300 (2006)

Actie / Oorlog

geregisseerd door Zack Snyder
met Gerard Butler, Lena Headey en David Wenham

In 480 voor Christus geeft de koning van Sparta leiding aan de slag om Thermopylae. Hij gaat hier samen met zijn troepen de strijd aan tegen de opkomende Perzen. Deze confrontatie zal leiden tot 's werelds eerste democratie.

Edmovie40 schreef:
Deze film maakte me eigenlijk gewoon boos omdat de film een fascistische moraal lijkt te propaganderen. Vandaar dat ik hiervoor een erg laag cijfer geef.
Dus een film over Mussolini' Italië maakt je boos? En als je naar een film over het Oude Rome kijkt, maak je je dan ook boos over alle slavernij? En oorlogsfilms in het algemeen? Allemaal boosmakers?

Dit is een film die visueel prachtig is. Xerxes met zijn entourage vond ik vooral fascinerend om te zien. Af en toe mooie oneliners en veel gehak natuurlijk, waar de tactiek van de Spartanen goed in beeld werd gebracht.

avatar van TornadoEF5
Eindelijk gezien, en vooraf dat ik aan de film begon was ik onzeker wat zwaarder zou doorwegen op de film: de potentieel interessante setting van Sparta of dat dit een comic book verfilming en dus een onrealistische film zou worden. Uiteindelijk is het het laatste geworden. Ik heb veel liever een waarheidsgetrouwe en realistische voorstelling van Spartanen die al even hard zou aankomen dan wat we nu te zien krijgen. Wat we nu te zien krijgen is een soort van 2 uur durende reclamespot / propaganda voor Sparta. Of zo komt het alleszins toch over. Werkelijk alles is over-de-top waar ik juist graag met momenten de nuance zie, en ik vind het verder een lelijke en vrij saaie film met vrij weinig inhoud. Dan nog mag het gebaseerd zijn op een comic verfilming, en dus nooit de intentie hebben om historisch over te komen, dan nog moet ik concluderen dat ik hier bitter weinig mee kan, en liever een andere soort historische film gezien had. Wat deze film verder ook nog in slaagt is bewijzen dat actie soms het saaiste genre van allemaal kan zijn. Sparta en de slag van Thermopylae is desondanks zeer interessante materie, maar ik denk dat ook hier de realiteit een pak interessanter geweest moest zijn dan deze film.

avatar van TornadoEF5
Trouwens, wat wel grappig en tevens erg is, is dat ik vermoed dat vrouwen meer rechten hadden in het militaristische Sparta tijdens de klassieke Oudheid, dan in het hedendaagse Saoedi-Arabië. Op vlak van vrouwenrechten liep Sparta millennia voor op de tijd. Spartaanse vrouwen hadden het recht om te scheiden van hun mannen, hadden de leiding over het huishouden (toen in die tijd uniek), hadden het recht om opgeleid te worden, waren toegestaan om eigendom te erven en te behouden, waren even goed gevoed als mannen (wat anders was in bvb. Athene), waren relatief schaars gekleed (waar het elders vrij preuts aan toeging), hadden vaak lang haar (waar dat elders gebonden moet zijn) en trouwden opvallend laat tegenover andere staten (in Athene op de leeftijd van 14 jaar, in Sparta op de gemiddelde leeftijd van 19).

"Why are you Spartan women the only ones who can rule men?"
"Because we are also the only ones who give birth to men."
Gorgo, Queen of Sparta and wife of Leonidas, as quoted by Plutarch

avatar van Chainsaw
Had sterk m'n twijfels hoe zo'n testosteron-bom nu interessant zou kunnen zijn. Maar 300 is toch een heel stuk vermakelijker dan ik dacht. Inhoudelijk is het verre van bijzonder en je verwacht dat een film met voornamelijk actiesequenties erg leeg voelt, maar 300 is tot de nok toe gevuld met vorm en dat compenseert hier wel. Ik had verwacht dat een CGI feest van twaalf jaar geleden vrij gedateerd zou aanvoelen, maar het ziet er nog steeds verrekte goed uit. Na zijn regiedebuut Dawn of the Dead kan Zack Snyder hier helemaal los met slow-motions en versnellingen en extreme kleuren. Stijlelementen die in zijn latere superheldenfilms maar mager werken, komen hier perfect tot hun recht. Je zou 300 aan de muur kunnen hangen en je hebt een schilderij van anderhalf uur. Een uiterst gewelddadig schilderij, dat wel.

Het werkt ook bevorderlijk in een film als dit dat niet alle personages maar inwisselbare figuren zijn. Butler is een sterke hoofdrolspeler en ook een Michael Fassbender in één van zijn eerste filmrollen is uitstekend. Heel veel diepgang hoef je niet van deze personages te verwachten, maar ik verbaasde me dat ik niet de hele film zat te denken 'wie is dat nu ook alweer?'. Wel weer een matige keuze dat men juist voor de rol van de verteller voor David Wenham kiest, de man die altijd klinkt alsof z'n neus enorm verstopt zit. Tussen de gevechtsscènes door gebeuren er wat kleine dingen rondom de koningin en wat ander gedoe, maar wie interesseert dat? Duurde alsnog te lang, in die tijd dat Dominic West stond te ouwehoeren had men ook gewoon één of twee extra knokpartijen in slowmotion kunnen proppen. Dat was waarschijnlijk leuker geweest, want de gevechten en actiescènes zijn de hoofdrolspeler, zeker op de momenten dat de film het allemaal ook niet al te serieus neemt. Op de iets te serieuze momenten wordt de film ook meteen een tikkeltje kitscherig. Zulke dramatische momenten leken soms wel een Côte d´Or reclame.

3,5 sterren.

avatar van Someone.
Er zijn mensen die vinden dat deze film een non-stop reclame voor de Spartanen is. Maar dat zou dan toch ook betekenen dat lord of the rings reclame is voor een juwelier en star wars reclame voor rood en blauwe ledlampen? Wat mij betreft is het alle drie onzin.

Voor de rest een goede film, alleen erger ik me kapot aan de filters die over alle scènes zijn gehaald. Als ze dat hadden weggelaten was het een van mijn favoriete films geweest

avatar van des1
Irritante dictie heeft die Butler. Misschien kunnen de Perzen bij een volgende keer hem in een diep gat trappen.

avatar van nakada
des1 schreef:
uhm...hij is al dood hoor

machtige film erg goed in beeld gebracht zou zegen animatie voor volwassen en deze keer kunnen de vrouwen ook meegenieten van al die blote lijven met hun strakke broekjes. voor de rest erg goed gefilmd en in beeld gebracht de gevechten de actie de computer animatie allemaal tot in de puntjes uitgediept. het is net of je een computer spel aan het spelen bent. ik was dan ook meteen een van mijn favoriete films uit de tijd van de romeinen en zo maar nu zijn het geen romeinen maar grieken en spartans die het tegen elkander opnemen. weer eens een verfilming van een strip maar toch wel erg goed gedaan

avatar van Lovelyboy
Brave amateurs. They do their part.

Ja, Zack Snyder dus, en waarom deze film beter scoort dan Watchmen en Dawn of the dead vind ik een behoorlijke vraag. Begrijp me goed, 300 is een spectaculaire visueel orgasme, maar meer ook eigenlijk niet terwijl de twee andere films ook nog iets qua verhaal en karakter te bieden hebben. Maar goed, het gaat hier nu eenmaal over 300...

Een verhaal dat er geen doekjes om wind, gebasseerd is op een echte gespeelde strijd tussen Xerxes en Leonidas en op die strategische locatie. Terecht ook aangemerkt op wikipedia bijvoorbeeld dat Koning Leonidas 1 beroemd werd wegens deze slag. Een cast overigens die prima bij elkaar gezocht is en het prima doet in de vorm van Butler, Santoro, Wenhem, Fassbender en Headey. De stijl, cinematografie, muziek en montage is met veel zorg en kunde gedaan en vooral tijdens de gevechten baart de montage opzien in positieve zin. Zoals gezegd, de aangedikte kleuren, aankleding, stalen lichamen...het ademt een stripachtig, overtuigende en mooie stijl uit...

Maar...ondanks al het overtuigende spektakel blijft er verdomd weinig hangen en vraag ik me na afloop af wat ik heb zitten kijken. De film betrapt zich qua dialoog en ontwikkeling op weinig vernieuwende dingen en vooral die gebrulde oneliners van Butler worden op den duur toch te eentonig. Het gebrek aan diepte en een iets meer inhoudelijkere dialoog laat zich dan toch voelen en doet dat overigens wat mij betreft vanaf het begin dat van dreiging, hardheid, wapengekletter en compromisloos gedrag aan elkaar hangt. Qua verhaal en dialoog is het in die zin te weinig en qua flinkheid too much. Daarom verbaasd het me dan ook dat eerder genoemde films minder beoordeeld worden ten opzichte van deze terwijl dat die qua verhaal, dialoog en acteren veel meer te bieden hebben,

Maar afijn, 300, vermakelijke pulp om het zomaar te zeggen, maar meer ook niet.

avatar van cantforgetyou
Na jaren weer eens gezien. Het ziet er allemaal mooi en strak uit. In de bioscoop kwam de film wel wat intenser over dan thuis op dvd.
Toch blijft het ook een beetje een lichte homo erotische film. Met al die blote mannen, gespierde lichamen, stoere baarden en kleine broekjes. De mannen zien er goed en getraind uit. Dus niks mis mee.
Het verhaal is verder simpel en dom. Allemaal maar vechten, vechten en nog eens vechten! En voor wat? Een stukje land? De mens is maar een barbaars en lelijk wezen. Gelukkig niet altijd, maar vaak wel.

avatar van cantforgetyou

avatar van Fisico
Ik behoor wellicht tot de weinigen die dit maar niets vond. Het is inderdaad niet mijn genre film. Zoals zo vaak en ook hier al aangestipt inhoudelijk niet bijzonder, flauw zelfs. Weinig verhaal, weinig diepgang ... maar ik wil de film daar niet geheel op afrekenen omdat dat te verwachten was.

Ook in tegenstelling tot velen vond ik het visueel ook niet echt mooi. Deed inderdaad wat comic book achtig aan, was dat wellicht de bedoeling, maar ik vond het grafisch allemaal wat té. Die wolf, de Perzen, zelfs de Spartanen ... Behoudens de vrouwen leek alles té gecreëerd en te heroïsch voorgesteld: de slechten waren de lelijkaards en de goeden waren de adonissen met hun six packs. De gehele film was te veel gefocust op het spektakel en de slow motions die te pas en te onpas opdoken.

Wel positief was dat het wel goed in beeld werd gebracht, want in menig oorlogs- of spektakelfilm gaat het vaak te snel of te chaotisch en zie je amper wat er gebeurt.

avatar van des1
Natuurlijk sterk stripverhaal achtig neergezet, en hoe. Mooie plaatjes. Wat de scheve, bijna racistische portrettering betreft, 300 past in een lange rij films van scheef neerzetten van indianen, de Vietcong (Rambo films) etc. Ik ben alleen allergisch voor Butler met zijn spraakgebrek.

avatar van Kondoro0614
“Madness...? This is Sparta!”

Het blijft toch een geweldige film, deze ‘300’. Ooit kennis mee gemaakt via de erg slechte ‘komedie’ variant ‘Meet the Spartans’ maar daarvoor nooit echt van deze film gehoord. Na die echt verschrikkelijke ‘komische’ remake is mijn interesse gegroeid en toen heb ik de film ooit eens voor de helft gezien en vond ik hem niks aan. Nu toch een paar jaar later (dat was namelijk zelfs voor mijn komst hier op de site) heb ik hem weer eens opnieuw opgepakt en ben ik eigenlijk wel verrast en heb ik mezelf echt uitstekend weten te vermaken met de film. Het is natuurlijk allemaal erg overdreven waar ik wel van hield, de actie is top en de leuke quotes vlogen om de oren. Dus ja, ik heb me uitstekend weten te vermaken met deze film, op naar het vervolg!

avatar van FlorisV
"My arm!"

"It's not yours anymore!"

Het bombastische en rijkelijk met cgi getooide spektakel had ik zeker verwacht, het bizarre circus met monsters, misvormden en een travestiet als Perzische pornoprins Xerxes niet. En de rockmuziek vond ik ook niet zo goed passsen. Maar ik waardeer wel de gewaagdheid van de keuzes van Snyder. Verder is supermacho Butler geknipt als koning Leonidas en speelt hij die rol met verve. Fassbender en Headey zijn altijd wel goed maar hebben weinig te doen. Het verhaal is flinterdun en een voice over helpt nog wel een beetje om dat te verbloemen. Is ook nodig want veel meer om het lijf dan onderbroeken, sandalen en gespierde sixpacks heeft het niet echt.

Dat lijkt allemaal alsof ik het een hele matige film vond maar visueel is er genoeg te genieten met veel mooie shots. Erg gestileerd natuurlijk allemaal en met een overdaad aan kitscherige filtering, maar voor het merendeel ziet het er best goed uit. Het is alleen bij lange na geen topper als Gladiator. Snyder zou een aantal jaar later nog flink uitpakken met het onvolprezen Watchmen.

avatar van FlorisV
blackwolves schreef:
het is net of je een computer spel aan het spelen bent

Sterker nog, dat doe ik ook. Het heet Assassins Creed: Odyssey en leent duidelijk uit 300, met oa de Spartan kick.