Frenzy (1972)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Jon Finch, Alec McCowen en Barry Foster

Londen wordt geterroriseerd door een gewelddadige seriemoordenaar. Na de wrede moord op zijn ex-vrouw is Richard Blaney verdachte nummer één. Die ziet zich gedwongen om uit de handen van de politie te blijven teneinde zijn onschuld te kunnen bewijzen door het ontmaskeren van de werkelijke schuldige.

avatar van baspls
"Mr. Rusk, you're not wearing your tie."

Voor het eerst sinds Jamaica Inn (1939) keert Hitchcock weer terug naar Engeland. Helaas alweer de een-na-laatste film die hij ooit heeft gemaakt.

Londen wordt geterroriseerd door een seriemoordenaar die vrouwen met stropdassen wurgt. Als zijn ex-vrouw ook vermoord wordt is Richard Blaney opeens verdacht. Samen met zijn vriendin verschuilt hij voor de politie, maar de moordenaar heeft zo zijn eigen plannen.

In deze Hitchcock een keer geen hele grote namen, hoewel hij oorspronkelijk wel Michael Caine en Helen Mirren had willen casten. Jon Finch zette een goede hoofdrol neer (al had ik soms moeite hem te verstaan omdat hij zo snel praat). Naast hem deed Alec McCowen het erg leuk als de Detective die de kookkunsten van zijn vrouw verafschuwt. Ook Barry Foster, Billie Whitelaw (The Omen) en Anna Massey (Midsomer Murders) zette goede rollen neer. Alle gezichten kwamen me wel bekend voor, maar kon ze zo snel niet aan namen verbinden. De café-eigenaar wordt gespeeld door Bernard Cribbins (Doctor Who, Midsomer Murders).

Hoewel de film heel duidelijk van de hand van Hitchcock is en veel typische Hitchcock elementen heeft, is het toch een vrij onvoorspelbare en orginele film. Het meest onverwacht was wel dat de moordenaar al vrij snel bekend wordt gemaakt en we de onschuldige Blaney volgen als hij de waarheid probeert te achterhalen. De film was mischien spannender geweest zonder vroege onthulling, dat een beetje in het midden werd gelaten wie het nou was, maar op deze manier was de film nog steeds spannend en vermakelijk.

Het script en de dialogen vond ik wel erg Amerikaans en Hollywood-achtig. Britten uit London zouden zulke dingen nooit zeggen, dat vonden de acteurs ook al. Uiteindelijk wilde Finch zoveel dingen aan het script veranderen dat Hitchcock geïrriteerd raakte. Verder komt de film ook een beetje ouderwets over voor 1972. Hitchcock is dan ook al erg lang in het vak en in de jaren '50 en '60 was hij nog erg vooruitstrevend. Het ouderwetsige kan ik dan opzich ook wel waarderen.

Toch probeerde Hitchcock zeker wat modernisering uit. Zo is er voor het eerst in een van zijn films naakt te zijn tijdens de moorden en is het ook een stuk meer macaber met de lijken. Als London was vervangen door Rome en er wat meer wat bloed zou vloeien zou het een film van Argento geweest kunnen zijn. Het is dan ook duidelijk dat de Italiaanse filmmaker destijds onder de indruk was van Frenzy.

De cinematografie was de hele film lang erg degelijk met enkele erg sterke uitschieters. Bijvoorbeeld het beroemde shot van de op de trap naar achter bewegende camera die zo op straat komt en andere leuk bedachte dingetjes, zoals de deur bij de rechtbank.

De muziek van Ron Goodwin was wel goed. Vooral later in de film werkte de muziek uitstekend. Henry Mancini had al eerder een soundtrack voor de film gecomponeerd, maar Hitchcock heeft die afgewezen. Bij het luisteren van de tapes werd hij kwaad en zei hij dat als hij een Bernard Hermann-soundtrack had gewild hij Bernard Hermann wel had ingehuurd. De main theme van Mancini's soundtrack is nog te vinden en persoonlijk vind ik hem vele male beter dan de uiteindelijke main theme.

Frenzy is mischien niet Hitchcock's beste film, maar toch wel erg leuk om gezien te hebben. De film is erg vermakelijk door de subtiele humor en de manier waarop Hitchcock je laat meeleven met zowel de hoofdpersoon als de moordenaar. Jammer, dat Hitchcock niet meer films maakte in de jaren '70.

Spannende thriller met nogal wat bloot voor een Hitchcocker en met een flinke portie humor en ironie (tov politie bijvoorbeeld).
Zoals nogal dikwijls bij Hitchcock is de ware dader reeds vroeg in de film gekend maar Hitch slaagt er toch in het boeiend te houden. Hoe zal het recht zegevieren blijft dan de vraag en het antwoord op die vraag houdt steeds enkele verrassingen in waarbij het toeval meestal een belangrijke rol speelt. Goede Hitchcock-film.

avatar van mikey
des1 schreef:
Indertijd niet zo geweldig ontvangen thriller van Hitchcock. Kritiek: ouwerwets, inmiddels door de tijd gepasseerd door andere thrillers en regisseurs.
Maar beslist niet gepasseerd door die gialli uit Italy.

En ik zie dit idd. als een giallo variant

avatar van baspls
mikey schreef:

En ik zie dit idd. als een giallo variant

Voor mijn profielwerkstuk vergelijk ik de films van Alfred Hitchcock met de Giallo (voornamelijk Argento, Bava en een beetje Fulci). Frenzy is een belangrijke film voor die vergelijking, persoonlijk denk ik zelfs dat Hitchcock zich door gialli heeft laten inspireren.

avatar van mikey
baspls schreef:
denk ik zelfs dat Hitchcock zich door gialli heeft laten inspireren.
Daar ga ik ook van uit.

Hitch had ook wel door dat het minst interessante aspect van de giallo, het whodunnit-aspect is. Aangezien in de Italo giallo alles draait om sleaze en stijl, en de verhalen toch onnavolgbaar blijken. Dus hij maakte een en sterk spannend verhaal en vermoordde de whodiddid. Briljant toch?

avatar van mrklm
In 1970 las Hitchcock het boek “Goodbye Piccadilly, Farewell Leicester Square” van Arthur La Bern. Hij besloot het boek te bewerken en de filmversie “Frenzy” in Engeland te filmen met een volledig Britse cast. Voor deze film, waarin voedsel een zeer prominente rol speelt, keerde Hitchcock terug naar zijn geboortestad Londen waar hij in 1899 was geboren als zoon van een groenteboer. Tijdens de opnames ontmoette hij een stokoude man die Hitchcocks vader nog had gekend. Het is tekenend voor deze film, die Francois Truffaut omschreef als ‘een film gemaakt door een jonge man’. Het is een film waarin Hitchcock, net als in zijn allereerste films, visuele stunts uit durfde te halen en daardoor liet zien nog steeds innovatief te kunnen zijn. De film was een succes en deed Hitchcock zichtbaar goed, al zou zijn fysieke gezondheid in de jaren hierna wel dusdanig afnemen dat hij nog maar één film zou maken [Family Plot, 1976] en kort nadat hij zijn plannen om “The Short Night” te maken had gestaakt zou komen te overlijden. “Frenzy” is Hitchcocks ‘last hurrah’ en na “Rear Window” en “The Man Who Knew Too Much” mijn favoriete Hitchcockfilm.

Jon Finch speelt de rol van Richard Blaney, een voormalig RAF-officier die nauwelijks kan rondkomen van zijn baantje bij een pub. Wanneer de eigenaar [Bernard Cribbins] hem met een slap excuus ontslaat, vindt hij alleen steun bij zijn collega en vriendin Babs [Anna Massey] en zijn vriend Bob Rusk [Barry Foster], een groenteverkoper op de Covent Garden Market. Ten einde raad besluit hij zijn ex-vrouw Brenda [Barbara Leigh-Hunt], die een succesvol datingbureau runt, om hulp te vragen. Na een ruzie in een restaurant belandt Richard echter bij een daklozenopvang. De volgende dag bezoekt Bob Rusk Brenda’s bureau, waar hij onder een valse naam op zoek is naar vrouwen die ‘houden van bepaalde eigenaardigheden’. Wanneer hij nul op rekest krijgt, verkracht en vermoordt hij Brenda. Kort nadat hij diens kantoor heeft afgesloten en verlaten, komt Richard langs in de hoop Brenda zijn excuses te kunnen bieden. Net wanneer hij het kantoor verlaat, keert Brenda’s secretaresse [Jean Marsh] terug. Zij ziet hem weglopen en ontdekt Brenda’s lichaam. Uiteraard is Richard de hoofdverdachte, maar Blaney probeert uit alle macht uit handen van de politie te blijven.

Het openingsshot is spectaculair: het prachtige, imposante thema is te horen onder een helikoptershot van de Theems waarbij de helikopter onder de geopende Tower Bridge doorvliegt. Het lijkt de triomfantelijke terugkeer van Hitchcock in te luiden, maar meteen daarna zien we een lijk drijven in de Theems. De reactie van publiek dat aanwezig is bij De Theems (op de plek waar nu een McDonald’s staat] bevatten de heerlijke zwartgallige humor die zo typerend was voor Hitchcock en die een aangenaam vormt in deze film. Vivien Merchant heeft een hilarische bijrol als de vrouw van Hoofdinspecteur Oxford [Alec McCowen], die allerlei vragen stelt over de zaak van ‘the necktie murderer’ terwijl ze hem trakteert op allerlei experimentele gerechten die hij walgelijk vindt. Het contrast tussen haar enorme enthousiasme en Oxfords constante pogingen om te verhullen hoe vies hij het eten vindt zijn hilarisch. Ondanks het feit dat Foster het filmen van de verkrachtingsscène omschreef als een emotioneel loodzware periode omschreef, is het nog steeds een indrukwekkende en schokkende scène. Eéntje die Hitchcock weer tot in detail had uitgewerkt en aantoont dat hij nog steeds tot huzarenstukjes zoals de douchescène uit “Psycho” in staat was. Een soortgelijk huzarenstukje, maar dan met een zwartkomische insteek, komt tegen het einde van de film wanneer Bob Rusk een kleine vrachtwagen met een lading aardappels in klimt om belangrijk bewijsmateriaal tegen hem terug te vinden. Hitchcock maakt ook gewaagde keuzes qua camerapositie: de ontdekking van Brenda’s lichaam zien we helemaal niet. De camera registreert dat de secretaresse het gebouw binnen loopt en blijft vervolgens bewegingsloos, vlak buiten het gebouw staan. Een uiterst ongewone, maar zeer effectieve keuze. Hitchcock durft vaker dit soort onconventionele keuzes te maken en dat maakt deze film dat deze film de tand des tijds uitstekend doorstaat.

avatar van Fisico
Frenzy was de laatste (en negende) Hitchcock die ik nog moest bekijken van de marathon die op zaterdagavond op CAZ liep. Het waren fijne weken en ik blij dat Frenzy me een beter gevoel gaf dan Topaz, Marnie of in mindere mate Torn Curtain.

Frenzy is een echte detective- of politiefilm en Lt. Columbo-gewijs weet de kijker (bijna) vanaf de start wie de dader is. Wat volgt is een boeiend kijkstuk dat nauwelijks verveelt. Geen hoogstaande topper, maar wel met de nodige suspense en spanning. Voor het eerst – voor mij althans – wat vrouwelijk naakt in Hitchcock’s films, maar vanaf de jaren 70 is de preutsheid toch wat verdwenen in Hollywood. De uitstekende tongen van de slachtoffers zijn misschien net wat minder, maar voor de rest zag het er allemaal goed uit.

Het begint allemaal erg goed met de mooie helikoptervlucht boven de Thames. Verder ook één hoogstandje op het camerawerk wanneer de camera uitzoemt op de appartementskamer van de dader en achteruit gaat de trap af tot buiten.
Frenzy bevat ook de nodige humor. Het (Franse) avondeten van de vrouw van de inspecteur was komisch. En ook de laatste zin van de film is lekker satirisch en blijft je volkomen bij. Leuk om ook eens Clive Swift te zien die verlost is van Hyacinth Bucket.

avatar van Kenzomovies
Oef eindelijk terug een echte typische Hitchcock topper! Na het zwakke Marnie en vooral Torn Curtain en Topaz.. fantastische sfeer,muziek en goed acteerwerk, komt zeker in mijn top 5 van Hitchcock’s beste films ! 4*