Snake Eyes (1998)

Verenigde Staten / Canada
Thriller / Mystery

geregisseerd door Brian De Palma
met Nicolas Cage, Gary Sinise en Carla Gugino

In een casino in Atlantic City vindt een belangrijke bokswedstrijd plaats. Midden in het gevecht worden er ineens schoten gelost en blijkt de minister van Defensie het slachtoffer te zijn. De louche detective Rick Santoro gaat op onderzoek uit, waarbij niets is zoals het lijkt.

avatar van Zandkuiken
Zag Snake Eyes destijds in de bioscoop, dus echt verrassend was ie niet meer. Misschien mede hierdoor kon deze prent me niet helemaal overtuigen.

Tuurlijk, het kijkt vlotjes weg. En ja, Brian De Palma heeft wel wat visuele flair (hoewel ie me op dat vlak al meer heeft weten te bekoren dan hier). Maar verder is dit een redelijk standaard werkje geworden in mijn ogen.

Het verhaal ontspint zich volledig zoals je het verwacht en nergens wist deze film me te verrassen. Ook de acteerprestaties zijn verre van groots: Cage staat weer in overacting-modus te spelen, en de rest van de cast komt wat mij betreft evenmin memorabel voor de dag.

Geen strontprent, maar wel érg doorsnee allemaal. Toch nog 2,5* omdat ik me niet verveeld heb.

avatar van Pipoo!
Plezierige film. Deed me soms aan Vantage Point denken en dan doel ik op die methode waarbij het verhaal vanuit verschillende oogpunten wordt bekeken.

Kijkt lekker makkelijk weg en Ricky Santoro is, vooral in de eerste 10 minuten, een leuke personage.

avatar van van duijn
Vond het zeker wel een aardige film. Sinise zie ik ook graag acteren net als Cage. Film was wel enigszins voorspelbaar maar ik heb me vermaakt. 3 sterren.

12 jaar geleden deze film gezien en 1 van de weinige dingen die ik me er van kan herinneren is dat ik het toen best een vrij aardige film vond, vandaag de film herzien en ik moet zeggen dat ik de film nog steeds vrij goed vind voor deze tijd maar ben wel iets minder onder de indruk dan toen ik hem de eerste keer zag! ik vind zowieso nicolas cage een matige acteur en dat komt uiteraard de film dan nooit ten goede. toch nog 3 sterren

avatar van sofripa
Aardige thriller, die wel met 1 fantastisch shot opent. Cage speelt over the top en das in dit geval net teveel van het goede. Plot is trouwens voorspelbaar. Aardig tijdverdrijf, maar blijft niet lang hangen.

La Barca
Deze film vanavond maar weer eens op tv gekeken. Is in mijn ogen een redelijke film, wordt redelijk in geacteerd maar niet meer dan dat

Erg jammer is dat het plot al zo vroeg in de film wordt verklapt, was beter geweest om dat in de laatste scene te doen!

*2,5

avatar van brabusRUS
Leuke film, met een typische Nicolas Cage. Zeker vermakelijk. Voor je het weet is ie afgelopen.

Magru
ik vind het een vermakelijke film,,

had hem laatst opgenomen van tv, omdat het mij wel een leuke film leek en omdat Nicolas Cage erin speelde (vaak garantie voor een mooie film)

Persoonlijk vond ik het echter geen thriller (zoals beweerd staat op moviemeter) Ik vond het gewoon een simpele actiefilm:) maar goed...

avatar van freddy80016
master scenes van de Palma en die vogelperspectief,zodat je kon in elke kamer kijken door een Pan beweging=schitterend en...het einde moest een grote overstroming door de grote zaal komen...,blijkbaar te veel gekost...de film op zich is heel goed...typische De Palma film met Hitchcock trekjes...het einde viel alleen ietsje tegen,maar toch 3 sterren

avatar van John Lee Hooker
Redelijk, nothing special.
Nicolas als Rick vond ik goed spelen. Meestal vind ik hem maar niks, in bijv. The Sorcerers Apprentice of National Treasure kwam hij nogal houterig over. Maar hier liet 'ie toch zien dat 'ie wel wat kan. Soms een beetje over-acting maarja niet storend ofzo.
Gary Sinise is 'n beetje saai en ik vind hem eerder thuis horen in een CSI aflevering.
Stan Shaw vond zichzelf stoer en kon alleen voor zich uit staren. Beetje miscasting misschien.

Die moord kwam uit het niets. Ik vroeg me dan ook af hoe we verder gingen in de film. Opzich werd dit redelijk verassend aangepakt want ik had niet gedacht dat Kevin Dunne hier achter zou zitten.

Het 'casino' was erg goedkoop neergezet, als rijtjeshuizen stonden daar wat gokkasten.
Het camerawerk boven die hotelkamers was dan weer wél prima.

Kan er mee door, weinig verassends maar het is goed weg te kijken.

avatar van misterfool
Vervelende film, helaas met name de schuld van nicolage Cage. Normaal juist een van mijn favoriete acteurs. Gary sinise speelt inderdaad een vrij saaie badguy. Op zich geen verkeerd plot, maar een zeer matige uitwerking. De aankleding is niet bijzonder en de casting werkelijk verschrikkelijk.

avatar van DragQueen
De film heeft zeker potentie. Maar helaas laat de uitwerking een beetje te wensen over. Het blijft allemaal weinig verheffend. Cage acteert nog redelijk, maar Sinise daarin tegen ongeinspireerd. Het verhaal is aardig bedacht, maar komt niet altijd goed uit de verf. Pluspunt is wel dat de film een goede vaart heeft. Zodat hij nergens echt langdradig of saai wordt. 2,5 Ster.

avatar van sinterklaas
Prima leeglopertje dat ook verdacht veel oogt als Vantage Point die 10 jaar later werd uitgebracht. Het verhaal en de situaties komen bijna wel op hetzelfte neer. Dit keer in een boksstadion. Nicolas Cage was weer erg goed. In het begin leek het wel alsof ie effe de melige macho uit moest hangen die iedereen die hij tegenkwam liep te zieken. Maar naderhand, na een schot in de stadion die lid van de overheid heeft vermoord begint het hele speurwerk. Vanuit verschillende verhalen van ooggetuige word die executie enkele keren herhaald en begint er een schouwspel. Gary Sinise was ook ijzersterk en je verwachte ook niet meteen dat hij ook de bad-guy was. De film weet de spanning er nog aardig in te houden maar een klassieker, zoals DePalma's eerdere Scarface, is het niet. Gewoon een op de bank hang-filmpje. Het einde is wel erg leuk.

Film die zeer sterk begint met een prachtige opening maar naarmate de film vordert wordt het allemaal minder inclusief het matige en eigenlijk ook wel belachelijke einde. Visueel mocht de film er best wezen en de sfeer is ook best lekker. Nicolas Cage speelt lekker overdreven en ook leuk maar de rol van Gary Sinise was zeer matig. Als tussendoortje is deze film leuk om eens gezien te hebben maar meer ook niet.

avatar van Spetie
Goede film van De Palma, die begint met een geweldige openingsscène met een onafgebroken take van wel een minuut of twaalf. Visueel ziet het er prima uit en dat is ook de grootste kracht van dit werkje, dat qua vorm net iets beter is dan inhoudelijk.

Nicolas Cage en Gary Sinise leveren prima acteerprestaties af en samen met het geweldige camerawerk zorgt dit er voor dat de eerste zeventig minuten erg goed en spannend zijn. De moord waar het om draait, wordt hierin vanuit meerdere gezichtspunten bekeken en hierdoor blijft het constant boeiend. Aangezien het verhaal zich slechts op één locatie afspeelt is dat misschien nog wel een groter pluspunt. Tot op dat moment zitten vier sterren er absoluut in.

De laatste vijfentwintig minuten zijn echter toch wat minder. De clou wordt namelijk te snel onthuld, waardoor de spanning ruim voor het einde al is weggeëbd. Dat is wel jammer, want dat kost de film een halve punt. De ontknoping is namelijk ook wat vergezocht. In zijn geheel blijft het echter bovengemiddeld, door de sterke sfeer, het goede acteerwerk en vooral de geweldige cameravoering.

avatar van mnrk
This is fight night and I am the king.

Dit is toch wel een vermakelijke film van Brian De Palma, mede door de manier waarop de film gebracht wordt (manier van filmen)...

Het verhaal is ook in orde en wordt mede door het verhaal uit verschillende standpunten leuk gebracht, ook de sfeer in deze film was zeker in het begin in orde.

Nicolas Cage speelt zijn rol zoals we van hem kunnen verwachten en Gary Sinise speelt zijn rol naar behoren...

avatar van M.Goodkat
Nicolas speelt wel weer over the top maar dat vond ik zelfs zeer goed passen in deze film .
Deed mij een klein beetje denken op het einde dat het zoals Carlito's Way ging eindigen maar gelukkig was is verkeerd ..voornamelijk de muziek speelde een grote rol ..

avatar van xgogax
De puzzelstructuur van dit meesterwerk lijkt op een briljant ( geslepen diamant ) of een caleidoscoop , maar wat mij ook enorm intrigeert is dat de film zeer strak in elkaar zit ( geëdit ) en niet eens zo lang duurt ! Meestal duren ' ensemble ' films belachelijk lang .
Wat velen over het hoofd zien , is dat de moordaanslag en het complot daarachter in Snake Eyes (1998) maar een klein puzzeldeeltje van het geheel is . Net als het einde van La règle du jeu (1939) niet echt het belangrijkste gegeven is .

***** / ***** , voor de beste en meest creatieve ensemble film ooit ! Robert Altman & Jean Renoir ' eat your heart out ' ...

Doordravende De Palma.

De Palma adoreert Hitchcock dusdanig dat men hem wel eens ziet als een soort vervalser. Niets is minder waar. Wat wel waar is is dat de lang aandoende shots hier slechts ten dele werken. Dat zit hem in het feit dat de regisseur net als de meester der suspense hier aan kijkersbedrog doet. Maar waar Hitchcock dat expres deed, gebeurt het hier waarschijnlijk per ongeluk. En dus valt De Palma al na een kwartier door de mand tijdens een behoorlijke plotfout: Cage ziet Sinise schieten op de terrorist hetgeen onmogelijk is, al gebruik je nog een extra camera-standpunt. Hij zegt tegen Sinise, die baalt dat hij weg was gelopen en ontslag vreest, namelijk: Vertel ze dat je op een spoor zat en vervolgens de moordenaar neerschoot'. Feit is dat Cage dit neerschieten op geen enkele wijze kon weten, Sinise zegt het zelfs niet eens.. Daarnaast wordt er tijdens het laatste kwartier sowieso een kont uitgedraaid wat enige geloofwaardigheid, die vaak te ver te zoeken is in deze thriller, zeker niet ten goede komt. De hier doordravende regisseur heeft bewezen véél beter te kunnen dan dit. Pareltjes als Obsession en Dressed to Kill zijn nogal van een ander niveau. Het eindshot met de zegelring in het cement is overigens wel weer leuk gevonden.

Redelijk.

Zinema schreef:

Ik volg je hier niet. Ik heb de bewuste scène nog eens opgezocht en de camera kijkt vanaf de positie van Cage via de boksersring naar de plek waarSinise schiet. Waarom is dit onmogelijk?

Zinema (crew)
Dit is het screenshot. Hieruit blijkt dat Sinise volstrekt onherkenbaar is op die afstand (ook als je de gehele scene herziet: te ver weg zelfs voor de camera en met een continue schaduw over zijn gezicht).

De gehele hieruit vloeiende conclusie die Cage trekt, door tegen Sinise te zeggen dat hij zich enkel moet houden bij het neerschieten van de terrorist, vind ik wel erg mager. Vind het sowieso knap dat hij doorheeft wat er gebeurt op dat moment, want je ziet ook amper dat het de terrorist is waar hij op schiet. En hoe weet je dat er twee schutters zijn? Het kan allemaal, maar het is te nipt en te vluchtig en verkeerd geschoten door de regisseur, mijns inziens.

Daarnaast blijkt uit de daarop volgende scène al helemaal dat het niet eens mogelijk is überhaupt iets fatsoenlijks te zien vanuit Cage zijn positie.

2e hoek Maar goed, die vind ik de regisseur minder verwijtbaar. Het blijft film.

De derde scène waarin Sinise aankomt lopen vanaf de tribune met getrokken pistool zou e.e.a. kunnen verklaren qua aannames, maar meer dan dat is er niet echt.

Kortom, ik vind het nogal mager. Misschien ben ik ietwat nauwkeurig in deze, het blijft immers cinema, maar De Palma kan zoveel beter dan dit filmpje. Véél beter en ontzettend nauwkeurig..

avatar van chiel
Tjonge, jij kijkt echt gedetailleerd. Vallen dit soort dingen je meteen op bij de eerste kijkbeurt?

Zoals ik dit voor mezelf verklaar, is dat Cage weet dat Sinise die kant op is gelopen met een pistool en dan uit een ooghoek iemand ziet schieten meteen ná de schoten van de aanslag, dus dan combineren zijn hersens dat tot hetgeen hij "gezien" heeft.

Daarom stoort het mij niet.

Meestal wel..
Het komt vooral ook omdat ik De Palma vaak niet van dit soort slordigheden kan betichten en me erg verheugd had op Snake Eyes, na allerlei ander spannend en veel beter vervaardigd mozaïekwerk van de regisseur, dat wel haast driedubbel gecheckt en waterdicht (b)lijkt te zijn.

Zoals ik dit voor mezelf verklaar, is... Daarom stoort het mij niet.

Volstrekt helder.

avatar van yeyo
Herzien, en het is toch wel een pareltje. De geroemde openingsscène is natuurlijk het hoogtepunt: hoe De Palma in de chaotische mensenmassa van een boksmatch de camera beweegt om ons de ene na de andere clue te geven, is virtuoos. Bewonderenswaardig dat de spanning hierna allesbehalve afneemt. Echt een tour de force van een klein uur waar de puzzel ontrafeld wordt a.h.v. bewakingsbeelden, verschillende standpunten van personages etc..

Ik moet wel toegeven dat de film nogal inzakt na de confrontatie tussen Cage en Sinise. Dramatische ontwikkelingen zijn nooit echt de sterkste kant geweest van De Palma. Ook de climax had meer potentieel. De Palma kan erg goed een scène opbouwen waarin verschillende kleine details leiden tot een (noodlottige) conclusie, deed hij grandioos in bv. Raising Cain. Hier voelt het een beetje afgehaspeld, en had hij naar mijn inzien gerust meer zijn tijd mogen nemen. De typische gemoedelijke De Palma epiloog (à la Dressed to Kill) vind ik dan weer wel prachtig.

avatar van chiel
Je weet van de vloedgolf aan het eind, die er in de postproductie is uitgehaald?

Het motto van De Palma "The camera lies 24 times a second" wordt in deze film mooi uitgewerkt. De film bevat veel opnamen via tv- en beveiligingscamera's. Als mensen zich bewust zijn dat ze worden opgenomen, zijn de beelden leugenachtig, alleen als ze zich onbespied wanen, valt de waarheid wellicht waar te nemen.

Ook mooi, en cynisch: de grootste boef, Gilbert Powell, zal nooit worden gepakt, hij bouwt gewoon zijn Millennium af.

avatar van yeyo
chiel schreef:

Ha, dat wist ik niet. Vandaar waarschijnlijk dat die scène nogal afgerafeld lijkt.

Glijdt wat af.

Op het openingsshot is niks af te dingen. Geweldige flair, met een flamboyante Cage die doorheen de hele setting dartelt. De camera van De Palma is geweldig, zoals het knikje dat gemaakt wordt wanneer Guzman neervalt.

Maar daarmee heb je meteen het sterkste punt van de film gehad. Visueel takelt het redelijk snel af naar iets aardigs maar weinig speciaal. Het plotje met een paar twists die zichzelf te snel openbaren weet niet genoeg te boeien en het einde is aan de platte kant.

Dat maakt dat het rond minuut 70 eigenlijk een redelijk mager filmpje geworden is. Cage blijft boeien maar Sinise is toch écht een slecht acteur en weet helemaal niks van z'n rol te maken. Jammer, want als je naar het eerste kwartier kijkt zat hier veel meer in. 't Is dat De Palma daar z'n kruid al allemaal verschoten heeft.

avatar van DwarreI
Overduidelijk dat Gaspar Noé hier wat betreft cameravoering veel inspiratie opgedaan heeft voor zijn films, de bird's-eye shots die 'door de muren' gaan langs de verschillende vertrekken lijken zo weggelopen te zijn uit Enter the Void.

Een optisch en visueel sterk en sfeervol moordmysterie, dat helaas veel te snel z'n spanning verloor. Het begin was veelbelovend, met een overtuigend spelende Nicolas Cage, die voortdurend in beeld was, maar daarna zakte de film helemaal in (ook qua snelheid) en waren er geen verrassingen meer te zien.

avatar van IH88
“This is fight night and I am the king.”

Snake Eyes heb ik vroeger ontelbare keren gezien, en nog steeds blijft die lange openingsscène indruk maken. Prachtige lange shots en een sterke introductie van alle personages. Cage schmiert er lekker op los en Sinise is zijn koele, keiharde en emotieloze zelf.

Na de lange openingsscene wordt het wel wat minder en ontvouwd het verhaal zich op een wel heel simpele manier. Wie er achter het grote complot zit wordt ook snel uit de doeken gedaan, zodat de rest van de film eigenlijk en simpel kat en muis spel is. Gelukkig heeft de film veel vaart en halen de acteurs er het maximale uit. Pure jeugdsentiment die een tikkeltje tegenvalt. Kan gebeuren.

avatar van K. V.
Deze vroeger gezien en nu me er nog eens aan gewaagd. vond het toch wel een goeie film. De openingsscène is toch wel indrukwekkend te nomen.
De rest van de film is ook de moeite waard. De cast deed het prima en het verhaal was ook boeiend genoeg om de volledige speelduur te boeien.

Goeie film waarin de minister van defensie wordt neergeschoten tijdens een grote bokswedstrijd. Het verhaal zit wel goed en onderhoudend in elkaar waarbij een gebeurtenis vanuit verschillende personages belicht wordt. Technisch gezien een uitstekende film, met vooral een geweldige opening (één lang shot die het geheel een bepaalde urgentie meegeeft). Dit niveau wordt alleen niet de volle lengte vastgehouden. Ruim 3.5 sterren.

Geinig.

Geen meesterwerk maar de locatie en het sfeertje maakt veel goed.