Heist (2001)

Canada / Verenigde Staten
Misdaad / Drama

geregisseerd door David Mamet
met Gene Hackman, Danny DeVito en Delroy Lindo

Joe Moore heeft een mooie vrouw, geld en een leuke baan: hij is een dief. Nadat hij tijdens een klus door de beveiligingscamera gezien wordt wil zijn heler hem niet voor de buit betalen. Moore wordt gedwongen om nog een laatste grote klus te doen.

avatar van the new guy
Dacht dat ik hier al op had gestemd... Blijkbaar niet dus. Redelijke tegenvaller. Het eerste uur is nog veel belovend, maar de film blijft maar twisten en twisten. Chubby Checker zal trots geweest zijn.

De film draait zichzelf flink de soep in, wat er bij mij voor zorgde dat het me geen reet meer kon schelen wie nou van wie won op het eind.

avatar van aburex
Goed gemaakte misdaad-thriller met tal van plotwendingen. Toch wel leuk dat op het einde alles nog goed komt voor Gene Hackman .
Beste leuke film

avatar van sinterklaas
Zeer geslaagde Misdaadfilm. Had deze op mijn 12de voor het eerst gezien en een half jaar terug heb ik eindelijk de OOP dvd van Marktplaats kunnen kopen. En opnieuw was het weer zeer aangenaam, met een paar erg leuke acteurs. Gene Hackman was lekker op dreef op zijn ouwe dag als meesterdief. Delroy Lindo deed het ook uitstekend als de typische zwarte dief. (alleen opmerkelijk dat ik hem nooit eerder in een film heb gezien, en hij heeft nog goed acteurkunst) en dan hebben we ook Danny deVito als een chagerijnige en harde baas.

Ook vooral de manieren waarop de inbraken worden gepleegd vond ik zalig. Vooral bij dat vliegtuig ergens een kilometer verder een bommetje laten afgaan, waardoor de politie daar op af gaat, waardoor de crew helemaal aan de andere kant van het vliegveld ongestord die vliegtuig met buit leeg kan halen. Ook dat vrouwtje had een leuke aanwezigheid en het einde was ook verfrissend.

Gewoon weer genoten van dit leuke misdaadwerkje.

avatar van xaid
heb me kostelijk vermaakt

avatar van Davidus
Zoveel zgn wendingen dat je op een bepaald moment gaat zitten wachten tot er weer een nieuwe " verrassende" twist komt. Hierdoor werd alles te gezocht en ongeloofwaardig

Leuke film met goede acteurs. Het hele verhaal is erg vermakelijk met allerlei vreemde wendingen.

avatar van boemboem27
Leuke doorsnee aktie/misdaadflm met een goed spelende hoofdrol voor Gene Hackman.
niet meer en niet minder,met een paar aardige plotwendingen.

avatar van helleke
Nog eens terug gezien na zovele jaren.
Geen slecht filmke met wederom goeie acteerprestaties.
Op den duur was het wist ge wel hoe het verder ging aflopen.
3 sterren.

Redelijk goede film, al vond ik het einde minder geslaagd.
Prima Gene Hackman en Delroy Lindo.

avatar van John Lee Hooker
Behoorlijk sterk.

Het is vrijwel foutloos. Geen standaard zaakje waarbij je alles kunt voorspellen door middel van clichés, geen chick die de held ondersteund met overdreven sentimenteel gedoe en gewoon niet teveel slap gelul (Mickey wordt ijskoud afgeknald op het einde).

Gene Hackman speelt zeer goed en Danny DeVito is uitermate geschikt als heler. De meid ziet er leuk uit en zet een prima rol neer, de rest van de cast waaronder Delroy Lindo vullen hun personages ook allemaal uitstekend in.

Het is geweldig om de dieven zo smooth bezig te zien. Het plan wat ze bedacht hebben is geniaal en elk detail wordt meegenomen in de voorbereidingen. Don Pinky zorgt voor de nodige afleiding door bijvoorbeeld voor een auto te springen.
Tof ook om Jimmy Silk te volgen terwijl hij denkt dat 'ie de rest te slim af is.

Hier en daar zitten er wat scherpe opmerkingen tussen (Hoe Lang is 'n naam van een Chinees, zo lief als een Chinese baby, zo leuk als een teil vol kittens, was je maar zo stil als een mier die níet hoeft te pissen...)

De muziek was opvallend weggelaten bij de scène in het vliegtuig en dat kon ik wel waarderen.

(American flag)

Knap werkje, ik heb er van genoten.

Aardige misdaad film die nergens echt in uitblinkt maar zeker ook niet slecht is. Film kijkt zich lekker weg en de cast doet het ook nog eens aardig en dan met name Gene Hackman en Danny DeVito. Einde was wel een beetje flauw.

avatar van oemoemenoe
aardig.
onderhoudend en goede story.

avatar van DragQueen
Aardige misdaad-thriller. Het verhaal is helaas niet overal even sterk. De meeste plotwendingen komen dan ook niet helemaal goed uit de verf. Het acteerwerk is verder niet zoveel op aan te merken. De beste rollen komen van Hackman en DeVito. Ook de regie is vrij aardig. 3 Sterren.

avatar van Fran
Deze misdaadfilm zit nog eens goed in elkaar. Alle plottiwists en plannen zitten gelikt in elkaar en je blijft de gehele film gespannen zitten kijken. Ook het acteerwerk is behoorlijk sterk. Ieder personage blijft heel beheerst en word nergens overdreven. Ik kan dat wel waarderen want soms worden de personages in dit soort films net iets te stoer of overdreven neergezet maar dat vind ik hier helemaal niet.

Het einde zag ik op zich wel een beetje aankomen. In ieder geval het feit dat hij toch nog met het goud wegkomt. En toch vond ik het slot nog wel spannend genoeg. Ik vind het zeker wel het kijken waard.

avatar van NERD
De meeste actiescenes met Gene Hackman zijn werkelijkwaar tenenkrommend in deze film. Op een gegeven moment had ik het ook helemaal gehad met de plottwists. Twee sterren.

avatar van K. V.
Me eens aan deze gewaagd en 'k vond het wel een leuke film. De film bevat redelijk wat wendingen en houdt je dus in spanning gedurende de volledige film. Hij vloog dan eigenlijk ook voorbij. De cast deed het niet slecht (Gene Hackman stelt meestal niet teleur).
Tja 'k had eigenlijk geen verwachtingen bij deze film, maar hij is me prima bevallen.

avatar van Waackx
Aardige misdaadfilm, waarbij je telkens op het verkeerde been wordt gezet.
Vooral tegen het einde waar je als kijker geen idee hebt wie of waar het goud zou moeten liggen.Op zich een aardig gegeven maar de ontknoping is wel erg simpel, bovendien wordt die ook nog eens keer zwak uitgewerkt.
Waardoor deze film ondanks de grote namen toch naar een B-film begint te neigen.
En de acteurs zelf waren wel aardig.
DeVito vond ik wel aan over-acting doen, Hackman is altijd wel goed zoals meestal en Lindo is als vanouds weer top.
Jammer dat je Lindo de laatste tijd zo weinig ziet, want ik vond hem altijd wel 1 van mijn favoriete bijrol-acteurs.

avatar van hutsekluts
Misdaadverhaal met een paar grote namen die de film niet boven het gemiddelde kunnen uittillen. Hackman, Jay en Lindo spelen goed, Pidgeon en DeVito blijven onder hun 'kunnen'. Door de vele plotwendingen wordt zelfs het einde voorspelbaar......ook dat zal wel anders aflopen dan je in eerste instantie zou denken........

Deze nuchtere en ook wel spannende ouderwetse misdaadfilm was niet bijster origineel, enigszins lang van stof en herbergde volgens mij een aantal logistieke fouten. Jammer ook dat je, als kijker, van de eigenlijke planning van de overval niets meekreeg. Gene Hackman speelde het sterkste karakter en Rebecca Pidgeon en Ricky Jay waren solide.

avatar van des1
Goeie film met de nodige wendingen en onvoorspelbare uitkomst. Verdient bijv. een betere rating dan de vandaag ook te ziene Blood Diamond. Maar goed, Hackman is geen Dicaprio.