Raising Cain (1992)

Thriller

geregisseerd door Brian De Palma
met John Lithgow, Lolita Davidovich en Steven Bauer

Carter Nix is een uitstekende kinderpsycholoog. Zijn vrouw Jenny wordt langzamerhand steeds bezorgder om haar man, wanneer deze steeds over zijn dochter begint die vermist wordt. Jenny begint een relatie met een oude vlam, waardoor ze haar taak als moeder vergeet, totdat ze hoort over een reeks kinderkidnappingen. Ze vermoedt dat Carter zijn vaders psychologische experimenten wil nadoen en dat hij verantwoordelijk is voor de verdwijning van vele kinderen, inclusief zijn eigen dochter.

avatar van goongumpa
De plot is behoorlijk absurd, maar god, hoe DePalma iedere scène opbouwt... Kippenvel - en zeker niet alleen van het schrikken. Wát een montage, camerawerk, muziekgebruik, noem maar op... Het werk van een meester van het medium, een kunstenaar diens stijl absoluut onovertroffen is.

avatar van Curriculum
Amusante film. John Lithgow bewijst wederom wat een fenomenale acteur hij is.

avatar van chiel
Interessant voor de fans: een complete re-cut van deze film! Klik

Iemand de recut gezien?

Recut is aardig, maar lost de grootste problemen niet op. Heeft zelfs andere problemen.

avatar van chiel
Welke andere problemen? En wat waren voor jou de problemen van de originele versie?

kappeuter (moderator)
De re-cut is trouwens te zien op Vimeo:
Raising Cain Re-cut on Vimeo

chiel schreef:

Er zitten nogal wat gaten in het script. Het plot staat ook zó centraal dat de karakters er wel héél erg in dienst van staan. Dat wordt allemaal niet opgelost in de recut, die bovendien nogal rommelig voelt.

avatar van StevenMighty
Nee, Raising Cain is geen film voor mij.

Veel te psychologisch waardoor het eerder een saaie film ipv een thriller is.
Ik zou veel betere ideeën hebben voor het personage Carter/z'n broer/z'n vader, en de vermiste kinderen. Zo wordt heel de film niets met die kinderen gedaan.

Die relatie tussen Jenny en haar oude vlam vond ik eerder overbodig in de film.

John Lithgow weet wel erg goed de 3 verschillende karakters neer te zetten.

Vind het geen echte aanrader.

1 ster

Erg onderhoudend. Jammer dat de plot alle kanten op springt en nogal ongeloofwaardig is, maar heb me prima vermaakt. Veel erg sterke scenes, fraai in beeld gebracht en behoorlijk spannend. Als je dit ziet als vermakelijke onzin kom je al een stuk verder. 3,5 sterren.

avatar van Askikker
Met Brian de Palma zie ik meestal alleen maar absolute toppers, of absolute missers, weinig middenweg (goed teken!), maar deze was toch wel middelmatig.

Deed me wat te veel aan Hitchcock denken, wat waarschijnlijk ook wel de bedoeling zal zijn.
Ofwel een ode aan H.

Maar een opgebaard lijk die dr gezicht niet kan stil houden???

John Lithglow zag er uit als een kruising tussen Willem Alexander en Paul McCartney, en van die Lolita met dr kind kreeg ik toch wel redelijk de kriebels.

chiel schreef:

Zonet ook de re-cut gekeken, vertelstructuur is beter - vond de vertelling een stuk interessanter - maar het grootste probleem is niet opgelost. En dat is Lithgow, die nog steeds enorm schmiert. Geen greintje geloofwaardigheid in zijn personages.

Uitstekende film waarin de zoon van een oude kinderpsycholoog wel erg begaan is met zijn eigen dochtertje. Ook deze Brian DePalma ademt Hitchcock. Goed opgebouwde en spannende scenes. Prachtig camerawerk met een technisch indrukwekkend lang tracking shot in het politiebureau. John Lithgow zet een fijne, meervoudige rol neer. Een kleine 4.0 sterren voor deze psychologische thriller.

avatar van dalma
Had hem 20 jaar geleden gezien, en nu nog eens bekeken. Het is en blijft een goede film. In het begin is het misschien een beetje moeilijk om te volgen, maar wanneer je weet waarover het gaat, is het best een spannende film. zeker een aanrader !

avatar van de grunt
Raising Cain Collector's Edition Blu-ray

Na Nighthawks weer een geweldige toevoeging aan de Shout catalogus.

de grunt schreef:
Raising Cain Collector's Edition Blu-ray

Na Nighthawks weer een geweldige toevoeging aan de Shout catalogus.

Matige De Palma, maar met de juiste extra's ga ik deze zeker aanschaffen? Zou De Palma nu eindelijk eens een audiocommentaar gaan doen?

avatar van de grunt
Als zelfs Criterion het niet voor mekaar krijgt ben ik er bang voor. Extra's zijn nog "to be announced". Evenals bij Nighthawks. Vooral bij Hauer's parel ben ik hier benieuwd naar. Heb jij straks geen containerschip nodig Quentin? Ik zie jou deze man nog weleens overtreffen..

avatar van baspls
Brian De Palma blijft een van mijn favoriete regisseurs. Hij kan van die heerlijke Hitchcockiaanse thrillers maken en heeft altijd een uitstekende visuele handtekening in al zijn films.

Raising Cain begint als een vrij standaard overspel-drama maar loopt uiteindelijk uit in een bloedstollende thriller over meervoudige persoonlijkheden waarin alles kan gebeuren. Briljant gespeeld door John Lithgow, die wel 5 verschillende identiteiten moest vertolken. Niet zo goed als Jeremy Irons in Dead Ringers, maar het komt in de buurt. Verder waren Lolita Davidovich en Steven Bauer ook wel aardig.

Ik heb de gloednieuwe Director's Cut gezien die door de Nederlander Peet Gelderblom is ge-edit. De originele versie is in chronologische volgorde ge-edit, De Palma had hier later heel erg spijt van. De Director's Cut is dan ook ge-edit in de volgorde van De Palma's originele script. In de originele versie beginnen we met het verhaal van Carter/Cain en komt het verhaal van Jenny daarna gek over. In de Recut beginnen we met het verhaal van Jenny (a la Psycho/Dressed to Kill) en komt Cater's ware aard als een totale verassing. Hoewel ik de originele versie nooit heb gezien durf ik gerust te stellen dat de Director's Cut vele male beter is.

In Raising Cain citeert De Palma zowaar mijn andere favoriete regisseur Dario Argento. Net zoals in de Giallo gebruikelijk is draagt Lithgow zwarte leren handschoenen en een lange regenjas. En dan is er natuurlijk dat magistrale allerlaatste shot van de film, een citaat uit Dario Argento's Tenebre. Ook was het zinken van de auto een leuke knipoog naar Psycho.

Raising Cain is weer zo'n heerlijk onvoorspelbare De Palma-film. Je kunt met geen mogelijkheid voorspellen wat er de volgende scène gaat gebeuren. Dat is nu net zo heerlijk van de films van De Palma. Waarschijnlijk is die onvoorspelbaarheid ook meteen de reden waarom Raising Cain bij de massa uit de gratie valt, veel mensen klagen namelijk wel over voorspelbaarheid bij films, maar eigenlijk willen ze helemaal geen écht onvoorspelbare film. Voor een Thriller had Raising Cain zelfs een aantal bijzonder sterke schrikmomenten, de doden blijven niet altijd dood.

De film heeft zijn problemen. Het plot had beter uitgewerkt kunnen worden, zo had er meer gedaan kunnen worden met Carter/Cain's achtergrond. Voor De Palma's doen waren de opnames niet heel bijzonder, op enkele zeer mooie shots - zoals het 4 minuten durende steadycam-shot en het Tenebre-shot - na dan. Toch is het een bijzonder spannende kijkervaring en bevat Raising Cain voldoende elementen om het tot een pareltje te maken. Pino Donaggio's soundtrack is ook bijzonder mooi.

avatar van HarmJanStegenga
Soms bekruipt je het nare gevoel dat alle goede films bijna op zijn. En dan kom je erachter dat je deze redelijk laag genoteerde prent van De Palma nog nooit hebt gezien, één van je favoriete regisseurs.

Dus ineens wist ik niet meer hoe snel ik die verdomde play knop moest vinden om te beginnen met deze 'Raising Cain'. Geweldig, ik heb eindelijk weer eens genoten van de sfeer die mij het meeste ligt. Filmerij à la Hitchock, spanning, steeds weer het ''oh fuck ja, zo zit het'' gevoel, Donaggio die nooit ophoudt, enge scenes en vooral het feit dat ik eindelijk weer eens het scherm in werd getrokken. Super.

Kan me weinig films herinneren waarin een schizo zo goed wordt uitgwerkt / geregisseerd. Lithgow is fantastisch in z'n driedubbele rol en van begin tot einde blijft dit bijster boeiend. Sfeervol feest dit weer.

avatar van Quentin
Welke versie heb je gekeken?

avatar van HarmJanStegenga
Quentin schreef:
Welke versie heb je gekeken?
De re-cut. Begint in de klokken winkel, pas later wordt je op de hoogte gesteld van Carters schizofrenie, in de theatrical is dat in het begin al toch? Vond deze vertelstructuur erg goed werken, al ben ik natuurlijk niet helemaal op de hoogte van het origineel.

avatar van Quentin
Klopt! Een wereld van verschil inderdaad.

avatar van Zwolle84
HarmJanStegenga schreef:

Hier precies zo. Ontdekte hem pas tijdens de summer sale van Arrow.

Fijne meevaller ook. Beter dan de score doet vermoeden in ieder geval. Leuk Hitchcockeriaans sfeertje met een interessant plot. Ik heb de oorspronkelijke versie gekeken, zal de director's cut ook ooit nog eens proberen.

Wel jammer alleen dat Lithgow de hoofdrol(len) speelt. Blijf me eraan storen dat hij werkelijk altijd precies dezelfde trucjes als in 3rd Rock uit de kast trekt. Al past dat overdreven komische wel bij de film.

avatar van Alathir
Leuke film om eens gezien te hebben. Ik zie er niet direct een meesterwerk in (toch niet in de DC wat vast de beste versie is), daarvoor is het voor mij té psychologisch. Zoals zo vaak met psychologische films vond ik het niet heel erg spannend noch eng zoals ik in de berichten van anderen lees. Desondanks telt de film een aantal schitterende scènes zoals de kusscène in de auto om te verhinderen dat hij gevat wordt, hetgeen vooraf gaat om Jack van moord te kunnen beschuldigen (wordt overigens bijzonder weinig mee gedaan imo), hetgeen volgt wanneer hij zijn vrouw op de televisie ziet (levend en wel) en het absolute einde met als climax Jack die het kind weet te redden en Carter die alsnog wegkomt. Ook het einde kent nog een heerlijke twist zoals we dat van De Palma gewoon zijn.

Ik ken misschien ook te weinig van de referenties die Bas in de film ziet. Met Hitchcock ben ik amper bekend en met Argento ook (van beiden slechts 1 film gezien). Nu naar mijn gevoel zal dat weinig veranderen aan de beleving. Raising Cain heeft wat weg van de recente film Split maar overtreft die op alle fronten wat mij betreft. Heel benieuwd naar De Palma's andere, mindere bekende werk dat ik nog moet bekijken.