The Black Dahlia (2006)

Verenigde Staten / Duitsland / Frankrijk
Misdaad / Mystery

geregisseerd door Brian De Palma
met Josh Hartnett, Scarlett Johansson en Aaron Eckhart

In 1947 wordt in Los Angeles het levenloze en ernstig verminkte lichaam van een jonge vrouw, Elizabeth Short, gevonden. Twee LAPD-agenten worden op de zaak gezet, en Bucky, één van hen, ontdekt al snel dat zijn eigen vriendin een connectie had met het slachtoffer. Al snel leidt het onderzoek bovendien naar corruptie in het politie-departement.

avatar van david bohm
Bleichert <> Blanchard zo diep zijn de lagen dus niet. Acteerwerk van de hoofdrolspelers is matig. Mr Hartnett levert zelfs een wanprestatie af in deze pretentieuze maar mijns inziens tamelijk mislukte film. Ook de ontknoping heeft me niet kunnen bekoren.

avatar van little_lOve
Zelden komt het voor dat ik een film niet uit kijk. Al is het maar om er achter te komen of het later nog interessant wordt. Maar The Black Dahlia hield het bij mij niet langer dan 40 minuten vol. Nu heb ik al de 'pech' dat ik Josh Hartnett niet uit kan staan, wat puur een gevoel is, maar ik vond het geen boeiende film in die eerste 40 minuten. Als een film me dan nog niet in kan pakken, weet ik dat ik goed aan heb gedaan om hem uit de dvd-speler te gooien. Helaas, maar hopelijk maak ik nog eens een keer iemand anders gelukkig met de dvd.

De film komt te langzaam op gang. Het verhaal is niet goed te begrijpen en ongeloofwaardig. De moord op betty komt helemaal niet zo centraal aan bod als ik dacht.
Scarlett is aan het overacteren met dat overdreven sexy zelfverzekerde gedoe wat niet past bij een vrouw van haar leeftijd. Het lijkt net alsof ze marlene dietrich nadoet.
Hilary swank overdrijft niet zo en weet wel een goeie rol neer te zetten als mysterieuze en meedogenloze dame.

avatar van Sergio Leone
Moeilijk te beoordelen film.

Hoewel het eerste half uur oerdegelijk was (introductie van de personages,..) gaat het vanaf dan wat moeizamer. Als dan eindelijk het personage van Swank haar intrede doet, is er een opflakkering van een kwartiertje, om dan een erg rommelig gedeelte tegemoet te gaan. Gelukkig houdt het redelijk spannend slotkwartier het verhaal toch nog een beetje op niveau.
Over de ganse lijn zouden we kunnen zeggen: rommelig. Zo is mij het motief van Hilary Swank om Eckhart te vermoorden niet glashelder. "Gewoon" omdat hij haar vader ineensloeg?.

Van de cast komt alleen Hilary Swank echt uit de verf. Zij zet haar rol erg goed neer. Nooit gedacht dat zij sexyer voor de dag zou komen dan Scarlett Johansson, die ondanks haar presence wegkwijnt. Haar acteren an sich is van een belabberd niveau.
Bij de heren doet Josh Hartnett zijn best, en ook al is dit niet z'n beste rol, blijft het allemaal goed te doen. Aaron Eckhart viel amper op, en was eigenlijk wat opvulsel.

Het grote pluspunt van deze prent is de gehele film noir-sfeer. Daar slaagt De Palma erg goed in. De auto's, de omgeving, de kostumering, de muziek. Ik geloofde de jaren 40-sfeer. De trapscène was van een erg hoog niveau.
De film duurde wel iets te lang, maar dat komt volgens mij door het rommelige script.

Het is de sfeer die het hem doet: krappe 3,5.

avatar van VHS1975
Ik hou wel van die onopgeloste moordzaken, vooral als ze echt gebeurd zijn.
Ik heb deze film een tijd geleden gezien en ik vond hem toen wel aardig.

Als ik me goed kan herinneren hadden ze de dader op het einde gepakt

En dat vond ik verschrikkelijk, want de echte moordzaak is toen nooit opgelost.
Maar ik vond hierover een stukje op IMDB:

In 2003 a retired Los Angeles Police Dept. homicide detective, Steve Hodel, found several pictures of her among papers left by his late father George, a former surgeon. Upon further investigation, he discovered that his father had been a prime suspect in her murder. The police at the time believed that because her body had been so precisely dismembered, only a skilled physician could have done it. George Hodel was not only a surgeon but it turned out that he had been carrying on an affair with her. After police initially questioned him about his relationship he fled the country to the Philippines, abandoning his family, and never returned. Steven Hodel now believes that his father was actually a serial killer who murdered at least a dozen women, including her, and that he fled the country because he was tipped off that he was a suspect in her murder by corrupt police with whom he was running an illegal abortion practice.

Het zou wat wezen als z'n pa er iets mee te maken had.

avatar van DragQueen
Het duurt tamelijk lang voordat de film gaat boeien. Het verhaal komt wat moeizaam uit de startblokken. Ook het acteerwerk is niet altijd even overtuigend. Verder heeft het verhaal wel potentie, maar had de uitwerking beter gekund. Het camerawerk en de sfeer zijn wel goed. 2,5 Sterren.

avatar van emmes
Dit moet zowat een van de slechtste films zijn die ik ooit in de cinema heb gezien. Ik ben fan van Brian de Palma, maar wat hij hier uithaalt is gewoon saai en het duurt allemaal veel te lang. Een paar mooie Hitchcockiaanse beelden (een trademark van De Palma), maar daar heb je het dan ook mee gehad. Vermijden deze handel!

Dick2008
Ik weet niet of je zo'n film, die je nu voor 1 Euro in de bak tegenkomt wel moet vermijden. Zelf heb ik hem via ruil maar is ook al op tv geweest.
Ik kan het ook wel mis hebben als ik deze weer eens ga herkijken.Maar ik ga vaak helemaal niet zo voor het verhaal maar let op heel andere zaken en daarop baseer ik mijn stem.
Ik ken die De Palma-films niet zo goed (ik heb er vijf gezien, maar dat is bijzaak). Deze film is wel mooi geschoten alsof je een schilderij bekijkt die constant in beweging is.

avatar van thomas_
Wat was dit een ongelofelijke zaadfilm zeg. Man, man, man, wat een drama. Ik ga dit niet eens onderbouwen, wat een prut.

Toch nog een puntje voor de mooie dames.

avatar van Dogie_Hogan
@Dick2008. De Blu-ray onlangs voor € 4,99 gezien en gekocht.
Nog steeds prima, sfeervol gemaakte Film-Noir achtige film, zeker in Blu-ray, maar evenals The American (2010) geen thriller voor pubers.
Namen van regisseurs zeggen mijn eigenlijk niets, dus is dat voor mij geen beoordeel-criterium.
Enig minpunt, cq. miscast vind ik Jos Haarnet, maar dat geldt voor elke film, waarin hij gecast is; hij mist charisma.

avatar van aburex
Wel wat saaie en langzaam op gang komende film. Ben wel meer gewoon van Brian De Palma. De film duurt eigenlijk veel te lang voor het klein verhaaltje. Toch 3* voor het acteerwerk.

avatar van russo
afgelopen week inderdaad ook de bluray voor 4 euro gekocht, prijs/kwaliteit verhouding is daarmee prima want de film zelf was erg slecht

veels te langdradig en saai verhaal, er gebeurt te veel wat niet uitgediept wordt, de moord zelf waar de hele film eigenlijk om gaat lijkt maar een klein rood draadje te zijn van de film en de ontknoping was er waarschijnlijk eentje die ze nog ergens hadden liggen en maar in deze film verwerkt hebben

de sfeer was wel mooi neergezet, afentoe iets te overdreven film noir en de rol van swank was ook erg goed vergeleken met de rest

wel een grove montage fout gezien die echt niet kan in een film van dit formaat, de eerste is als bucky bij de familie uitgenodigd wordt en aan tafel zit, je ziet hem dan ruim een seconde in de camera kijken en wachten op een seintje van de regisseur en dan pas begint het schot daadwerkelijk pas, meer mensen die dit is opgevallen?

avatar van richiedoom
Ik vond t best meevallen. Ok beetje raar en rommelig verhaal, maar de sfeer was erg goed. Josh Hartnett vond ik in tegenstelling tot velen nog niet eens zo slecht spelen.
Gewoon aardig filmpje om een keer gezien te hebben.

avatar van La royaal
Er is te weinig waardering voor ´The Black Dahlia´. De film word keihard afgerekend voor het matige acteerwerk en de langdradigheid.

avatar van Sergio
Deze prut film met zijn overdadige luxaflex-schaduwen, spiegels, dubbelgangers enzovoort lijkt wel een parodie op het film noir genre. Jammer.

avatar van La royaal
Iedereen die een fan is van het spel L.A. Noire (PS3), raad ik aan om The Black Dahlia te kijken.

avatar van Jawaddedadde
Stijlvolle doch ietwat rommelige film met een te complex plot.

Begin is nochtans erg goed. De manier waarop de personages geïntroduceerd worden, de vondst van het gruwelijk verminkte meisje en de zoektocht naar de moordenaar. Maar gaandeweg wordt het steeds rommeliger en verliest het verhaal zich in warrige zijplotjes die uiteindelijk wel nog belangrijk blijken te zijn.

Jammer, want sfeervol is de film zeker, en ook wat acteertalent betreft zit de film goed.

avatar van Marvinleeaday
Beetje te lang en te veel plotwendingen.

avatar van goongumpa
Met plezier gekeken. Veel visuele panache, zoals je van DePalma mag verwachten, en het plot is best spannend (en prima te volgen - zeker als je bekend bent met de stijl van Ellroy). Acteerwerk is minder, vooral Scarlett Johansson weet echt niet te overtuigen.

Let op DePalma's (stem)cameo als gemene, onzichtbare regisseur in de casting-filmpjes van het vermoorde meisje! Zeer typisch.

Tarkus schreef:
Goede acteerprestaties van zowel Josh Hartnett, Hilary Swank, Aaron Eckhart en Scarlett Johansson.
Maar dit is wel een van de mindere Brian De Palma films die ik al heb gezien.
Verwarrend verhaal, dat nooit echt duidelijk wordt.
De film had best een half uur korter mogen zijn ook.
Wel spijtig met zo'n cast, het had allemaal beter gekund.

Blijft een ingewikkelde film, maar hij is me bij deze tweede keer kijken toch beter bevallen dan de eerste keer.

Weinig geslaagd.

De Palma's visuele praal is wat blijven hangen in de 80s. Niet dat deze film er slecht uitziet, maar het is allemaal erg braafjes en niet bepaald spannend. Er zijn maar weinig scenes die er echt bovenuit steken, uiteindelijk is het vooral veel degelijkheid.

Het verhaaltje is jammer genoeg een stuk flauwer. Matige whodunnit die te lang uitgesmeerd wordt en verzandt in een vervelend, uitleggerig laatste half uur. Ook de acteurs komen nooit goed uit de verf. De combinatie Eckhart/Harnett is eerder irritant en Johansson/Swank als tegengewecht werkt niet. Het sleept zich allemaal tegen een veel te traag tempo voort, het feit dat de film zichzelf wél erg interessant lijkt te vinden werkt alleen maar meer in z'n nadeel.

De Palma heeft eigenlijk veel missers op z'n naam staan. Visueel weet hij af en toe wel te bekoren, maar ook nooit echt consistent en een hele film lang is hem ook niet gelukt. Daarbij vervalt hij vaak in nogal saaie vertelseltjes die te lang gerekt worden. Deze Black Dahlia is eigenlijk de zoveelste in rij, toch jammer voor een regisseur die mits wat heroriëntering best leuke films zou kunnen maken.

Had me voorbereid op een misser na alle matige kritieken, maar vond het een vermakelijke neo noir. Best de moeite waard voor de liefhebber. Ik wist niet wie de schrijver van het boek was, maar de raakvlakken met l.a. confidential zijn overduidelijk al is deze film op alle vlakken wat minder. Vond het erg amusant, zoals meestal met de Palma.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ben nooit een grote liefhebber geweest van film noir (dit is een neo noir) en De Palma wisselt mooie films met missers af. Een regisseur met een eigen stijl dat staat als een dubbeltje op z'n kant en het is altijd afwachten welke kant het gaat vallen.

The Black Dahlia is op zich wel een mooie film met een typisch film noir verhaaltje. De troeven zijn dan ook de sfeer, belichting, kostumering, setting, ... De acteurs passen hier wel in. Maar zetten evengoed geen topprestaties neer. De film is ook te lang voor dit genre en komt al snel vervelend over. Het deed me wat denken aan Pearl Harbor (misschien wel deels door de aanwezigheid van Josh Hartnett) dat op zich wel mooie scènes heeft, maar door het liefdesverhaaltje zichzelf van de top haalde.

The Black Dahlia is beter dan m'n eerste kijkbeurt, maar is ook niet meer dan gewoon een goeie film. De Palma is vooral een blockbuster-regisseur die soms wel voor mooie beelden kan zorgen.

avatar van Boneka
The Black Dahlia is een interessante film die helaas wat rommelig is uitgewerkt. Wat betreft de feiten komen we niet verder dan de afschuwelijke moord waar haar lichaam in tweeen is gesneden. Het lichaam was verplaatst en het bloed was volledig verdwenen. De film gaat vanaf dat moment verder al moet ik zeggen dat haar hele jeugd misschien veel interessanter was om te verfilmen. Wat een ongelooflijk drama heeft ze allemaal afgespeeld tot haar afschuwelijke dood.

Probleem bij dit soort films is dat de moordenaar(s) nooit zijn gevonden en er maar een eigen interpretatie van gemaakt is. In Zodiac was dat beter belicht hoewel ook daar de moordenaar nooit werd gevonden. Zodoende is the Black Dahlia vooral verzonnen. Dat is niet erg ware het niet dat de film vooral in het begin rommelig oogt. De vele namen die dan opduiken maken het dan ook niet echt duidelijk. Qua sfeer aankleding en muziek zit het wel snor. Over de acteurs had ik ook niet veel te klagen. Hier en daar vond ik wel dat het er wat geforceerd uitzag. Mooie rol trouwens voor Scarlett Johansson. Heerlijke sexy rol. Het is jammer dat het plot hier en daar wat onevenwichtig overkomt, anders had deze film best zijn prijzen kunnen krijgen, maar ik ga hem zeker nog een keer opnieuw bekijken.

avatar van IH88
The Black Dahlia

Dit was niet al te best. Sfeervol is het allemaal wel, maar het verhaal is een zooitje. Er is geen touw aan vast te knopen en eigenlijk boeit het na een half uur al niet meer wat er verder nog gaat gebeuren.

De acteurs zijn redelijk maar kunnen dit rommeltje niet naar een hoger niveau tillen. Er is ergens een moord gepleegd en twee rechercheurs raken verstrikt in een web vol corruptie, moord en verraad. Zover volgde ik het nog, maar naar het einde toe volgen de onlogische plotontwikkelingen zich op. Jammer, want De Palma en deze acteurs kunnen beter.

avatar van blurp194
Tsja, deze had ik al eens gezien, maar dat was zonder dat de film ook maar enige indruk maakte. Maar ik kwam veel later terecht in een documentaire met interview over Vilmos Zsigmond, en dat is toch wel een erg interessante meneer. En die deed de cinematografie van dit baksel, dus toch nog maar eens herzien.

Nou ja kort met Zsigmond's werk zit het wel snor. Knappe shots, zonder twijfel. En Hilary Swank laat ook een poepie ruiken - ze speelt iedereen van het scherm af, met haar mooie femme fatale. Hartnett houdt zich nog net staande, maar Johansson en Eckhart, wat een droefenis. Echt niet hun dag.

En dat dan nog een tikkie erger voor de arme regisseur. De Palma, wat een misslag maakt hij hier weer. Dan wil ik er nog in mee dat het ergste veroorzaakt is door de wat hardhandige editing waarmee de film tot normale bioscooplengte teruggebracht is kennelijk. Maar dan nog steeds, geen fraai werk.

avatar van Alathir
Dit is nu eens een film waarvan ik zeg deze had wat langer moeten zijn. Soms gaat het zo snel dat je geen tijd krijgt om te verwerken wat er gezegd is, veel geknipt vermoedelijk. Dit zorgt voor een rommelig verhaal waaraan hoogstwaarschijnlijk niemand aan uit kan. Veel namen ook nog eens om te onthouden. Het helpt allemaal niet. Misschien dat de film beter wordt bij een snelle tweede herziening maar als ik bij een eerste kijkbeurt (en twee medekijkers) er niets van kan maken dan scheelt er toch wel iets.

Best jammer want zeker qua sfeer en camerawerk is dit een fijne film. Overgangen zijn wat basic en vaak hetzelfde. Zonde, want dit is helaas weer een miskleun van De Palma geworden. Het bedroeft me wat want hij heeft zeker minimaal 5 echte toppers op zijn naam staan en is mijn ondertussen best bekeken regisseur.