vrouwen rollen zijn hier en daar nogal stereotiep - denk aan het gillen om een slang en zo. Hope Emerson die de recht-door-zee Patience speelt is ook stereotiep, maar dan van het leuke soort.

O ja, Wellman heeft nogal wat visuele vondsten en grappen in zijn film gestopt. Sommige, zoals met het hondje, komen meermaals terug, maar er wordt veel gebukt, gedraaid en op schouders getikt met een verluchtend effect.

Mochizuki Rokuro schreef:

Nee, zeker niet corrigeren, want je zegt het zoals 't is...je ziet niet vaak Japanners in westerns.

Misschien wel een kleine aanvulling, een die je zelf ook wel kent denk ik, 'Soleil Rouge/Red Sun.
Met een prominente rol voor een Japanse Samuraí (Toshirõ Mifune)
Er zijn er nog wel enkele, maar dat is waarschijnlijk de belangrijkste.

Ik ben wat positiever betreffende bepaalde punten, het productiejaar was toch 1951, maar dit nachtelijke "toevalstreffer" verhaal is erg leuk om te lezen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Brix schreef:

Daarop in hakend, ik vond de film juist niet zo als jaren 50 ogen. Ouder. En Wellman staat bekend om vaak kritische noten in zijn films, zowel zijn westerns als drama's. Dat was duidelijk terug te vinden, maar hij is toch wat onbeholpen om dat wat vloeiend in beeld te krijgen of natuurlijker te incorporeren in het verhaal. Nu was het wat nadrukkelijk. Als dit nu zijn debuut was à la, maar hij had er al zon 50 (?) films opzitten.

avatar van Brix
Da's waar, kritische noten zijn er legio te vinden in zijn films, ook al liggen ze er soms wat dik op, waardoor het effect wat minder is dan het had kunnen zijn.

Ook een erg productieve regisseur.
Maar liefst 3 films in hetzelfde jaar (1951) w.o. een andere, heel wat minder sterke western: Across the Wide Missouri.
Desalniettemin, indrukwekkend werktempo.
Misschien gind dat tempo ook ten koste van de zorgvuldigheid?

Vragen blijven ook altijd: wat kon hij zich permiteren t.o.v. het scenario?
Welke invloed had de studio op het eindproduct?

Al met al toch een van mijn favoriete westerns, en dat al sinds mijn jonge jaren.
Vele malen gezien inmiddels.

De lovende kritieken, hier en op IMDb ten spijt; ik vond het redelijk, maar nergens bijzonder. De typetjes liggen er allemaal te dik op om me er niet aan te storen. De harde momenten (dood en verderf) komen wel reëel over en brengen het niveau omhoog.
Taylor heb ik al beter gezien.
De trektocht met al zijn ontberingen leverde mooie momenten op, maar werden voor mij hinderlijk onderbroken door de acteurs die wat doorschoten in de momenten die ze kregen. Iets minimaler acteerwerk zou de film veel goeds hebben gebracht.

avatar van Sol1
Redelijk origineel gegeven als uitgangspunt voor deze western. Een gegeven dat teruggrijpt op de historische situatie, ten tijde van het Wilde Westen, van een tekort aan vrouwen op de westkust van Noord Amerika. Uiteraard bewerkt in een eigen verhaal van de regisseur. De western is mooi uitgewerkt en wordt vlot verteld/vertoond. Een paar situaties tussen mannen en vrouwen, of tussen vrouwen onderling, reacties van vrouwen, zijn inderdaad wat stereotiep; maar misschien ook wel te verwachten onder dergelijke omstandigheden. Inderdaad een aantal grappen tussendoor; zoals: bij de zoekopdracht van Buck aan Ito bestonden al enige vermoedens over de uitslag daarvan..., het hondje is hier al eerder genoemd, schietkunsten en -lessen. Een aangenaam geheel om naar te kijken.

avatar van mr rumson
Deze western wist mij in positieve zin te verassen.
Het verhaal over 150 vrouwen die door Taylor naar Californië moeten worden gebracht .
Vond ik boeiend om te volgen al duurt het wel even voor dat deze zware reis daadwerkelijk begint.
De reis zelf is een lust voor het oog om te zien , zeker als je daarbij ook nog de tegenslagen bij optelt.
Van dreigende indianen tot saboterende cowboys . en van droge woestijnen tot zware regenvallen.
Wat de acteurs en actrices betreft die vielen mij niet tegen wel was het af en toe moeilijk om de dames uit elkaar te halen.
Dat er zo nu en dan wat overdreven gegild werd daar heb ik mij niet zo aan gestoord.
Dit zien we vaker terug in films uit die tijd .
Het einde vond ik dan wel iets minder maar alles bij elkaar toch meer dan genoten van deze western.

Western met een heel bijzondere "lading"...
Begint knap met de uiteenzetting van het ganse, ongewone project, de "ronseling" van de vrouwen en ontplooit zich dan verder in een avontuurlijk, nagenoeg episch gebeuren.
Niet dat het altijd hoge toppen scheert, want er zijn toch ook wel zwakkere momenten, maar het blijft gevarieerd en houdt de spanning gaande.
Enkele sterke vertolkingen waarbij ik persoonlijk vooral John McIntire citeer maar ook Denise Darcel is knap terwijl Hope Emerson vaak voor de komisch-energieke vrolijke noot zorgt.
De westerndecors kwamen behoorlijk echt over in een western die qua inhoud in het genre toch wel apart is.
Westernlovers mogen dit inderdaad niet missen.

avatar van Brix
Vorige week voor het eerst in de ingekleurde versie kunnen bewonderen.
Ik zei ooit eerder hier dat ik daar niet op zat te wachten, haha.
Nieuwsgierigheid dreef mij toch tot aanschaf van die versie, mede vanwege mijn verknochtheid aan deze western.

Ik moet zeggen dat het niet tegenviel.
Geen ware technicolor natuurlijk, maar het bracht toch de landschappen meer tot leven.

Het wachten is nog steeds op een (Z/W) Blu-ray versie wat mij betreft.

Robert Taylor blijft nog steeds hoog aan de top van mijn favoriete westernacteurs staan.
Ik ben het met Movsin eens dat Darcel goed acteerde.
Jammer dat haar filmcarrière nogal kort was.
Wel speelde ze nog in een andere sterke western, Vera Cruz (1954)
Maar halverwege de jaren '60 was het gedaan met films en werd ze stripteasedanseres, en nog later croupier in een Casino in Las Vegas.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Goede western over een pionier op het gebied van relatiebemiddeling. Buiten het bijzondere uitgangspunt is Westward the Women ook mooi geschoten en kent een paar fijne acteurs. Met name Hope Emerson en Taylor springen er uit, en Darcel was leuk als kokette Française.

Hoewel moderne feministen de film nu helemaal de grond in zouden twitteren valt WtW op doordat vrouwen als sterk worden geportretteerd (wel vanwege de verleiding van het huwelijk maar soit), zeker in vergelijking met veel tijdgenoten. Neemt niet weg dat sommige scenes nu wel wat lachwekkend overkomen- na de helse reis storten de stoere vrouwen zich op een kar met mooie stofjes en kleren- of zelfs schokkend, zoals de afranseling met de zweep (wat het slachtoffer ook nog eens niet belet volledig te vallen voor haar beul).

Opvallend trouwens dat de poster meldt dat hij 200 vrouwen leidde, het waren er volgens mij 140 (die bovendien lang niet allemaal aankwamen)