Redacted (2007)

Verenigde Staten / Canada
Oorlog / Misdaad

geregisseerd door Brian De Palma
met Patrick Carroll, Rob Devaney en Izzy Diaz

Montage van verschillende manieren waarop de Amerikaanse media bericht over de brute verkrachting en moord op een veertienjarig meisje van Iraakse afkomst. Via video blogs, rechtstreekse reportages en het journaal komt de gebeurtenis in de rest van de wereld terecht.

Reinbo
Ik vond het een sterke film die een beter en realistscher beeld van de troepen in Irak geeft dan alle andere films over dit onderwerp. Je moet alleen wel zelf bereid zijn de eindjes aan elkaar te knopen en de context er omheen te plaatsen. Heftig. 4*

avatar van helleke
Redelijk documentaire filmke.
Leuk om eens te bekijken maar na een paar dagen ben ik alweer veel vergeten.

3 sterren.

avatar van Thiadure
acteerwerk -
verhaal -+
Wat is er gebeurt met depalma

Anti Amerikaanse oorlogsfilm die totaal geen impact heeft. Het enige wat een beetje impact heeft zijn de foto's op het einde. Maar dat hoort nu eenmaal bij een oorlog, hoe erg het ook is. De film was m.u.v. de eerste 20 minuten totaal niet boeiend. Het acteerwerk was zoals hierboven ook al werd gezegd gewoon dramatisch slecht. Mede dankzij het slecht acteer werk heeft deze film geen impact. De film heb ik met pijn en moeite kunnen uitkijken, ik moet er wel bij zeggen dat ik hem soms op 1,5 of 2 speed had gezet want sommige dialogen waren oer en oer saai.

avatar van ®Tc
De Palma brengt nog iets goed op de markt.

Deze film als docu neerzetten is duidelijk een goede zet geweest, als het als een gewone verhaalende film was gemaakt zou het nogal slap overgekomen zijn maar het format houdt alles interessant. De beelden zelf brengen een apart gevoel mee al mocht het voor mij allemaal nog iets gruwelijk zijn, vooral de verkrachting dan.

avatar van M.Goodkat
Als ik bekijk alle films van de Palma (hierbij doel ik tot deze) dan komen ze al lange tijd niet boven de 3 of 3,5 beter gezegd, na Carlitos Way heeft hij letterlijk niks meer deftig gemaakt voor één van de beste regisseurs ooit....

avatar van Gameface
heftige realistische oorlogsfilm.....mensen die denken dat oorlog elke dag actie betekend.....hebben dat mis....De Palma weet dat goed te verwoorden.....Een goed leider valt weg en dan gaat opeens de wet van de sterkste in werking....gevolgen zijn groot!!

Erg ingrijpend en langdradig.....maar voor de mensen die ervaring hebben met dit soort missies......is de film zeker goed te noemen...

avatar van Aapje81
Zonder verwachtingen begon ik aan deze film. Over het algemeen heb ik helemaal niets met oorlogsfilms maar wou deze toch graag proberen omdat De Palma hem geregisseerd had.

En nu ik hem gezien heb kan ik niet anders zeggen dan dat ik daar geen spijt van heb. Het eerste uur vond ik zeer indrukwekkend, realistisch en integer neergezet. Na de belangrijke gebeurtenis in de film zakt het allemaal helaas een beetje in om zich helemaal op het einde weer te herpakken.

Ik weet niet goed wat het met deze film is. Het is nu niet dat ik hem schokkend of overdreven confronterend vond maar het was vooral de sfeer die mij erg aansprak. Het is voor mijn gevoel een oprechte anti-oorlogsfilm en dat was voor mij een heel groot pluspunt. Een van de betere van De Palma in jaren.

avatar van euroshopper
Er wordt in deze film een ontzettend zwart-beeld geschept over de Irak oorlog, met Amerika als onbetwiste badguy. Je zou dus kunnen beargumenteren dat dit eerder een anti-Amerika film is dan een anti-Irakoorlog film. Iets wat toch niet helemaal de bedoeling zou zijn geweest lijkt me.

Hoe dan ook, het zwart-wit beeld wat wordt gecreeerd is naar mijn idee veels te overdreven waardoor de film z'n impact volledig verliest. Ook het acteerwerk dat af en toe bijna tenenkrommend was heeft nogal een negatieve invloed hierop.

Al met al toch een teleurstellende film.

avatar van Jawaddedadde
Sterke oorlogsfilm!

Vreemd dat hij hier zo'n lage waardering krijgt, want dit is zeker één van de betere oorlogsfilms van de laatste jaren. Wellicht omdat het niet de typische oorlogsfilm met veel actie is, maar eerder een collage van documentaires/handy-cams/videoblogs.

Voor mij werkte dat in ieder geval prima, verhoogt het gevoel van realiteit, je wordt als kijker ook dichter betrokken bij het hele gebeuren.Goeie keus dus van De Palma, conventioneel drama had niet gewerkt. Schitterende muziek trouwens telkens we terugkeerden naar het checkpoint! Werkte haast hypnotiserend.

Enkel die foto's op het einde hadden niet gehoeven wat mij betreft, boodschap was tegen dan al wel overgekomen.

avatar van TinkerTex
Een doordachte anti-oorlogsfilm die een realistisch beeld geeft van de troepen in het Midden-Oosten. Kent zeer indrukwekkende momenten, maar is het gewoon niet helemaal. Jammer, want het zat er wel in. Een hoop naargeestige taferelen maken zeker indruk, maar daar red je het niet alleen mee.

avatar van euroshopper
TinkerTex schreef:
die een realistisch beeld geeft van de troepen in het Midden-Oosten.

Daar geloof ik dus helemaal niks van.

puckb96
Dit is dus de laatste film van Brian DePalma..........

avatar van chiel
goed gezien! tot dusver wel ja

avatar van yeyo
Redelijk confronterende oorlogsfilm van De Palma met een zeer innovatieve structuur: het 'verhaal' wordt verteld aan de hand van hoe diverse, eigentijdse media over de affaire bericht geven. Redacted lijkt me dan ook een tijdsdocument in spe, aangezien de meest fundamentele zaken van de Irak oorlog in slechts anderhalf uur aan bod komen. Het enige minpunt en werkelijk een doorn in het oog zijn de zwakke acteerprestaties, wat natuurlijk nefast is in zo een extreme vorm van cinéma vérité.

De 'right wing outrage' rondom deze film vind ik onbegrijpelijk: ongeacht je politieke voorkeur, wanneer men gaat ontkennen dat dergelijke wandaden gebeuren, doet men toch precies datgene waar De Palma voor waarschuwt?

avatar van jipt
Originele oorlogscollage die een facet van een bataljon in Irak laat zien dat behoorlijk doordraait. Fotoserie voor de eindcredits is best shocking. 3,5*

Uitstekende film over een groep Amerikaanse soldaten die een 15-jarig Irakees meisje verkrachten. Een overduidelijke anti-oorlogsfilm met een goeie opbouw en een aantal sterke en aangrijpende momenten. De hele benadering met video-dagboeken en nieuwsreportages e.d. is niet storend hier. Ondanks het wisselende acteerwerk nog net 4.0 sterren.

14 jarigmeisje meisje verkracht door Amerikaanse superhelden, maar je hoort niemand er over praten.

Daarom mogen er wel vaker films gemaakt worden die de realiteit meer benaderen.

avatar van arno74
Deze film is volgens mij niet in al te veel bioscopen te zien geweest. Ik weet nog dat ik echt naar een bioscoop moest zoeken om deze te zien. Het verhaal gaat over de doofpotaffaire rondom de waargebeurde Mahmudiyah killings, waarbij Amerikaanse soldaten een 14-jarig meisje verkrachtten en vermoordden.

Een sterke film die vooral in de VS kritiek over zich heen kreeg omdat het zogenaamd het Amerikaans leger in een kwaad daglicht zet. Maar dat is zoiets als het journaal de schuld geven van wat er in de wereld gebeurt. Het is natuurlijk de verkrachting en moord zelf, en de poging om het in de doofpot te stoppen, wat het leger in een kwaad daglicht zet, en niet dat iemand er een film over maakt.

De film kent geen hoogstandjes wat acteerwerk, script e.d. betreft, maar het verhaal is beslist het zien waard.

avatar van comely
''Vreemd'' dat dit verhaal al jaren zo weinig aandacht krijgt, terwijl ik jaarlijks over 11 september moet lezen.