Domino (2019)

Denemarken / Frankrijk / Italië / België / Nederland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Brian De Palma
met Nikolaj Coster-Waldau, Carice van Houten en Guy Pearce

Christian is een politieagent uit Kopenhagen die gerechtigheid zoekt voor de moord op zijn voormalige partner, gepleegd door een mysterieuze man genaamd Imran. Met behulp van agente Alex probeert hij de dader op te sporen. Zonder het te weten belanden ze in een kat-en-muisspel met een onbetrouwbare CIA-agent die er een eigen agenda op nahoudt.

Tweet:
People are going to tell you De Palma’s DOMINO is bad. They’re wrong. Even wrenched from his hands and filleted this thing is marvelous. Go see it

avatar van Master Blaster
Valt tegen maar niet heel slecht

avatar van hannes64
De Palma is eindelijk terug, maar niet met een echt goeie.
De film zit leuk in elkaar met kleine details, waar men snel voor moet opletten.
Het verhaal is wel aardig te noemen..

Vooral de scene in het begin op `t dak, is weer zeer goed gemaakt.
Ook de score is goed en spannend te noemen, van Pino Donaggio ( zijn vaste composer).
En met ook zijn vaste editor Bill Pankow is `t een goede actie/thriller geworden.
Niet echt een juweeltje te noemen, voor een film met een klein budget ....nl zo`n $7 miljoen maar de film hield mij wel tot `t eind vast.
Klein detail: Ik dacht dat ik De Palma zag als cameo die de man met zijn verkoopartikelen in de arena tegenhield en beschoten werd....is geen spoiler.
Ik kan niet wachten op zijn volgende film, Sweet Vengeance.
3 voor nu.

avatar van Pastaman
Slechte regie
Slecht acteerwerk
Rammelende film

Ach.

"Het jaartje teveel" zullen we maar denken. Het is alweer een aantal jaar geleden dat De Palma nog wat van zich liet horen. Nu is laten horen relatief, want deze film lijkt niet echt veel aandacht naar zich toe te trekken. Uiteindelijk ook niet zo verwonderlijk als je kijkt naar het resultaat.

Het ik goedkope shlock geworden. Nu ben ik al niet de grootste De Palma fan, maar een bepaalde basiskwaliteit kon je hem toch niet ontzeggen. Die lijkt nu ook compleet verdwenen. Wat rest is een ultraflauw thrillertje zonder spanning, zonder sfeer. Visueel erg matig, soundtrack vooral nietszeggend en de "schokkende" scenes missen alle impact

Acteerwerk is ook belabberd, het plotje slaat nergens op, zeker niet het vervelende drama dat er steeds bijgesleept wordt. Het is dat het uiteindelijk een korte film is met genoeg tempo, dat is het enige wat deze Domino nog een beetje op de been houdt. Maar da's niet meteen waar je een film voor kijkt natuurlijk.

avatar van Left4Dead
Een armoedige puinzooi.
Slecht acteerwerk, script en dat ook nog eens belabberd in beeld gebracht.
Verhaal kan best interessant zijn, ook al hebben we het nu allemaal wel eens gezien. Maar het onderwerp is nog altijd zeer actueel, de handelswijze van terroristen en hun voorbereidingen.

Maar De Palma doet er gewoon niets mee, sterker nog.... het lijkt op een afgetrapte b-film van een beginneling. De enige die ik nog kon trekken was Pearce terwijl ik die normaliter helemaal niet om aan te gluren vind. leuk voor hem dat hij met zijn liefje Carice kon optrekken, Carice die trouwens tenenkrommend acteerwerk laat zien net als Coster-Waldau.

Een Nederlands tintje eraan, maar ja daar werd ik niet vrolijk van. Nee dit werkje schaar in echt onder bagger. Ben nooit een echte fan van De Palma geweest, maar dit slaat gewoon nergens meer op. Dit komt tot uiting door mijn beloningen van 2**.

avatar van John Milton
Dat er nog een biosrelease komt, had ik eigenlijk niet meer verwacht. Maar ik voel me niet meer zo geroepen

Wat een idioot domme poster.

rustugan schreef:
Wat een idioot domme poster.

Wat een idiote dommen naam.
Slaat ook nergens op.

fred1946 schreef:
Wat een idiote dommen naam.
Slaat ook nergens op.

Welke naam bedoel je?

John Milton schreef:

Cool! Ik ga m zeker zien. Voor de vorige De Palma moest ik een eind reizen en zat ik alleen in de bios, maar dat is toch altijd beter

chiel schreef:

Welke naam bedoel je?

Was even een reactie op een actie over een poster.
Wat dacht jij dan???.

fred1946 schreef:

Was even een reactie op een actie over een poster.
Wat dacht jij dan???.

Lekker bij de hand doen???

fred1946 schreef:
Lekker bij de hand doen???

Je komt een beetje geïrriteerd over, daar zie ik geen reden voor.

chiel schreef:

Je komt een beetje geïrriteerd over, daar zie ik geen reden voor.

Klopt Chiel,voelde me aan gevallen in de vorm van discriminatie omdat het een vreemde naam is.
Vond de reactie op een poster irritant vandaar de reactie.
Laten we stoppen en van de films genieten,voor straks een fijn weekend.

Drie sterren geschonken uit respect voor de oude meester, maar besef dat dit rijkelijk veel is. Meer een stijloefeningetje dan een serieus te nemen misdaadfilm, deze ongemotiveerde europulp. Lang geleden dat Brian De Palma een echt goede film heeft geleverd, daarvoor moeten we terug naar de nineties eigenlijk. Domino duurt kort genoeg om je er niet erg aan te storen en kent een aantal mooi langzaam opgebouwde momenten van spanning, maar het verhaal hangt als los zand aan elkaar, waardoor je bij de plotseling opduikende aftiteling met een hoop vragen blijft zitten. Holland spreekt een woordje mee door de vermoeid ogende Carice(game of thrones collega Coster-Waldau lijkt trouwens ook weggelopen uit een wassen museum) maar ook omdat er ergens halverwege een bijzonder gewelddadige aanslag wordt gepleegd tijdens een filmfestival te Amsterdam. Desondanks geen aanrader, helaas.

avatar van xgogax
Ik zeur zelden over de prestaties van actrices / acteurs , maar Carice van Houten is verschrikkelijk hier . Slechte actrice in een goede film maakt de film helaas iets minder goed ...

gewoon hele slechte film, super voorspelbaar, slecht acteerwerk. Gekeken vanwege de acteurs zoals Guy Pearce en Carice maar dat doe ik ook nooit meer!!

avatar van yeyo
Jammie, wat een heerlijke euro-hutsepot van kwelgeest De Palma! De Palma geeft die ergerlijke bureaucratische elite van het Luxemburgplein lik op stuk: de personages bevinden zich in een kluwen van procedureel gehakketak, 2/3 van de film bestaat uit lijzige administratieve telefoongesprekken, het is vaak onduidelijk in welk land de film zich afspeelt en de Europese personages drukken zich allen uit in een veramerikaniseerd jargon. Verhofstadt en zijn acolieten zouden trots zijn om dergelijke identitaire verwarring en taalkundige verschraling te veroorzaken! Natuurlijk is deze film volslagen kut en mislukt, maar ik had het niet anders willen zien. Niets zo fijn als de eigenzinnige spreidstand van De Palma, meesterautist en meesterstilist die omwille van zijn lastig karakter of temperament steeds in conflict komt met producers, waardoor het eindresultaat zeker niet aanvoelt als een feilloos esthetisch hoogstandje, maar een soort eigenaardige lofzang op DTV thrillers uit de jaren '90 met Tom Berenger. Doorspekt met allerlei mooie Hitchcock verwijzingen natuurlijk, zoals de evocatie van de Zuid-Franse daktegeltjes van To Catch a Thief. Heel ontroerend moment. Maar ook voor iemand die geen hipster cynicus is, heeft deze film wel wat te bieden. Zo lijkt de stijl van De Palma intrinsiek vervlochten met het idee van de productionele mislukking. De enorm bombastische opbouw en tergende suspense van het slot wordt plots onderbroken door... een anti-climax. Maar dit gevoel van gebrek aan verwezenlijking correspondeert als gegoten met de stijl van De Palma, die temporele spelletjes speelt, in één zelfde scenes de emotionele belevingswerelden van verschillende personages gelaagd in beeld brengt, waardoor het voor de kijker onduidelijk is wat 'real time' nu moet voorstellen. Elk De Palma personage lijkt gevangen door schuldgevoel, door schaamte en hoopt een eerder trauma te herstellen, waardoor elke deus-ex-machina zoals het einde ook heel wrang en nep-idyllisch aanvoelt. Ga nog niet meteen op pensioen, ome Brian, ik verwacht nog minstens één uitmuntend fiasco van jouw makelij.

avatar van schumacher
Slechte film.

Redelijke film waarin een agent de dader probeert op te sporen die zijn partner heeft vermoord. Op zich is het magere verhaaltje niet het grootste probleem, dat zijn vooral de ondermaats uitgewerkte personages. Ook de korte speelduur werkt niet in het voordeel hier. Wel een goeie opening en finale met een prima spanningsopbouw waarbij de hand van Brian DePalma duidelijk zichtbaar is. Een kleine 3.0 sterren.

avatar van Filmfanaat-1960
Een zeer belabberde film, absoluut geen hoogstandje van De Palma.Ik ben echt geen zware criticus, want ik vind heel veel andere b-films al snel heel mooi,maar deze film heeft geen logica, gewoon een prul.Ik heb de film gekocht op blu-ray op basis van zijn naam, want ik verwachte een kwaliteitfilm, dus jammer van die 10€ dat ik heb uitgegeven.Ik geef deze film een cijfer 2, meer is het niet waard.