Scanners (1981)

Canada
Horror

geregisseerd door David Cronenberg
met Jennifer O'Neill, Stephen Lack en Patrick McGoohan

Scanners kunnen de geest van anderen controleren. Darryl Revok, een scanner, is leider van een geheime beweging en wil de mensheid vernietigen. Dokter Ruth is medewerker van een bedrijf dat scanners uitschakelt, en heeft Cameron Vale ontvoerd in de hoop hem over te halen om de geheime organisatie binnen te dringen.

avatar van beavis
Gisteren beviel Scanners enorm in de herkijk. Ik zag em érg lang geleden en was helemaal vergeten dat er een behoorlijke cyberpunk component in de film zit! Heel erg Matrix achtig op een gegeven moment in de draadloze connectie tussen mens en machine. Qua plot is het niet altijd even sterk (en het concept is ook inherent een beetje silly, ook voor de acteurs lastig om niet-cheesy uit te beelden) en vandaar dat ik het destijds waarschijnlijk een kleine tegenvaller vond, maar toch in zijn Dick-iaanse paranoia ook een duidelijke voorloper van eXistenZ en er zat ook een interessant X-men gerelateerd thema in over een nieuwe mensheid, en het professor X vs Magneto debat over hun rol in de maatschappij. Tel daarbij op nog een indrukwekkende elektronische score van Howard Shore en een paar sterke staaltjes grand guignol, en het resultaat was toch echt wel weer een originele auteur-genre-film zoals alleen Cronenberg die maakt.

Ik las overigens dat Cronenberg gedwongen was door de financiering om met filmen te beginnen terwijl hij eigenlijk nog aan het schrijven was (schijnt geen echt leuke shoot te zijn geweest). Dat verklaard wel een boel betreffende een paar 'patchy areas' in de plot. En dan is het nog een wonder hoe het concept en de film overeind blijft! Het was ook een commercieel succes en had een paar officieuze sequels tot gevolg.

avatar van Vinokourov
Een groep Scanners (mensen die elkaar kunnen besturen met alle gevolgen van dien) lopen elkaar op te fokken met hun controlskills en tsja, daar moet toch eens een eind aan komen. Deze SF en horror in één van Cronenberg beviel me prima! De gore ziet er weer erg bloederig/vlezig uit en dat is knap, aangezien het budget waarmee de film is geschoten verder niet echt hoog lijkt. Acteerwerk komt ook bekoeld over. Toch doet dat verder geen afbreuk. Het concept blijft geinig en het verhaal heeft genoeg leuke momenten in petto.

avatar van HK Senator
Mooie Cronenberg maar toch niet zijn beste. Mede door de ouderwetse computers is de film erg gedateerd. Wat ook wel weer leuk is natuurlijk.

avatar van baspls
"\You're a scanner, which you don't realize. And that has been the source of all your agony. But I will show you now that it can be a source of great power."

Aardige film van Cronenberg. Niet wat ik er van verwachte, Ik verwachte een bijzonder brute humorfilm met een overvloed aan exploderende hoofden en taferelen zoals we op de mooie poster zien. In plaats daarvan is Scanners meer een soort Science-fiction thriller.

Het acteerwerk is niet al te best. Stephen Lack was soms zelfs tenenkrommend, hoe hij steeds schaapachtig en monotoon herhaald wat hem word verteld. Michael Ironside (die we ook op de poster zien) daar in tegen was een aardige antagonist en speelde wel redelijk. Patrick McGoohan was toch duidelijk de meest getalenteerde acteur in de film.

Het concept van Scanners is erg gaaf, helaas is de uitwerking wat minder. Het verhaal heeft iets ongeloofwaardigs en neps. Dat komt waarschijnlijk omdat Cronenberg zo weinig budget en tijd kreeg dat hij het script moest schrijven ter wel er de opnames bezig waren. De film is dus ter plekke geschreven. En dan zijn er ook nog een hoop last-minute wijzigingen. Van mij had het in iedergeval wat bruter gemogen en wat beter uitgedacht.

Als Cameron Vale, een dakloze, op een dag in het winkelcentrum een vrouw vervelende dingen over hem hoort zeggen krijgt zij opeens een vreemd soort aanval. Twee mannen in pakken weten Vale daarna te pakken te krijgen en te verdoven. Als Vale weer bij komt is hij in een vreemd instituut. Dr. Paul Ruth leert hem over zijn bijzondere gaven. Hij komt erachter dat hij een zogenaamde Scanner is, iemand die gedachten kan lezen en telepathische gaven heeft. Dr. Paul Ruth vraagt Vale hem te helpen de gevaarlijke Scanner Revok te verslaan.

Howard Shore heeft wel een heel erg gave soundtrack gemaakt. Een combinatie van bijna klassieke horror en 80s synthesizers. Geeft de film een mooi sfeertje mee. Al hadden die soundscaping effecten wat minder gekund.

De scène met het exploderende hoofd en de scène waar Vale en Revok een morbide duel hebben vond ik bijzonder gaaf. Hadden van mij meer van dat soort scènes in gemogen. Maar dat is natuurlijk moeilijk door het lage budget. De hoofdexplosie is gemaakt door een een siliconen replica van een acteur te vullen met konijnen lever en vleesafval van varken met een heleboel nep-bloed en dan vanachter (uit het beeld) met een simpele shot-gun op het hoofd te schieten, simpel maar effectief. Erg grappig al die oude computers, dat heeft wel wat. Wel is het enigszins storend dat ze denken dat computers bovennatuurlijk zijn... Je kan natuurlijk niet gewoon intypen "Verzoek om zelf vernietiging" computers werken niet zo... De beelden van printplaten, wanneer Vale de computer scant, vond ik ook bijzonder gaaf. Waarschijnlijk hebben ze een printplaat heel groot nagemaakt voor die opnames.

Al met al was Scanners best een aardige film met een goed concept, een van de beste hoofdexplosies die ik ooit heb gezien, goede muziek en gave cult-actie (en bovendien een erg mooie filmposter) maar toch veel minder dan The Dead Zone. Leuk om een keer gezien te hebben maar minder goed dan ik had verwacht.

avatar van lars-pixar
Het sterke verhaal is goed neergezet en heeft aardig wat mooie momenten om de kijker (en zeker in die tijd) te laten schrikken. Ondanks dat ik The Fly (uit 1986) niet zo erg goed vond, heb ik mij met deze Cronenberg film erg goed vermaakt!

avatar van knusse stoel
Een prima sciencefiction die je bezig houdt van het begin tot einde van de film. Moet je zien als sci liefhebber.

Nino_1993
Ik kan niet wachten op een remake

avatar van de grunt
mikey schreef:
ow ja, let op de herman brood poster in een trappenhuis, meen ik.

weet jij nog ongeveer waar, ik ben er echt op gefixeerd geweest, maar heb deze nog steeds niet gesignaleerd.

avatar van mikey
de grunt schreef:
Lange geleden hoor.... in een warenhuis, avonds wordt de scanner achtervolgd door louche types, meende ik. In het trappenhuis zie je dan Herman Brood hangen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)

55:25 - 55:50 (Bluray).

avatar van Askikker

Rond minuut 52.
Nadat de bus de platenzaak is ingereden, en iemand achterom de trap af gaat. In de hoek is de poster een hele tijd in beeld

Poster van Herman Brood and his Wild Romance. Viel mij ook op - wellicht een verwijzing naar Cronenberg's The Brood?

Bij herziening viel de film mij toch een beetje tegen. Acteerwerk van Stephen Lack is maar zozo, Ironside overtuigd, maar is te weinig in beeld. Sfeertje is wel fijn, kil, steriel en wel typisch Cronenberg. Soundtrack is zeker in orde en de achterhaalde computergraphics stoorden mij totaal niet. Toch, het beklijft niet en het concept kan niet 100 minuten boeien. Doe mij maar Videodrome...

Aardige film over een groep mensen met telepathische gaven die samen een geheim collectief vormen. Een prima uitgangspunt voor een horrorfilm als deze en alhoewel het plot onderhoudend genoeg is, had het wel wat boeiender uitgewerkt kunnen worden. Redelijk sfeervol en met goeie special effects en make-up effecten.