The Hanging Tree (1959)

Western / Drama

geregisseerd door Delmer Daves
met Gary Cooper, Maria Schell en Karl Malden

Dokter Joe Frail redt een lokale crimineel van ophanging in een goudzoekerskamp. Vervolgens neemt hij controle over het leven van de jonge man om zijn geheim te exploiteren.

avatar van The One Ring
In deze film debuteert George C. Scott, de briljante acteur uit onder andere Patton en Dr. Strangelove.

avatar van Dogie_Hogan
Nu uit op DVD: R-2Fr.

avatar van Mac Hammer Fan
Een psychologische western over de avonturen en de persoonlijke conflicten van drie goudzoekers. De regisseur maakte er een dramatische prent van - het werd een tragisch maar boeiend verhaal met een knappe cast en en spanning die boven de middelmaat uitreikt.

Inderdaad een prima cast, maar ik vond het verhaal nogal aan de suffe kant. De sfeer wordt niet broeierig spannend, tenminste ik heb het gemist.
Malden als onberekenbare vieze oude man vond ik nog het best er uit komen.
De spanning tussen Cooper en de jongen was niet echt te snijden en het dokter-vrouwelijke patiënt stuk was mij ook te flauw. Het kan aan mij liggen, want de score hier en vooral op IMDb is best wel hoog.
Met een 2,5 vind ik mij nog mild, eigenlijk. Ik ga hem nog wel eens zien en misschien dat ik dan het geheel beter kan hebben.

avatar van horned_reaper
Zal onderstaande nummer gebaseerd zijn op deze film?

Zo ja, dan ben ik er wel benieuwd naar!

YouTube - ARENA V05 the hanging tree

Prima western met uitstekende cast vooral Malden met snor is erg op dreef. De Duitse Maria Schell is er voor het vrouwelijke schoon en daarbij acteert zij als zo vaak erg goed ook kleine rol van George C. Scott.

avatar van madmax1
Ja ik weet ook niet presies wat ik er mee aan moet, prachtige omgeving , kleinbeeld in kleur, is ook een mooie film meer drama, dock Cooper red M.Schel van blindheid maar dat alles in een traag gebeuren, de film valt in het midden stuk bijna stil, die Malden loopt mei die comiekse muts op, een beetje de clonw uit te hangen ,laten we zeggen een lang draaig drama.

avatar van madmax2011
die Malden loopt mei die comiekse muts op, een beetje de cloww uit te hangen ,

hahahahaah

avatar van Jan met de pet
Aardige film, meer liefdesdrama dan western, Maria Shell mooi en goed, weinig actie maar goed verhaal:3,0

avatar van hkoster
Gary Cooper speelde in deze film zijn laatste grote western-rol. Tijdens de
opnamen wist hij al, dat hij kanker had. Cooper stierf in april 1961. Een
maand na de toekenning van de Ere-Oscar *

Het duurt wel een tijdje voor de film enig tempo maakt en eigenlijk blijft het allemaal nogal slapjes en met een slot van 13 in een dozijn.
Gary Cooper is wel goed in een niet zo eenvoudige karakterrol en ook Karl Malden overtuigt. Maria Schell kon me zelden bekoren en ook nu niet.

avatar van mr rumson
Deze western gaat niet over outlaws ,cowboys of indianen .
Ook komen er geen grote vuurgevechten in voor of saloons met ongure types .
Wel is het een wat vreemde western waarin de mannelijke hoofdrolspelers allemaal een slechte kant met zich meedragen .
De jonge Rune [Ben Piazza ] is een dief . Dr Joseph 'Doc' Frail [ Gary Cooper] is een mysterieuze figuur . en Big Frenchy (Karl Malden) is een slijmbal en een aanrander .
Doordat ze alle drie wat slechts in zich hebben ,weet je niet goed welke kant deze film opgaat .
Voeg daar het prominente landschap en de sterke optredens van Cooper en Malden aan toe .
Hierdoor blijft het een boeiende film.
Marty robbins de country zanger, o.a. bekend van[ El paso ] zingt het mooie The hanging tree.

avatar van Dogie_Hogan
18 april: vanaf 14 uur op ARTE.

avatar van LuukRamaker
Een prima western met een heerlijke titelsong en een interessant plot. Het geheimzinnige gebeuren over de achtergrond van hoofdpersoon Joe Frail zorgt voor vreemde situaties en onbegrijpelijke handelingen, maar dat wordt later in de film toch wel even mooi 'rechtgetrokken'. Gary Cooper zet dan ook een prima rol neer als de zojuist genoemde dokter. Al lag het ook zeker niet aan de rest van de cast, want met namen als Karl Maden (die ook nog even de regie overnam) en George C. Scott is er wat dat betreft weinig mis. Verder zetten ook Maria Schell en Ben Piazza goede rollen neer en zo wist het gebeuren in het mijnersstadje toch eigenlijk wel heel aardig te boeien.

Een visueel mooie (de beboste bergen), melodramatische, solide, maar ook trage moralistische western, die zich afspeelde in 1878, met de ingrediënten dramatiek, romantiek, mysterie, symboliek en geweld. Een charismatische Gary Cooper speelde zijn hoofdrol op een duistere wijze. Ik vond de titelsong door Marty Robbins sterk klinken.

Aardige film over een dokter in een goudzoekersstadje die het leven redt van een jongeman. De film begint goed en ook het einde is goed, maar daar tussen in zakt het soms wat in. De hoofdpersonages zijn wel goed uitgewerkt en de cast draagt hier aan bij. Genoeg mooie plaatjes van het landschap en deze film betekende het debuut van George C. Scott in een bijrol.