300 (2006)

Actie / Oorlog

geregisseerd door Zack Snyder
met Gerard Butler, Lena Headey en David Wenham

In 480 voor Christus geeft de koning van Sparta leiding aan de slag om Thermopylae. Hij gaat hier samen met zijn troepen de strijd aan tegen de opkomende Perzen. Deze confrontatie zal leiden tot 's werelds eerste democratie.

Edmovie40 schreef:
Deze film maakte me eigenlijk gewoon boos omdat de film een fascistische moraal lijkt te propaganderen. Vandaar dat ik hiervoor een erg laag cijfer geef.
Dus een film over Mussolini' Italië maakt je boos? En als je naar een film over het Oude Rome kijkt, maak je je dan ook boos over alle slavernij? En oorlogsfilms in het algemeen? Allemaal boosmakers?

Dit is een film die visueel prachtig is. Xerxes met zijn entourage vond ik vooral fascinerend om te zien. Af en toe mooie oneliners en veel gehak natuurlijk, waar de tactiek van de Spartanen goed in beeld werd gebracht.

avatar van TornadoEF5
Eindelijk gezien, en vooraf dat ik aan de film begon was ik onzeker wat zwaarder zou doorwegen op de film: de potentieel interessante setting van Sparta of dat dit een comic book verfilming en dus een onrealistische film zou worden. Uiteindelijk is het het laatste geworden. Ik heb veel liever een waarheidsgetrouwe en realistische voorstelling van Spartanen die al even hard zou aankomen dan wat we nu te zien krijgen. Wat we nu te zien krijgen is een soort van 2 uur durende reclamespot / propaganda voor Sparta. Of zo komt het alleszins toch over. Werkelijk alles is over-de-top waar ik juist graag met momenten de nuance zie, en ik vind het verder een lelijke en vrij saaie film met vrij weinig inhoud. Dan nog mag het gebaseerd zijn op een comic verfilming, en dus nooit de intentie hebben om historisch over te komen, dan nog moet ik concluderen dat ik hier bitter weinig mee kan, en liever een andere soort historische film gezien had. Wat deze film verder ook nog in slaagt is bewijzen dat actie soms het saaiste genre van allemaal kan zijn. Sparta en de slag van Thermopylae is desondanks zeer interessante materie, maar ik denk dat ook hier de realiteit een pak interessanter geweest moest zijn dan deze film.

avatar van TornadoEF5
Trouwens, wat wel grappig en tevens erg is, is dat ik vermoed dat vrouwen meer rechten hadden in het militaristische Sparta tijdens de klassieke Oudheid, dan in het hedendaagse Saoedi-Arabië. Op vlak van vrouwenrechten liep Sparta millennia voor op de tijd. Spartaanse vrouwen hadden het recht om te scheiden van hun mannen, hadden de leiding over het huishouden (toen in die tijd uniek), hadden het recht om opgeleid te worden, waren toegestaan om eigendom te erven en te behouden, waren even goed gevoed als mannen (wat anders was in bvb. Athene), waren relatief schaars gekleed (waar het elders vrij preuts aan toeging), hadden vaak lang haar (waar dat elders gebonden moet zijn) en trouwden opvallend laat tegenover andere staten (in Athene op de leeftijd van 14 jaar, in Sparta op de gemiddelde leeftijd van 19).

"Why are you Spartan women the only ones who can rule men?"
"Because we are also the only ones who give birth to men."
Gorgo, Queen of Sparta and wife of Leonidas, as quoted by Plutarch

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Had sterk m'n twijfels hoe zo'n testosteron-bom nu interessant zou kunnen zijn. Maar 300 is toch een heel stuk vermakelijker dan ik dacht. Inhoudelijk is het verre van bijzonder en je verwacht dat een film met voornamelijk actiesequenties erg leeg voelt, maar 300 is tot de nok toe gevuld met vorm en dat compenseert hier wel. Ik had verwacht dat een CGI feest van twaalf jaar geleden vrij gedateerd zou aanvoelen, maar het ziet er nog steeds verrekte goed uit. Na zijn regiedebuut Dawn of the Dead kan Zack Snyder hier helemaal los met slow-motions en versnellingen en extreme kleuren. Stijlelementen die in zijn latere superheldenfilms maar mager werken, komen hier perfect tot hun recht. Je zou 300 aan de muur kunnen hangen en je hebt een schilderij van anderhalf uur. Een uiterst gewelddadig schilderij, dat wel.

Het werkt ook bevorderlijk in een film als dit dat niet alle personages maar inwisselbare figuren zijn. Butler is een sterke hoofdrolspeler en ook een Michael Fassbender in één van zijn eerste filmrollen is uitstekend. Heel veel diepgang hoef je niet van deze personages te verwachten, maar ik verbaasde me dat ik niet de hele film zat te denken 'wie is dat nu ook alweer?'. Wel weer een matige keuze dat men juist voor de rol van de verteller voor David Wenham kiest, de man die altijd klinkt alsof z'n neus enorm verstopt zit. Tussen de gevechtsscènes door gebeuren er wat kleine dingen rondom de koningin en wat ander gedoe, maar wie interesseert dat? Duurde alsnog te lang, in die tijd dat Dominic West stond te ouwehoeren had men ook gewoon één of twee extra knokpartijen in slowmotion kunnen proppen. Dat was waarschijnlijk leuker geweest, want de gevechten en actiescènes zijn de hoofdrolspeler, zeker op de momenten dat de film het allemaal ook niet al te serieus neemt. Op de iets te serieuze momenten wordt de film ook meteen een tikkeltje kitscherig. Zulke dramatische momenten leken soms wel een Côte d´Or reclame.

3,5 sterren.