The Fury (1978)

Thriller / Horror

geregisseerd door Brian De Palma
met Kirk Douglas, John Cassavetes en Amy Irving

Peter Sandza (Kirk Douglas) is een ex-agent die op zoek is naar zijn zoon Robin. Robin is vanwege zijn telepathische gaven ontvoerd door een oude vriend van van Peter, Ben Childress (John Cassavetes). Tijdens zijn zoektocht stuit Peter op Gillian Bellaver, een meisje die dezelfde gave heeft als zijn zoon.

avatar van goongumpa
ah oké,ik begrijp het.

PS. ff muggeziften: 50 stills

avatar van Vascago
Boeiende en grotendeels spannende film van De Palma. Grotendeels omdat ie wat mij betreft wel een minuut of 20 korter had gemogen. Sommige scenes worden veel te lang uitgesponnen of hadden er helemaal niet in gehoeven. Bv als ze in het park een hondje gaan uitlaten. Breekt gewoon de spanning en is dus jammer.
Acteerwerk van Irving is geweldig. Ook de rest is goed gecast. De sfeer is top mede dankzij de erg mooie soundtrack van Williams. Het einde is goed, maar misschien net iets teveel over de top.
Al met al zeker genoten van deze film. 4*

avatar van wendyvortex
Whoah!! Af en toe moet ik deze weer eens opzetten deze De Palma.
In de vierde (?) herkijk.
Paranormale thriller vol met vreemde scenes zoals een minuten durende scene in slow-motion.
Geweldige soundtrack ook.
En Kirk Douglas, John Cassavetes, Amy Irving en Carrie Snodgress samen in een jaren zeventig film...amazing!
Jaren zeventig Eredivisie!!

Visueel minder interessant vergeleken met ander werk van Brian DePalma. Ook het verhaal boeit zeker niet altijd. Zo duurt het veel te lang voordat de twee verhaallijnen (Kirk Douglas en Amy Irving) bij elkaar komen. De scene waarin Amy Irving ontsnapt uit het huis, is typisch DePalma en erg mooi gedaan. Maar met 1 mooie scene alleen redt deze film het niet.

avatar van akira124
scorsese schreef:

Mee eens.

avatar van Uzza_Sparta
wendyvortex schreef:
......Jaren zeventig Eredivisie!!

Hier ben ik helemaal mee eens, want toendertijd was The Fury een grote hit in de bioscopen, en dan in de begin jaren 80 was het weer een hit met video verhuur.
Ik zou het geen 5 geven maar is wel een goede en best originele film van de Palma.

Ik kwam deze film toevalig gisteren tegen in de 5 voor 5 euro bakken bij Bart Smit en kon hem kopen voor 1,80

avatar van Uzza_Sparta
Ik zag net Daryl Hannah in deze film, en blijkt dat dit haar allereerste rol was, en was ook zo voor James Belushi, al moet ik zeggen dat ik hem niet had gezien?
Was ook leuk om Dennis Franz in zijn eerste rol, als politieagent, te zien. Hij zou vanaf de jaren 90 tientallen emmy's winnen in meer dan tien jaar in zijn rol als detective Sipowitz in de hitserie NYPD Blue

Blijft een goede jaren 80 film van De Palma.

avatar van goongumpa
Gisteren herzien en weer de volledige speelduur aan het scherm gekluisterd gezeten. Fantastische film, een beetje een combo tussen Carrie (bovennatuurlijke elementen) en Blow Out (paranoia).

De typische beeldtaal van DePalma is weer ruimschoots aanwezig, daarenboven overstijgt deze film zijn genregenoten ook door de geloofwaardige karakterontwikkeling en het sterke acteerwerk. Vooral Douglas is fenomenaal, zeker in de momenten waarin zijn gevoelige kant naar voren komt (het verhaal dat hij vertelt over zijn zwemwedstrijd met zijn zoon is prachtig).

De lange slow-motion scène waarin Gillian ontsnapt is geniaal, cinema op z'n puurst. Een enorm complexe en lange choreografie, waarin van alle dingen tegelijk gebeuren; toch glashelder verteld. En dat zonder geluid (enkel muziek). Dit is het soort scène waardoor DePalma zich voor mij bij de allergrootsten bevindt.

De conclusie is erg zwart en deprimerend, en past dan ook precies in de tijdsgeest. Het allerlaatste shot is dan weer heerlijk .

avatar van james_cameron
Redelijke thriller met bovennatuurlijke elementen, niet één van Brian De Palma's betere films, maar wel interessant en vermakelijk. De cast is prima; het voornaamste probleem van de film is de lengte. Er had zeker een half uur uitgekund. Bepaalde scenes duren veel te lang of zijn volledig overbodig. Neem bijvoorbeeld de autoachtervolging uit het begin- niemand zou deze scene missen wanneer deze uit de film geknipt zou zijn. Het voegt niets toe. Visueel pakt De Palma minder spectaculair uit dan in zijn latere films, al zijn er hier en daar wel wat coole shots. Vooral de lange slowmotion scene waarbij Amy Irving ontsnapt uit het huis is erg mooi gedaan. En dat extreem bloederige eindshot blijft natuurlijk geweldig.

avatar van knusse stoel
Een prachtige griezel/thriller waarin een goed verhaal wordt vertolkt door goede spelers en een uitmuntende regisseur. Ondanks sommige kritieken dat de film te lang duurt, heb ik daar geen moeite mee. Een goede film duurt namelijk nooit te lang, net als een goed boek. Maar....dat is mijn mening.
Het verhaal is boven en door de andere reacties goed beschreven dus daar begin ik niet meer aan, alleen adviseer ik jou dat als je van dit soort films houdt, ga deze dan kijken!

Geweldig entertaining. De Palma stelt niet vaak teleur, zeker niet in deze fase van zijn carrière. The Fury wisselt meermaals van verschillende soorten thriller. Spionage, actie, bovennatuurlijk, horror. Lang niet elke scène werkt, maar het merendeel wel en er zitten echt geweldige momenten in. De slowmotion scene, het laatste shot, diverse achtervolgingsscènes. Af en toe is het weer om je vingers bij af te likken. 4 sterren voor opnieuw een bijzonder stijlvol en onderhoudend werkje.

avatar van Spetie
Leuk vermaak, zoals De Palma ze wel vaker maakt, en dat laatste is positief bedoeld.

The Fury is moeilijk in een genre vast te plakken, want er komen zoveel verschillende elementen voorbij, dat je er aan een handvol nog niet genoeg lijkt te hebben. Er zitten hier en daar wel wat mindere fases in, maar over het algemeen is het erg leuk om naar te kijken. Douglas speelt een prima rol, maar ik was vooral verrast door Cassavetes, die ik nog nooit een slechterik had zien spelen, maar dat ook prima doet.

De sfeer is sterk, de aankleding stijlvol en dat geldt ook voor een paar van elkaar losstaande scenes, die vooral ook erg goed gefilmd zijn. Richting het einde zakt het wel een klein beetje in, mede ook omdat De Palma het hier en daar wat te langgerekt heeft gemaakt. Het einde is dan wel weer bijzonder sterk. Ik houd in ieder geval wel van zijn films. Het mist vaak net iets om het een echte topper te maken, zoals hier ook het geval is, maar is bijna altijd vermakelijk en kent ook altijd wel wat filmische hoogstandjes.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik dacht dat Cassavetes juist vaker de slechterik is. Past ook beter bij hem moet ik zeggen.

Mede door de aanwezigheid van Cassavetes is dit wel een guilty pleasure van mij, deze DePalma. Een van zijn beste film vind ik.

avatar van Insignificance
De Palma, een meisje met een gave, het horror labeltje. Dat schept bepaalde verwachtingen. Ik kan me in ieder geval goed voorstellen dat je je kan verslikken in The Fury als je het ingaat met die bescheiden voorkennis. Zonder ook trouwens. Het is een enigszins grillige film die gaandeweg verschillende genres aandoet. In het Midden Oosten opent het zich als een soort spionage thriller.

In Chicago verandert de toon in een lichtvoetig, dartel gebeuren, gekenmerkt door de scènes rondom de familie Knuckles en beide agenten. Daarna lijkt het zich toe te spitsen op iets waar iemand als Pakula in die jaren wel raad mee wist, terwijl ondertussen De Palma's vorige film steeds meer in het vizier komt. Een bonte mengelmoes die wonderwel overeind blijft, al mist het zo wat focus.

Irving kan er weinig aan doen dat haar Gillian het net niet haalt bij wat Spacek eerder voor elkaar kreeg, ze krijgt eenvoudigweg minder om handen. Douglas snoept per slot van rekening ook screentime op. Hij lijkt hier helemaal niet op z'n plaats, maar hij heeft wel een bepaalde charme om er mee weg te komen. Wanneer hij vertelt over het zwemmen met zijn zoon, heeft ie het te pakken.

De tranen komen minder overtuigend over. Dat mist het dan wel, een bodem om dat soort dingetjes op te laten landen. Het is vooral op individuele momenten dat De Palma toeslaat. Wat hij op beeld tovert is af en toe een genot om naar te kijken, helemaal wanneer hij met de bovennatuurlijke zaken in de weer kan gaan. In toenemende mate, want een spetterende finale, die heeft het.

avatar van RuudC
Wat een vreemde film zeg. Nu zijn vreemde films doorgaans geen probleem voor mij, maar deze was daarbij ook nog eens erg traag. In de eerste helft valt er maar weinig te beleven, al vind ik de verhaallijn van Kirk Douglas de beter van de twee. Neemt niet weg dat de boel laat op gang komt. De invloeden van Hitchcock zijn inderdaad goed zichtbaar, maar hij maakte kort daarvoor nog films die vanaf het begin spannend zijn. Amy Irving is dan ook een juweeltje om te zien, maar echt op gang komt The Fury in het laatste half uur. En als het om finales gaat, dan kan je in dit subgenre veel beter Carrie kijken.

justforuse
Lag lang op koers voor 4 sterren, maar net die laatste 10 seconden kost een hele ster. Dat paste echt niet bij deze film.

avatar van dutchtuga
Had dit op 3* staan, maar dat laatste shot doet mij dit toch verhogen met een halfje Geweldig, die overkill!

avatar van Badalamenti
Spetie schreef:

Rosemary's Baby al vergeten

avatar van Spetie
Op het moment dat ik mijn mening poste heb ik daar even niet zo snel aan gedacht, maar nee die ben ik inderdaad niet vergeten.

avatar van Ebenezer Scrooge
Afgelopen weekend 3 films van Brian De Palma gehuurd bij de videotheek, zó eighties! Sisters, Obsession en The Fury, die ik maar als eerste heb opgezet. Na een paar scenes wist ik al: dit is een uitstekende thriller. De aankleding is weer superb; dure auto's, mooie huizen, veel pasteltinten in een neonachtige waas. Ook de muziek is fantastisch van John Williams, zó overdreven dramatisch zoals tijdens de aftiteling. Sommige fragmenten zijn zo absurd, merkwaardig (dat polsstokhoogspringen in slow-motion bijvoorbeeld), andere momenten weer heel droog (de reactie van die man vlak nadat Kirk Douglas van het dak is gesprongen en dood ligt voor zijn voeten: "Alright, get him out of my sight.") Ik had soms het gevoel dat ik niet naar een film van De Palma zat te kijken, maar naar een David Zucker-komedie. Ik heb er in ieder geval een paar stevige lachbuien aan overgehouden. Ik denk ook dat De Palma het allemaal komisch bedoelt.

avatar van baspls
"...and what a culture can't assimilate, it destroys."

Naar dit wat minder bekende werk van Brian De Palma was ik erg nieuwsgierig geworden. Onlangs heb ik de film op DVD in handen weten te krijgen. Deels vond ik het erg tegenvallen en deels ben ik zeer blij dat ik de film heb gevonden.

The Fury is eigenlijk een heel vreemde film. Net als De Palma's eerdere film Carrie is het onderwerp van de film telekinese, maar de film pakt het heel anders aan. Mij deed de film af en toe denken aan The Dead Zone maar in het bijzonder aan Scanners. De film is qua verhaal en stijl in grote lijnen vergelijkbaar. Bovendien worden hier ook bloedneuzen veroorzaakt door gedachten.

Peter Sandza, werknemer bij een geclassificeerde overheids instantie, is samen met zijn zoon (die beschikt over bovennatuurlijke gaven) in het midden oosten. Hij word er ingeluisd door een collega, Ben Childress, die hem voor dood achterlaat en zijn zoon ontvoerd om experimenten op te doen. Ondertussen ontdekt Gillian Bellaver in Amerika dat ze over telekinetische gaven beschikt. Ze ziet gebeurtenissen uit het verleden en kan mensen laten bloeden als ze boos of bang is. Sandaza krijgt hier lucht van en probeert met haar in contact te komen in de hoop zijn zoon te vinden, ondertussen zit Ben Childress hem op de hielen en gaat Gillian naar een speciale inrichting voor hersenonderzoek waar ze mentaal contact krijgt met Sandza's zoon Robin.

Het acteerwerk was wisselend, dan was het erg slecht en dan weer erg sterk en emotioneel. Amy Irving (die eerst ook in Carrie speelde) speelt hier min of meer de hoofdrol, en is best goed. Ook Kirk Douglas (die er hier al oud uitzag) deed het wel aardig, maar voor zijn status had hij zeker beter gekund. John Cassavetes (eerder de echtgenoot uit Rosemary's Baby) had ook een prima rol als bad-guy. Verder maakt Daryl Hannah hier haar debuut in een (heel) klein rolletje. Een diepte punt was toen Sandza kleren stal bij een familie in een appartement en twee agenten dwong om hem te vervoeren, die vreemde humor die in die scènes zit vloekt ontzettend met de sfeer van de film.

De muziek van John Williams vond ik erg sterk. De Palma gaf hem de opdracht om Bernard Herrmann's stijl van Hitchcock's films een beetje te imiteren. Helaas is de audio van de film waardeloos, de muziek is vaak nauwelijks hoorbaar en word zelfs zelden gebruikt. Ook zijn geluidseffecten veel te zacht en zijn de typische jaren '70 schreeuwen enorm schel. Een verademing vond ik dan ook toen de muziek tijdens de aftiteling te horen was.

De film is kwalitatief erg inconstant. De Palma is een uitmuntend filmmaker, dat heeft hij meerdere malen bewezen. Sommige scènes zijn dan ook op een geniale manier opgenomen, zoals de slow-motion ontsnapping, en andere zijn weer bijzonder knullig opgenomen, zoals de belabberde studio-opnames in de auto's. Toch is The Fury juist om die enkele stukjes met uitstekende cinematografie het kijken waard. Helemaal aan het eind zit een scène waardoor mijn waardering meteen drastisch omhoog ging, de geweldige enorme overkill van een bloedfontein als John Cassavetes (letterlijk) van binnenuit explodeert. Net als de beroemde exploderende-hoofd-scène uit Scanners haalt ook deze mijn lijst van beste filmmomenten. Ik vermoed dat halverwege het budget is opgeraakt of dat er problemen waren tijdens een fase van de productie, in ieder geval had een heleboel eruit geknipt moeten worden en opnieuw geschoten. In deze film had zoveel meer kunnen zitten.

Al met al vind ik The Fury moeilijk te beoordelen. Op bepaalde punten is de film erg vaag en teleurstellend ter wel hij op andere punten juist weer erg sterk is. Voornamelijk de tweede helft van de film is het kijken waard. Het verhaal is niet perfect en had zeker beter uitgevoerd gekund maar het concept en de sfeer is fantastisch.

Aanrader liefhebbers van Scanners, Carrie en The Dead Zone.

avatar van Marvinleeaday
goeie film, sloeg op het einde helaas een beetje op hol.

Taaie De Palma.

Z'n werk is zeker niet altijd goed, maar doorgaans is het toch wel wat swingender dan dit. Vond het vooral in lijn met de "horror"films die ik ken uit de late Jaren '70. Kil, traag en alles behalve spannend.

Acteerwerk is aan de magere kant. Douglas lijkt een parodie van zichzelf (vooral die beginscene) en Stevens weet nooit iets bedreigends uit te stralen. Irving doet het dan nog het best, maar ook zij is meer van de grote gebaren dan dat ze echt iets engs over zich heeft.

Plotje zwiert zowat alle richtingen uit het eerste uur, daarna kalmeert het wat en neemt het thriller/horror deel de overhand. 't Is alleen dan dat het allemaal wat saai wordt. De Palma weet het hele telekinese gebeuren niet echt spannend in beeld te brengen en het tempo komt nooit boven schoorvoetend uit.

Twee uur is veel te lang voor een film als deze. Gelukkig zit er nog een explosief einde aan, maar verder is het een droge, onspannende, bijna komische thriller die weinig tot niks te bieden heeft. De Palma blijft semi-hit & miss wat mij betreft. Deze is een duidelijke miss.

Wisselvallige film die aardig begint waarbij het verhaal zich concentreert op de ontsnappende Douglas. Naarmate de film vordert ligt de nadruk steeds meer op de speciale krachten van zijn zoon en die meid. Erg sterk zijn die scenes meestal niet. Richting de climax zitten er een paar aardig geschoten scenes in, zoals we van De Palma ook wel gewend zijn, de climax zelf is dan weer slecht en te melo dramatisch.

avatar van Alathir
Oei, oei. Hier gaat De Palma voor mij de eerste keer uit de bocht. En de reden is heel eenvoudig door de lange speelduur. Die is namelijk een halfuur te lang voor een film met deze inhoud. Als het ware zou je deze film bijna kunnen zien als een vervolg op Carrie, waarin Sue (Irving in Carrie) hier de bovennatuurlijke krachten heeft overgenomen van Carrie. Dit wordt volgens mij ook gesuggereerd aan het einde van de film Carrie, als ik me goed herinner. Alleen zou ze hier dus haar naam veranderd moeten hebben naar Gillian. Met een kleine verandering past hij het concept van Carrie eigenlijk gewoon aan. Deze keer geen telekinese van voorwerpen maar springen de bloedvaten van mensen waarmee Gillian in contact komt.

De soundtrack vond ik erg bekend in de oren klinken. Toch mist deze film echt de sfeer van veel andere De Palma films en is het ook gewoon nergens spannend. Het is echt traag op z'n jaren '70. Zeker niet mijn geliefde periode op filmgebied tot nu toe. Het bloed dat gebruikt wordt bij de doden is wel zwaar overdreven, nu dat vind ik op zich niet erg maar ik vond het er deze keer opvallend slecht uitzien. De acteerprestaties zijn ook niet benoemenswaardig. Ik vond het verhaal ook vrij onduidelijk en vaag. Mijn oordeel is dat Carrie ontzettend veel beter is.

avatar van mrklm
DePalma's visuele panache kwam nooit beter tot zijn recht dan in deze complexe, maar immer boeiende horrorthriller waarin - net als in Carrie - een jongvolwassen vrouw met telekinetische gaven centraal staat. Een jaar geleden is Robin [Andrew Stevens] tijdens een strandbezoek met zijn vader, ex-CIA agent Peter [Kirk Douglas] ontvoerd door oud-collega Childress [John Cassavettes], die Robin wil inzetten als wapen voor de geheime dienst. Het lukt Childress echter niet om Peter uit de weg te ruimen. Wanneer Peter via zijn CIA-contacten de eveneens telekinetische Gillian [Amy Irving] op het spoor komt, hoop hij via haar te kunnen achterhalen waar zijn zoon is, ondanks dat Childress en zijn mannen hem constant op de hielen zitten.
John Farris verwerkte zijn eigen roman tot een scenario en slaagt erin de complexe structuur van het verhaal (waarin Peter en Gillian elkaar pas in het laatste kwart ontmoeten) op overtuigende manier te vertalen naar het witte doek. Het verhaal is goed te volgen, de karakterisering zijn goed uitgewerkt en in een tijdperk waarin actiescènes vaak snel gemonteerd en onoverzichtelijk zijn, is het heerlijk om vast te stellen hoe effectief DePalma lange shots in slow-motion gebruikt om de dramatiek van die actiescènes te versterken. De special effects zijn prima en John Williams toont eens temeer aan dat hij eind jaren '70 op het top van zijn kunnen was met een uitstekende score.

avatar van alexspyforever
Mijn 3de van De Palma en dit vind ik tot nu toe veruit zijn minste. Ik ga eigenlijk wel mee in de analyse van Alathir dat Sue Snell de krachten van Carrie lijkt te hebben overgenomen. Amy Irving zal ik wellicht ook altijd blijven zien als dit karakter net als Sissy Spacek altijd Carrie White zal zijn. Maar die telekinese is eigenlijk de enige overeenkomst tussen Carrie en The Fury. The Fury vond ik op alle vlakken een stuk minder dan Carrie. De zwakte zit vooral in het verhaal, dat zo een beetje alle kanten lijkt op te gaan. Nu heb ik dan wel een ingekorte versie gezien van 95 minuten dus dat kan er misschien wel mee te maken hebben waarom het soms van de hak op de tak sprong. Aan de andere kant vond ik dit ook lang genoeg. Een paar leuke actiescènes maar daar is alles mee gezegd.