The Fugitive (1993)

Actie / Thriller

geregisseerd door Andrew Davis
met Harrison Ford, Tommy Lee Jones en Jeroen Krabbé

Dr. Richard Kimble (Ford) wordt ten onrechte gearresteerd voor de moord op zijn vrouw. Hij ontsnapt tijdens zijn transport naar de gevangenis en begint zelf een zoektocht naar de echte dader. Hij wordt hierbij op de hielen gezeten door US-Marshall Samuel Gerard (Jones), die ook steeds minder overtuigd raakt van de schuld van Kimble.

avatar van des1
Double billing is op 10 maart (2018). Je merkt bij nr. 2 (U.S. Marshals) dat Jones meer de film moet dragen, want Wesley Snipes is natuurlijk niet van het kaliber Harrison Ford.

Eerste keer gezien via de videoboer in de jaren negentig, en afgelopen week kwam hij nog een keer voorbij op tv. Nog niets aan kwaliteit ingeboet, blijft een bijna perfect gemonteerde spannende achtervolgingsfilm. Ford is hier heerlijk intens en speelt een van zijn beste rollen. Jones, favoriete acteur van regisseur Davis, mocht in zijn vorige twee films(The Package en Under Siege, de enige film van Steven Seagal die goed valt te doen) de schurk spelen, maar steelt hier de show als droogkomische marshal. Julianne Moore duikt even op voor een pittige bijrol, enige fout is de invulling voor de rol van de verraderlijke dokter. Oorspronkelijk was deze rol vergeven aan Richard Jordan, maar die overleed tijdens de opnamen zodat Krabbé mocht overnemen. Beide acteurs hadden dit soort rollen(de lieverd die geen lieverd blijkt te zijn) als eens eerder gespeeld, dus het was bijna noodlottig slordig om hen voor The Fugitive dit kunstje nog een keer te laten opvoeren. Niettemin, ook wel weer leuk om Krabbé in zo'n succesvolle film qua spel niet door de mand te zien vallen. Maar de beste prestatie word toch geleverd door regisseur Davis, die al eerder goede actiethrillers had gemaakt, maar zich hier zelf overtreft. Al met al een meer dan geslaagd eerbetoon aan de gelijknamige, trendsettende serie uit de jaren zestig met David Janssen, zelf nooit mogen zien maar volgens mijn ouders destijds een ongekende publiekstrekker. Als The Fugitive in 2043 weer op tv komt, kijk ik voor de derde keer.

avatar van AJK
AJK
Ook weer zo n film die je blijft kijken.
Net als Die Hard.
Ford speelt goed.Lee Jones speelt zijn legendarische rol met verve.
Muziek is echt jaren 90 film muziek.
Jeroen Krabbe is een leuke aanvulling.
Speelt toch in een blockbuster.
4.5 voor mij.

avatar van Aazhyd
Onderhoudende thriller voor de zaterdagavond. Verder wel vol met cliche's en ongeloofwaardigheden, maar dat mag de pret niet drukken. Dat Jeroen Krabbe de bad guy was, mag niet verbazen. Zie je kilometers van tevoren aankomen.

Uitstekende film waarin een onterecht veroordeelde dokter op de vlucht slaat en zijn onschuld wil bewijzen. Een onderhoudend en spannend moordmysterie en achtervolgingsthriller in één. Een aantal goed opgezette actie-scenes. Een goede cast waarbij Tommy Lee Jones de meeste indruk maakt (in het vervolg staat zijn personage dan ook centraal).

Wat een matige acteur is die Krabbe toch.
Niet eens geschikt voor een B film.

Spannend gemaakte achtervolgingsfilm, maar de acteurs spelen doorlopend een soort van typetje en dat begint behoorlijk te irriteren. Vooral de rol die Tommy Lee Jones speelt heeft 0,0 diepte. Met een klein beetje meer en sterkere dialogen zou de film beter zijn. Een film als Heat is in principe hetzelfde genre, maar omdat de karakters beter uitgewerkt worden veel beter.

Laatst weer gezien en wat blijft dit toch een steengoede film. Hij staat nog steeds als een huis de spanning is er nog steeds.

Grappig weetje Jeroen Krabbé heeft een keer in een interview gezegd dat hij Tommy Lee jones een heel onaardig iemand vind.

avatar van knusse stoel
Ook voor ons is het wederom de tweede keer dat we deze film zien en hij blijft gewoon boeien!
Harrison Ford speelt de sterren bij wijze van spreken van de hemel en ook de anderen die hierin rollen hebben weten wat het is om te acteren. Kwaliteit voorop, een goed verhaal en een lading spanning!
Soms vragen we ons wel eens af, zou het wel gezond zijn om zoveel mee te maken naast het gewone ordinaire leven wat wij leiden?
Ook soms hebben we het idee dat in het verleden de films beter waren, iets wat dus absoluut niet waar is maar het idee leeft. En wees eerlijk, "The Fugitive" is geen pareltje maar een ketting van parels!
Voor de waardering geven we een 9!

goeie actie

avatar van Roger Thornhill
Eigenlijk niets meer dan een degelijke thriller, maar dankzij de strakke regie en montage, de perfecte casting en het geweldige gebruik van de lokaties (zowel op het platteland als bij de dam als in Chicago) ontstijgt de film bijna z'n genre, en dat allemaal zonder veel flashy CGI, ADHD-montage of gigantische schietpartijen en explosies. (Helemáál zonder de computer is deze film niet gemaakt : volgens Andrew Davis op zijn audiocommentaar is het eerste shot van de dam er ingeplakt, en ik zie het water onderaan de waterval daarbij niet bewegen.) Jammer van de voorspelbare en clichématige laatste akte (de held vecht met en overwint de schurk tijdens een uitgebreide en gecompliceerde knokpartij), maar los daarvan is dit een heel bijzondere onbijzondere film. Jones is geweldig

avatar van Lovelyboy
'When I came home, there was a man in my house!'

Een film die eigenlijk erg snel vergeten wordt, en ondanks enkele kleine dingetjes van kritiek, toch eigenlijk een super degelijke en kwalitatief goede film is

De vooringenomenheid van de detectives die Kimble zo graag in de bak zien is wel wat op het randje. Het bewijs is er uiteraard en spreekt niet in zijn voordeel maar een beetje raadsman had het merendeel van het bewijs van tafel geveegd en zeker de doodstraf omgezet gekregen tot levenslang. Ik bedoel, joh...dus zijn vingerafdrukken zaten overal? Goh...raar is dat in zijn eigen huis. Hij is dokter, natuurlijk zit hij aan zijn vrouw om te kijken of hij haar nog redden kan. En de 911 call, tsja, interpretatie, niets meer of minder. Wat overigens ook niet sterk is dat hij er vandoor gaat in een ambulance en ook nog de zwaailichten aanzet, valt wellicht een beetje op don't you think? Een terugkeer in zijn eigen ziekenhuis waar vrijwel niemand hem herkent en een US Marshall die wel erg gemakkelijk schiet vooral op de op het oog ongewapende Kimble. En zo zijn er wel wat meer van die kleine dingetjes.

Toch naarmate Kimble in Chicago terugkeert en de vaart wat terugneemt, stijgt de kwaliteit van het kat en muisspel eveneens. Een degelijke verhaal ontvouwt zich met een meer dan prima acterende Harrison Ford die dit keer eens niet de goedlachse avonturier speelt die zich onnozel overal uit red, maar voor de verandering een geëmotioneerd, vooral in het begin, en kwetsbaar mens van vlees en bloed, die zich plotseling moet zien te redden.

Sterk zijn de puzzel die Kimble langzaam samenvoegt en bijvoorbeeld de scene waarin ze elkaar tegen komen in het trappenhuis en de daarop volgende achtervolging door St. Paddy's day. Verder eveneens sterk de inval om Copeland te pakken en de afloop van die situatie. Zoals eerder gezegd zet Ford een prima prestatie neer en TL Jones zet wellicht niet zijn beste rol neer maar wel een type personage dat hem perfect ligt. Voeg daarbij een prima soundtrack aan toe en je hebt een bijzonder degelijke en spannende film, in dit geval The Fugitive.

avatar van Capablanca
Eenvoudig, maar doeltreffend. Overtuigend geacteerd door Ford en Jones.

avatar van John Barry
Spectaculaire actie film. Mooie rollen van Harrison Ford, Tommy Lee Jones en Jeroen Krabbé. Sterke muziek van James Newton Howard.

avatar van MindlessAssassin
Degelijke thriller, maar had er meer van verwacht. Het typetje van Tommy Lee Jones ging al snel frustreren en bad Guy Jeroen Krabbé wist ook niet te overtuigen. Verhaal zat ook redelijk vol met clichés.

6.5

[quote]MindlessAssassin schreef:
Degelijke thriller, maar had er meer van verwacht. Het typetje van Tommy Lee Jones ging al snel frustreren[quote]

Dat kan, maar hij mocht er toch een Oscar (en een Golden Globe) voor in ontvangst nemen. Precies zoals Harrison Ford had voorspeld in interviews ten tijde van de première.

avatar van MindlessAssassin
[quote]Edwin02 schreef:
[quote]MindlessAssassin schreef:

Klopt, te absurd voor woorden eigenlijk. Had absoluut naar DiCaprio moeten gaan voor zijn puike prestatie in What’s Eating Gilbert Grape.

Vandaag even weer herzien.ik heb me weer super vemaakt.dit vind ik echt een goeie film.ook een leuke cast.tommy lee jones speelt het super en natuurlijk harrison ford ook.ook echt een goed verhaal zit er in.heb de film al vaak gezien maar hij blijft leuk.het vervolg ook met tommy lee jones is een stuk minder goed dan dit deel,ook al is die prima te doen.ook leuk dat jeroen Krabbé er in mee speelt.maar als je zin hebt in een spannende film met een goed verhaal er in,zou ik deze film zeker aanbevelen.

avatar van 84robkuh
Ik sluit mij aan bij de woorden van Lovelyboy
Fijne film, maar moest na het wel heel simpel veroordelen toch even de knop omzetten. Alles is makkelijk te verklaren en toch wordt hij veroordeeld tot de doodstraf. Had dit geloofwaardig uitgewerkt en het was een topper. Ook vind ik dat Ford als Arts toch wel op (te) veel gebieden z'n mannetje staat.

Maar toch wel goed vermaakt.

avatar van Boneka
Ik denk dat The Fugitive toch wel een van de beste actie thriller films is ooit. Het geheel zit uitstekend in elkaar en de acteurs weten hun rol perfect neer te zetten. Ik heb The Fugitive lang laten liggen, omdat de eerste blu ray belabberd slecht was. De remastered version is een heel stuk beter, maar die moest ik dan wel uit het buitenland halen. Gelukkig zijn de Engelse Subs prima te doen al had ik van sommige woorden nog nooit gehoord. Name inmate. Naam gevangene. En voor Gopher is zelfs geen Nederlandse vertaling te vinden. We zien trouwens veel bekende sterren voorbij komen. Afgezien van de twee hoofdrolspelers uiteraard Jeroen Krabbe die opvallend weer als schurk niet dood gaat en de nog zeer jonge Julianne Moore.

De opbouw van The Fugitive is uitstekend. Met name de eerste 45 minuten in smullen geblazen. Daarna is het vooral een zoektocht, maar de fijne actie blijft. Het gedegen politieonderzoek vond ik prettig al blijf het altijd bijzonder om de hele mikmak te zien na een delict.

Beste rol is misschien wel die van Tommy Lee Jones die zijn rol met verve vertoond.

Film 4,0
Beeld BD 4,0