Assault on Precinct 13 (1976)

Actie / Thriller

geregisseerd door John Carpenter
met Austin Stoker, Darwin Joston en Laurie Zimmer

Los Angeles. Een man vermoordt op straat een bendelid die zijn dochtertje heeft neergeschoten. De gang is uit op wraak en belaagt een onderbemande politiepost, waar de dader zich schuilhoudt.

avatar van maxcomthrilla
De theme muziek bestaande uit dat synthesizer deuntje vond ik erg duister en dus sfeervol overkomen. Vond het wel jammer, dat deze muziek vaak zo snel werd afgebroken.

De setting is natuurlijk geweldig met dat wat verlaten politiekantoor wat aan een typische Amerikaanse brede straat ligt daar waar de ' gangsters ' hun snel gemaakte vijanden op een ook zeer nabijgelegen parkeerplaats uitroken danwel een invasie menen te plegen door zich te verschansen achter de kleine heuvels om vervolgens razendsnel tot de aanval over te gaan.

Eer men daadwerkelijk tot aanval overgaat verliest Carpenter de regie. De uitwerking van de aanval is wel zo eenzijdig weergegeven, dat het leek of je met een inwisselbare Street Fighter te maken had, daar waar men ook moeiteloos mensen uit de weg maait, stuk voor stuk, waarna er weer een volgend mannetje opduikt. Het had allemaal veel chaotischer en massaler gemogen en niet constant een tegen een vuurgevechten. Lijkt mij sterk dat welke bende dan ook, zo `n dom actieplan zou beramen.

Het acteerwerk was ook niet al te best, maar gelukkig niet al te veel dialogen hier. Qua drama stelde het dus niets voor. Ik had het ook leuker gevonden als men met wat meer mankracht/mensen in het politiegebouw had gezeten. Keek wel goed weg, maar te amateuristisch om echt goed te zijn. 3,5*

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Niet onaardige klassieker maar een meesterwerk zie ik hier nu ook weer niet in.

Assault on Precinct 13 moet het vooral hebben van het unheimisch sfeertje en enkele sterke individuele scènes maar als geheel weet de film niet overal even goed te overtuigen.

Het verhaaltje is nogal mager (wat op zich niet altijd een nadeel hoeft te zijn) maar behalve simpel is het bij tijd en wijlen ook best wel wat simplistisch...
De film mist erg aansprekende hoofdpersonen en dat gaat op voor de good-guys maar nog meer voor de bad-guys. Rare is dat Carpenter hier wel een voorzetje lijkt te geven maar het vervolgens dan weer nergens goed af weet te maken. De uitwerking van de karakters is gewoon zeer matig. Het amateuristische gestuntel van de meeste acteurs doet daar ook al niet veel goed aan (alhoewel ik moet toegeven dat het soms ook best zijn charmes heeft).
Ook de actie-scènes zijn niet 100% overtuigend. Carpenter moet het veel en veel meer van zijn kunsten op suspense gebied hebben (zoals hij ook in bv The Thing laat zien). Wanneer de precinct bestormd wordt door (de verder totaal anonieme bad-guys) lijkt het meer alsof ze het bestormen met hun proppenschietertjes dan met semi-automatische wapens. Nee, het geweld en de destructieve kracht van deze wapens komt verre van indrukwekkend over. Ook het wel heel makkelijk neerknallen van de ene naar de andere boef die zich keurig een voor een aanbieden vind ik niet al te sterk...

Nu klinkt het misschien wel erg negatief maar ik vind de film toch zeker een voldoende entertainende waarde hebben en sommige stukjes, vooral in de eerste helft wanneer er meer gefocust is op broeierige onderhuidse spanning zijn ook gewoon goed. Ook de setting in zo'n verpauperde suburb van LA is prima gekozen.

Reinbo
Gister weer eens gekeken. Ditmaal op blu-ray. Film ziet er geweldig uit (voor een low budget film uit 1976) en vooral de ijzersterke soundtrack heeft veel meer punch. T blijft verder een uber cool filmpje me een geweldige sfeer. Natuurlijk zitten er wat ongeloofwaardige zaken in, maar het is vooral de gestyleerde setting die dit een klein meesterwerkje maken.

avatar van Seamus
Nuja, dit blijkt vooral een cultfilm te zijn en zoals meestal het geval is, is het dan love or hate.
Vanuit mijn standpunt, dat is 2009, kijk ik naar een film uit 1976 en moet ik me misschien wat inleven in die tijdsgeest.
Maar moet ik dan geloven dat je mensen toen alles kon voorschotelen. Ik denk het niet.

Eerst de positieve dingen... de muziek, de 70's cars en het idee van de onzichtbare vijand. (Alhoewel zo onzichtbaar waren ze hier toch niet. En slim al zeker niet.)

Negatief... het houterige acteerwerk van sommige acteurs, het onrealistische en absurde van heel de zaak (maar dat zal wel de bedoeling van de film zijn) en daarmee bedoel ik een wraak van een gang op een verlaten politiestation omdat de vader van het meisje een gangmember had doodgeschoten. Vooral de manier waarop zijnde een aanval in waves....

Moesten het zombies zijn kon ik me er echt nog in inleven.
Maar als je met 50 mensen bent (die niet verstandelijk gehandicapt zijn) storm je toch met guns blazing door de voordeur en het spel is klaar in een paar minuten. (Uiteraard niet zo goed voor de speelduur)
Maar nee, we springen 1 voor 1 door een raam en liefst nog een beetje onhandig zodat ze ons rustig kunnen afknallen.
Ik denk dat ze in zombiefilms nog slimmer zijn.
Met zo van die dingen heb ik echt problemen.

En dan die eindscene met dat bord waar ze achter staan en die tank dat ze dan doen ontploffen is toch ver voorbij het geloofwaardige.

Ik vraag me af, zie ik het nu vanuit de verkeerde tijdsgeest, na al de jaren 80, 90 en 00 films gezien te hebben. Of was dit de standaard toen.

Ik vond vooral de sfeer iets hebben maar vond het daarnaast heel houterig en amateuristisch gebracht.

avatar van gondwana
vond dit echt slecht, alle camp ten spijt is dit niet waar ik naar verlang bij het filmkijken...

avatar van Drs. DAJA
John Carpenter levert met Assault on Precint 13 een erg vaardige variant op van George A. Romero’s Night of the Living Dead, althans gezien de situatie en sfeer kreeg ik voor een heel groot deel een vergelijkbaar gevoel. Carpenter’s invulling en vooral opbouw naar het gevangen zitten in een omsingeld huis (politiebureau) is echter totaal anders en erg prettig gedaan. Carpenter’s score is zeer sfeervol en er wordt goed gebruikt gemaakt van een spanningsboog.

avatar van louisvf
Het spanningsgehalte zit met momenten zeer goed. Dit mede door de aangename, duistere soundtrack! Ook de opbouw van de film goed! Er zijn dan ook duidelijk veel verschillen ivm de "remake" (als je het al zo mag noemen). De film zit, zeker voor die tijd goed in mekaar! Enkele hilarische momenten (valt te zien in hoevere je ermee kan lachen), bijvoorbeeld die potato scene en lachwekkend slechte terugkomende oneliners zoals "Anybody got a smoke?" of "I was born out of time" maken het dan nog net iets beter. Deze klassieker kijkt leuk weg, Carpenter maakt alles zeer sfeervol maar een meesterwerk is het zeker niet!

avatar van Justinw
Netjes,
Wilde me eens verdiepen in John Carpenter waarvan ik wel een aantal films heb gezien maar niet bewust.
Oorspronkelijk wou ik eerst zijn Escape From's kijken, ik kon echter deze meepikken op een dubbeldvd bij de MediaMarkt. Vannacht dan maar in de dvd speler gestopt en toch wel aangenaam verrast.

Voor een low-budget film heeft Carpenter een sterk staaltje werk afgeleverd. Met een bijelkaar geraapt zooitje, zijn buurman die Wilson speelt bijv. En een zwarte agent die in wat Blaxpliotation heeft gespeelt.
Het oogt wel allemaal wat statisch en het acteerwerk is verre van hoogstaand. Maar Stoker en Joston doen het dan toch weer aardig. We stoppen er ook nog een leuke meid in genaamd Laurie Zimmer die verrassend veel weg heeft van Laetitia Casta. En met de "bad-guys krijg je helemaal niks mee te maken. Dit heeft dan wel weer zijn charme. De film vliegt verrassend snel voorbij, en duurt misschien maar één uurtje voor je gevoel. En dit komt door de beklemmende sfeer die Carpenter hier neerzet met een aardige soundtrack.

Kortom een goede eerste(bewuste) kennismaking met Carpenter. Al zou dit nooit een favoriet worden, toch een 3*

avatar van jipt
Leuke film, goed voor een low-budget, deed me denken aan night of living dead en dawn of the dead. Muziek was geweldig, ik ben sowieso fan van synthesizer muziekjes in films. De film was af en toe spannend en had wel een paar coole personages. Er zaten ook een paar lekkere knalscènes in, maar over het algemeen vond ik het soms een beetje saai. Mijn beeldkwaliteit niet was ook niet optimaal, misschien valt ie met beter beeld nog beter.

Voor nu een 3*

Reinbo
Wel in widescreen gekeken? Blu-ray is prachtig. VHS van vroeger was veel te donker.

avatar van jipt
Nee was ook geen widescreen. Was één of andere vage dvdrip.

Trouwens de film verlaagd naar 0,5, zaten niet erg memorabele stukjes in en vond het een beetje een saaie boel af en toe, een matige NoLD rip off. Maar als ik de Blu-ray uitgave ooit nog eens in handen krijg kijk ik hem met genoegen nog een keer.

avatar van Spetie
Wederom een fijne en vermakelijke Carpenter dit. Carpenter doet hier wederom veel met weinig middelen en dan krijg je soms leuke films. Deze film heeft vanaf het begin een sterk sfeertje, door de soms onheilspellend klinkende muziek. Dit zelfde deuntje draagt soms ook behoorlijk bij aan de spanning. Ook de locatie is leuk gekozen, zo’n verlaten politiekantoor waar verder nauwelijks iemand voorbijkomt.

Ondanks dat het verhaaltje niet zo heel veel voorstelt en de afloop enigszins te voorspellen is, zitten er zeker wel wat onvoorspelbare, goede zaken in. Zo zie je de gangsters op een gegeven moment een aantal keren voorbij een ijscokraam rijden. Ik had al een vermoeden dat ze die man zouden pakken, maar dat ze het meisje dat terugkomt met haar ijsje zonder pardon overhoop schieten, slaat dan wel weer even voor mij onverwacht en keihard in.

De aanval op en verdediging van het politiegebouw is dan best vermakelijk al zitten er soms een aantal onlogische zaken in. Ze schieten bijvoorbeeld de gangsters neer en hebben daarna bijna geen kogels meer, terwijl ze er even niet aan denken om de geweren van de neergeschoten gangster in het politiegebouw te pakken. De acteurs zijn verder wel aardig en in combinatie met de niet te lange speelduur, de sterke muziek en sfeer hebben we weer te maken met een uiterst vermakelijke Carpenter.

avatar van akira124
Reinbo schreef:
Heb ook de blu-ray vind hem alleen wat korrelig (maar dat zijn de meeste blu-rays wel)

Walkure
Een duistere en bovenal harde B-film van Carpenter. De dood van het meisje is bruut en zet daarmee gelijk de ongezoute toon van de film. Met weinig middelen weet Carpenter een benauwde en grimmige sfeer op te roepen, 'ze' zijn daar, maar toch ook weer niet. De fantastische score van Carpenter (behorende tot het beste wat hij heeft gemaakt) geeft nog de extra boost en zet alles op scherp, voor de zoveelste keer 90 minuten lang genieten.

avatar van niethie
Pas weer herzien en helemaal mee eens, mooie voorbode van Halloween!

avatar van yeyo
John Carpenter is al acht jaar één van mijn favoriete cineasten en Assault on Precinct 13 vind ik na Halloween zijn beste werk. Natuurlijk zijn The Thing e.a. veel 'grandiozer', maar het het zijn de kleine schoonheidsfoutjes en het low-budget gehalte die dit voor mij een grimmige, onvervalst coole prent maken. Carpenter roept met z’n geweldige synthesizer score enorm veel dreiging op en slaagt erin het ruimtegebruik in alle scènes zo groezelig mogelijk te maken. Niet zozeer de inhoud, maar vooral de look en de afstandelijkheid maken dit een onguur klein filmpje.

Assault on Precinct 13 wijkt af van de traditionele shoot-out film door de uitbeelding van de bad guys: ze lijken haast bovennatuurlijke wezens, die zelden tegen elkaar praten en zoals de zombies uit The Night of the Living Dead tergend traag hun doelwitten omsingelen. Een stijl die Carpenter later in Prince of Darkness nog subliem zou gebruiken.

Al bestaat de cast niet uit grote of bijzonder getalenteerde acteurs, valt er toch ook wat interessants te zeggen over de personages. Darwin Joston speelt een soort moderne versie van de archetypische cowboyheld: stuurs, onverstoorbaar en droogkomisch (“gotta smoke?"). Love interest Laurie Zimmer acteert bij momenten eigenaardig, maar aan de staging en regie is duidelijk af te leiden dat Carpenter haar wou voorstellen als authentieke ‘Hawks-dame’, zoals Angie Dickinson in Rio Bravo

avatar van jipt
Stukjes herzien, en echt niet zo slecht als ik aanvankelijk dacht, bij vlagen nog best goed. Die 0,5 voorheen sloeg nergens op, zat toen totaal niet in de film.

avatar van rep_robert
Deze film is toch superieur aan de remake, dat komt vooral door de typische Carpenter sfeer die hangt in Assault on Precinct 13 en de film ook behoorlijke dosis spanning meegeeft. Dat Carpenter een bekwame componist voor zijn films is blijkt ook maar weer is, want de soundtrack snijdt soms als een mes door je huid heen. Heerlijk hoe Carpenter op deze manier een basisgegeven tot iets moois kan uitwerken.

Zo gebeurt dat ook in deze film, want ondanks dat het plot allemaal wat simplistischer is dan in de drukke, schreeuwerige remake neemt Carpenter rustig de tijd voor de spanningsopbouw en krijgt elk personage genoeg screentime om er enige empathie mee te krijgen. Al blijft het een low-budget film en dat valt ook wel te merken aan de cast. Vooral die ijscokar scene is dankzij de acteurs eigenlijk te knullig voor woorden.
Verder veel typische Carpenter momentjes waar ik altijd wel van houd, zoals een stel kille moordenaars die de hoofdrolspelers op een kille manier omsingelen.
Het einde is helaas wel weer een beetje een sof, zit niet echt een climax in. Had het leuker gevonden als je soort van een eindbaas hebt in zo'n film. Nu wordt er een Acetyleen fles kapot geschoten en dat was het.

Voor de rest een meer dan prima film van Carpenter.

avatar van ASman
''I wanted Vanilla Twist !''

Was die scène eigenlijk wel nodig ?

avatar van jordandejong
Heerlijke klassieker van John Carpenter

Om te beginnen de geweldige soundtrack. Wat was dat een genot om aan te horen zeg. De vervallen wijken van LA met op de achtergrond die lugubere muziek.
Het sfeertje is top en vanaf het moment dat de gang het politiegebouw klem zet en aanvalt is het puur genieten van de spanning en de geweldige claustrofobisch sfeer.

Jammer van het ietwat houterige acteerwerk van Austin Stoker om nog maar te zwijgen over de eentonige en duffe gezichtsuitdrukking van Laurie Zimmer (wat die in hemelsnaam gezopen, gesnoven of gespoten had weet ik niet maar ze was levenlozer dan een comapatiënt.) Over Darwin Joston als Napoleon heb ik een beetje gemengde gevoelens. Op zich is het best een aardig character maar Joston probeert een beetje te hard om mysterieus te zijn. Ook z'n standaard zinnetje Got a smoke? begon me een beetje de keel uit te hangen.

Maar al met al wel eentje die je moet gezien hebben. Echt genieten geblazen...

avatar van Bottleneck
Beviel me vroeger meer dan uitstekend, misschien had ik hem niet opnieuw moeten kijken. De muziek en de sfeer zijn geweldig maar helaas toch ook matige acteursregie (die mannetjes die open en bloot door een raam of tussen de luxaflex het pand binnenklauteren om net als hun voorgangers afgeknald te worden). Vind de personages ook wat te opzichtig neergezet (de coole Napoleon, de stoïcijnze Leigh, de vier stoere gangsters). Het is maar goed dat er zo'n typisch sfeertje hangt en dat Carpenter direct hierna gelukkig wel bullseye gooide.

Uitstekende film waarin een bijna gesloten politiebureau wordt belaagd door een grote, vijandige menigte. De film heeft een bijzonder claustrofobische en dreigende sfeer (de soundtrack draagt hier zeker aan bij). Een simpel verhaal en ook vrij simpel, maar effectief uitgewerkt. 4.0 sterren is net iets te hoog gegrepen.

Vanavond en dinsdag 8 januari te zien in EYE.

Reinbo
Op 35 mm of dvd? (Ik sprak laatst iemand die het dvd logo voor de film zag, lijkt me niet de funktie van een filminstituut) De blu ray is overigens prachtig.

avatar van Beertje45
vond de film zo'n 6 jaar geleden op DVD voor 3.50 euro. De beeldkwaliteit is enorm slecht, waarschijnlijk een kopie van de film overgenomen van een videoband. Desalnietemin een spannende, duistere thriller die een onbehaaglijk gevoel schept. Helemaal Carpenter's stijl. Beste Quote: 'Black?'
'About for 30 years'

avatar van Insignificance
Pareltje met enkele onvolkomenheden. Wie z'n tanden stuk wil bijten op het scenario, zal wel wat zaken vinden om over te zeuren. Ik vind de rest veel te stevig om daar moeilijk over te doen. De openingstune is meteen al raak en zo'n autoritje van Bishop richting z'n eerste klus lijkt op zich niet zo bijzonder, maar is eigenlijk een subtiel schot in de roos.

Carpenter mag dan wat tijd gebruiken om z'n verhaallijntjes bij elkaar te krijgen, zo legt hij samen met z'n opvallend sterke synthesizer score wel direct een gevoel van onvermijdelijk onheil in de film, dat via onschuldige muziek van een ijscokar wordt afgemaakt met een bikkelhard moment. Wanneer de nacht aanbreekt, ontstaat zelfs een soort urban horror.

Dat vanwege een gang die bewapend is met geluiddempers, een angstaanjagende onverschilligheid en spookachtige coördinatie. Dan krijgen de toch al fraaie kogelinslagen nog eens een extra dimensie, terwijl het in het politiebureau steeds benauwender wordt. Daar steelt Napoleon Wilson de show, die naarmate het vordert, steeds cooler wordt.

avatar van j0enne
Dat deuntje!

avatar van Donkerwoud
Zal wel eens eerder gezegd zijn, maar ik blijf het walgelijk vinden dat ze de essentie van deze film (blanke misdadiger, zwarte agent) hebben omgedraaid in de remake. Laurence Fishburne is niet cool genoeg om racisme te accepteren!

yorgos.dalman
Zeer fijne tweede film van Carpenter. Strak rechttoe-rechtaan script. Effectief minimalistisch qua opzet, uitwerking, beeldvoering, muziek etc.

En vergeet het vleugje mystiek niet: de veelbelovende actrice Laurie Zimmer, die hierin haar debuut maakte, zou hierna, gedeeltelijk onder pseudoniem Laura Fanning, nog drie kleine rolletjes in films hebben gedaan om daarna van de (cinematografische) aardbodem te verdwijnen. We praten dan over 1979.

In 2003 werd ze het onderwerp van de kleine documentaire Do you remember Laurie Zimmer? van Charlotte Szlovak.