The Other Boleyn Girl (2008)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Historisch

geregisseerd door Justin Chadwick
met Natalie Portman, Scarlett Johansson en Eric Bana

De zussen Boleyn denken beide de liefde van hun leven aan het kille hof van de Tudors gevonden te hebben. Maar niet alleen het hof blijkt onvriendelijk. De spanningen tussen beide zussen lopen hoog op, wanneer zij beiden vallen voor de charmes van Koning Henry VIII.

avatar van nadrin
Historische prent met veel oog voor detail

Het heet dat er nogal een loopje genomen wordt met de historische feiten, maar laat het gehele verhaal dan nog hier en daar wat verzonnen zijn, wat is er dan met dit filmwerk verkeerd ?
Een indringende story, klederdracht en decors zijn uitstekend weergegeven, knappe dialogen en camerawerk, de nodige emotie en een pak zeer goede acteurs.
Ana Torrant, het jonge meisje uit "Cria Cuervos" uit 1976, is te zien als Catharina di Aragon, echtgenote van Harry VIII.

avatar van EIGER3970
Een echte aanrader blijft toch de serie 'The Tudors', met acht afleveringen over Anna Boleyn. Hier zijn de acteurs nog beter en de intriges nog meer uitgesponnen. Maar ik hou van historische films en daarom een ondersteunende 4!

Deze film is erg aangenaam om te bekijken. Ik hou persoonlijk zelf van actiefilms. Ik had daardoor verwacht dat de film saai ging zijn omdat er geen actie in zit. Blijkbaar was mijn mening totaal fout. Ik heb me totaal niet verveeld bij deze film. De film is erg interessant zeker als je niet veel over Henry VIII weet. Het zit vol met emoties. Ik ben ontroerd door wat de twee zussen hebben doorstaan.

De film The OtherBoleyn Girl is een beetje langdradig. We hadden verwacht dat er nog een spannend deeltje zou komen, maar dat was dus niet het geval. Soms werd het moeilijk om te weten welk personage een relatie had met een ander personage we waren ook een beetje verward omdat de ene zus verloofd was met iemand anders en toch trouwde met een ander persoon. Dit is niet bepaald een film die we zelf zouden uitkiezen, niet omdat het een historische film is, maar omdat het wat langdradig was. Het was wel tof om de film met ons groepje samen te bekijken, door de opmerkingen en hulp van de anderen wisten we allemaal heel goed waar het over ging. Als er iemand niet meer mee was in de film kon je het vragen aan de anderen, en was iedereen weer mee. Al bij al wast het ook geen saaie film, maar het is niet een film die je zeker moet gezien hebben!

avatar van Zwolle84
Zo'n film zou ook een keer niet om 'hij wilde een zoon en nu is het een meisje, help'-gemekker draaien. Wel goed geacteerd van beide dames en het sfeertje is prima, maar ik kon een gaap of 83 maar moeilijk onderdrukken.

avatar van IH88
“I have torn this country apart for YOU!”

Prima historisch drama. De geschiedenis van Koning Henry VIII en de Boleyn zussen is natuurlijk bekend, en The Other Boleyn Girl probeert ook het wiel niet opnieuw uit te vinden. Degelijk, maar met genoeg frisheid en eigenzinnigheid om het niet saai te laten worden.

Met Natalie Portman en Scarlett Johansson als de Boleyn zussen is de kans dat het saai wordt al snel klein. Portman heeft de extraverte rol en maakt daar dankbaar gebruik van. Johansson heeft de wat ingetogenere rol, maar met alleen haar rustige en hese stem en expressieve blik weet ze al veel indruk te maken. Bana vond ik wat vlak als Henry, maar gelukkig worden de overige rollen gespeeld door klasse acteurs. Het is duidelijk dat de focus op de Boleyn zussen ligt en dat is een keus die uitstekend uitpakt. Want het einde is tragisch, en door het uitstekende acteerspel wordt je er helemaal in meegesleurd.

Tarkus schreef:
Goede historische film, met een sterke cast die vooral gedragen word door Natalie Portman en Scarlett Johansson.
Eric Bana vond ik wat minder in zijn rol.
Trouwens, de beide 'Elizabeth'-filmen met Cate Blanchett, waarvan ik deze film een beetje als prequel beschouw, zijn veel beter dan deze.
Ik vind dat er in deze film veel te weinig aandacht werd besteed aan de decors, terwijl dat ik de beide andere filmen werkelijk prachtig was gedaan.
Maar het scenario van deze film is zeker goed en makkelijk om volgen.
Ik was nooit een liefhebber van deze kostuumfilmen tot ik de beide 'Elizabeth'-filmen zag, en daarom heb ik ook deze aangekocht, en heb er zeker geen spijt van.

De film opnieuw bekeken een opnieuw plezier aan beleefd. Maar blijf bij mijn eerste mening, mooi gemaakte film met een mindere Eric Bana.

avatar van FlorisV
Onderhoudend, ook voor iemand die het voortreffelijke Wolf Hall al gezien heeft. Hier heb ik nog wat nieuwe feitjes geleerd. En als ik de historische feiten snel nalees is de film grotendeels redelijk accuraat, zij het dat er een te modern emancipatie sausje overheen gegoten is en dat bijvoorbeeld juist Anna de jongere zus was. De aankleding is ietsje overdreven uitbundig maar het acteerwerk is heel degelijk. Johansson is zeer ingetogen en Portman ook overtuigend als de uitdagende Anna. Hoewel Claire Foy haar inmiddels voorbijgestreefd heeft. Het kille en manipulatieve van Anna komt bij Portman namelijk iets minder uit de verf.

De mooiste uitspraak is voor rekening van Kristin Scott Thomas als de moeder van de zussen:

See how they achieve what they want from their men, not by stamping their little feet but by allowing the men to believe that they, indeed, are in charge. That is the art of being a woman.

Dit soort scherpte ontbreekt verder nogal in de dialogen die verder vooral efficient het verhaal vertellen. De muziek is ook wat obligaat, onderstreept vooral de emotie maar transporteert je niet genoeg naar de sfeer van die tijd.

Mark Rylance heeft hier een kleine (en te zwak geschreven) rol als vader maar zou later als hoofdpersoon schitteren in Wolf Hall.

Het is heel mooi voorgesteld in de film hoe machtig de Boleynmeisjes zijn. Wat zeker een sterktepunt van de film is, is dat de decors en kostuums zeer goed gemaakt zijn en het scenario waanzinnig goed geschreven is. Dit is omdat ze van iedere cliché toch nog iets oprechts hebben kunnen voorstellen. Een zwak punt van de film was dat Eric Bana, die Hendrik VIII speelde niet zo overtuigend overkwam. Soms kwam hij wat rechtgeaard over, terwijl hij juist meedogenloos moet overkomen. Maar daarentegen was het acteerwerk van de twee boleynmeisjes schitterend!

Wij vonden de film heel interessant. De cover van de film sprak ons eerst en vooral aan. Ook hadden we van sommige bronnen gehoord dat dit een mooie film was. We dachten dat het een langdradige film zou zijn, maar dit viel uiteindelijk heel goed mee. Tijdens het kijken van de film was het soms ingewikkeld wie Anne of Mary was. Vaak haalden we deze twee personages door elkaar. Sommige scènes waren minder goed geacteerd dan anderen. We herkenden ook sommige elementen uit de cursus geschiedenis. Maar al bij al vonden we film heel boeiend. Doordat het decor zo goed was, was het heel bekoorlijk om naar te kijken en absoluut niet saai. We hebben zeker bijgeleerd door het kijken van de film!