Keepers (2018)

Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Kristoffer Nyholm
met Gerard Butler, Peter Mullan en Celyn Jones

Een kleine boot nadert het grootste eiland van de Flannan archipel, een klein geïsoleerd eiland dat niet groter is dan een voetbalveld en 35 kilometer uit de kust van Schotland ligt. Het doel is om routinematig de drie vuurtorenwachters af te lossen die 6 weken het licht hebben bediend. Wanneer ze het dok naderen is er niemand die hen begroet. De lier blijkt gebroken en de telefoon defect. De ervaren mannen Thomas, James en Donald zijn verdwenen. De olielampen zijn schoon en bijgevuld en de tafel gedekt voor het diner en er ontbreken twee gele overalls.

avatar van perceived
Ben nog niet bekend met deze regisseur. Benieuwd naar!

avatar van jordybeukeboom
Eindelijk weer eens een goede film voor Gerry?!

avatar van only1ELEANOR
Viel mij een beetje tegen eigenlijk deze film maar smaken verschillend.

avatar van knusse stoel
"en er ontbreken twee gele overalls"! Gejat voor een demonstratie?

avatar van macrobody
"Gerard Butler goes acting" had de film ook kunnen heten. De volgende film gaat hij waarschijnlijk ook nog dansen.
De film speelt zich af op een Schots eilandje en daar is het altijd grauw en somber en zo is de film eigenlijk ook. Dit was wel even andere koek als 300 (2006) - MovieMeter.nl

Verhaal is prima, alleen erg langdradig en sloom. Zeker geen slechte film, maar met iets meer snelheid en actie had er meer ingezeten.

avatar van joolstein
Ondanks dat de film de gebaseerd-op-ware-gebeurtenissen-kaart trek is vrijwel alles in de film verzonnen. De film gaat over wat er kan gebeurd zijn in de dagen voor de mysterieuze verdwijning van drie vuurtorenbewakers in december 1900 op het Eilean Mòr, het grootste eiland van de Flannan Isles, een archipel vlakbij Schotland. Er is nooit een aanwijzing gevonden omtrent wat er werkelijk gebeurde in de nacht dat de drie mannen verdwenen. Het mysterie leent zich dan ook dankbaar voor (sterke) verhalen, opera, gedichten, een liedje van Genesis en natuurlijk films.

Wie meer over het mysterie lees "The Mystery of the Flannan Island Lighthouse " komt er achter dat dit verhaal wel het meest onwaarschijnlijke is. Toch levert een best goede en spannende thriller /drama-film op! Drie mannen; een oude rot Thomas Marshall (Peter Mullan) teruggetrokken en achtervolgd door persoonlijke tragedie, James Ducat (Gerard Butler) een liefhebbende echtgenoot en vader en een natuurlijke mentor voor de jongere, onervaren Donald McArthur. (Connor Swindells) die moeten zien om te gaan met onverwachte omstandigheden tijdens hun zes weken bij de geïsoleerde vuurtoren.

Het verhaal dat hier werd vertelt was een soort bewerking van “The Treasure of the Sierra Madre,” maar dan bij de zee. Ook dat was een film waar mensen die elkaar amper kennen worden gedreven door hun hebzucht, paranoia en schuldgevoelens. Het is Gerard Butler die hier toch heel wat beter werk liet zien dan in de middelmatige actiefilms waar hij de laatste tijd nogal vaak in verscheen . Voeg daar nog het mooie werk van de Deense Kristoffer Nyholm (Forbrydelsen) aan toe.

Met andere woorden; ook al is het een oud en bekend verhaal,en doen Nyholm en zijn uitstekende cast er niets nieuws mee, vertellen ze het hier wel goed. En als het dan ook nog eens afspeelt op een prachtige locatie, dan valt er best veel te genieten!

avatar van joolstein
knusse stoel schreef:
"en er ontbreken twee gele overalls"! Gejat voor een demonstratie?

Het klopt nog ook! In de hele film waren er nergens gele overalls te zien! Wel het veel minder activistische bruin!

avatar van filmkul
Matige thriller. Het verhaal is best aardig. Verwacht geen mysterie, want deze film laat een versie zien van wat er mogelijk gebeurd zou kunnen zijn. Het genre thriller is daarom beter op zijn plaats. De film kabbelt rustig voort en zit soms op het randje van verveling. Toch wil je als kijker blijven kijken. Het acteerwerk is vrij sterk. De acteurs tillen de film net over de onvoldoende. Visueel ziet de film er fraai uit met mooie beelden van het eiland en zijn omgeving. 2.5/3.0

avatar van mixmaster
Niet echt mijn ding, deze film vond ik te langdradig en er gebeurde te weinig.
Het waargebeurde verhaal zal waarschijnlijk nooit precies uitkomen, maar deze film laat een mogelijkheid zien.

avatar van knusse stoel
Waarom wijken wij zo vaak af van de gemiddelde kijker? Ook deze film waarderen wij hoger dan hen. Er wordt goed geacteerd, het is een prima verzonnen verhaal gebaseerd op een ware gebeurtenis en er is voldoende actie in de film. Ook de set is een mooie wereld, ik zou zo voor 6 weken tekenen, vriendin niet, want die vond de mist en de bewolking een probleem. Ach, de zon zal vast wel eens schijnen.
En de acteurs. Vooral Butler die ikzelf de laatste tijd vaak in films zie spelen, heeft mijn waardering versterkt voor zijn werk. Ook in deze film speelt hij als 2e vuurtorenwachter een prima spel. Groot was trouwens onze verbazing dat er ook nog meer acteurs in zaten van films en series die wij eerder hebben gezien en prima waren.
Zo had je b.v. uit Denemarken Søren Malling, bekend om zijn rol als inspecteur Jan Meyer in de Deense tv-serie "Forbrydelsen" ("The Killing", seizoen I).

Een film die ons goed is bevallen en onze waardering is een 7,5.

avatar van cor1946
Vond het een goede onderhoudende film. Met goed acteer werk. Zeker Butler waar ik nooit zo kapot van was deed het goed.