The Fugitive (1993)

3,63

Actie / Thriller

geregisseerd door Andrew Davis
met Harrison Ford, Tommy Lee Jones en Jeroen Krabbé

Dr. Richard Kimble (Ford) wordt ten onrechte gearresteerd voor de moord op zijn vrouw. Hij ontsnapt tijdens zijn transport naar de gevangenis en begint zelf een zoektocht naar de echte dader. Hij wordt hierbij op de hielen gezeten door US-Marshall Samuel Gerard (Jones), die ook steeds minder overtuigd raakt van de schuld van Kimble.

299 BERICHTEN 37 MENINGEN
avatar van eRCee
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heerlijke, ouderwetse achtervolgingsfilm. Vanaf het begin zit het direct goed met de cross-cutting tussen een stad bij nacht en de moordscene in zwart-wit. De sequentie met het bus-treinongeluk lijkt vooral bedoeld om het gezegde dat een ongeluk in een klein hoekje zit te demonstreren. Daarna ontspint zich de ene spannende scene na de andere, waarin een prima balans wordt gevonden tussen de achtervolgde en de achtervolger. Jammer van het achterliggende complot, de film was volgens mij sterker geweest met alleen de directe moordenaar als slechterik. Ook de scene waarin de deputy iets zegt van "I don't bargain" is een Hollywoodbrug te ver. Maar goed, dat zijn slechts kleine smetjes op deze verder buitengewoon vermakelijke film. Dikke vette 3,5.

avatar van Ton Paulusse
Rogyros schreef:
2,5 een zes? Wanneer is het dan een tien? Bij 5,5 of 6 sterren?

Tja, 2,5 is een zes, 3 is een 7, 3,5 een 8 etc. Lijkt me heel logisch......

avatar van missl
Ford ontsnapt en wordt vanaf dat moment alleen maar achterna gezeten. Verveeld geen moment, bij vlagen heel spannend en over the top, heerlijke actiefilm!

avatar van sierrra
Ton Paulusse schreef:

Tja, 2,5 is een zes, 3 is een 7, 3,5 een 8 etc. Lijkt me heel logisch......

4 een 9. 4,5 een 10. 5 een euh 11?

avatar van Fran
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een klassieker wat mij betreft. Ik had hem een hele tijd geleden gekeken maar hij was me toch niet helemaal bijgebleven. Na herziening vind ik het nog steeds een superspannende film. Dat vind ik wel het kenmerkende aan deze film. Hij blijft constant spannend.

Af en toe is het een beetje ongeloofwaardig hoever Ford wel niet kan komen maar daar heb ik me op zich niet zo heel erg aan gestoord. Eigenlijk is dit een film waar je niet al te veel over kan zeggen. Het is gewoon een goede degelijke actie /thriller waar niks mis mee is.

Meeslepende film. Lekker zitten genieten en van begin tot eind geboeid geweest. Legendarisch achtervolgingsdrama wat mij betreft. Herinnerde de film uit mijn jeugd en in tegenstelling tot andere ''begin jaren 90 films'' blijft deze prima overeind. Tommy lee jones in zijn element en Harrison Ford zo goed mogelijk. Spanning is in ruime mate aanwezig en de film doet wat hij moet doen: Vermaken.

avatar van Filmfan74
Heel aardige thriller die ook in 2013 nog prima kan. Goede rol van Harrison Ford en Tommy Lee Jones doet het uitstekend. Lekker spannend, wel wat voorspelbaar.

Sterke thriller uit de oude doos,met heel goede acteerprestaties!

avatar van blackcat13
Tommy Lee Jones blijft geweldig in deze film!

"What I want from each and every one of you is a hard-target search of every gas station, residence, warehouse, farmhouse, henhouse, outhouse and doghouse in that area".

avatar van Marvinleeaday
Spannende actie thriller, boeit tot het einde.

avatar van The One Ring
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Fugitive is een thriller volgens het boekje, maar wel eentje die uitblinkt boven de competitie simpelweg doordat hij zo goed gemaakt is. Het is het bekende wrong-man-verhaaltje en Hitchock zou hier ook een leuke film van gemaakt kunnen hebben. Wat ik vooral fijn vond hier was hoe enorm rechtlijnig de film was. Dat kan een nadeel zijn voor veel films, maar hier resulteert dat in een thriller met een enorme focus en die nooit geplaagd wordt door zijlijnen, niet eens een romantisch subplot of wat achtergrond van de belangrijkste personages. Alles wat je moet weten kom je te weten en niet meer dan dat. Dat zorgt ervoor dat het tempo erg hoog blijft, ondanks de relatief lange speelduur en vooral de spanning continu blijft hangen. Opmerkelijk in dit opzicht is ook de understatement in het acteerwerk van Ford, die ook nog eens bijzonder weinig dialoog krijgt en zijn werk grotendeels met zijn gezicht moet doen. Erg effectief. Tommy Lee Jones en Joe Pantoliano mogen dan meer voor het karakter zorgen en doen dit prima.

Andrew Davis komt hier vooral goed naar voren als een vakman en iemand die weet hoe hij een spannende scène moet filmen en vooral snijden. Bijzonder sfeervol is het misschien niet, maar eigenlijk alle setpieces werken gewoon, zelfs de scènes die op het eerste oog wat belachelijk zijn, zoals de treinramp en de sprong van de dam. De film blijft relatief down-to-earth, dus zulke momenten hadden het geheel belachelijk kunnen maken, maar Davis weet precies hoe hij het moet filmen en vindt steeds de juiste toon voor dit soort scènes om alsnog te overtuigen. Dit is dan eigenlijk ook wel hoe een genrefilm met verder geen bijzondere ambitie/ pretentie gemaakt moet worden.
3,5*, al is 4* wellicht even goed op zijn plaats.

avatar van RuudC
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Volgens het boekje inderdaad. Het begint goed. De vrouw sterft al heel snel en er wordt tijd gestoken in het opbouwen van een hoop drama, waar vervolgens toch niks mee gedaan zou zijn. Aanvankelijk is de film dan ook best goed en is het mooi meeleven met dr. Kimble. Ik vond dan ook de momenten erg mooi waarin hij in zijn oude rol valt en al doktertje spelende bijna alsnog in handen van de politie valt. Als langzaam maar zeker duidelijk wordt hoe de vork werkelijk in de steel zit, wordt er duidelijk naar een makkelijk einde gewerkt. Het aantal goede scenes wordt daarmee rap minder. Uiteindelijk een vermakelijke film, maar hier had veel meer in gezeten. Goed acteerwerk verder. Een leuke film voor een doordeweekse avond.

avatar van Al DeNiro

Een van de beste actiethrillers. De ziekenhuis-scènes blijven mijn favoriet.

avatar van mr. Prizzi
Blijft een prima film, ook na de 3e of 4 keer gezien te hebben.

avatar van mikey
Fijne thriller mer flink wat conspiracy en plot. Blijft spannend bijna tot de aftiteling, helaas moet je nog door de standaard slotscenes heen. Terwijl her verhaal allang is gestopt. Krabbe doet het trouwens erg leuk.

avatar van Mr. Chiel
Theunissen schreef:
Na het succes van deze film zijn er nog een aantal soort gelijke films gemaakt maar geen enkele kon tippen aan deze.

Welke films bedoel je? Ben wel benieuwd.

Mr. Chiel schreef:

Welke films bedoel je? Ben wel benieuwd.

U.S. Marshals (1998)

avatar van Geno
Ik dacht; laat ik het eens proberen, deze actie-thriller. Het is niet mijn genre, maar de commentaren waren over het algemeen behoorlijk positief hier, dus waarom niet.

Ben blij dat ik me heb laten verrassen want het is een geweldige film!

Van het begin tot eind, dat is op zich al een prestatie, is het spannend, en beland je van de ene in de andere nijpende en schier onoplosbare situatie. Maar de hoofdrolspeler schijnt zich er telkens weer uit te kunnen werken. Alle situaties zijn natuurlijk, en dat mag, nee dat is fijn, erg grotesk neergezet. En tussendoor zoekt en vindt ie nog even het bewijs voor zijn onschuld. Nou jaaa!

Waarom is deze aaneenrijging van onmogelijke heldenmoed zo goed te verteren? Ik denk dat dat komt de door het geweldige acteerwerk van Harrison Ford, Tommy Lee Jones en... alhoewel meer op de achtergrond, maar toch; Jeroen Krabbé. Onovertroffen. Vooral Harrison Ford weet elke situatie klein en menselijk neer te zetten, waardoor alles aan overtuigingskracht wint. Erg knap gedaan.

Daarom een dikke 3.5 *

avatar van MovieMind

Gister op tv weer eens meegepikt (na een lange tijd), en nog steeds is dit een film die de moeite waard is om te kijken. Tommy Lee Jones zet hier een rol neer die terecht een vervolg kreeg, en de film zelf is vermakelijk van begin tot eind. Een jaren negentig film die nog steeds de stempel "goed" mag dragen.

avatar van baspls
"Alright, listen up, people. Our fugitive has been on the run for ninety minutes. Average foot speed over uneven ground barring injuries is 4 miles-per-hour. That gives us a radius of six miles. What I want from each and every one of you is a hard-target search of every gas station, residence, warehouse, farmhouse, henhouse, outhouse and doghouse in that area. Checkpoints go up at fifteen miles. Your fugitive's name is Dr. Richard Kimble. Go get him."

Harrison Ford is Dr. Richard Kimble die ervan word verdacht zijn eigen vrouw te hebben vermoord. Niemand gelooft zijn eigen verklaring over een man met een kunstarm die het gemunt had op zijn leven en hoe zijn vrouw's laatste woorden "Richard... He's trying to kill me.." niet over hem gingen maar tegen hem bedoeld waren. Hij veroordeeld tot de doodstraf en word samen met andere veroordeelde naar een gevangenis gebracht maar onderweg verongelukt hun bus en weet Kimble te ontsnappen vast besloten de echte moordenaar te vinden. US-Marshall Samuel Gerard word belast met de taak om Kimble weer de cel in te krijgen maar begint langzamerhand ook te twijfelen aan diens schuld.

Harrison Ford in topvorm, hij speelt Kimble met overtuiging. Verder waren ook Tommy Lee Jones en Jeroen Krabé erg goed. Goede acteerprestaties. Vooral Ford is erg cool is deze film. Ook erg mooi als hij de drang niet kan weer staan om zijn beroep af en toe uit te voeren en in het ziekenhuis even een jochie helpt met een diagnose.

Een sterk verhaal en goede cinematografie. Ook goede soundtrack die de spanning versterkt.

Al met al is The Fugitive een erg goede thriller.

Knap gemaakt. Het plot is een reeks onwaarschijnlijke gebeurtenissen, maar blijft tot het eind toe boeien.

avatar van Gang_Star
Inmiddels ben ik de tel kwijt geraakt, hoe vaak ik deze film alweer heb gezien. Het was weer een aantal jaren geleden, maar heb me er weer prima mee vermaakt. Het kat en muis spel tussen de onschuldige dokter Kimble (goede rol van Harrison Ford) en U.S. Marshal Gerard (Zeer goede rol van tommy Lee Jones die als een bloedhond achter zijn prooi aangaat) is zeer spannend en de actiescènes zijn goed. Een film die van begin tot eind vermaakt.

avatar van Rowinos
Na al die jaren is The Fugitive nog steeds een perfecte actiethriller, waarin er constant sprake is van een spannende achtervolging tussen hoofdrolspelers Harrison Ford en Tommy Lee Jones. Beide zitten perfect in hun rol en ook de acteerprestaties van Jeroen Krabbé zijn in deze film heel erg goed. Het spannende verhaal verveeld geen enkel moment, maar schiet soms net iets te ver door als het gaat om geloofwaardigheid. Al met al een heerlijke wegkijker die je gerust nog zes keer kan kijken.

avatar van max cady
Heerlijke film die de tand des tijds goed heeft weerstaan. Vandaag (op vakantie) langs de crashsite gereden waar de trein en bus na al die jaren nog steeds liggen! Dit bleek toen goedkoper dan de boel weer opruimen. Maar goed, daarna natuurlijk de film nog maar eens herzien, hij blijft voor mij erg goed ..

avatar van Connie Van Orton
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
alleraardigste actiethriller... van zodra de naam "Jeroen Krabbé" opduikt in de opening credits wordt weliswaar duidelijk wie de kwade genius is...

avatar van Alathir
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Fugitive is een zeer vermakelijke film die volgens mij niet veel beter kon uitgewerkt zijn dan dit. Natuurlijk zijn een aantal dingen een beetje louche zoals waar haalt hij het geld vandaan voor zo'n kostuumvest en al te kopen? Want als ik het goed heb gezien stapt hij ineens buiten in die kostuumvest. Voor de rest heb ik weinig over The Fugitive te melden buiten dan dat je hem zeker is moet gezien hebben.

avatar van IH88
“I didn't kill my wife!”
“I don't care!”

The Fugitive blijft een steengoede film. Een razendsnelle thriller die geen moment tot rust komt. En dat is een groot pluspunt, want sommige onwaarschijnlijke plotontwikkelingen moet je voor lief nemen. En dat doe ik graag, want het verhaal zit ijzersterk in elkaar en het mysterie houdt de kijker tot op het laatst in zijn greep. ‘The One-Armed Man’ is ook wel een begrip geworden natuurlijk (ook door de legendarische televisieserie).

Harrison Ford acteert ijzersterk, maar het is Tommy Lee Jones die de meeste indruk maakt als ijzervreter Samuel Gerard. Alleen al dat stalen gezicht, die weergaloze oneliners en zwarte humor maken het een feest om naar hem te kijken. Met een perfect einde waarin Jeroen Krabbe ook een heerlijke bijrol vertolkt. The Fugitive mag zich met recht een thrillerklassieker noemen.

TMP
The Fugitive is een zeer degelijke film, met name door het acteerwerk van Harrison Ford en Tommy Lee Jones. Zij zetten allebei een prima rol neer en de jacht op Kimble is zeer aardig om te volgen. De actiescènes zijn daarbij van een zeer behoorlijk niveau. Het achterliggende verhaal is uiteindelijk niet zo heel erg bijzonder en er wordt wat makkelijk naar een einde toegewerkt. Het is toch met name het kat-en-muisspel tussen Kimble en Gerard dat deze film de moeite waard maakt.

avatar van Fisico
Het is altijd leuk om The fugitive nog eens op te leggen: dat is straks 25 jaar na de release onveranderd gebleven. Het verhaal is clichématig met een onschuldig veroordeelde die weet te ontsnappen en tracht zijn onschuld te bewijzen. Hier en daar ook wat plotgaten en onduidelijkheden, maar laat dat vooral de pret niet bederven! The fugitive is een klassieker en behoort tot de top in zijn genre. Niet in het minst door het aandoenlijke personage van dokter Richard Kimble dat uitstekende wordt gespeeld door Harrison Ford. Al wordt hij toch overpowerd door de flamboyante deputy Sam Gerard, gespeeld door een sublieme Tommy Lee Jones. Beiden brengen de film naar een hoger niveau en maken er een mooi kijkstuk van.

Interessant om op te merken is ook dat er aandacht wordt besteed aan de psychische druk die rust op een voortvluchtige. Geen moment rust, steeds achterom moeten kijken, de constante onrust moeten ervaren om opgepakt te worden, niemand kunnen vertrouwen, enz … Ook de wanhoop en angst staat af te lezen op het gezicht van Kimble (bvb na de val in de dam toen hij in slaap viel in het bos). De film bestaat eigenlijk uit 2 delen: enerzijds heb je de spannende en boeiende vlucht met het kat-en-muisspel met de FBI tot gevolg, in mijn ogen het meest interessante van de film. Anderzijds zoekt Kimble naar sporen van de échte moordenaar van zijn vrouw en ontdekt hij dat de motieven belangwekkender waren dan aanvankelijk gedacht.

Ook de actiescenes zijn best geslaagd. Vooral de treinramp blijft me bij. De val in het water is wat gedateerd, maar dat is niet zo erg. Sommigen zullen zich misschien storen dat Kimble steeds de onweerstaanbare drang vertoont patiënten te willen helpen. Goh, aan de andere kant creëert het sympathie voor zijn personage (als dat er al niet was). Bovendien zou het tegendeel pas onrealistisch zijn. Voor de rest goed gefilmd, mooie ondersteunende muziek, goede casting, kortom, zijn 4,0* meer dan waard!