The Fugitive (1993)

Actie / Thriller

geregisseerd door Andrew Davis
met Harrison Ford, Tommy Lee Jones en Jeroen Krabbé

Dr. Richard Kimble (Ford) wordt ten onrechte gearresteerd voor de moord op zijn vrouw. Hij ontsnapt tijdens zijn transport naar de gevangenis en begint zelf een zoektocht naar de echte dader. Hij wordt hierbij op de hielen gezeten door US-Marshall Samuel Gerard (Jones), die ook steeds minder overtuigd raakt van de schuld van Kimble.

avatar van des1
Double billing is op 10 maart (2018). Je merkt bij nr. 2 (U.S. Marshals) dat Jones meer de film moet dragen, want Wesley Snipes is natuurlijk niet van het kaliber Harrison Ford.

Eerste keer gezien via de videoboer in de jaren negentig, en afgelopen week kwam hij nog een keer voorbij op tv. Nog niets aan kwaliteit ingeboet, blijft een bijna perfect gemonteerde spannende achtervolgingsfilm. Ford is hier heerlijk intens en speelt een van zijn beste rollen. Jones, favoriete acteur van regisseur Davis, mocht in zijn vorige twee films(The Package en Under Siege, de enige film van Steven Seagal die goed valt te doen) de schurk spelen, maar steelt hier de show als droogkomische marshal. Julianne Moore duikt even op voor een pittige bijrol, enige fout is de invulling voor de rol van de verraderlijke dokter. Oorspronkelijk was deze rol vergeven aan Richard Jordan, maar die overleed tijdens de opnamen zodat Krabbé mocht overnemen. Beide acteurs hadden dit soort rollen(de lieverd die geen lieverd blijkt te zijn) als eens eerder gespeeld, dus het was bijna noodlottig slordig om hen voor The Fugitive dit kunstje nog een keer te laten opvoeren. Niettemin, ook wel weer leuk om Krabbé in zo'n succesvolle film qua spel niet door de mand te zien vallen. Maar de beste prestatie word toch geleverd door regisseur Davis, die al eerder goede actiethrillers had gemaakt, maar zich hier zelf overtreft. Al met al een meer dan geslaagd eerbetoon aan de gelijknamige, trendsettende serie uit de jaren zestig met David Janssen, zelf nooit mogen zien maar volgens mijn ouders destijds een ongekende publiekstrekker. Als The Fugitive in 2043 weer op tv komt, kijk ik voor de derde keer.

avatar van AJK
AJK
Ook weer zo n film die je blijft kijken.
Net als Die Hard.
Ford speelt goed.Lee Jones speelt zijn legendarische rol met verve.
Muziek is echt jaren 90 film muziek.
Jeroen Krabbe is een leuke aanvulling.
Speelt toch in een blockbuster.
4.5 voor mij.

avatar van Aazhyd
Onderhoudende thriller voor de zaterdagavond. Verder wel vol met cliche's en ongeloofwaardigheden, maar dat mag de pret niet drukken. Dat Jeroen Krabbe de bad guy was, mag niet verbazen. Zie je kilometers van tevoren aankomen.

Uitstekende film waarin een onterecht veroordeelde dokter op de vlucht slaat en zijn onschuld wil bewijzen. Een onderhoudend en spannend moordmysterie en achtervolgingsthriller in één. Een aantal goed opgezette actie-scenes. Een goede cast waarbij Tommy Lee Jones de meeste indruk maakt (in het vervolg staat zijn personage dan ook centraal).