
Assault on Precinct 13 (1976)
Verenigde Staten
Actie / Thriller
91 minuten
geregisseerd door John Carpenter
met Austin Stoker, Darwin Joston en Laurie Zimmer
Los Angeles. Een man vermoordt op straat een bendelid die zijn dochtertje heeft neergeschoten. De gang is uit op wraak en belaagt een onderbemande politiepost, waar de dader zich schuilhoudt.
- dinsdag om 22:50 uur op TV (Veronica)
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=JaA3Sy_zbtM
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,4 / 43799)trailer (YouTube)filmscore (MusicMeter)Bij het tegenvallende The Purge kwam ik een aantal recensies tegen waar deze film werd aangehaald. Zodoende dus maar eens opgezocht. En het viel absoluut niet tegen; veel beter dan boven genoemde film. Assault on Precinct 13 bevat veel ingrediënten die later zo kenmerkend voor Carpenter's werk zijn geworden: een ijzersterke soundtrack, een desolate sfeer en behoorlijk rauw geweld.
De opzet van de film is wat aan de lange kant. Voordat de hoofdrolspelers bij elkaar zijn, is er al een half uur voorbij. Maar dan kan de pret beginnen. De boefjes gaan inderdaad makkelijk neer, maar aangezien ze met zo'n overmacht zijn maakt dat voor de dreiging weinig uit. Ik krijg ook het idee dat Carpenter hier vooral een soort urban nightmare wilde uitbeelden; niet zozeer een realistische actiefilm. Ook in zijn latere werk komt dit thema vaak terug: een hoofdpersoon die moet strijden tegen een soms bovenmenselijke tegenstander die niet te stoppen lijkt, waardoor de kijker een gevoel van onmacht bekruipt.
In tegenstelling echter tot veel van zijn latere films loopt het voor de meeste hoofdpersonen hier goed af. De finale viel me daarom wat tegen. De bende wordt iets te gemakkelijk weggejaagd, waardoor de film flink aan spanning inboet. Waar zijn latere films door hun apocalyptische inhoud door je hoofd blijven spoken, geeft dit minder stof tot nadenken.
Ruim voldoende. 3,5*

Blu-ray kwaliteit is fantastisch. Erg toffe film, kleine 4,5*
De film bevat met de moord op het meisje één van de meest controversiële scènes uit de filmgeschiedenis. Ik keek de film met mijn broer die de hele tijd vol bleef houden dat het personage eraan zou gaan, maar toen het ook echt gebeurde was hij nog steeds erg verrast. Het is een vrij intense scène en de afloop weet blijkbaar ook na bijna 40 jaar nog echt te shockeren.
De bendeleden blijven afgezien van de leiders gezichtsloos, en dat is misschien wel de grootste kracht; hun beweegredenen blijven erg vaag; de twee voorvallen in het begin van de film lijken slechts een katalysator.
Er zitten echt een paar zeer brute personages in de film. Darwin Joston is erg sterk als Napoleon Wilson; één van de coolste personages die ik ooit gezien heb. Hij heeft een paar geweldige oneliners en die kop is erg karakteristiek. Afgezien van Joston vond ik Laurie Zimmer als Leigh ook erg goed; ze staat echt haar mannetje, zowel verbaal als in haar acties. Voor de rest is de cast gewoon erg goed; ik herkende bijna geen één van hen, en dat droeg waarschijnlijk ook wel bij aan het realisme.
De film weet met een kleine cast en na een half uurtje slechts één hoofdlocatie echt volledig te boeien. De spectaculaire geweldsuitbarsting tijdens de eerste echte belegering is nog steeds één van de meest intense uit de jaren '70. Iedereen werkt goed met elkaar, en de beslissingen die de personages zijn allemaal goed te begrijpen.
De film kent na een intense showdown tussen de overgebleven personages en de bende geen echt bevredigende afloop; veel leden van de bende weten te ontkomen en gaat gewoon terug naar death row. Wat dat betreft lijkt de film erg op de originele Dawn of the Dead, mijn favoriete film ooit. De film is gewoon een kleine momentopname, en dat zie je vandaag de dag steeds minder: mensen willen tegenwoordig een perfect afgerond geheel.
Ik heb nog geen John Carpenter-score gehoord die ik niet goed vond, en ook hier zijn die klassieke synthesizer-geluiden weer erg vertrouwd Carpenter. Het maakt de film net dat beetje beter en zorgt voor een perfecte score wat mij betreft. Weer een briljante vroege Carpenter; ik heb nog niets van hem gezien wat ik niet geweldig vond, en AoP13 is weer geen uitzondering...
4,5*
Langere recensie op mijn nieuw site:
Assault on Precinct 13 (John Carpenter) – blu-ray recensie | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl
Assault on precinct 13 is een moderne versie van de western. Ook Romero is al eerder genoemd. Maar je ziet ook meteen elementen die Carpenter later in bvb The Thing en Halloween zou gebruiken. In tegenstelling tot de remake wordt er in het origineel veel meer aan de spanning gewerkt. Vrij mysterieuze tegenstanders en ook hard geweld dat meteen de toon zet. Carpenter kan het tempo vlot houden en toch de tijd nemen om spanning op te bouwen. Geen tijd verspillen met de verplichte karakterachtergrondverhalen. Het is vooral om de sfeer en de actie te doen.
De film is een mijlpaal voor Carpenter. Veel elementen zien we later terug in films als Halloween en The Thing (zoals ik al eerder zei). Maar het concept zou later nog veel herhaald worden in films als bvb Die Hard, From dusk till dawn, The Raid en zelfs The Strangers.
De film is veel beter dan verwacht en idd veel beter dan de (op zich niet zo slechte) remake. Een aangename verrassing.
Ik kwam deze film tegen op een rommelmarkt voor €1, geen geld natuurlijk, maar de DVD is zo te zien gewoon een gedigitaliseerde VHS-videoband, dus met smoezelig beeld in 4:3 en compleet met trailers vooraf en erna en een ondertiteling die op het beeld "vaststaat". Niet de beste manier om een film te zien natuurlijk, maar in zekere zin droeg die presentatie zelfs nog bij aan de sfeer, alsof ik weer op mijn kamertje van vroeger naar een spannende huurvideo op een oude TV zat te kijken. Desalniettemin: mijd de merkloze DVD met op de rug de code IHV32.
Weer een erg goede film van John Carpenter. De eerste na zijn afstudeerfilm Dark Star. Assault on Precinct 13 had eigenlijk voor het zelfde geld een Zombie-film kunnen zijn. Hoewel de film helemaal realistisch is heeft de film heel erg een uitstraling van naderend onheil en de bendeleden hebben een erg bovennatuurlijk karakter omdat ze nauwelijks praten en steeds snel verdwijnen en weer opduiken. Carpenter heeft gezecht dat Night of the Living Dead een inspiratie was voor deze film, maar Rio Bravo en Once Upon A Tim in the West waren dat ook.
Austin Stoker is een sterke hoofdpersoon en doet het goed als de politieman. Darwin Joston was een erg interessant personage, hij deed me een beetje denken aan Harmonica (Charles Bronson) in Once Upon A Time in The West. Het acteerwerk in deze film was wel in orde, alleen de ijscoman die werd neergeschoten kon toch net niet.
De muziek van Carpenter is hier misschien een beetje simpel, zoveel muziek is er niet. Maar toch weer heel erg goed. Probeer jij die heerlijke bass-line maar eens uit je hoofd te krijgen.
Erg goede cinematografie van Carpenter. Ook de dagen en tijden in beeld hebben wel wat, zorgt ervoor dat de film een beetje als een documentaire aanvoelt. Assault on Precinct 13 (oorspronkelijk The Siege) is een erg gave actiefilm met een uniek karakter. Een van de weinige films waar we een kind op brute wijze zien worden doodgeschoten.
Aanrader.

Eindelijk maar eens uit de kast gehaald. Erg fijne film deze 'Assault on Precinct 13', met een fantastische score van regisseur Carpenter zelf. Op blu-ray, met DTS audio dreunt dit heerlijk door de huiskamer hoor, prachtig om te zien en horen. Ik hou ervan. Het lekkere B-film gevoel zorgt voor een fijne sfeer - beginnend bij de achterbuurten in L.A. en eindigend op het politiebureau. Leuk spelende cast, heerlijke spanning en zelfs wat humor tussendoor. Niks mis mee. Ik heb me prima vermaakt. Borrel erbij en knallen maar.
In het begin is de dreiging van de bende erg goed en de score van Carpenter is ook goed.
Helaas word het daarna wat onrealistisch. Vooral op de momenten dat de bendeleden zich laten neermaaien.
Ik blijf echter een liefde houden voor de manier waarop Carpenter zijn films maakt. Je merkt dat het met liefde voor het vak gedaan is en dat de man echt moeite erin heeft gestoken.
Daarnaast vind ik het geweldig hoe gewaagd hij hier en daar bezig is. Zo kiest hij voor een hoofdrol voor een zwarte Amerikaan (van Romero overgenomen) en word er een onschuldig meisje neergeschoten.
Een vermakelijke 70's flick.
N.B. het verhaal zelf kwam me bekend voor: volgens mij heb ik het eerder onder een andere titel gezien? Ik bedoel niet de later gemaakte remake.
3,5 sterren.
N.B. het verhaal zelf kwam me bekend voor: volgens mij heb ik het eerder onder een andere titel gezien? Ik bedoel niet de later gemaakte remake.
Ik denk dat je het hebt over Rio Bravo.
Wat zo goed aan Assualt on Precinct 13 is, is dat Carpenter nergens te diep in gaat qua verhaal. Het gebeurt gewoon. We krijgen weinig informatie toegespeeld en mogen de rest zelf invullen. Ondanks een wat trage start, weet de film constant te vermaken. Als we dan eenmaal op het politie bureau aankomen, begint de film pas echt. De "siege" is erg leuk om te volgen. Gelukkig dat Carpenter voor flink wat "cannon fodder" zorgt. De personages zijn leuk en interessant en er zit behoorlijk wat actie in de film waar Carpenter zich niet inhoud om wat bloed te tonen. Ook zit er een behoorlijk controversieel moment in de film. Zat daar echt even met verbazing te kijken dat dit door de MPAA keuring is gekomen.
De acteurs weten allen hun personages een erg leuke invulling te geven. Stoker is erg goed als goedaardige politieagent, Joston is geweldig als crimineel met normen en waarden en Zimmer weet zich goed staande te houden tussen de mannen. Hoewel zijn rol wat kort is, is Cypher toch best memorabel.
Carpenter weet goed wat hij wil, en net als bij andere films is zijn liefde voor film maken erg goed zichtbaar. Alles komt erg relaxed over en je merkt gewoon dat iedereen erg veel plezier heeft. De editing is echt heel erg goed. En dan is er natuurlijk nog Carpenter's geweldige score. Zorgt toch wel voor minstens de helft van de fijne sfeer die de film bevat.
Mijn 18e film van Carpenter en hij heeft me nog niet 1 keer teleurgesteld. Erg sfeervolle actie film, deze Assault on Precinct 13.
Na de openingsscène gebeurt er op zich nog niet eens zoveel, maar de suspense is meteen voelbaar en voelt wat minder vluchtig dan in de meeste actiefilms, als je deze film nou echt in dat hokje kan stoppen.
Wel valt erg op hoe lowbudget de film eruit ziet met die wapens die op speelgoed lijken en de geringe en kaal en oninteressant ogende locaties. Maar het tekent alleen maar het grote vakmanschap van Carpenter dat alles later op zijn plaats valt.
Alle personages moeten eerst nog allemaal bij elkaar komen op dat politiebureau, en dan komt de film pas echt op gang, als de avond valt en alles er ineens een stuk interessanter uitziet door mooi spel met licht en schaduw, later ook nog een leuke met rook.
Mede door het soms spaarzaam gebruik van muziek ontstaat er op het belegerde bureau een zeer fijn geïsoleerd sfeertje, intiem haast. Stoker en Joston zijn ook echt leuk. Vooral laatstgenoemde heeft een prettige uitstraling en krijgt ook wat aardige oneliners.
De actie stelt wel weinig voor. De bendeleden komen in hersenloze hordes. Je vraagt je ook af waarom ze zo lang wachten met het bestormen van het politiebureau maar dan had veel suspense ontbroken en was het een stuk minder leuke film geweest natuurlijk.
Juist het middenstuk met al die suspense en die aardige eerste aanvallen van afstand met wapens met geluidsdempers is het sterkste deel van de film. Verder vond ik de dood van dat kleine meisje ook opvallend, vooral door de uitvoering. Geen verdwaalde kogels of het meisje dat wordt neergeschoten als ze wegrent maar een achteloos schot en flink wat bloedspetters. Een dikke 3.5*.
Die gaat nog wel een keer gekeken worden.
4*
Erg genoten.
Sterke klassieker. Rauw, sfeervol en spijkerhard, Assault on Precinct 13 is een film die rustig op gang komt, om daarna te veranderen in ijzingwekkende actiefilm met een verlaten politiebureau als setting. Een uitstekende keuze, want het geeft de film precies de claustrofobische en ijzingwekkende sfeer die het nodig heeft.
Stoker en Joston zijn uitstekend, maar het is actrice Laurie Zimmer die toch wel de meeste indruk maakt als de ijskoude, sterke en soms onbedoeld grappige Leigh. Heerlijk hoe ze in haar arm wordt geschoten en doodleuk doet alsof het een schaafwondje is. Het geeft aan wat voor film Assault is, en in wat voor wereld de personages leven. Dit is geen plaats voor doetjes of schrikachtige personen.
Is natuurlijk een B film van formaat maar, `t is wel een cultfilm geworden.
Carpenter is een zeer goed regisseur qua opbouw spanning, en doet `t hierbij prima.
Let ook op de jonge Kim Richards, die neer geschoten word door de leider van een bende die `t politiebureau later gaan beschieten en wat goed lang duurt, en ook mooi in beeld gebracht.
De score is ook van John Carpenter, net zoals bij Halloween, en past bij de film.
Dit is 1 van de beste films van Carpenter, de remake kan hier niet aan tippen maar is wel aardig.
4.5 voor deze classic.

Een film die mijn aandacht getrokken had omdat deze beter zou zijn dan de 2005 versie. Een versie die me toch al nooit heel erg kon bekoren. En wat was ik blij deze vorige week bij de kringloop te treffen.
Het verhaal is bekend, een eenzaam politiestation, zo goed als gesloten, in een probleemwijk, belegerd en aangevallen, de aanwezigen wanhopend en tussen hoop en vrees. Het mag duidelijk zijn, van veel diepte qua karakters of uitgebreid narratief is geen sprake. De reden van de aanval is weinig meer dan een vehicle wat betreft de bloedeed en de vluchtende vader, de laatste doet na het naar binnen vluchten weinig meer en komt totaal niet meer in het verhaal voor. Inhoudelijk en dialoog matig blijft dat gedeelte erg op de vlakte en wordt er slechts gericht op de paar die de eerste aanval overleven.
Storen doet dit allerminst want waar Assault on Precinct 13 bijzonder goed inslaagt is zijn korte en vlotte speelduur, stijl en zijn buiten gewone sfeer qua spanning en muziek. Meer mensen die bij de openingsmuziek meteen aan Drive van Winding Refn moesten denken? Van meet af aan bouwt Carpenter rond iedere scene een heerlijke spanning op en zet een stijl neer met door hem zelf geschreven muziek naar ik meen. De compactheid en de simpelheid qua dialoog en plot is voor een keer ook best fijn en simpel. Dit ondersteunt door een prima agent, een stoer wijf en twee criminelen die zo 'slecht' nog niet zijn.
AoP13 is dan ook een kostelijk actiefilm met een ronduit fantastische sfeer die naar thriller neigt. Heerlijk!