Assault on Precinct 13 (1976)

Actie / Thriller

geregisseerd door John Carpenter
met Austin Stoker, Darwin Joston en Laurie Zimmer

Los Angeles. Een man vermoordt op straat een bendelid die zijn dochtertje heeft neergeschoten. De gang is uit op wraak en belaagt een onderbemande politiepost, waar de dader zich schuilhoudt.

avatar van Glacius
Best aardig met een sterke sfeer en theme. Het acteerwerk is wel vrij houterig en de dialogen voelen erg voorgelezen aan. Toch stoort het niet echt. 't Is voornamelijk jammer dat de dreiging van de bende naarmate de film toeneemt afzwakt. Op z'n zachtst uitgedrukt waren de actiescenes erg knullig en eentonig. Bijzonder slim zijn de bendeleden ook niet. De onnozelheid van de bendeleden die één voor één door ramen klimmen waar net een neergeschoten medelid doorzeefd door kogels naar beneden viel bijvoorbeeld, overtuigd niet echt van geloofwaardigheid noch dreiging. Als het einde in zicht is heb je toch sterk het gevoel: was dit alles? Toch redelijk vermaakt met dit filmpje.

avatar van Lord Flashheart
Goede Carpenter, voor zijn grote doorbraak met Halloween

Bij het tegenvallende The Purge kwam ik een aantal recensies tegen waar deze film werd aangehaald. Zodoende dus maar eens opgezocht. En het viel absoluut niet tegen; veel beter dan boven genoemde film. Assault on Precinct 13 bevat veel ingrediënten die later zo kenmerkend voor Carpenter's werk zijn geworden: een ijzersterke soundtrack, een desolate sfeer en behoorlijk rauw geweld.

De opzet van de film is wat aan de lange kant. Voordat de hoofdrolspelers bij elkaar zijn, is er al een half uur voorbij. Maar dan kan de pret beginnen. De boefjes gaan inderdaad makkelijk neer, maar aangezien ze met zo'n overmacht zijn maakt dat voor de dreiging weinig uit. Ik krijg ook het idee dat Carpenter hier vooral een soort urban nightmare wilde uitbeelden; niet zozeer een realistische actiefilm. Ook in zijn latere werk komt dit thema vaak terug: een hoofdpersoon die moet strijden tegen een soms bovenmenselijke tegenstander die niet te stoppen lijkt, waardoor de kijker een gevoel van onmacht bekruipt.

In tegenstelling echter tot veel van zijn latere films loopt het voor de meeste hoofdpersonen hier goed af. De finale viel me daarom wat tegen. De bende wordt iets te gemakkelijk weggejaagd, waardoor de film flink aan spanning inboet. Waar zijn latere films door hun apocalyptische inhoud door je hoofd blijven spoken, geeft dit minder stof tot nadenken.

Ruim voldoende. 3,5*

avatar van jipt
Kon de film bijna niet meer voor de geest halen, zulke slechte kwaliteit dat ik hem zag meer dan 3 jaar geleden. Maar bij de herziening op blu-ray was het een schot in de roos. Geweldige über coole grindhouse film van Carpenter. Heerlijke onderhuidse spanning aangevuld met een geweldige pompende soundtrack. Vooral het simpele efficiënte verhaal, dat mij vele malen deed denken aan Night of the Living Dead (ook snel herzien), de lekkere sfeer en de coole personages maken dit een geweldige film. Zit ook fijne Carpenter humor in, We've got possible fire crackers and/or gunshots

Blu-ray kwaliteit is fantastisch. Erg toffe film, kleine 4,5*

avatar van namingway24
Assault on Precinct 13 is een geweldige actie-film op kleine schaal.

De film bevat met de moord op het meisje één van de meest controversiële scènes uit de filmgeschiedenis. Ik keek de film met mijn broer die de hele tijd vol bleef houden dat het personage eraan zou gaan, maar toen het ook echt gebeurde was hij nog steeds erg verrast. Het is een vrij intense scène en de afloop weet blijkbaar ook na bijna 40 jaar nog echt te shockeren.

De bendeleden blijven afgezien van de leiders gezichtsloos, en dat is misschien wel de grootste kracht; hun beweegredenen blijven erg vaag; de twee voorvallen in het begin van de film lijken slechts een katalysator.

Er zitten echt een paar zeer brute personages in de film. Darwin Joston is erg sterk als Napoleon Wilson; één van de coolste personages die ik ooit gezien heb. Hij heeft een paar geweldige oneliners en die kop is erg karakteristiek. Afgezien van Joston vond ik Laurie Zimmer als Leigh ook erg goed; ze staat echt haar mannetje, zowel verbaal als in haar acties. Voor de rest is de cast gewoon erg goed; ik herkende bijna geen één van hen, en dat droeg waarschijnlijk ook wel bij aan het realisme.

De film weet met een kleine cast en na een half uurtje slechts één hoofdlocatie echt volledig te boeien. De spectaculaire geweldsuitbarsting tijdens de eerste echte belegering is nog steeds één van de meest intense uit de jaren '70. Iedereen werkt goed met elkaar, en de beslissingen die de personages zijn allemaal goed te begrijpen.

De film kent na een intense showdown tussen de overgebleven personages en de bende geen echt bevredigende afloop; veel leden van de bende weten te ontkomen en gaat gewoon terug naar death row. Wat dat betreft lijkt de film erg op de originele Dawn of the Dead, mijn favoriete film ooit. De film is gewoon een kleine momentopname, en dat zie je vandaag de dag steeds minder: mensen willen tegenwoordig een perfect afgerond geheel.

Ik heb nog geen John Carpenter-score gehoord die ik niet goed vond, en ook hier zijn die klassieke synthesizer-geluiden weer erg vertrouwd Carpenter. Het maakt de film net dat beetje beter en zorgt voor een perfecte score wat mij betreft. Weer een briljante vroege Carpenter; ik heb nog niets van hem gezien wat ik niet geweldig vond, en AoP13 is weer geen uitzondering...

avatar van dutchtuga
Wat blijft dit een geweldige film en wat komt dat er goed uit op de fantastische blu-ray van Scream Factory. De muziek klinkt hier werkelijk grandioos op, één van Carpenters beste scores. Het begin met de sterke opbouw en sfeerzetting is het sterkste punt aan Assault on Precinct 13. Geweldig.

Langere recensie op mijn nieuw site:

Assault on Precinct 13 (John Carpenter) – blu-ray recensie | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
John Carpenter is een naam die je niet kan wegdenken in de horrorcinema. Ik kende de man vooral van titels als The Thing, Halloween, Christine en The Fog. Ik kende Assault on precinct 13 eigenlijk vooral van de 2005-versie. Ik wist wel dat die film een remake was, maar totaal niet dat het origineel van Carpenter kwam. Dus voor het zien van de film dacht ik meteen aan zijn film Escape from NY en waarschijnlijk daarom verwachtte ik een Kurt Russel in deze film.

Assault on precinct 13 is een moderne versie van de western. Ook Romero is al eerder genoemd. Maar je ziet ook meteen elementen die Carpenter later in bvb The Thing en Halloween zou gebruiken. In tegenstelling tot de remake wordt er in het origineel veel meer aan de spanning gewerkt. Vrij mysterieuze tegenstanders en ook hard geweld dat meteen de toon zet. Carpenter kan het tempo vlot houden en toch de tijd nemen om spanning op te bouwen. Geen tijd verspillen met de verplichte karakterachtergrondverhalen. Het is vooral om de sfeer en de actie te doen.

De film is een mijlpaal voor Carpenter. Veel elementen zien we later terug in films als Halloween en The Thing (zoals ik al eerder zei). Maar het concept zou later nog veel herhaald worden in films als bvb Die Hard, From dusk till dawn, The Raid en zelfs The Strangers.

De film is veel beter dan verwacht en idd veel beter dan de (op zich niet zo slechte) remake. Een aangename verrassing.

avatar van Roger Thornhill
Zeker twintig jaar geleden gezien, daarna de remake diverse malen bekeken, en nu het origineel weer eens in de speler gestopt. En eigenlijk was ik totaal overdonderd: zijn reputatie is deze film natuurlijk vooruit gesneld en het verhaal is overbekend, maar toch heb ik anderhalf uur lang aan mijn stoel genageld gezeten. Waar de remake me al verraste doordat de twee ontsnapte vrouwen alsnog worden gepakt en zelfs vermoord, kwam de moord op het meisje me hier rauw op m'n dak vallen, en vanaf dat moment weet je ook dat anything goes en dat Carpenter geen ruimte voor sentimentaliteit laat – iedereen zou in deze film het loodje kunnen gaan leggen. Fraaie en sombere sfeer, mede door de anonimiteit van de aanvallers, de tegelijk ruimtelijke en verpauperde wijk en het spaarzame gebruik van de muziek, en hoewel veel mensen hier klagen over het slechte acteerwerk vond ik Austin Stoker als Ethan Bishop een uitstekende presence hebben, waarbij Darwin Joston als Napoleon Wilson uitstekend tegenspel gaf, mede dankzij zijn sterke en overtuigend gebrachte one-liners.
        Ik kwam deze film tegen op een rommelmarkt voor €1, geen geld natuurlijk, maar de DVD is zo te zien gewoon een gedigitaliseerde VHS-videoband, dus met smoezelig beeld in 4:3 en compleet met trailers vooraf en erna en een ondertiteling die op het beeld "vaststaat". Niet de beste manier om een film te zien natuurlijk, maar in zekere zin droeg die presentatie zelfs nog bij aan de sfeer, alsof ik weer op mijn kamertje van vroeger naar een spannende huurvideo op een oude TV zat te kijken. Desalniettemin: mijd de merkloze DVD met op de rug de code IHV32.

avatar van Roger Thornhill
Quentin, Danke für den Tip!

avatar van Vinokourov
Een politiebureau wordt belaagd door een gang en daarbij komt veel geweld aan te pas. Vervang de gangmembers door zombies en je had een standaard zombie-film te pakken die misschien nog iets lolliger was. Hoe dan ook, dit was niet heel sterk vond ik. Vooral de dialogen en het gebrek aan chemie tussen de hoofdpersonen was schrijnend. Ook denk ik dat de film sterker was, als regisseur Carpenter voor een meer dystopische setting had gekozen. Wel tof is de synthesizer-soundtrack, eveneens op naam van Carpenter!

avatar van baspls
"Look at that, two cops wishing me luck. I'm doomed."

Weer een erg goede film van John Carpenter. De eerste na zijn afstudeerfilm Dark Star. Assault on Precinct 13 had eigenlijk voor het zelfde geld een Zombie-film kunnen zijn. Hoewel de film helemaal realistisch is heeft de film heel erg een uitstraling van naderend onheil en de bendeleden hebben een erg bovennatuurlijk karakter omdat ze nauwelijks praten en steeds snel verdwijnen en weer opduiken. Carpenter heeft gezecht dat Night of the Living Dead een inspiratie was voor deze film, maar Rio Bravo en Once Upon A Tim in the West waren dat ook.

Austin Stoker is een sterke hoofdpersoon en doet het goed als de politieman. Darwin Joston was een erg interessant personage, hij deed me een beetje denken aan Harmonica (Charles Bronson) in Once Upon A Time in The West. Het acteerwerk in deze film was wel in orde, alleen de ijscoman die werd neergeschoten kon toch net niet.

De muziek van Carpenter is hier misschien een beetje simpel, zoveel muziek is er niet. Maar toch weer heel erg goed. Probeer jij die heerlijke bass-line maar eens uit je hoofd te krijgen.

Erg goede cinematografie van Carpenter. Ook de dagen en tijden in beeld hebben wel wat, zorgt ervoor dat de film een beetje als een documentaire aanvoelt. Assault on Precinct 13 (oorspronkelijk The Siege) is een erg gave actiefilm met een uniek karakter. Een van de weinige films waar we een kind op brute wijze zien worden doodgeschoten.

Aanrader.

avatar van HarmJanStegenga
''Anybody got a smoke?''

Eindelijk maar eens uit de kast gehaald. Erg fijne film deze 'Assault on Precinct 13', met een fantastische score van regisseur Carpenter zelf. Op blu-ray, met DTS audio dreunt dit heerlijk door de huiskamer hoor, prachtig om te zien en horen. Ik hou ervan. Het lekkere B-film gevoel zorgt voor een fijne sfeer - beginnend bij de achterbuurten in L.A. en eindigend op het politiebureau. Leuk spelende cast, heerlijke spanning en zelfs wat humor tussendoor. Niks mis mee. Ik heb me prima vermaakt. Borrel erbij en knallen maar.

avatar van Richard_Voorhees
Duidelijk een lowbudget film, maar hij is wel erg vermakelijk.
In het begin is de dreiging van de bende erg goed en de score van Carpenter is ook goed.
Helaas word het daarna wat onrealistisch. Vooral op de momenten dat de bendeleden zich laten neermaaien.
Ik blijf echter een liefde houden voor de manier waarop Carpenter zijn films maakt. Je merkt dat het met liefde voor het vak gedaan is en dat de man echt moeite erin heeft gestoken.
Daarnaast vind ik het geweldig hoe gewaagd hij hier en daar bezig is. Zo kiest hij voor een hoofdrol voor een zwarte Amerikaan (van Romero overgenomen) en word er een onschuldig meisje neergeschoten.
Een vermakelijke 70's flick.

Deze ruwe, rauwe en boeiende actiethriller met een behoorlijke spiraal aan geweld was met bescheiden middelen gemaakt was. Mede door het consequent vertelde verhaal werkte ie uiterst effectief en zorgde ie voor een maximum aan spanning. Van een overvloed aan dialogen was zeker geen sprake en dat was ook in het geheel niet nodig.

N.B. het verhaal zelf kwam me bekend voor: volgens mij heb ik het eerder onder een andere titel gezien? Ik bedoel niet de later gemaakte remake.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Toffe vroege film van Carpenter, die hij nog maakte voor zijn knaller Halloween. Maar het sfeertje en de stijl heeft zeker veel overeenkomsten met de klassieke slasher. Assault on Precinct 13 heeft een tof sfeertje, goede personages en efficiënte spanningsopbouw, zoals we gewend zijn van Carpenter. De derde akte valt zelfs tegen in vergelijking met het eerste uur, waarin Carpenter rustig en effectief de pionnen op het schaakbord zet. De opbouw is krachtig en de suspense uitstekend, maar de uiteindelijke climax is wat karig en soms zelfs ietwat knullig.

3,5 sterren.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
gauke schreef:

Ik denk dat je het hebt over Rio Bravo.

avatar van W.V.
Dit is het voorbeeld waarin de remake beter is dan het origineel, althans dat is mijn mening. Ik vind dat er in deze film te houterig wordt geacteerd, nergens maken de verdedigers op mij de indruk dat ze wanhopig worden want wat ze ook doen, het blijft maar doorgaan en dat stoort. Toch heeft de film een aantal pluspunten, zo is het verhaal eigenlijk wel goed doordacht maar wordt het wat mat in beeld gebracht. De actie is goed en geloofwaardig, het grootste pluspunt is de muziek, geweldig.

avatar van DVD-T
John Carpenter is echt de koning van low budget cinema. Erg knap dat hij met zo weinig iedere keer weer iets goeds weet af te leveren.

Wat zo goed aan Assualt on Precinct 13 is, is dat Carpenter nergens te diep in gaat qua verhaal. Het gebeurt gewoon. We krijgen weinig informatie toegespeeld en mogen de rest zelf invullen. Ondanks een wat trage start, weet de film constant te vermaken. Als we dan eenmaal op het politie bureau aankomen, begint de film pas echt. De "siege" is erg leuk om te volgen. Gelukkig dat Carpenter voor flink wat "cannon fodder" zorgt. De personages zijn leuk en interessant en er zit behoorlijk wat actie in de film waar Carpenter zich niet inhoud om wat bloed te tonen. Ook zit er een behoorlijk controversieel moment in de film. Zat daar echt even met verbazing te kijken dat dit door de MPAA keuring is gekomen.

De acteurs weten allen hun personages een erg leuke invulling te geven. Stoker is erg goed als goedaardige politieagent, Joston is geweldig als crimineel met normen en waarden en Zimmer weet zich goed staande te houden tussen de mannen. Hoewel zijn rol wat kort is, is Cypher toch best memorabel.

Carpenter weet goed wat hij wil, en net als bij andere films is zijn liefde voor film maken erg goed zichtbaar. Alles komt erg relaxed over en je merkt gewoon dat iedereen erg veel plezier heeft. De editing is echt heel erg goed. En dan is er natuurlijk nog Carpenter's geweldige score. Zorgt toch wel voor minstens de helft van de fijne sfeer die de film bevat.

Mijn 18e film van Carpenter en hij heeft me nog niet 1 keer teleurgesteld. Erg sfeervolle actie film, deze Assault on Precinct 13.

avatar van Thomas83
Heerlijke Carpenter weer. De film heeft me al gewonnen met de fijne openingscredits in stijlvol rood met die prachtige onheilspellende synthesizermuziek zoals Carpenter die zoveel heeft afgeleverd. Het geeft de film gelijk ook een beetje een luchtje van exploitation mee waardoor je al wat grimmigs verwacht.

Na de openingsscène gebeurt er op zich nog niet eens zoveel, maar de suspense is meteen voelbaar en voelt wat minder vluchtig dan in de meeste actiefilms, als je deze film nou echt in dat hokje kan stoppen.

Wel valt erg op hoe lowbudget de film eruit ziet met die wapens die op speelgoed lijken en de geringe en kaal en oninteressant ogende locaties. Maar het tekent alleen maar het grote vakmanschap van Carpenter dat alles later op zijn plaats valt.

Alle personages moeten eerst nog allemaal bij elkaar komen op dat politiebureau, en dan komt de film pas echt op gang, als de avond valt en alles er ineens een stuk interessanter uitziet door mooi spel met licht en schaduw, later ook nog een leuke met rook.

Mede door het soms spaarzaam gebruik van muziek ontstaat er op het belegerde bureau een zeer fijn geïsoleerd sfeertje, intiem haast. Stoker en Joston zijn ook echt leuk. Vooral laatstgenoemde heeft een prettige uitstraling en krijgt ook wat aardige oneliners.

De actie stelt wel weinig voor. De bendeleden komen in hersenloze hordes. Je vraagt je ook af waarom ze zo lang wachten met het bestormen van het politiebureau maar dan had veel suspense ontbroken en was het een stuk minder leuke film geweest natuurlijk.

Juist het middenstuk met al die suspense en die aardige eerste aanvallen van afstand met wapens met geluidsdempers is het sterkste deel van de film. Verder vond ik de dood van dat kleine meisje ook opvallend, vooral door de uitvoering. Geen verdwaalde kogels of het meisje dat wordt neergeschoten als ze wegrent maar een achteloos schot en flink wat bloedspetters. Een dikke 3.5*.

avatar van John Milton
Toch ergens wel bijzonder, dat ik deze film na al die jaren nu pas zie. De 2005 versie zag ik direct, en nog een tweede keer ook, wetend dat er een origineel rondzwierf van Carpenter. Het had geen haast kennelijk daarna om deze te zien, aangezien ik al zo'n beetje wist wat er zou gaan gebeuren. Maar daarom des te knapper dat ik nu zo heb lopen genieten, redelijk onverwachts. Sfeer, muziek, cinematografie, acteerwerk, het is echt een sublieme low budget film.

Die gaat nog wel een keer gekeken worden.