Genre: Misdaad / Thriller
Speelduur: 89 minuten
Oorsprong:
Denemarken / Frankrijk / Italië / België / Nederland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Brian De Palma
Met onder meer: Nikolaj Coster-Waldau, Carice van Houten en Guy Pearce
IMDb beoordeling: 4,5 (6.601)
Gesproken taal: Engels, Arabisch en Frans
Releasedatum: 26 september 2019
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Videoland
- Bekijk via meJane
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via Viaplay
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
Plot Domino
Christian is een politieagent uit Kopenhagen die gerechtigheid zoekt voor de moord op zijn voormalige partner, gepleegd door een mysterieuze man genaamd Imran. Met behulp van agente Alex probeert hij de dader op te sporen. Zonder het te weten belanden ze in een kat-en-muisspel met een onbetrouwbare CIA-agent die er een eigen agenda op nahoudt.
Externe links
Acteurs en actrices
Christian Toft
Alex Boe
Joe Martin
Ezra Tarzi
Salah Al-din
Miguel
Chief Detective Wold
Hanne Hansen
Hospital Porter
Photographer
Video's en trailers
Reviews & comments
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Ach.
"Het jaartje teveel" zullen we maar denken. Het is alweer een aantal jaar geleden dat De Palma nog wat van zich liet horen. Nu is laten horen relatief, want deze film lijkt niet echt veel aandacht naar zich toe te trekken. Uiteindelijk ook niet zo verwonderlijk als je kijkt naar het resultaat.
Het ik goedkope shlock geworden. Nu ben ik al niet de grootste De Palma fan, maar een bepaalde basiskwaliteit kon je hem toch niet ontzeggen. Die lijkt nu ook compleet verdwenen. Wat rest is een ultraflauw thrillertje zonder spanning, zonder sfeer. Visueel erg matig, soundtrack vooral nietszeggend en de "schokkende" scenes missen alle impact
Acteerwerk is ook belabberd, het plotje slaat nergens op, zeker niet het vervelende drama dat er steeds bijgesleept wordt. Het is dat het uiteindelijk een korte film is met genoeg tempo, dat is het enige wat deze Domino nog een beetje op de been houdt. Maar da's niet meteen waar je een film voor kijkt natuurlijk.
1.5*
coumi
-
- 1391 berichten
- 11671 stemmen
Drie sterren geschonken uit respect voor de oude meester, maar besef dat dit rijkelijk veel is. Meer een stijloefeningetje dan een serieus te nemen misdaadfilm, deze ongemotiveerde europulp. Lang geleden dat Brian De Palma een echt goede film heeft geleverd, daarvoor moeten we terug naar de nineties eigenlijk. Domino duurt kort genoeg om je er niet erg aan te storen en kent een aantal mooi langzaam opgebouwde momenten van spanning, maar het verhaal hangt als los zand aan elkaar, waardoor je bij de plotseling opduikende aftiteling met een hoop vragen blijft zitten. Holland spreekt een woordje mee door de vermoeid ogende Carice(game of thrones collega Coster-Waldau lijkt trouwens ook weggelopen uit een wassen museum) maar ook omdat er ergens halverwege een bijzonder gewelddadige aanslag wordt gepleegd tijdens een filmfestival te Amsterdam. Desondanks geen aanrader, helaas.
yeyo
-
- 6308 berichten
- 4460 stemmen
Jammie, wat een heerlijke euro-hutsepot van kwelgeest De Palma! De Palma geeft die ergerlijke bureaucratische elite van het Luxemburgplein lik op stuk: de personages bevinden zich in een kluwen van procedureel gehakketak, 2/3 van de film bestaat uit lijzige administratieve telefoongesprekken, het is vaak onduidelijk in welk land de film zich afspeelt en de Europese personages drukken zich allen uit in een veramerikaniseerd jargon. Verhofstadt en zijn acolieten zouden trots zijn om dergelijke identitaire verwarring en taalkundige verschraling te veroorzaken! Natuurlijk is deze film volslagen kut en mislukt, maar ik had het niet anders willen zien. Niets zo fijn als de eigenzinnige spreidstand van De Palma, meesterautist en meesterstilist die omwille van zijn lastig karakter of temperament steeds in conflict komt met producers, waardoor het eindresultaat zeker niet aanvoelt als een feilloos esthetisch hoogstandje, maar een soort eigenaardige lofzang op DTV thrillers uit de jaren '90 met Tom Berenger. Doorspekt met allerlei mooie Hitchcock verwijzingen natuurlijk, zoals de evocatie van de Zuid-Franse daktegeltjes van To Catch a Thief. Heel ontroerend moment. Maar ook voor iemand die geen hipster cynicus is, heeft deze film wel wat te bieden. Zo lijkt de stijl van De Palma intrinsiek vervlochten met het idee van de productionele mislukking. De enorm bombastische opbouw en tergende suspense van het slot wordt plots onderbroken door... een anti-climax. Maar dit gevoel van gebrek aan verwezenlijking correspondeert als gegoten met de stijl van De Palma, die temporele spelletjes speelt, in één zelfde scenes de emotionele belevingswerelden van verschillende personages gelaagd in beeld brengt, waardoor het voor de kijker onduidelijk is wat 'real time' nu moet voorstellen. Elk De Palma personage lijkt gevangen door schuldgevoel, door schaamte en hoopt een eerder trauma te herstellen, waardoor elke deus-ex-machina zoals het einde ook heel wrang en nep-idyllisch aanvoelt. Ga nog niet meteen op pensioen, ome Brian, ik verwacht nog minstens één uitmuntend fiasco van jouw makelij.
scorsese
-
- 11781 berichten
- 10191 stemmen
Redelijke film waarin een agent de dader probeert op te sporen die zijn partner heeft vermoord. Op zich is het magere verhaaltje niet het grootste probleem, dat zijn vooral de ondermaats uitgewerkte personages. Ook de korte speelduur werkt niet in het voordeel hier. Wel een goeie opening en finale met een prima spanningsopbouw waarbij de hand van Brian DePalma duidelijk zichtbaar is. Een kleine 3.0 sterren.
Mescaline
-
- 6989 berichten
- 2736 stemmen
Een hoop potentie en met tijden zelfs gewaagd(de aanslagen en de onthoofdingsvideo's) maar tegelijkertijd ook erg traag en met totaal verkeerd gekozen muziek die de scenes niet spannender maken maar je juist het idee geven naar een toneelstuk te kijken. Ik weet niet precies wat De Palma voor ogen had, of nou ja half dan door de paar harde scenes die de film rijk is en die erg dicht bij de werkelijkheid komen, maar zelfs met dit interessante gegeven gaat de film het niet redden. Acteerprestaties zijn redelijk maar nergens uitmuntend en er zijn veel gemiste kansen op spanning en actie.
Jammer, maar nee.
2*
mjk87 (moderator films)
-
- 13292 berichten
- 3906 stemmen
Deze film voelt aan als een B-film uit de jaren 80, met die muziek maar vaker nog de delen zonder muziek die haast nep overkomen. Enorm slecht geacteerd ook, vooral door Van Houten en rommelig qua plot. Sommige scènes leken echt te veel in de studio's gemaakt.
Maar ik heb me weleens meer verveeld en enkele scènes steken erbovenuit. Zeker in de stierenarena, met de muziek en montage, dat is echt wel een goed stukje film maken. Jammer van de rest. 2,0*.
Quentin
-
- 10188 berichten
- 8384 stemmen
Niet te harden inderdaad.
Normaal ben ik zeer coulant met gevallen helden zoals De Palma, maar dit was echt niet om aan te zien. Duidelijk dat de beste man (tientallen) draaidagen tekort kwam. Niet alleen voor de nodige visuele panache, maar überhaupt om een fatsoenlijk verhaal te vertellen. De film heeft totaal geen flow en het verhaal gaat telkens van de hak op de tak, hier zijn pagina's script gesneuveld. Zou het resultaat graag eens met het oorspronkelijke scenario willen vergelijken.
Overigens is het koppel Van Houten en Pearce (last-minute inbreng van de Nederlandse producent begreep ik) niet bepaald van toegevoegde waarde. Die laatste schmiert er op los en Van Houten slaapwandelt door de film met een emotieloze botoxkop ...
De Palma moet toch echt een wurgcontract getekend hebben, want iedere andere regisseur van formaat was opgestapt toen dit (in pre-productie al) begon te ontsporen.
1.5*
DjFrankie
-
- 3001 berichten
- 3097 stemmen
Ik zag de scores en las de bercihten, en dacht dat kan toch niet. Niet met Coster-Waldau, Carice van Houten en Guy Pearce. Top cast maar mensen hierboven hebben gelijk. Film raakt kant noch wal, en wordt redelijk vlug afgewerkt.
Dus uitwerking had vele malen beter gekunt, eenvoudig door de film langer te maken, en de personages verder uit te diepen. Ook de engelse taal in Denemarken is totaal misplaatst.
Nee geen aanrader.
Zijn legio B-films die veel beter zijn, muziek is me niet eens opgevallen.
jordorientje
-
- 453 berichten
- 391 stemmen
Ik had hem na 3 minuten al moeten pauzeren, om te checken of ik wel echt een film uit 2019 aan het kijken was of niet stiekem eentje uit 1980. Want mijn god; wat een oubollige, gare muziek zeg voor een film uit 2019.
En dan nog maar te zwijgen over het slechte acteerwerk..
Carice lijkt hier wel een beginnend actrice, alsof ze voor het eerst als figurant in een film meedraait, zo slecht gewoon. En wat was dat met die plot anyway, hahaha dat ze een affaire had met Lars ?!?!?! Heb echt dubbel gelegen hierom, het sloeg werkelijk waar nergens op. Die hele verhaallijn hadden ze net zo goed weg kunnen laten, want dat had echt 0 toegevoegde waarde aan de film
Het verhaal is ook al matig, dus er bleef weinig over om te liken.
Ebenezer Scrooge
-
- 1997 berichten
- 3019 stemmen
Wat een blamage. De muziek is spannend maar niet meer van deze tijd en wordt te vaak ingezet, ook op momenten dat het helemaal niet spannend is, zoals bij een verhoor.
Die arrestatie aan het begin haha, wat een knullige vertoning, de stijl van De Palma is weliswaar herkenbaar, de scènes op het dak een verwijzing naar Vertigo, maar het is allemaal zo slecht gedaan, het belabberde acteerwerk, de driewoorden-dialogen die amper te verstaan zijn. Hij is zijn pistool vergeten, leent die van zijn collega die hij achterlaat met een bloedlinke arrestant, hoog Peppie en Kokkie gehalte.
Carice van Houten kijkt weer eens zo heel depressief en vermoeid, alsof ze een doos Xanax op heeft.
Die Jerry Zucker scène in de stierenarena hahaha.. .De terrorist krijgt van Van Houten een trap(je) tegen zijn benen en laat meteen de knop van zijn bom los haha.. Dit soort spanningsopbouw deed De Palma in Carrie en Dressed to Kill toch veel beter, dit is eerder lachwekkend. En als er nou ergens in de wereld een plek is waarvan ik denk daar mogen ze van mij wel een aanslag plegen dan is het wel in zo'n stierenarena.
Wel eerst de stier in veiligheid brengen natuurlijk.
Waar ik nog het hardst om gelachen heb is de scène in het vliegtuig als Coster-Waldau op de telefoon van Van Houten door haar privéfoto's zit te bladeren: Carice met Lars in Parijs, Carice met Lars naakt in bed, Lars met een bloem, nog een foto van Lars met een bloem.. en dan zo'n heel droevig muziekje eronder, alsof het iemand een hol kan schelen dat die Lars dood is.
Roger Thornhill
-
- 5579 berichten
- 2201 stemmen
Och, ik vond het nog niet eens zo slecht, eerder vreselijk middelmatig, maar dat is niet zo'n verrassing voor iemand als ik die toch al nooit zo'n fan van De Palma was – dat hij in de jaren 70 lid was van de officieuze "Movie Brats" en daardoor in één adem genoemd werd met Spielberg, Lucas, Scorsese, Coppola en Schrader (en Milius) heeft mij ook altijd een beetje verbaasd. Van déze film was het uitgangspunt best aardig, de cast redelijk sterk en de insteek van het perspectief van de terroristen interessant, maar er komt allemaal niet zo gek veel van terecht. De suspense van de eerste scène wordt enigszins teniet gedaan door de bespottelijke vergeetachtigheid van het personage van Coster-Waldau, Carice van Houten is een prima actrice maar lijkt hier op de automatische piloot te spelen, en alleen de laatste scène laat mijn hart iets sneller slaan. Als geheel is het dertien-in-een-dozijn wat mij betreft.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
Politieagenten Christian [Nikolaj Coster-Waldau] en Lars [Søren Malling] reageren op een melding van huiselijk geweld en arresteren Ezra Tarzi [Eriq Ebouaney], die Farook Hares [Emrin Dalgic] heeft gemarteld en vermoord. Door enkele stommiteiten weet Ezra te ontsnappen en raakt Lars ernstig gewond. Christian is er alles aan gelegen om Ezra te vinden, maar wordt daarbij gedwarsboomd door de CIA in de persoon van Joe Martin [Guy Pearce], die Ezra wil gebruiken om een terroristisch netwerk te ontmantelen. Carice van Houten speelt een Nederlandse agente die om persoonlijke redenen bij het onderzoek betrokken raakt in deze onderhoudende, maar weinig subtiele misdaadthriller die vooral bij de uitvoering van de aanslagen onvoldoende overtuigd. Zou wel eens de geschiedenis in kunnen gaan als speelfilm met meest uitgemolken ontknoping ooit. Een FF-knop is dus een pré! Goed acteerwerk, met name van Pearce en Van Houten, biedt enige compensatie.
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Wat de befaamde regisseur Brian De Palma hoopte te bereiken met deze misdaadthriller is me volstrekt onduidelijk, maar de wanhopigheid spat er werkelijk vanaf. Domino vormt een redelijk typerende film die hoopt te scoren met choquerende scenes, maar de relatief explosieve geweldsdelicten kennen allemaal een dermate lelijke stilering dat het effect compleet verloren gaat. Het acteerwerk van Nikolaj Coster-Waldau en Carice van Houten valt verder rampzalig te noemen en betere rollen zoals die van Guy Pearce worden amper gebruikt. De meest prominente dooddoener is echter de idiote uitwerking van het verhaal. Het scenario van Petter Skavlan is uiterst serieus, maar zo absurd idioot qua idee-uitwerking dat de goedkope indruk te allen tijde blijft overheersen. Zo'n terrorist die bijvoorbeeld door een minidrone wordt omgebracht, hoe verzin je het toch na zo'n lange spanningsopbouw. Het is dat enkele beelden tussendoor zo bizar direct zijn dat de film nog een beetje weet te boeien, maar De Palma levert wel een erg armoedige film af met Domino.
Het laatste nieuws
Misdaadfilm 'Catch Me If You Can' met Tom Hanks en Leonardo DiCaprio vrijdagavond op televisie
Kijkers ontdekken 'Too Old to Die Young' met Miles Teller op Prime Video: 'De beste serie van dat jaar'
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Nieuw 'Euphoria'-seizoen: problemen rondom de ontwikkeling blijken stukken groter dan gedacht
Bekijk ook
Galveston
Drama / Misdaad, 2018
39 reacties
Heist
Misdaad / Drama, 2001
85 reacties
Villmark
Horror / Mystery, 2003
41 reacties
Keepers
Thriller, 2018
24 reacties
Hotel Artemis
Misdaad / Thriller, 2018
67 reacties
Hangman
Misdaad / Mystery, 2017
39 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.