Casualties of War (1989)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Brian De Palma
met Michael J. Fox, Sean Penn en John C. Reilly

Amerika is in oorlog met Vietnam. Nadat een van hun makkers is vermoord, en de toegang tot een plaatselijk dorp met bijhorende bordelen hen wordt geweigerd, slaan de stoppen door bij een groep Amerikaanse soldaten. Ze ontvoeren een meisje uit haar dorp om haar in de jungle te verkrachten. Een van hen vindt dit moreel niet verantwoord, en komt in opstand.

avatar van Flavio
Redelijke film met aantal zwakke punten..
Al vaker genoemd: Fox is totaal misgecast. Hij doet het niet eens slecht, maar is duidelijk niet de juiste man. Hij ziet er uit als een jongen die verkleed is als soldaat, en de scenes waarin hij een wat geharde soldaat moet spelen, tegen het nieuwe groentje bijvoorbeeld, zijn totaal ongeloofwaardig.

Ook de dialogen zijn soms erg matig. Fox die tegen zn makker zegt dat ze juist nu het goede moeten doen, ernstig kijkend- de stervende Brown die in zn laatste ademtocht nog zegt dat de Sarge zegt dat het goed komt, en de dialoog tussen Hill en Fox, echt heel matig geacteerd.

Zelfs de muziek van Morricone viel tegen- hij kopieerde zijn muziek uit Once Upon a Time in America

Daar staat tegenover dat de opnamen in de jungle en het dorp wel geslaagd zijn, en de andere soldaten goed acteren (Reilly, Penn, en de bijna onherkenbare Ving Rhames ofwel "Marsellus Wallace" met bril en snor) evenals als het Vietnamese meisje. En het verhaal is indrukwekkend.

Ik heb nog even uitgezocht hoe het verder ging: de 4 schuldigen zijn allemaal na relatief korte tijd vrijgelaten, ook de levenslang gestrafte. Eriksson werd door iedereen uitgekotst en heeft zn identiteit moeten veranderen.

avatar van JeroenFR08
Prima oorlogsfilmpje waar eigenlijk vrij weinig mis mee is. Fox zn casting daargelaten.

Want de grote man van de film is Penn. Ja oke, hij praat een beetje als een neger die vanuit de Bronx Vietnam is ingevlogen. Maar hij speelt wel de pannen van het dak als steeds gekker wordende sergeant. Geld overigens ook voor de andere soldaten. Prima spel.

Haalt t op een of andere manier niet bij de betere oorlogsfilms. Er ontbrak misschien toch iets. Je kunt ze wel gaan vergelijken, maar dat heeft geen zin. Feit is gewoon dat er wat ontbrak om een topper te kunnen zijn. Wil natuurlijk niet zeggen dat ik met bewondering heb zitten kijken. Want slecht was het natuurlijk allerminst.

avatar van dvdfreak123
Toch wel een sterk oorlogsdrama. Anders dan andere oorlogfilms in deze zit echt een goed verhaal en toch ook geweldige actiescenes. Penn speelt fantastisch in deze film en draagt ook en beetje de film vind ik. Fox was ook wel ok, is eens iets anders om hem zo een rol zien spelen. Boeide van begin tot einde. 7,5/10

avatar van Bye Birdy!
Indrukkenwekkend verhaal over de waanzin van oorlog en wat het met mensen kan doen. Overtuigend acteerwerk van Penn en Fox, zeker ook. Het overige acteerwerk was veelal van een veel minder niveau. Erger was de de uitgespelde moraal, waarmee de waanzin weer onnodig richting wordt gegeven.

avatar van W.V.
Een goede anti oorlogs film, laat goed de waanzin zien en hoe mensen kunnen veranderen. De film had van mij een hogere waardering gekegen ware het niet dat Fox totaal niet op zijn plaats is in zijn rol. Hij loopt verloren rond en weet zich duidelijk geen raad met de zware rol welke hij moet spelen. Daarom de film gewaardeeerd met een drie, anders was die zeker hoger uitgevallen.

avatar van stefan dias
Beetje flets gefilmd, redelijk gedateerd. Fox lijkt maar één manier te bezitten om de verwarde, twijfelende soldaat te spelen. Ook de muziek was werkelijk vréselijk! (Sorry, Ennio) Mja,… wist niet eens dat het van De Palma was en die heb ik toch altijd al als een net-niet-topregisseur staan.
Op één of andere manier is het nooit echt spannend. Nooit voel ik de rillingen over mijn rug lopen, wat toch zou moeten als je de reinste nachtmerrie verfilmt. Het zou aangrijpend moeten zijn, maar ergens voel je dat je gewoon naar een film zit te kijken. Waar gebeurd of niet.

avatar van Fisico
Het verbaast me een beetje dat Casualties of war vrij lauw onthaald wordt hier op MM. Dit is uiteraard geen studiemateriaal. Er zijn heus wel betere films over Vietnam op de markt, maar toch. Een Rambo II is het nu ook weer niet, integendeel zelfs. Misschien waren voor sommigen de verwachtingen te hoog gespannen met ene Brain Da Palma achter de camera, wie weet? Hoewel buiten het maffiadrieluik Scarface, Carlito's way en The untouchables zijn verdiensten uiterst als matig bestempeld kunnen worden (een vergetelheid buiten beschouwing gelaten, Blow out misschien nog).

Misschien in zijn geheel een beetje simplistisch en karikaturaal voorgesteld allemaal. We nemen een groentje en we zetten die in een team met een alfamannetje en we gaan de boel eens op de spits drijven. Ok, desalniettemin is Da Palma er wel in geslaagd een beeld te vormen van hoe de hiërarchie in het leger werkt. Het wordt je dus duidelijk niet in dank afgenomen om 1. bevelen niet op te volgen hoe absurd of misdadig deze ook mogen zijn. En 2. het is absoluut not done om als klokkenluider aan de bel te trekken. Deze omerta wordt gelijkgesteld aan landverraad als je hem breekt. Het leger als een soort sekte waarbij elk individuele gedachte wordt gefnuikt. Het leger waarbij je niet zelf hoeft na te denken omdat het leger dat wel in jouw plaats zal doen. En dan is er eentje die hiermee niet akkoord is. Wie is hier dan de lafbek? Het leger wou dit eerst in de doofpot stoppen, hier en daar wat onderhuidse dreigementen, om dan uiteindelijk met een schijnproces de publieke opinie te paaien. We weten allemaal wat het beroep uitgehaald heeft.

Met andere woorden: best een interessant concept voor een film, hoewel té beperkt uitgewerkt en te simplistisch voorgesteld. Het had een regelrechte topper kunnen worden, dat werd het jammer genoeg niet. Wel werd de angst, de vertwijfeling van de andere soldaten goed in beeld gebracht toen ze voor de keuze gesteld werden om al dan niet deel te nemen aan de verkrachting. Het acteerwerk viel best mee, zeker van Penn, ook van Fox. De sfeer van de oorlog werd eveneens behoorlijk in beeld gebracht. 3,5* lijkt me een mooie quotering: gewoon goed.

Deze film is altijd een blinde vlek geweest die ik tot voor kort nooit gezien had tot onlangs. Heb hem nu gezien maar van een De Palma film had ik eigenlijk wel wat meer verwacht.

Dat Fox totaal niet past in deze film is eigenlijk al gezegd, doe ik dan niet dunnetjes over. Maar ook is de film te oppervlakkig en in de eerste 20 minuten tot de eerste dode soldaat had ik het gevoel naar een komedie te kijken, zat totaal niet goed in de film, het verhaal dat over een oorlogsmisdaad ging in Vietnam. Miste de sfeer, die beter neergezet had kunnen worden in dit waargebeurde verhaal.

De karakters zijn te oppervlakkig en 1-dimensionaal, en de hele film vind ik wat afgeraffeld. Zelfs Sean Penn vind ik ook wel meevallen in zijn rol. Het melodramatische moment dat Fox de kans had het meisje te redden (deserteren versus meisje laten verkrachten of zelfs ombrengen) kwamen eerder goedkoop op me over dan indrukwekkend. Zo ook het moment dat ze werd neergeknald.. Zelfs ondanks de muziek die op zich wel sfeer had kunnen brengen.

Moet ook bekennen dat ik niet zo van verkrachting scenes hou in films. Sterker nog: Had die Sergeant voor zijn ballen geschoten, ja ondanks de 'chain of command' bullshit en al die andere GI Joe onzin. Ook de rechtbank scene aan het einde had beter uitgewerkt kunnen worden, o.a. waarom de sergeant dus verantwoordelijke een mindere straf kreeg dan de korporaal.

Dat deze film tot nu toe beter scoort dan bijvoorbeeld de 'We Were Soldiers' van Mel Gibson vind ik zelf onbegrijpelijk. Kortom voor mij een matige film.

avatar van baspls
Eriksson is nu een paar weken in Vietnam. Hij kan het goed vinden met zijn groep en de Sergeant heeft zelfs zijn leven gered. Als hun de toegang tot het lokale bordeel wordt ontzegt grappen de mannen dat ze een meisje gaan ontvoeren. Eriksson komt er echter achter dat het meer is dan alleen 'stoere soldaten-praat' en komt in conflict met de anderen.

Er zijn zo ongelofelijk veel films over de Vietnam-oorlog, zoveel dat je denkt het allemaal al wel gezien te hebben. Apocalyps Now, The Deer Hunter, Full Metal Jacket en Platoon. Toch kon Brian De Palma wel degelijk wat toevoegen met zijn verfilming van een waargebeurd verhaal dat hij al sinds de jaren '70 had willen maken. In Platoon kwamen de wreedheden van de Amerikanen in Vietnam al eerder aanbod, maar De Palma zoomt nog even extra in op het onderwerp van verkrachting en wat dat voor conflicten onderling met zich meebrengt.

Michael J. Fox was een vrij vreemde keuze van De Palma voor de hoofdrol. Toch vind ik het een verademing om Fox eens in een serieuze rol te zien. En hij kan het ook wel degelijk, want hij weet in de heftige scènes steeds net de goede emotie te vinden. Sean Penn was ook erg indrukwekkend als de Sergeant. Om de juiste chemie tussen de twee te krijgen liet De Palma Penn Fox ook buiten de opnames intimideren. Op het einde van de film fluistert Penn "TV-actor" in het oor van Fox.

Ook hier brengt De Palma zijn gebruikelijke audiovisuele stijl weer mee. De film zit boordevol POV-shots en split-focus-shots. Daarnaast bevat de film zelfs een aantal keer erg suspensevolle momenten, ongekend voor een oorlogsfilm. Veel momenten doen haast Hitchcockiaans aan.

Ik vond het verhaal van de film erg aangrijpend. Gedeeltelijk komt dat misschien ook wel omdat ik in een soortgelijke situatie als Eriksson in de tweede helft van de film heb gezeten. Op de middelbare school is een klasgenoot van mij in elkaar geslagen zodat hij naar het ziekenhuis moest. De school deed er echter niets mee. Toen ik de coördinator in een informatiebijeenkomst vertelde dat ik naar de politie zou gaan werd ik door de directie en de halve school uitgelachen. Ik kreeg ook allerlei vuile blikken in de gang, alleen de jongen die was geslagen kon het waarderen. Ik ging naar de directeur die me vertelde dat hij het schokkend vond allemaal maar dat hij het te laat vond om er iets mee te doen. Ik heb met de politie gepraat, maar er werd niets gedaan behalve maandenland “we zijn er mee bezig”. Uiteindelijk legde ze me uit dat de jongen die geslagen had zijn examen niet zou halen als hij geschorst zou worden. Wetten en regels gelden blijkbaar niet als het even niet uitkomt.

Zo ook in de film. Je zou kunnen zeggen, wat maakt het uit een dooie meer of minder in een oorlog. De overheid traint deze jongens ook om in koele bloeden te moorden, dus geen wonder dat bij sommige verwarring rond moraal bestaat. Maar wet is wet en dat is ook standpunt dat de film ons voorhoud.

Opvallend dat Casualties of War niet de waardering krijgt die het verdient. We hebben hier een erg aangrijpend verhaal met Michael J. Fox in een atypische rol. Verpakt in De Palma's sterke cinematografie en de prachtige soundtrack van Ennio Morricone.

avatar van Alathir
Misschien voor mij wel de beste Vietnam-film die ik tot op heden heb gezien. In ieder geval vind ik hem beter dan Platoon, Apocalypse Now, Full Metal Jacket, The Deer Hunter of Rambo. Dat komt omdat ik altijd graag zo dicht mogelijk bij de personages sta en dat was hier het geval. Bovendien weet De Palma vaak te overtuigen met zijn regie en is ook de muziek meer dan geslaagd.

Sean Penn speelt hier wel echt een onuitstaanbare sergeant. Uiteraard chapeau dat hij het zo goed doet. Op dat vlak is de Michael J. Fox hier makkelijker te vervangen door een andere acteur. Niet dat hij het slecht doet uiteindelijk. De film betreft een kwestie waar ik volledig achter Michael J. White stond. Wat me wel stoorde is de uitkomst van de rechtszaak. Sean Penn verdiende zeker ook levenslang. Hij pleegde exact dezelfde misdaden als korporaal Clark. Opvallend is inderdaad de mindere recensies bij deze film ondanks toch een mooie score in het algemeen. Van mij krijgt ie 4*.

avatar van knusse stoel
Een van de mooiere Vietnam films van de jaren '70 en '80. Ook een van de films die de gruwelen van de oorlog goed laten zien. Moet je wel van houden en zolang ik er zelf niet in verkeer, prima. Het is per slot van rekening de realiteit!
Voor de liefhebber, zien!

Uitstekend oorlogsdrama met een thema dat in het ruime aanbod aan oorlogsfilms maar heel zelden aan bod komt. Het gegeven dat de film gebaseerd is op ware gebeurtenissen, maakt het verhaal nog meer beklijvend. Prima acteerwerk van de cast, al is het jammer dat Michael J. Fox zijn jongensachtige imago niet van zich af kan schudden.