The Other Boleyn Girl (2008)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Historisch

geregisseerd door Justin Chadwick
met Natalie Portman, Scarlett Johansson en Eric Bana

De zussen Boleyn denken beide de liefde van hun leven aan het kille hof van de Tudors gevonden te hebben. Maar niet alleen het hof blijkt onvriendelijk. De spanningen tussen beide zussen lopen hoog op, wanneer zij beiden vallen voor de charmes van Koning Henry VIII.

avatar van nadrin
Historische prent met veel oog voor detail

Het heet dat er nogal een loopje genomen wordt met de historische feiten, maar laat het gehele verhaal dan nog hier en daar wat verzonnen zijn, wat is er dan met dit filmwerk verkeerd ?
Een indringende story, klederdracht en decors zijn uitstekend weergegeven, knappe dialogen en camerawerk, de nodige emotie en een pak zeer goede acteurs.
Ana Torrant, het jonge meisje uit "Cria Cuervos" uit 1976, is te zien als Catharina di Aragon, echtgenote van Harry VIII.

avatar van EIGER3970
Een echte aanrader blijft toch de serie 'The Tudors', met acht afleveringen over Anna Boleyn. Hier zijn de acteurs nog beter en de intriges nog meer uitgesponnen. Maar ik hou van historische films en daarom een ondersteunende 4!

Deze film is erg aangenaam om te bekijken. Ik hou persoonlijk zelf van actiefilms. Ik had daardoor verwacht dat de film saai ging zijn omdat er geen actie in zit. Blijkbaar was mijn mening totaal fout. Ik heb me totaal niet verveeld bij deze film. De film is erg interessant zeker als je niet veel over Henry VIII weet. Het zit vol met emoties. Ik ben ontroerd door wat de twee zussen hebben doorstaan.

De film The OtherBoleyn Girl is een beetje langdradig. We hadden verwacht dat er nog een spannend deeltje zou komen, maar dat was dus niet het geval. Soms werd het moeilijk om te weten welk personage een relatie had met een ander personage we waren ook een beetje verward omdat de ene zus verloofd was met iemand anders en toch trouwde met een ander persoon. Dit is niet bepaald een film die we zelf zouden uitkiezen, niet omdat het een historische film is, maar omdat het wat langdradig was. Het was wel tof om de film met ons groepje samen te bekijken, door de opmerkingen en hulp van de anderen wisten we allemaal heel goed waar het over ging. Als er iemand niet meer mee was in de film kon je het vragen aan de anderen, en was iedereen weer mee. Al bij al wast het ook geen saaie film, maar het is niet een film die je zeker moet gezien hebben!

Zwolle84
Zo'n film zou ook een keer niet om 'hij wilde een zoon en nu is het een meisje, help'-gemekker draaien. Wel goed geacteerd van beide dames en het sfeertje is prima, maar ik kon een gaap of 83 maar moeilijk onderdrukken.

avatar van IH88
“I have torn this country apart for YOU!”

Prima historisch drama. De geschiedenis van Koning Henry VIII en de Boleyn zussen is natuurlijk bekend, en The Other Boleyn Girl probeert ook het wiel niet opnieuw uit te vinden. Degelijk, maar met genoeg frisheid en eigenzinnigheid om het niet saai te laten worden.

Met Natalie Portman en Scarlett Johansson als de Boleyn zussen is de kans dat het saai wordt al snel klein. Portman heeft de extraverte rol en maakt daar dankbaar gebruik van. Johansson heeft de wat ingetogenere rol, maar met alleen haar rustige en hese stem en expressieve blik weet ze al veel indruk te maken. Bana vond ik wat vlak als Henry, maar gelukkig worden de overige rollen gespeeld door klasse acteurs. Het is duidelijk dat de focus op de Boleyn zussen ligt en dat is een keus die uitstekend uitpakt. Want het einde is tragisch, en door het uitstekende acteerspel wordt je er helemaal in meegesleurd.

Tarkus schreef:
Goede historische film, met een sterke cast die vooral gedragen word door Natalie Portman en Scarlett Johansson.
Eric Bana vond ik wat minder in zijn rol.
Trouwens, de beide 'Elizabeth'-filmen met Cate Blanchett, waarvan ik deze film een beetje als prequel beschouw, zijn veel beter dan deze.
Ik vind dat er in deze film veel te weinig aandacht werd besteed aan de decors, terwijl dat ik de beide andere filmen werkelijk prachtig was gedaan.
Maar het scenario van deze film is zeker goed en makkelijk om volgen.
Ik was nooit een liefhebber van deze kostuumfilmen tot ik de beide 'Elizabeth'-filmen zag, en daarom heb ik ook deze aangekocht, en heb er zeker geen spijt van.

De film opnieuw bekeken een opnieuw plezier aan beleefd. Maar blijf bij mijn eerste mening, mooi gemaakte film met een mindere Eric Bana.

avatar van FlorisV
Onderhoudend, ook voor iemand die het voortreffelijke Wolf Hall al gezien heeft. Hier heb ik nog wat nieuwe feitjes geleerd. En als ik de historische feiten snel nalees is de film grotendeels redelijk accuraat, zij het dat er een te modern emancipatie sausje overheen gegoten is en dat bijvoorbeeld juist Anna de jongere zus was. De aankleding is ietsje overdreven uitbundig maar het acteerwerk is heel degelijk. Johansson is zeer ingetogen en Portman ook overtuigend als de uitdagende Anna. Hoewel Claire Foy haar inmiddels voorbijgestreefd heeft. Het kille en manipulatieve van Anna komt bij Portman namelijk iets minder uit de verf.

De mooiste uitspraak is voor rekening van Kristin Scott Thomas als de moeder van de zussen:

See how they achieve what they want from their men, not by stamping their little feet but by allowing the men to believe that they, indeed, are in charge. That is the art of being a woman.

Dit soort scherpte ontbreekt verder nogal in de dialogen die verder vooral efficient het verhaal vertellen. De muziek is ook wat obligaat, onderstreept vooral de emotie maar transporteert je niet genoeg naar de sfeer van die tijd.

Mark Rylance heeft hier een kleine (en te zwak geschreven) rol als vader maar zou later als hoofdpersoon schitteren in Wolf Hall.

Het is heel mooi voorgesteld in de film hoe machtig de Boleynmeisjes zijn. Wat zeker een sterktepunt van de film is, is dat de decors en kostuums zeer goed gemaakt zijn en het scenario waanzinnig goed geschreven is. Dit is omdat ze van iedere cliché toch nog iets oprechts hebben kunnen voorstellen. Een zwak punt van de film was dat Eric Bana, die Hendrik VIII speelde niet zo overtuigend overkwam. Soms kwam hij wat rechtgeaard over, terwijl hij juist meedogenloos moet overkomen. Maar daarentegen was het acteerwerk van de twee boleynmeisjes schitterend!

Wij vonden de film heel interessant. De cover van de film sprak ons eerst en vooral aan. Ook hadden we van sommige bronnen gehoord dat dit een mooie film was. We dachten dat het een langdradige film zou zijn, maar dit viel uiteindelijk heel goed mee. Tijdens het kijken van de film was het soms ingewikkeld wie Anne of Mary was. Vaak haalden we deze twee personages door elkaar. Sommige scènes waren minder goed geacteerd dan anderen. We herkenden ook sommige elementen uit de cursus geschiedenis. Maar al bij al vonden we film heel boeiend. Doordat het decor zo goed was, was het heel bekoorlijk om naar te kijken en absoluut niet saai. We hebben zeker bijgeleerd door het kijken van de film!

avatar van Tina77
Tiens, ... Had de zakdoek al klaargelegd, maar was niet eens nodig, nog niet bijna. Meer drama dan romantiek. Toch uitgekeken want was wel benieuwd hoe het ging lopen. Niet echt voor herhaling vatbaar, goed voor een keertje gezien te hebben.

avatar van Grindhouse62
gauke schreef:

Of het allemaal historisch zo verantwoord is, valt te betwijfelen, maar het boeiende verhaal, waarbij het zwaartepunt ligt op het persoonlijke- en het liefdesleven, wordt spannend verteld, met gevoel en vanzelfsprekend de nodige intriges. Het eerste deel is vooral een romantisch melodrama over zusterlijke rivaliteit, terwijl deel 2 meer ingaat op geschiedkundig belangrijke gebeurtenissen, zoals het stichten van de kerk van Engeland. Scarlett Johansson is de blonde onschuld met een hart en Natalie Portman de onsympathieke, berekenend handelend en vol wraakgevoelens. De muziek klinkt toepasselijk onheilspellend; de kostumering is werkelijk prachtig en hetzelfde geldt voor de buitenopnames.
Hier kan ik mij wel in vinden, ondanks het gemis van wat actie. Ik hou van historische films en series zoals Outlander, Vikings, Braveheart en Game of Thrones ect. Maar dit historisch liefdesdrama is goed verfilmd. Ik had The Other Boleyn Girl al gezien toen hij uit kwam. Zojuist herzien met mijn vrouw die hem graag wou zien. Ze had deze film als aanrader van een vriendin gekregen. Een 3.0

De film verscheen in het jaar 2008 onder de regie van Justin Chadwick, een ervaren Engelse acteur en regisseur. Hij is onder andere al genomineerd geweest voor een Emmy award. Toen hij elf jaar was begon hij al met acteren. Voordat hij afgestudeerd was aan Montfort university in Leicester, acteerde hij in het theater. In 1991 maakte hij zijn debuut met London kills me.
De scenarioschrijver van de film is Peter Morgan. Hij is geboren in Wimbledon (Londen) en is getrouwd met Lila Schwarzenberg, samen hebben ze vijf kinderen. Hij is een Britse scenario- en toneelschrijver die afgestudeerd is aan de katholieke school in Somerset waar hij geslaagd is aan de universiteit aan Leeds. Zijn bekendste films zijn Rush, Frost/ Nixon en the Queen.
De hoofdpersonages uit de film zijn de Boleyn zussen, genaamd Anne en Mary Boleyn en de koning, Henry VIII. De zussen hebben beiden de taak gekregen om de koning te verleiden omdat de minnares van de koning van allerlei privileges kan genieten.Als ze erin slaagden hem een erfgenaam te schenken nadat zijn huidige echtgenote, Catherine daar niet in is geslaagd. Eerst was het de taak van de oudste zus, Anne om met de koning te huwen en een zoon te geven zodat de familie Boleyn naar een hogere klasse zou verschaft worden. Door een ongeluk, die volledig Annes toedoen is, geraakt de koning gewond waardoor ze natuurlijk haar kansen verkeken heeft. Door het ongeval moet Mary Henry verzorgen en ontstaat er een klik tussen de twee. Desondanks dat Mary getrouwd was met een andere man, William Carey, gaat ze toch mee met Henry in de hoop hem een zoon te schenken.
Ondertussen trouwt Anne in het geheim met de al reeds gehuwde man William Carey. Ze vertrouwt het nieuws toe aan haar broer die op zijn beurt het toevertrouwt aan zijn zus, Mary. Uiteraard gaat haar jonge zus uit angst voor haar reputatie naar haar vader en wordt het huwelijk tussen Anne en William nietig verklaard. Na dit voorval werd Anne voor een hele tijd naar Frankrijk gestuurd. In de hoop dat haar gedrag te verbeteren.Wanneer Mary in verwachting is van een kind, vrezen ze ervoor dat de koning Mary in tussentijd zal vergeten. Om die reden halen ze Anne terug uit Frankrijk . Ze moet de koning gefocust houden op Mary .Doordat Anne nog steeds woedend is op haar zus heeft ze geen medelijden en werpt ze zich in de armen van Henry.

Nadat Anne beslist heeft om Mary, die bevallen was van een zoontje, en Catherine te bannen uit het rijk, wat niet vlekkeloos gebeurde , heeft Henry de Rooms-katholieke kerk de rug toe moeten keren zodat hij van Catherine kon scheiden. Anne wou enkel met Henry intiem zijn als hij haar zijn vrouw en koningin van Engeland maakt. Tegen alle verwachtingen in kan Anne Henry geen mannelijke erfgenaam schenken. Hun eerste kind was een dochter en het tweede een miskraam. Het laatste durfde ze niet toe te geven aan haar geliefde koning en uit wanhoop en misschien zelfs schaamte besloot ze om aan haar broer te vragen ofdat hij haar wou helpen aan een zoon. Los van het feit dat de twee het nooit gedurft hebben worden ze wel veroordeeld voor incest met de gevolgen van dien. In de film komt de liefde en de sterke band tussen de twee zussen het sterkst aan bod op het einde van de film: wanneer Mary ondanks het feit dat ze verbannen was en dus haar leven riskeerde door op te komen voor haar zus.

The other Boleyn girl is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Philippa Gregory. Philippa is geboren in Nairobi (Kenia) en is ondertussen vijfenzestig jaar. Terwijl ze verslaggeefster was bij de BBC studeerde ze af aan de universiteit van Edinburgh met haar diploma geschiedenis. Haar grote doorbraak kwam door haar Tudor reeks waarvan The other Boleyn girl het eerste deel is.
Wij vonden het een spannende interessante film met veel drama in. Maar natuurlijk nam de romantiek het voortouw in deze film. Ondanks de vele clichés blijf je geboeid kijken door het plot die zo vaak twist: eerst was het Anne die met Henry moest trouwen daarna werd het toch Mary die eerst zwanger werd maar uiteindelijk is het alsnog Anne die het hart van de koning kan winnen en zelfs dat loopt niet goed af. Het is over het algemeen een heel onvoorspelbare film waarbij de liefdesdriehoek tussen de koning en de zussen vaak een grote rol speelt. Wij vonden het script ook heel sterk geschreven want ondanks de vele klassieke fragmenten in de film weet Morgan er toch nog iets origineels van te maken. Als moderne kijker is het zeker niet lastig om je in de personages te verplaatsen want het decor heeft een hedendaagse twist gekregen althans je daarover kan discussiëren. Ook is er wat spanning in de film aanwezig, waarmee ik het dan over de cliffhanger heb: wordt Anne al dan niet onthoofd?

Recensie
The Other Boleyn Girl

Wie is de regisseur? Justin Chadwick
Belangrijkste personages? Anne Boleyn (Natalie Portman)
Mary Boleyn (Scarlett Johansson)
Henry Tudor (Eric Bana)
Elizabeth Boleyn (Kristin Scott Thomas)
Thomas Boleyn (Mark Rylance)
Wat is het genre? Kostuumdrama
Wanneer verscheen de film? 28 februari 2008
Speelduur 115 minuten

De film ‘The Other Boleyn Girl’ is gebaseerd op de bestseller van Philippa Gregory. De film gaat over de twee zussen Mary en Anne Boleyn, die allebei in de smaak vielen van de koning van Engeland, Henry VIII.
De film start met twee zusjes Boleyn en hun broer George die samen in een graanveld dwarrelen. Ze zijn alle drie zeer gelukkig en hebben nog geen zorgen over hun toekomst. Dit verandert allemaal wanneer hun vader, Thomas Boleyn, een bericht krijgt om zijn oudste dochter uit te huwelijken aan de hoveling William Carey. Maar hij huwt in plaats van zijn oudste dochter, Anne Boleyn, Mary Boleyn uit, zijn jongste dochter.
Catherina van Aragon slaagt er niet in om Henry Tudor, koning van Engeland, een gezonde, mannelijke erfgenaam te schenken. Dit is voor de nonkel, Thomas Howard en de vader, Thomas Boleyn, van Anne de ideale kans om de familie Boleyn naar een hogere klasse te brengen. Ze nodigen de koning van Engeland uit op hun hoeve. Dit is het ideale moment voor Anne om het hart van de koning te veroveren.
Door een ongelukje van Anne verwondt de koning zich en moet hij verzorgd worden door Mary. Tijdens zijn verzorging ziet hij de schoonheid van Mary. Mary wordt samen met haar echtgenoot William uitgenodigd om bij het hof van de koning te werken. Dit zien de vader en de nonkel van Mary dan weer de ideale kans om het hart van de koning te veroveren. Haar echtgenoot wordt weggestuurd voor een opdracht, het ideale moment voor een relatie met Henry Tudor.
In het geheim trouwt Mary met een edelman Henry Percy, terwijl deze al is getrouwd. Mary waarschuwt haar ouders en zij kunnen het huwelijk tijdelijk stoppen. Door dit voorval wordt Anne naar Frankrijk gestuurd om haar gedrag te verbeteren.
Wanner Anne terugkomt is ze nog altijd woedend op haar zus en heeft ze haar zinnen gezet op de koning, die Mary ondertussen al zwanger heeft gemaakt. Anne slaagt erin om de koning te verleiden en krijgt enige macht. Ze beslist om Mary, die onlangs bevallen was van een zoontje, en Catherina van Aragon te verbannen. Anne wou alleen maar geslachtsgemeenschap met Henry hebben als zij zijn vrouw en tevens koningin van Engeland wordt. Dit gebeurde niet vlekkeloos en heeft grote gevolgen gehad die zelf nu nog voelbaar zijn. Want Henry moest zich de rug tegen de Rooms-katholieke kerk de rug toekeren en een nieuwe godsdienst oprichten.
Tegen alle verwachtingen in kon Anne Henry geen zoon schenken en ze wordt radeloos. Na haar derde miskraam besluit ze incest te plegen met haar broer omdat ze door deze schaamte niet meer verder kon leven. Uiteindelijk was dit voorval te moeilijk, maar werden ze wel bestraft. Ze kregen de doodstraf en ondanks dat Mary verbannen was, probeert ze er nog alles aan te doen om haar zus en broer te redden.

De film is gebaseerd op het boek van Philippa Gregory? Philippa is geboren in Kenia en is 65 jaar oud.
De film is duidelijk door een romantische ziel gemaakt, want ondanks de vele spannende taferelen, kreeg de romantiek het voortouw in de film. Door de vele plotsveranderingen bleef je geboeid kijken naar de film. Het was heel moeilijk om te voorspellen wat er de volgende vijf minuten zou gebeuren. Soms was de film iets te langdradig, maar dat is redelijk normaal voor een geschiedenisfilm. Soms werden de verkeerde scènes in de schrijnwerpers gelegd. Waardoor je makkelijk afgeleid kon geraken. De liefdesdriehoek tussen Anne, Mary en Henry speelt vaak een hele grote rol in de plotsveranderingen. Het script is heel sterk geschreven ondanks de historische rol van de film.